Bild
Nästa artikel
Jaguar I-Pace är något så ovanligt som en eldriven, rymlig, femsitsig sportig suv med fyrhjulsdrift och terrängambitioner.
Under halvkombiluckan får över 650 liter bagage plats.

Provkörning: Jaguar I-Pace (2018)

Provkörning

Förväntningarna på Jaguars nya elbil I-Pace är höga. En del av dem infrias men efter ett par timmar i varierande trafik visar sig även mindre lyckade sidor hos tillverkarens dyrgrip.

Till att börja med gör I-Pace mig lätt förvirrad. Är det här en suv eller en sportbil? Karossens former andas det senare men med luftfjädringen i sitt högsta läge blir markfrigången drygt 24 cm och bilen klarar att vada genom en halv meter djupt vatten. Visst låter det som en suv? 

Väl ute på vägen känns det mesta ganska sportigt. Med en 200 hästkrafter stark elmotor på vardera hjulaxel sticker I-Pace iväg som ett skott, speciellt i sportläget. Accelerationen avklingar en smula efter de första meterna men siffran upp till hundra är ändå imponerande, 4,8 sekunder.  

I högre hastigheter rullar bilen stadigt dit föraren vill, men på de mindre och kurvigare vägarna ger sig den höga vikten till känna. Den låga tyngdpunkten och snabba styrningen gör dock bilen lättplacerad, även när det svänger rejält, och i vårt hårda undanmanöverprov klarar sig I-Pace riktigt bra.   

Det vätskekylda litiumjonbatteriet kan lagra 90 kWh energi. Vid försiktig körning är den deklarerade räckvidden 470 km men för att nå dit krävs mjuka tassar på pedalerna. Utnyttjar man bilens potential och låter elmotorerna arbeta blir verkligheten en annan. Efter 25 mils snabb motorvägskörning återstod bara 50 km innan batteriet var tomt. 

"Vår marginal på 20 km krympte snabbt och 30 minuters köande med krypkörning kostade oss nästan 15 km i räckvidd."

Som elbilsförare lär man sig snabbt att anpassa sin körning efter hur långt man behöver komma innan man får chans att ladda. När strömmen tryter blir det till att sänka farten och om det blir kris, även slå av ”onödiga” energiförbrukare såsom värme och ljudanläggning. 

Räckviddsmätaren i I-Pace känns överlag pålitlig men vid ett tillfälle under testveckan drabbades vi av rejäl räckviddsångest. Med 40 km återstående räckvidd och 20 km kvar till målet, hamnade vi plötsligt i ett vägarbete med omfattande köer. Det visade sig då att Jaguaren lapar en hel del ström även när man står still med klimatanläggningen avslagen. Vår marginal på 20 km krympte snabbt och 30 minuters köande med krypkörning kostade oss nästan 15 km i räckvidd. Det gick dock bra även den här gången och vi kunde för egen maskin rulla ner i redaktionens garage.
     
Att ladda med vanlig stickkontakt är tålamodskrävande. Kopplad till två hål i väggen tar I-Pace cirka 39 timmar att ladda full så det är inget vettigt alternativ. Bättre då att installera en laddbox. För längre resor är det bra att veta att bilen klarar ända upp till 100 kW snabbladdning via CCS. Hittills kan majoriteten av landets CCS-snabbladdare bara leverera 50 kW men kraftfullare laddstationer med upp till 350 kW laddeffekt är på väg. 

Komforten är hyfsad. När underlaget blir ojämnt känns det att bilens fjädring är ganska hård. Framsätena är bekväma men den breda mittkonsolen stjäl onödigt mycket utrymme. Baksätet är rymligt och testbilens gigantiska glastak ger en extra luftig känsla. På grov asfalt mullrar det rejält från de breda däcken vilket känns störande eftersom drivlinan i övrigt är så tyst. 

Instrumenten är tydliga men infotainmentsystemet segt, svårjobbat och känns inte alls lika modernt som resten av bilen.

I-Pace finns från 859 000 kr men vi kör fullutrustade toppversionen HSE. Materialen känns exklusiva och det är inget fel på känslan i rattar och reglage, men det är svårt att inte irritera sig på det långsamma infotainmentsystemet, vilket inte alls känns särskilt modernt. Under provperioden dök det även upp en rad mystiska felmeddelanden med jämna mellanrum. 
Anmärkningsvärt är också att autobromsen visar sig ha brister. Under våra tester i samband med Årets Bil-körningarna i Danmark bromsade bara bilen i hastigheter upp till 15 km/tim. 
  
En miljon är väldigt mycket pengar och jag hade hoppats på högre kvalitetskänsla och en mer homogen helhetsupplevelse än vad I-Pace levererar. Köregenskaperna är dock på topp och prestandan gör att de flesta fossilbilar känns omoderna, men med liknande alternativ från Audi och Mercedes runt hörnet kommer I-Pace att få det tufft. Jämfört med betydligt dyrare Tesla Model X förefaller dock Jaguar I-Pace som det klokare alternativet.

Diskutera: Vad tycker du om Jaguar I-Pace?

Jaguar I-Pace 400 PS AWD Auto HSE

Pris, från kr: 1 002 000.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 468/B 201/H 156.
Bagagevolym, l: 656–1 453 bak samt 27 fram.
Tjänstevikt, kg: 2 208.
Max dragvikt, kg: 750.
Motor: Två elmotorer, en vid vardera hjulaxel. Systemeffekt 400 hk. Vridmoment system 696 Nm. 
Batteri: 90 kWh vätskekylt litiumjonbatteri. 100 kW CCS snabbladdning 0–80 procent på 40 min. 7 kW laddning (laddbox) 0–100 procent på 12,9 tim. 
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,8 s. 
Deklarerad förbrukning: 21,2 kWh/100 km.
Räckvidd: 470 km.
Konkurrenter: Tesla Model X, Audi E-tron, Mercedes EQC.
 

Plus: Köregenskaper och bra snabbladdning.
Minus: Dålig autobroms, seg pekskärm, bristande komfort.

Vad nytt? Ny elektrisk sportsuv från Jaguar. 
För vem? Den miljövänliga familjen som värderar prestanda och har gott om pengar.   

Kommentarer

#1
2018-12-25 10:08

Hmm. Är bilens idle-förbrukning så hög att krypkörning kostar så mycket effekt?
30 minuters krypkörning eller köande? krypkörning kommer man rätt långt på 30 minuter...

#2
2018-12-25 10:46

Man ska inte lite så mycket på bilen "gissningsmätare" (räckviddsmätare) utan kolla mer på procent batteriladdning, då vet man hur mycket energi som finns kvar i batteriet. I Jaggans fall så kan man inte använda hela batterikapaciteten 90 kWh då det är batteripackets brutto, i praktiken kan man använda 80 kWh (netto).

#3
2018-12-25 11:15

Jag tycker nog detta är den snyggaste elbilen på marknaden än så länge. Dock synd det verkar vara sådär med laddningen.

#4
2018-12-25 12:18

Inte för att det är något engagerande ämne, men tekniken förefaller usel om det fungerar på beskrivet sätt, inredningen ger viss antydning till VAG känsla, utsidan är en hiskelig klump trots att den inte är så hög, bara tre dagar sedan jag stannade för att släppa fram en på en parkering och gick bredvid och efter den en bit.
Trevligt att slipa avgaser men priset är för högt i förhållande till tekniska prestanda.

Det är tydligt att man prioriterar annat än eldriften och det är kanske klokt för köpare av dessa dyra bilar är nog mer intresserade av image och prestanda än räckvidd och praktisk funktionalitet.

#5
2018-12-25 13:52

Niklas
För att vara en som studerar detaljer verkar det som du inte är särskilt uppmärksam. Inredningen liknar inget VAG har och inger ingen sådan ”känsla”.
Själv skulle jag säga att det mer liknar Opel med en hel del kromade detaljer.

#6
2018-12-25 15:01

Över 700 kg blodsbatteri och räckviddsångest. När skall det uppdagas även för media och politiker att det här med blodsbatteribilar inte är något miljövänligt alternativ? Gärna för mig om någon vill ha den, men sluta kasta våra skattepengar efter de här tingesterna.

.

#7
2018-12-25 16:59

Ladda från ett vanligt uttag funkar perfekt för många. Varför hänger folk upp sig på hur lång tid det tar att ladda fullt? Man ska fundera på hur mycket laddning man får över en natt och om det räcker för sin dagskörning. På en natt får man typ 10 mils laddning. Kör man längre än så dag efter dag då behövs snabbare laddning.

Med ett så stort batteri får man en stor buffert och kan göra långa resor trots den långsamma laddningen. Med bilar med kortare räckvidd där man kommer hem med tom bil och behöver ladda upp snabbt för att åka även på kvällen förstår jag att laddningen behöver vara snabb.

#8
2018-12-27 07:39

2,2 ton tung bil och för 1 miljon, känns inte som rätt recept för att bli en storsäljare.

#9
2018-12-27 14:03

Kan de sluta med SUV och börja snickra ihop något som är funkar och är miljövänligt. Av dessa el SUV modeller kan man säkert tillverka två vanliga elbilar som är billigare, bättre och lastvänligare. När skall man sluta med "lekstugan"!?

#10
2018-12-27 23:01

Styggavargen. Det kommer bättre lämpade modeller så småningom, nu trycker tillverkarna ut högmarginalprodukter pga att de inte kan tillverka en "billig bil".

#11
2018-12-28 10:25

Bilen är inte så mycket större än nån annan bil. Hur du får ut två bilar ur en bil som är 10 cm längre, 10 cm högre och 24 cm bredare än en Octavia - och hur det skulle kunna vara en "lekstuga" och icke miljövänlig jämfört med något annat - det får du gärna förklara. Men det kan du nog inte. Du bara fortsätter med ditt jävla malande.

#12
2018-12-31 12:43

Klart att ni fick mystiska felmeddelanden under testet. Det är ju trots allt en Engelsman.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.