Bild
Nästa artikel
Fjärde generationen BMW X5 är större än sin föregångare på alla ledder. De nya laserstrålkastarna med blå signatur kostar 20.200 kronor extra.

Provkörning: BMW X5 (2019)

Provkörning

I senaste tappningen är X5 lyxigare, tyngre och större än någonsin, men är trots det inte längre störst i familjen. Vi kör BMW:s mellanalternativ i suvsegmentet.

Jag kommer på mig själv att tänka: Ibland behöver man faktiskt en sådan här bil! Stockholms innerstad har fått ett av den här vinterns värsta snöfall och gatorna har förvandlats till snöslaskiga slagfält där man får kryssa mellan plogbilar och klättra över plogvallar. Nu är det bra skönt att sitta i en fyrhjulsdriven bil med stark motor och hög markfrigång, annars skulle jag inte komma fram. Så långt hinner jag tänka innan jag ser en Nissan Leaf framför mig i kön. Den tycks ta sig fram lika bra som jag…

BMW gjorde det till slut, byggde en ännu större suvmodell alltså. I höstas visades nya bjässen X7 som är långt över fem meter lång och främst avsedd för amerikanska marknaden. Trots det kommer den hit i år. Därmed förpassas X5 till andraplatsen i BMW:s X-utbud om man går i storleksordning och får betraktas som något av en mellanmodell. Tanken svindlar när man tittar i faktabladet och ser att nya X5 är nästan fem meter lång, två meter bred och 2,2 ton tung. Och ändå inte störst! Senaste generationsskiftet, som har gjort att den interna kodbeteckningen ändrats från F15 till G05, innebär inte bara större yttermått för X5 utan framför allt högre komfort och ny teknik. Nu går det att utrusta bilen med bland annat luftfjädring både fram och bak, laserstrålkastare och fyrhjulsstyrning. 
 

"Erbjuder involverande om än inte helt harmoniska köregenskaper."

Det finns förstås mycket mer teknik än så och det mesta är kostsam extrautrustning. I standardutrustningen ingår dock en hel del, bland annat ett helt digitalt mätarkluster och dynamiskt chassi med stötdämpare som kan justeras elektroniskt.
Tillvalet som heter Integral-Aktiv styrning och kostar 12 600 kronor extra är en vattendelare. Bakhjulsstyrningen ger ett säreget beteende som tar tid att vänja sig vid. Bakhjulens motstyrning är så kraftig att den känns tydligt och i lägre hastigheter och stora ratt-rörelser känns det som att bilen viftar på rumpan. Det gör den stora X5:an smidigare att hantera i trånga garage, men gör också att körkänslan får sig en törn och förstör en del av den fina vägkänsla som den direkta och lagom tunga styrningen förmedlar.

Går det inte att, som hos Porsche och Renault, stänga av funktionen? Nej, efter otaliga bläddringar i inställningsmenyerna är vi inte ett dugg klokare. Men så sätter sig kollega Anders ”Instruktionsboken” Helgesson i bilen, gör en snabb slagning i den interna hjärnbarken och erinrar sig att bakhjulsstyrning inte är tillåtet i kombination med snökedjor på tyska vägar. Där har vi det! En bit in i menysystemet hittar vi rutan ”Snökedjor monterade” och bockar i den. Bakhjulsstyrningen stängs av och bilen växer minst en meter på längden. Det är i alla fall så det känns. Men när hastigheten överstiger 50 km/tim bockas rutan automatiskt ur och bakhjulen börjar styra igen.
 

X5 har BMW:s modernaste version av förarmiljö. iDrive-systemet har nått generation sju och kan kontrolleras med vredet på mittkonsolen, med pekskärmen samt med handrörelser i luften ovanför växelspaken.

Inne i den stora kupén är det som sig bör tyst och mjukt. Ljudisoleringen tar effektivt bort väg- och vindljud och de stora fåtöljerna i framsätet har justermån nog för att passa alla kroppar. Den enda komfortmissen är en typisk BMW-egenhet. Bältesinfästningarna i B-stolparna är inte justerbara, vilket gör att bältet lätt halkar ner från axeln på långa personer eller skär in i halsen på korta. Så här är det på de flesta modeller från BMW och vi kan inte förstå varför.

Komfortmissen med bältes-infästningen vägs till viss del upp av alla värmefunktioner. Utöver vanlig stols- och rattvärme är bilen utrustad med värme i mittarmstödet och i framdörrarnas armstöd. Det kan låta onödigt, men är faktiskt klokt. Det är mer energieffektivt att värma sig på det här sättet än att värma upp all luft i kupén. Dessutom finns mugghållare fram som kan antingen kyla eller värma muggen.

Provkörningsbilen har den minsta motorn som i dagsläget är tillgänglig till nya X5. Den heter xDrive30d och är en sexcylindrig dieselmotor på 3,0 liter, 265 hk och 620 Nm. Ljudet är väl dämpat och kraften mer än tillräcklig för att få 2,2-tonsklumpen att kännas rask. Övriga motoralternativ är än så länge endast två: xDrive40i och M50d. En ny laddhybridvariant, xDrive45e, lanseras inom kort med elektrisk räckvidd på upp till åtta mil.

BMW-entusiasten som vill ha en stor suv kommer att känna sig hemma i X5 som erbjuder involverande om än inte helt harmoniska köregenskaper. Den som vill ha en mer avspänd storsuv bör vända blicken mot Audi Q7 eller Volvo XC90. 
Och den som är mer intresserad av att transportera sig till en lägre kostnad klarar sig lika bra med en framhjulsdriven elbil.

Diskutera: Vad tycker du om BMW X5?

BMW X5  xDrive30d

Pris från kr: 679.100.
Svensk lansering: Nu. 
Mått, cm: L 492/B 200/H 175.
Markfrigång, cm: 21.
Bagagevolym, l: 650–1 870.
Tjänstevikt, kg: 2 185.
Dragvikt, kg: 3 500.
Motor: Sexcylindrig dieselmotor, turbo, volym 2 993 cm3, max effekt 265 hk vid 4 000 v/min, max vrid-moment 620 Nm mellan 2 000–2 500 
v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,5 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 175 g/km.
Konkurrenter: Mercedes GLE, Audi Q7, Volvo XC90, Porsche Cayenne.
 

Kommentarer

#1
2019-04-13 10:11

"Och den som är mer intresserad av att transportera sig till en lägre kostnad klarar sig lika bra med en framhjulsdriven elbil."

Sorry. Det där är en ren PK-floskla. Elbilar är oerhört mycket dyrare än bensin-/diesel dito: Kostnaden i inköp kan inte räknas hem i bränslebesparingar.

Vad det borde stå är: "Och den som är mer intresserad av att transportera sig till en lägre kostnad klarar sig lika bra med en framhjulsdriven bensin- eller diesel dito." 

.

#2
2019-04-13 13:35

Klarsynt: När ska du sluta ljuga och skapa falska myter? Ja det finns lägre prissatta bensinbilar än det finns elbilar, men det är redan billigare eller lika billigt äga motsvarande och rakt jämförbar elbil än fossilbil. Sen är det inte bara bränslebesparingen som är ett plus ekonomiskt.....
Nu snälla ViB, använd er rätt att plocka bort denna Klarsynt som gång på gång bryter mot forumreglen att man inte får hela tiden upprepa sitt provocerande mantra bara för att skapa just provokation.

#3
2019-04-13 14:09

Klarsynt, ut och prova en elbil istället? Du kan kanske ändra dina egna värderingar?

#4
1
2019-04-13 14:45

Äcklig bil för äckliga gubbar.

#5
2019-04-13 14:52

Äcklig bil kanske är att ta i, men de flesta köparna kan nog klassas som gubbar.

#6
2019-04-13 17:02

@Henrik M

Här har du det svart på vitt:

https://teknikensvarld.se/elbil-dyrare-an-bensinbil-pa-lang-sikt/

"Då har vi pressat skillnaden till 70 000 kronor. "

Och hade inte staten tagit våra skattepengar och omfördelat dem, till blodsbatteribilarnas fördel, så hade skillnaden varit ännu groteskare.

Är det någon som bör stängas av så är det du. Make till otrevlig får man leta efter.

.

#7
2019-04-13 17:07

Klarsynt: Knappast fakta i den artikeln, och som du själv kan läsa så gissar dem om andrahandsvärdet. Sätter man andrahandsvärdet till samma procentsats på båda,(vilket troligtvis är fel då elbilen lär ha högre tvärtom vad de gissar), och utrustar ikapp bensinbilen så det faktiskt bli äppel med äppel man jämför så är elbilen inte dyrare. Tvärtom i många lägen.
Vad tror du att du får ut av allt ditt messande här inne? Som ditt tjat om att alla elbilar är urusla för de slösar med Kobolt men när jag skriver att det finns de som minimerar Koboltbehovet så blir det tyst från dig. Och när du fått reda på att Sverige redan idag exporterar mer nyttig el än vad de importerar så blir det tyst i ditt elbil=kolbilsskrikande......vad har du egentligen kvar för argument?

#8
2019-04-13 17:59

Äcklig säger man om man själv inte har råd;)
Men jag föredrar en stor och lyxig sedan för komfortens skull:)

#9
2019-04-13 18:33

Klarsynt
Eller så jämför man en elbil och en fossilbil med lika pris.
Tar du en elbil för motsvarande ovan BMW- kostnad, tex en Tesla så kan jag garantera dig att Teslan tar hem del ekonomiskt.

Jag tycker kanske TV hade kunnat jämföra vanlig Golf med e-Golf om man nu vill ha jämförbara modeller. Dessutom finns e-Golf som begagnad och med ett verkligt andrahandsvärde.

#10
2019-04-13 20:47

en fossil dinosaurie för folk med gott om pengar.. men säkert skön att fara fram många mil i

#11
2019-04-13 20:53

För att knyta an till artikeln är det utan tvekan en riktigt bekväm effektiv milslukare med grym komfort och mycket bra teknik. Men precis som alla andra nyare BMW så lämnar den mig oberörd med absolut noll känsla att jag skulle vilja ha en. Tycker det är ett märke som tappat enormt designmässigt. Däremot är BMW:s komfortstolar fortfarande några av de jag tycker absolut bäst om på marknaden. Otroligt hur de kan vara så bra när jag tvärtom anser deras sportstolar vara bland de sämsta för min del....

#12
2019-04-13 21:08

Varför är inte Touareg med som konkurrent ? Väl i klass och slår XC90 alla dagar i veckan

#13
2019-04-13 22:50

Lika lite som jag förstår, hur någon frivilligt vill köpa sig en liten Aygo, eller Up, eller liknande småbil. Lika lite förstår jag att någon ids störa sig på de som köper en sådan här bil, med barnsliga uttalanden. Sköt er själva och sluta gnälla över vilken bil han eller hon vill köpa.

#14
2019-04-14 08:29

Jag gillar inte heller stora klumpiga klossiga suvar, men var och en köper den bil de vill ha. Och var och en tar kostnaden för den bil de köper. Det är bara rimligt och rätt.

#15
2019-04-14 09:58

Även om vi nu har problem med klimatet? Tycker det knappast är försvarbart med dessa klumpiga och tunga SUV modeller. Det måste finnas smartare utformning på bil som löser transport behovet istället för denna modell. Är det sedan bara någon liten detalj som om att man blir inplogad en dag om året, då får man väl stå ut med det då..

#16
2019-04-14 10:11

Trodde det var en Ford Focus först.

#17
2019-04-14 10:29

Vargen: Tack vare ditt tjat har jag precis beställt mig en ny Touareg. Givetvis med diesel.

Tack för hjälpen att välja bil. Är mycket nöjd med mitt val.

MVH AL

#18
2019-04-14 10:30

Grattis till nya bilen A.L.
jag hämtar min nya bil på torsdag.

#19
2019-04-14 10:34

Är det en reinkarnation av gamla Volvosuggan? Nu när vi vanliga Svensson skall ha miljöångest för att vi flyger till Kanarieöarna eller inte kör elbil sänder den här helt fel signaler. Säkert en suverän bil, men helt fel i tiden med bränsleslukande SUVar.

#20
2019-04-14 11:42

A.L: Får man vara nyfiken och fråga vilka bilar du valde mellan när du valde Touareg:en till slut? Jag provkörde en väns nya sådan och blev väldigt besviken. Vill nästan påstå att den nya fullutrustade Amaroken med V6:an vi plockade ut till en arbetsledare är skönare att köra. Min personliga favorit i den klassen bilar är dock Discovery, synd bara man måste blunda när man går fram till den bakifrån.......

#21
2019-04-14 13:52

Tur det är ett fritt val vilken bil man väljer.

Hihi volvosuggan.

Skämt o sido så håller jag med vargen lite i att folk skall ha så stor och hög huv som möjligt när man väljer bil och i många familjer får varken fru eller vuxna barn ta storsuven till parkeringshuset utan får bara använda andrabilen.

#22
2019-04-14 14:31

AL
Tack för att du bidrar lite extra med skatteintäkter till staten ;-)

#23
2019-04-14 14:32

Nästan 9000:- i skatt/år.

#24
2019-04-14 14:33

100 kr på att Klarsynt kör ny dieselbil.

#25
2019-04-14 15:23

XC90 är mer en "lätt lastbil" tycker jag än en vanlig personbil, och i staterna är det en relativt liten bil. Det vi ser på vägar är en markant ökning av dessa "status bilar", det är X5/6, XC90, Amarok osv.. skulle nästan vilja påstå att bilen i sig är säkert inget fel på, men föraren bakom ratten hade kunnat ha en mycket enklare och bättre bil för miljön. Ibland funkar tex en Skåpbil i litet format säkert bättre och till och med kanske rymligare?

#26
2019-04-14 16:01

Vargen: Allt handlar ju dock inte om utrymme och praktiskt......du måste ju själv med inse att komforten är ju inte ens i närheten av en rejäl Suv i en mindre skåpbilsbaserad bil?

#27
2019-04-14 19:46

Har provkört denna ett par gånger och gillar den. Köregenskaperna är mycket bra för en så pass stor och hög bil, speciellt med den adaptiva M-fjädringen, men även med luftfjädringen går den mycket bra. Sedan älskar jag BMW komfortstolar som är de bekvämaste bilstolar jag suttit i. Dock tycker jag det är lite snålt med benutrymme i baksätet i X5:an. Gillar också de stora glasytorna och den luftiga kupén. Funderar starkt på en sådan här som nästa bil. Kommer också som laddhybrid i höst, som jag dock misstänker kommer bli dyr.

#28
2019-04-15 17:16

Undrar vad skatten blir en X5:a xDrive30d och försäkring?!?!? Blir säkert stora hål i plånboken varje år + inköpet av bilen. Jag får nog höja lönen markant. Å andra sidan kör jag Lexus RX, men där är skatten låg åtminstone.

#29
2019-04-16 00:26

Henrik M (#20). Jag valde inte mellan en massa olika vagnar utan fick en riktigt bra deal på en bil som stod i hallen. Så den fick det bli;-). Maken till rabatt var det nog länge sedan jag fått igenom på något bilköp. Så jag är mer än nöjd. Det blir troligen den sista fossilbilen som jag kör. År 2023 har Volkswagen lovat att man har 33 elbilar i produktion så då finns risken att jag tar en sådan.

Så nöjd är jag - till och med så överväldigad och trots att jag lovade mig själv att det var sista gången vid förra tillfället - också godkände inköpet av en Peugeot 2008 GT med 130 hkr bensinmotor;-). Nu hoppas jag innerligt att jag inte får ångra mig.

MVH AL

#30
2019-04-16 01:06

Du är smart du rattmuffen18, du har gjort ett bra val i klassen.

#31
2019-04-16 11:32

CO2-utsläpp: 175 g/km på en nysläppt bil år 2019?

#32
2019-04-16 12:06

Lexus RX, skatten är låg men hur mycket drar bilen? Höga utsläpp får man anta...

#33
2019-04-16 12:35

Grattis till bilen A.L. Har provat nya Touareg och det är en mycket bekväm bil, även om jag tycker att nya X5:an är lite vassare i kurvorna :-). Dela gärna med dig av dina intryck av bilen.

#34
2019-04-16 13:23

Tur att firman betalar skatten.....själv valde jag något annat mer ekonomiskt även om firman betalar. Tex en Lexus RX skulle sitta fint. Co2 132g/km, jämfört med denna diesel BMW 175g/km. Skatten baseras på utsläppen.

https://www.lexus.se/car-models/rx/prices-and-specs/

#35
2019-04-16 13:37

Jodå, en Lexus RX skulle också sitta fint, men då enbart innan Lexus kom med sin nuvarande vedervärdiga spindelgrill.

#36
2019-04-16 15:40

132 g/km är väl ändå NEDC siffran för Lexus RX. I WLTP så drar Lexus RX 0,78 blandad körning och bilen ViB testar på bilden (ASC157) 0,81, så inga hårresande skillnader även om Lexusen är snålare. Har provkört RX också och den går bekvämt och tyst, men den är alltför gungig för min smak. Den är helt fokuserad på komfort, vilket kan vara bra på våra potthålsvägar, men jag föredrar fastare fjädring.

#37
2019-04-16 17:08
#38
2019-04-17 08:22

Härligt att se att BMW skaffat sig en gammal Citroen-finess: möjlighet att sänka och höja bakänden för lättare lastning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.