Bild
Nästa artikel

Provkörning: Fiat 500 TwinAir Turbo (2011)

Provkörning

Cirkeln är sluten. Fiat 500 ekiperas liksom originalbilen från femtiotalet med en tvåcylindrig motor. Och det känns helt rätt.

1957 rullade Fiat 500 ut i trafiken för första gången. Med motorn bak, luftkylning, två cylindrar på bara en halvliter och tretton hästkrafter markerade modellen sin plats i bilhistorien. Femtio år senare har den tvåcylindriga motorn fallit i glömska när det gäller personbilar. Tills nu.

En högteknologisk bensintvåa finns i dag att välja till Fiat 500, retrobilen som återuppstod häromåret. Men tiderna har förstås förändrats. Nu är det frontmontering, turbo, elektrohydraulisk ventilstyrning, stopp/start, vattenkylning, 875 kubik och 85 hästar som gäller.

Jag vrider om nyckeln, möts av ett puttrande motorljud. Smattrandet klär bilen utmärkt och är inget annat än oemotståndligt. Radion får vara avstängd.

Gaspedalen mot golvet, en vanlig dosering med TwinAir Turbo. Motorn varvar högt och från startblocket är den polskbyggda italienaren riktigt pigg. Med fjäderlätt styrning och en tjänstevikt strax över ett ton är bilen också föredömligt enkel att manövrera. Trots att elservon gör sitt bästa för att minimera vägkänslan är det nära till leendet i förarstolen.

Den femväxlade manuella lådan hanteras via en spak med rejäl knopp som placerats högt på mittkonsolen, nära ratten. Emellanåt upplevs avstånden mellan växlarna som alltför långa och det kan vara besvärligt att hoppa över växlar. Automatlåda kostar 10 900 kronor.

Fiat beskriver 500 TwinAir Turbo som världens snålaste bensinbil. Och på pappret är förbrukningssiffran imponerande: 0,41 liter/mil. Men det är svårt att komma ned till den nivån. Efter testperioden visade färddatorn 0,59 liter/mil. Den som vill spara bränslepengar gör klokt i att trycka på Eco-knappen på instrumentpanelen för att strypa motorns maximala vridmoment till 100 Nm.

Charmar många
Fiat 500 är ingen bil som går obemärkt förbi. Tvärtom. Överallt vänder sig huvuden mot den babyblå, lilla bilkaramellen. Attraktionskraften är skyhög och det är svårt att inte ryckas med. Men man ska inte förblindas helt av bilens charm.

Tidigt en frostnupen morgon klev jag huttrande in i kupén. Då upptäcker jag att det inte finns någon stolsvärme. Inte ens i tillvalslistan, märker jag senare. Vid sådana lägen spelar charm mindre roll.

När det gäller inredningen blandas högt och lågt. Instrumentpanel i karossens färg är ett läckert inslag, dörrsidor i lättrepad hårdplast inte lika roligt. Den som tittar noga kan också se ojämna mellanrum mellan olika detaljer. Ingen millimeterprecision, men som helhet ett godkänt betyg. Sikten över förarens vänsteraxel är däremot underkänd.

Jag som mäter knappt 190 centimeter sitter skapligt i förarstolen. Men det är samtidigt svårt att hitta rätt körställning eftersom ratten endast kan justeras i höjdled. För mig är baksätet inte att tänka på, om jag inte vill sitta med skallen i knät.

Kortare personer får plats, men deras huvuden hamnar oroväckande nära bagageluckan. En påkörning bakifrån kan sluta illa trots toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, enligt gamla betygssystemet.

Lastutrymmet sväljer för övrigt en helgpackning för två eller ett gäng shoppingkassar. Baksätet är delat och fällbart för situationer när mer måste stuvas in.

Mer stil än ekonomi
Med tvåcylindrig motor kostar Fiat 500 från 161 900 kronor. Det är mycket pengar för en liten bil, men man ska komma ihåg att modellen med marginal klassas som miljöbil och redan från start är tämligen välutrustad med bland annat klimatanläggning, glastak och aluminiumfälgar. Att åka öppet i cabrioletvarianten kostar 20 000 kronor extra.

Indikationen om skenande förbrukning i kombination med priset gör det svårt att utnämna TwinAir Turbo till ett utpräglat ekonomival, snarare ett alternativ för den som värnar om stil och önskar en motor som lever upp till bilens utstrålning.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Fiat 500 TwinAir Turbo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fiat 500 TwinAir Turbo

Pris, kr från: 161 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Halvkombi, tre dörrar.
Mått, cm: L 355/B 163/H 149.
Tjänstevikt, kg: 1 045.
Motor: Tvärställd tvåcylindrig bensinmotor med turbo, 8 ventiler och en överliggande kamaxel. Volym: 875 cm3. Max effekt: 85 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment: 145 Nm vid 1 900 v/min. 5-växlad manuell låda.
Prestanda: 0–100 km/tim på 11,0 s. Toppfart: 173 km/tim.
Förbrukning: 4,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 95 g/km.
Närmaste konkurrenter: Mini One D, Toyota IQ 1,3 Dual VVT-i.

Vad nytt? Fyra motorcylindrar har blivit två.
För vem? Den som vill synas och samtidigt köra snålt.
Bra köp? Nja, mycket charmig men högt pris.

Plus: Pigg motor med läckert ljud, former med karaktär.
Minus: Svårt att nå deklarerad förbrukning, dyr för sin storlek.

Kommentarer

#1
2011-05-30 19:04

Vilken underbar liten bil det verkar vara. Tyvärr lite för liten för mig och huga vilken prissättning.

#2
2011-05-30 19:04

Fiat får nog jobba på ett tag för att få ner förbrukningen till 0,41 l/mil. När jag provade bilen för någon månad sedan var förbrukningen inte under 0,6. Sedan kan man tycka vad man vill om motorljudet, jag tycker det låter exakt som en mopedbil.

#3
2011-05-30 19:35

Jämfört med en Mini så är denna billig. Prestanda är väldigt bra. Liten bil behöver inte så mycket motor för att det ska gå snabbt och 85 hästar i denna är mycket.

För att få ner förbrukningen få rman vara försiktig med gaspedalen, plus välja Eco-läget för motorn. Nu uppmuntrar ju denna bil till annan körning än ekonomisk "ägget på pedalen"-körning...

#4
2011-05-30 20:10

Visst är bilen trevlig, och motorn har prisats - årets motor! Men faktum kvarstår, det är svårt att komma nära den utlovade förbrukningen och med Eco-knappen intryckt så låter det inte bara som mopedbil utan känns så också.

#5
2011-05-30 20:49

Minis prissättning är ju dubbel-huga. Bara för att man jämför den här med en ÄNNU dyrare bil blir den inte billig. Tycker den är minst 20 000 kr för dyr. Var inte tanken från början att det skulle vara en billig bil för alla? Nu när retro-versionerna kommer 40 år senare är dom chica och då blir dom svindyra.

#6
2011-05-30 20:58

Förbrukningen är uppmätt med Eco-knappen intryckt och avslagen luftkonditionering samt långsamma accelerationer, helt i enlighet med EU's bestämda körcykel. Gasar du så laddar turbon och då går bränslet åt. Ja man får köra med "ägget under gaspedalen" för att få ner förbrukningssiffrorna. Nyttjar man motorns register så blir förbrukningen högre. Fiat skickar med ett program som gör att man kan kolla sitt körsätt på datorn. Man "tankar ut" uppgifterna från bilen via ett USB-minnet, sedan kör man i programmet på datorn och så ser man sin statistik och programmet ger råd om saker att tänka på för att få ner förbrukningen.

#7
2011-05-30 21:00

Motorn är världens renaste bensinmotor på grund av twin-air tekniken ihop med 2 cylindrar som sänker utsläppen, framförallt utsläppen av kväveoxider, till sensationellt (för en bensinbil...) låga nivåer.

#8
2011-05-30 21:03

Vill man ha en billig och enkel bil så köper man en Fiat panda. 500 är en exklusiv liten bil med hög utrustningsivå som automatisk klimatanläggning och massa elektriska finesser etc. Minin blev ju succé med sitt koncept, det var vad konsumenterna ville ha. Konsumenterna ville inte ha en retro-designad bil som var enkel och billig. De ville ha en exklusiv retro-designad bil. Minin blev en succé. Fiat 500 har också blivit en succé.

#9
2011-05-30 21:08

Ingen tvekan om att båda bilarna är stora försäljningssucceér Raphael. Mycket välförtjänta sådana också. Men för min egen del är det nog lite för mycket pengar att lägga på en liten och förhållandevis begränsad bil. Frugans Polo har också väldigt mycket utrustning och förutom att den är tråkigare än Fiat 500 så är den lika snål och i mina ögon mycket mer bil för pengarna. Men som sagt, ack så mycket tråkigare....

#10
2011-05-30 22:23

Fiat har knepig prissättning i Sverige, i England kostar dem betydligt mindre samt ofta med god prutmån (ungefär som med Saab här).

#11
2011-05-31 15:13

1988 köpte jag Suzuki Swift med 75 Hk 1.3 L motorn som drog 0.48/mil och 0.53/mil när man körde "normalt".

Iofs så vägde den bilen 800 Kg och hade inga balkar o dyl till skydd i dörrar men har inte ingenjörerna kommit längre?

Hade även för nån månad sedan som lånebil Suzuki Alto med en trecylindrig motor och visst den gick framåt men röt mer än vad den accelererade s a s!

Nä bakläxa Fiat det här får ni göra om och kanske göra en elbil av denna modell?

#12
2011-06-01 11:55

Cool bil men den som köper den för sin förbruknings skull är ute och "cyklar" då den helt enkelt är för dyr!
Småbilarna drar på tok för mycket för sin storlek och 500:an är inget undantag.
Har själv stora problem med att få till en vettig förbrukning på min Clio.
Igår ringde en kompis och berättade att hans "Dinosaurie" ( 530i -02 ) drog 0.85l/m i snitt,..då han nu pendlar en del på i huvudsak motorväg.
Det blir svårt att motivera honom till att sätta sig i en "sardinburk" med 70-100Hk.

#13
2012-07-09 16:30

Ollrc: På 90-talet körde jag en AX GT med 1,4 liters motor på 80 hästar. Den drog 0,55 l/mil i snitt och betänk nu att detta var en lågt växlad sportmodell. Vanliga AX:en med 68 hästars 1,4 motor drog ännu mindre. Detta är en bil som vägde under 800 kg.

Denna 500:a har en 85 hästars turbo och turbomotorer drar mer än sugmotorer när de varvas (fråga en Saab Turbo-ägare, så fort turbon laddar är det hål i bränsletanken även om den är snål vid jämn fart), men anledningen att man ändå konstruerar turbomotorer är för det är ett relativt billigt sätt att addera kraft utan att förstora motorns cylindervolym. Lägg även till det faktum att denna 500:a har mer elektronik och utrustning än bilarna hade förr - utrustning som drar bränsle. Hade din Suzuki kilmatanläggning och servostyrning? Båda dessa tekniker drar bränsle.

Och en ytterligare faktor är avgasreningen. Dagens effektiva avgasrening drar bränsle. Fiats lilla Twin air turbo tillhör marknadens renaste bensinmotorer, just för att tekniken med twin air möjliggör lägre halter av flera ämnen, inte bara CO2 utan även NOx halter (kväveoxider) med mera. Jämfört med en "normalt" konstruerad motor så innebär Twin air tekniken en reducering av NOx halterna med 20 procent.

Med tanke på all den teknik som drar bränsle, teknik som småbilar från 80-talet inte hade, så tycker jag det är rätt imponerande att man ändå lyckas hålla nere förbrukningen på en låg nivå.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!