Bild
Nästa artikel
Tung är inte alltid lika med törstig. Enlig deklarationen drar X5 40e bara 0,34 l/mil.

Provkörning: BMW X5 40e (2015)

Provkörning

BMW X5 som laddhybrid ger möjligheten att åka en stor del av vardagsresorna utsläppsfritt. Förutom miljövinsten ger elektrifieringen angenäma motoregenskaper.

Ju tyngre man är desto mer energi går det åt. Det är en viktig grundregel att hålla i minnet när vi talar om stora stadsjeepar i laddhybridutförande.

BMW X5 X-drive 40e har ett batteri på 9 kWh användbar kapacitet. Via ett vanligt vägguttag laddas det fullt på cirka fyra timmar. I en liten elbil som exempelvis BMW i3, skulle det räcka till fyra–sex mils verklig körning. I dunderklumpen X5, med en tjänstevikt på 2,3 ton, kommer vi bara lite drygt två mil på samma energimängd.

Den 113 hk starka elmotorn är placerad mellan den fyrcylindriga bensinmotorn och växellådan. Elmotorn är integrerad med automatlådan vilket ger fördelen att övergångarna mellan bensin- och eldrift går oerhört smidigt. Bilen är också permanent fyrhjulsdriven.

BMW säger sig ha gjort omfattande studier som visar att de 31 km som batteriet i bästa fall räcker till, är tillräckligt för de flestas vardagsresor i tätort. Att i dessa lägen kunna köra tyst och helt utan utsläpp är naturligtvis mycket värt för närmiljön. Stora tunga bilar med automatlåda straffas också extra hårt av hög förbrukning i stadstrafik.

Elmotorn i X5 40e klarar att driva bilen i upp till 120 km/tim. Vid full acceleration kopplas också den 245 hk starka turbofyran in. Med bara aningen mildare behandling av gaspedalen kan dock även hyfsat snabba fartökningar klaras med enbart eldrift.
 
Till märkets profil hör naturligtvis också att bilen ska ha sportiga köregenskaper. I sportläget samarbetar motorerna och systemet lämnar då 313 hk och ett kraftfullt vridmoment på 450 Nm. Kraften kommer direkt från start vilket gör denna stora kluns yster som en glad kossa, just utsläppt på grönbete. Med lugnare körstil njuter såväl förare som passagerare av generösa utrymmen och en avkopplande resa i hög komfort.


Tyvärr hamnar förbrukningen lite för högt för att den här bilen ska klassas som ”supermiljöbil” enligt Sveriges nuvarande regelverk. Därmed missar köparen supermiljöbilspremien om 40 000 kronor. En annan förlust är att litiumjon-batteriet tar upp en del utrymme där det ligger placerat ovanför bakaxeln. Det gör att just den här versionen av X5 inte går att få i sjusitsigt utförande.

Diskutera: Vad tycker du om BMW X5 40e?
BMW X5 xDrive 40e

Pris, kr från: 655 000 kr.
Modell: Femdörrars, femsitsig suv.
Säljstart: September.
Mått, cm: L 489/B 194/H 176.
Tjänstevikt, kg: 2 305.
Max släpvagnsvikt, kg: 2 700.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo på 245 hk. Volym 1 997 cm3. Elmotor på 113 hk. Max total systemeffekt 313 hk. Max totalt vridmoment 450 Nm.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift. åttastegs automatlåda.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,8 s.
Deklarerad förbrukning: 3,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 78 g/km.
Konkurrenter: Audi Q7 e-tron, Volvo XC90 T8.

Plus: Utsläppsfri i upp till 31 km, hög komfort, pigg.
Minus: Ej supermiljöbil, går inte att få sjusitsig.

Vad nytt? Laddhybridversion av BMW:s stora suv.
För vem? Den som har laddningsmöjlighet både hemma och på jobbet.   

Kommentarer

#1
2015-09-24 14:26

Fantastiskt, 5 platser och lite last.. vi är uppe och sniffar på 2,3 tons strecket.. när tar vansinnet slut? Att förbrukningen skulle landa på låga 0.34 liter/mil anser jag nog vara en bluff. Blir inte förvånad om det är mer än det dubbla i slutändan om man använder bilen som den är tänkt.

#2
2015-09-24 21:34

Förbrukningssiffror hos laddhybrider säger ingenting om hur den egna förbrukningen kommer att bli. Allt beror på hur stor andel som körs på ren el.

#4
2015-09-24 20:42

Det är förvisso bra att delelektrifiera bilar för att sänka förbrukningen. Men såna här deklarerade uppgifter som 78 g/km CO2 och 3,4 l/100 km är ju närmast att betrakta som ett skämt!

#5
2015-09-24 20:46

Klart trevlig bil men det hänger mycket på att man laddar den varje dag och har såna möjligheter. Problem uppstår på långresor, med dagens och framtidens bensinpriser är det nog inte så kul.

#6
2015-09-24 23:17

Leifer. Kjøper du en X5 med en fra pris på 655000 og med litt ekstra utstyr så havner du på 8-900000 da ofrer du ikke bensinprisen en tanke, men fyller tanken etter behov. Kjøper du Toyota Prius Auris el lignende så tenker du nok bensinpris for det kan ikke være kjøre egenskaper for det eksisterer ikke i en Toyota jeg vet har prøvd. Så det blir bare korny å nevne bensin pris forbruk til en som har kjøpt en bil nærme millionen. Jeg kjøpte en bil til ganske nøyaktig 1 million og jeg tenker overhode ikke på hva det koster å bruke bilen, men verdsetter stor motor respons kjøre egenskaper og høy komfort. Hvorfor er du så opptatt av Toyota en utrolig unnskyld utrykket kjedelig interiør og en girkasse fra H...... Som ikke har noe med aktiv kjøring å gjøre. Nei livet er for kort til å kjøre kjedelige biler.

#7
2015-09-25 08:38

0,34l/mil?! Haha. Hoppas dem blir stämda. (Redigerad. Onödig kommentar om annan forummedlem//Deeds)

#8
2015-09-25 11:25

2fast4you, vet inte varför du får för dig att jämföra Toyota mot Bmw eller generalisera så negativt om Toyota. Vill du ha en bättre terrängbil än X5 så kan du ju köpa Toyota Landcruiser. Även en X5 torde väl leta sig ner bland vanliga människor som inte är miljonärer med tiden som begagnat, och då kan det vara mer känsligt när det gäller bensinförbrukningen vi talade om.

#9
2015-09-25 15:05

Jag har nyss hämtat min Toyota Rav 4 från verkstaden för byte av partikelfiltret. 24.000 kr gick det på. Det är billigt att åka diesel men det finns en baksida av allt. Nu till min fundering, alla dessa miljöbilar och andra som har elmotorn mellan förbränningsmotorn och växellådan ( automat ) Vad kommer det att kosta när denna elmotor behöver bytas. Denna snurrar ju hela tiden även när man kör med vanliga motorn. Det är väl andra eller tredje ägaren som får ta den smällen eller hur. Har denne råd med detta ??

#10
2015-09-25 15:18

Ett starkt alternativ för oss nu när jag skall byta bil. Jag kommer kunna åka kortare sträckor i stan på el och ändå ha hyfsade prestanda på långfärderna - både med urladdat som laddat batteri. Det jag gillar mest är att denna variant bjuder på riktig fyrhjulsdrift. Det får man inte i Lexus hybrid (som är framhjulsdriven i 99% av situationerna) och även Volvo har mindre kraft bak än fram på sin T8. BMW har nu löst detta på ett för mig aptitligt vis. Där får man möjlighet att åka på el kortare sträckor, vilket är en lyx i sig, samtidigt som kördynamiken bibehålls. Dessutom slipper man fastna i minsta lilla motlut så fort vi får lite snö. :-)

Bra jobbat BMW. Jag kommer att provköra så fort som möjligt.

MVH AL

#11
2015-09-25 15:37

Leifer. X5 er vel ingen terrengbil den kommer vel aldri til å bli det heller, det jeg reagerer på er at du prater om bensinforbruk på en bil over 2 tonn, tror heller ikke at de som kjøper denne bilen som begagnat kjøper den fordi den bruker lite bensin de er vel mer opplyst en det. Toyota blir jo nesten brukt som referanse uansett hva du leser her inne på kommentar feltet da prates det om 1.2-1.4-1.8 og med en utrolig tråkig automat. Hvorfor ikke prate litt positivt om biler med 300 +hk som er kjøreglade responsive biler som det er kul å kjøre bilkjøring skal vel ikke bare være trist. Jeg hadde aldri kjøpt en bil uten kjøreglede for meg så er det en vesentlig del av kjøringen. reagerer også på at det er en del Toyota eiere her inne som for det meste rakker ned på andre som ikke har det bilmerke, hvorfor det blir bare for dumt.

#13
2015-09-25 15:46

MVH AL, du skall nog vara glad om du kommer 1,5 mil på batteriet inne i stan.

#14
2015-09-25 16:14

Ja kanske det Styggavargen. Det är 1,9 mil mil till min arbetsplats, där jag har tillgång till rejäla laddningsanordningar. Så om jag tar mig dit på morgonen kan bilen laddas över dagen och sedan njuter jag av en tyst fin färd hela vägen hem. Längre sträckor kommer gå på bensin.Jag tror detta blir helrätt för mina behov.

MVH AL

#15
2015-09-25 17:00

AL.

Det blir nog bra, så sitter du ju högt och bekvämt i denna bilen, man vill ju helst inte sitta på backen, det är tämligen omodernt enligt mig.

#16
2015-09-25 17:03

Ni låter ju som gamla gubbar, pratandes om att sitta högt och bekvämt!

#17
2015-09-25 17:37

Ja SUV har ju en speciell känsla Shogun. Bekvämt är viktigt och riktigt! :-). Dock har jag inga bekymmer med att sitta "nere på marken" och köra. Det har sina fördelar.

Synd som sagt att Lexus kvaddat designen och att man har så klen drift på bakhjulen, annars skulle en RX varit ett högintressant alternativ. Men förhoppningsvis hittar torsenlösningen från LS in i övriga hybriderna så småningom.

MVH AL

#18
2015-09-25 21:03

2fast4you, men denna bil annonsers ju som en miljövänlig bränslesnål bil, så jag förstår fortfarande inte ditt resonemang. Vad gäller att "racka ner på" så kör du väl själva hyfsat hårt vad gäller Toyota, "ingen körglädje" etc.

#19
2015-09-26 08:29

Då detta är en artikel om en SUV så finns här ett antal kommentarer som kan tyckas märkliga för nya besökare. I all välmening tänkte jag att det kunde vara på sin plats med några förtydliganden för att underlätta debatten:

1. Skoda Octavia är världens bästa bil.
2. Det finns bara två parametrar när en bils "nödighet" ska bestämmas: Vikt och Längd. Allt annat är onödigt!
3. Om kvoten Vikt / Längd är högre än den för Skoda Octavia så är det en onödig bil. Klassificeringen av bilar med lägre kvot är för närvarande okänd, alt se punkt 1.
4. Den som väljer en onödig bil (se punkt 3) gör ett dåligt (läs: felaktigt) bilval.
5. Fakta är godtyckligt och abstrakt och existerar endast i syfte att hävda punkt 1 - 3.

Lycka till !

#20
2015-09-27 21:14

Swemba, en Skoda Fabia går också bra :-) Den lastar mer än XC60 och väger 750 kg mindre :-). Nä, titta bara på tex Opel Mokka, ser ut som en "köttbulle" på fyra hjul, bilen är nästan kortare än den är hög!? Och den väger typ 1.7 ton. Den utvecklingen jag nu beskriver är jag emot, små bilar...korta bilar som väger otroligt mycket och släpper ut mycket. Klart X5 är en stor bil, det säger jag inte emot...men återigen, vad vinner man mot en en vanlig kombibil (V70, Modeo osv)? Bara ett antal hundra kilo att släpa omkring på som ger mer utsläpp. SUV är så omodernt och fult, jag fattar inte hur man kan tycka det är bra att släpa runt på extra mycket vikt. Du som människa, hade du tyckt det var toppen att väga 120 kg (SUV) istället för 80 kg? (vanlig bil)....? frågor på det?

#21
2015-09-28 10:48

Styggavargen.

Du tenderar till att hela tiden slira på sanningen/fakta. Sedan hur din människosyn är avslöjar du också.......tror att många stora personer trivs bättre med sig själva än du verkar göra.......

Opel Mokka 1,4 Turbo 140hk 4x4 väger enligt Teknikens världs test i nr 21 1521kg /enligt Opel 1520kg. Mazda Cx-3 4WD Optimum 2,0 150hk väger 1399 enligt TV och enligt Mazda 1399kg. Så var får du ifrån att Opel Mokka väger 1,7ton ? För att det ska låta anmärkningsvärt och överdrivet ?! Men långt från sanningen......

Sedan tycker jag precis tvärtom mot dig, det är omodernt att sitta mer eller mindre på backen, man kan undra varför man införde detta mode för 50-60 år sedan, dags att bryta detta urdumma mode. När det räcker att höja karossen bara lite så får man en bekvämare sittställning/insteg, du måste förstå att andra har en annan uppfattning än dig........och andra behov....men det är väl därför kunderna köper dessa bilar crossover/suv för att de inte vill ha dem (ironi)........populära med andra ord av någon anledning......så låt dessa köpa de bilar de vill ha. För mig får du gärna fortsätta åka Skoda av valfri modell, jag sover gott om natten för det, oavsett hur de ser ut.......

#22
2015-09-28 11:43

Man kan tycka att SUV:ar är onödiga, men man sitter ju så enormt bekvämt i dem! Har ganska kort överkropp och gilla att sitta högt och ha överblick när jag kör. Försöker jag sitta som jag vill i en BMW 5-serie så slår jag huvudet i taket! Jag gillar BMW:s köregenskaper, men ogillar sittpositionen i deras lågbyggda bilar skarpt. Man sitter verkligen jättelågt och ramlar ner i bilen istället för att sätta sig i den. Därför blev den X3:a för mig. En X5:a hade förstås också varit trevligt, men tyckte driftskostnaderna blev för höga.

#23
2015-09-28 12:35

Ja faktum är att denna stora högbyggda SUV kommer släppa ut betydligt mindre elände än allehanda bensin- och dieseldrivna fordon under en stor del av resorna (c:a 40% av resorna med bil är kortare än 8 km), särskilt inne i storstäderna där höga avgaskoncentrationer är ett uttalat hälsoproblem. Hybridlösningarna har där väldigt stor potential, både för hälsa som miljö, och rent praktiskt är de vettigare än en dieseldriven Fabia eller Octavia (då de flesta resor som sagt är korta och kan utföras uteslutande på el).

Som jag skrivit tidigare till Styggavargen: Vägen till låga utsläpp går inte via förbud och regleringar. Den går via tekniska lösningar! Denna BMW-SUV är ett tydligt exempel på det.

Jag kommer beställa mig en egen så fort jag bara hinner ta mig till BMW-handlaren.:-)

MVH AL

#24
2015-09-28 13:05

När jag pratar SUV, så relaterar jag till de bilar vi haft historiskt, så finner man att SUV är opraktiskt, högre vikt, högre luftmotstånd, lastar mindre osv. Krocksäkerheten och sikten försämras för oss med vanliga bilar. Skall vi också tvingas köpa SUV, bidra med ännu mer utsläpp!? SUV är inte framtiden, det är inte effektivt. Visst, jag kan hålla med om att man får bättre översikt just nu...men när alla har höga fordon? Då är det argumentet förlorat. Det finns vanliga personbilar med högre insteg och jag håller med om att vissa bilar är lite väl låga. Men därifrån säga att vi behöver SUV är långt. Varför köpte ni inte SUV för 15 år sedan? (tex en CR-V). Snöbollen är rullad och nu går det inte att stoppa. Ser själv i vårt garage på jobbet, XC60 osv.. allt större och klumpigare bilar fast bilar som oftast lastar minimalt. Nu köper folk SUV för att de är rädda och vill få tillbaka överblicken som förstörts av andra SUV's. Alla är förlorare anser jag och speciellt miljön. Snart går det inte parkera inne städerna när de kommer med sina Hilux osv. Allt bredare och tyngre bilar. Andelen "lätta lastbilar" (2 ton eller mer)...ökar! (läs SUV). Sjukt! Jag är övertygad, det slutar nog mer eller mindre som i USA, medelvikt på 2 ton.

#25
2015-09-28 13:23

" Det finns vanliga personbilar med högre insteg"

Vilka då?

#26
2015-09-28 13:50

Om SUV:arna går helt eller delvis på el, så förstår jag inte varför de skulle belasta miljön mer än en personbil. Jag köpte inte SUV för att jag är rädd, utan för att jag sitter bekvämt i den och har bättre överblick över bilen. Att den sen lastar mindre gör inte mig någonting. Min förra Skoda Superb lastade betydligt mer, men jag körde mest med "luft" där bak ändå.

#27
2015-09-28 13:42

@Styggavargen.

Lastar mer? Jag har inget behov av att lasta mer. Jag kör inte budbil.
Jag vill ha komfort, prestanda och hög säkerhet. Därför kör jag X5 (ett par månader till).
Bil köper man med hjärtat. Annars skulle det bara säljas Dacia och inget annat.

#28
2015-09-28 17:42

Styggavargen.

Var fick du uppgifterna om att Opel Mokka väger 1,7 ton? Det svarade du aldrig på.......du måste förstå att alla inte har samma preferenser som dig och ev andra behov. Att man inte kört crossover/suv tidigare tex Crv och Rav 4 som var tidigt ute (1996)i detta segment var kanske att de kom från "fel tillverkare". Nu kanske det duger att köra båda dessa märken + att flera andra märken tillkommit med denna typ av bilar. Och fler och fler kanske har insett att det inte är bekvämt att sitta på backen längre, och därmed ökar försäljningen av denna typ av bilar, svårare än så är det inte.

#29
2015-09-29 10:57

Reg nr: CUM262, 1.6 ton.. på en bil som är 4,27 meter lång. En Fabia är lika stor... den väger 1250 kg. Småbilar som väger 1.5-1.7 ton.. beroende på motor osv. Köra omkring på flera hundra kilo i onödan!?

Skall vi öka utsläppen 25-50% bara för att inte sitta på marken?

Ett exempel, min gamla Avensis ifrån 2006 väger lika mycket som denna Mokka i exemplet. Det är en ganska stor bil... 4,65 meter lång! Och när vi ändå är igång, en Volvo 945 ifrån 1995... den är 4,85 meter lång och väger 1600 kg. Någon som ser något konstigt? Fortsätter det har vi snart en Mini som är 3,5 meter lång och väger 1900 kg... :-)

Jag ser bara att förbrukningen står och stampar.. vad kan det bero på!?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.