Bild
Nästa artikel

Provkörning: Audi A8 3,0 TDI

Provkörning

Audi A8 är diskret formad men proppad med tekniskt godis och förbluffande bränslesnål. Vi Bilägare provkör.

Design, teknik, kraft och bränsleekonomi. Det är intryck som dröjer kvar efter några tiotal provmil i nya Audi A8.

Förra generationen var slankare, smidigare och mer ingenjörsbetonad än konkurrenterna i klassen för stora, lyxiga sedanmodeller.

Fyrhjulsdriften och den typiska byggnationen kring en ram av aluminium var ess i rockärmen.

"Går som ett skott"
Om den nya bilen kan förefalla alltför syskonlik på bild träder desto fler veck, skuggningar och linjer fram i verkligheten.

Den bedövande detaljfinishen går i arv samtidigt som inredningen ger ett varmare intryck än förr.

Till en början erbjuds två V8-motorer, för bensin eller diesel, men jag körde också den version som blir mest aktuell i Sverige efter introduktionen i april: 3,0 TDI, med V6-diesel på 240 hk.

Bilen går som ett skott men drar bara 6,7 l/100 km. Under hösten kommer en ännu snålare, framhjulsdriven A8 med 3,0-diesel på 204 hk och sensationella 6,0 l/100 km.

Vem sade att en lyxbil måste slösa?

Förutom att kupén är enastående snyggt utförd erbjuds nya grepp inom exempelvis satellitnavigering, kartvisning, farthållning, multimediamanövrering och nattseende.

En provkörning skrapar blott på ytan av möjligheter i A8. Somliga finesser är onödiga - behövs verkligen grafisk visning av hur man justerar stolen?

Skriv vart du vill åka
Annat är desto smartare. Den så kallade MMI-anläggningen sköter liksom tidigare allt som har med ljudanläggning, telefon, navigering etc. att göra.

Systemet är omstuvat till tre överskådliga fält i stället för den tidigare så dumma knappfloran runt ett centralt vred.

Den stora nyheten är att vanliga grepp som adresskrivning eller stationsval i radion görs - med pekfingret.

Det är bara att oavsett handstil skriva in vart man vill åka på en "touch pad" och trycka på en knapp så startar navigeringen. Busenkelt, nyskapande och logiskt för världens iPod-användare.

Automatlådan är åttaväxlad med omärkliga övergångar och suverän följsamhet.

LED är tillval
Med nyheten Navigation Plus kan bilens rutt läsas av i förväg och se till att växlingarna sker optimalt. Inga onödiga uppväxlingar före en kurva, till exempel.

Även de speciella LED-strålkastarna (kostar extra, bi-xenon är standard) programmeras för att alltid ställa in den lämpliga av åtta möjliga ljusbilder.

Vid möte regleras helljusbilden automatiskt successivt ned och om några månader erbjuds Google Maps till kartbanken.

Nattsiktsradar finns förstås, med välplacerad visning mellan instrumentrundlarna och med person- och skyltigenkänning. Ett "pre sense" säkerhetssystem drar åt, stänger och bromsar allt som behövs när sensorer fram och bak upptäcker hotande fara från omgivande trafik.

Trivs att köras hårt
Med programmerbart luftfjädringssystem, förhållandevis låg vikt och exakta rörelser trivs A8 med att köras hårt. Komfortkryssning av högsta klass går också elegant.

V8-versionerna för diesel eller bensin levererar 350 respektive 372 hk, samt 800 (!) Nm respektive 445 Nm vridmoment.

Den stora dieselmaskinen är hur stark som helst men drar ändå 19 procent mindre än samma motor i förra modellen: 7,6 l/100 km i stället för 9,4. V8-bensinaren är valet för den sportigt lagde föraren: reaktionssnabb, varvvillig och silkeslen karaktär.

Audi hoppas sälja 80-100 bilar i Sverige per år, kanske ännu fler när A8 Hybrid (visas i Genève i dagarna) och säkert också en V12 anländer.

Priserna är skyhöga för V8-modellerna, från 910 000 kronor, men vad den billigare 3,0 TDI ska kosta är inte bestämt ännu.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A8?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A8 3,0 TDI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Pris, från kr: Ej fastställt. A8 4,2 TDI V8 från 910 000 kronor.
Säljstart: 3,0 TDI höst 2010, V8 bensin och diesel april 2010.
Mått, cm: L 514/B 195/H 146.
Tjänstevikt, kg: Ej fastst. A8 4,2 TDI 2 180 kg.
Släpvikt, kg: 2 300.
Motor: Sexcylindrig turbodiesel. Cylindervolym 2 967 cm3. Max effekt 250 hk vid ca 4 000 varv/min, max vridmoment 500 Nm vid 1 500-3 000 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim 6,6 s. Toppfart ca 245 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 174 g/km.
Konkurrenter: BMW 7-serie, Mercedes S-klass, Lexus LS, Jaguar XJ.

Vad nytt? Helt ny generation av Audis lyx-sedan.
För vem? Välbeställda som gillar bränsleekonomi och kvalitet.
Bra köp? Som bil, absolut. Men räkna med stort värdefall.

Plus: Köregenskaper, komfort, finish, teknisk nivå, bränslesnålhet.
Minus: Högt pris och stort värdefall. Extremt dyra tillbehör.

Kommentarer

#1
Jes
2010-03-29 20:47

Mums om man har en mille för mycket ...

#1
leifer
2010-03-29 22:04

Nu får ni biljournalister skärpa er lite. 0,6 lär den inte dra om man gasar på lite. Dessutom är bilen stor och tung = extra törstig vid många start och stopp.

#1
Christer W.
2010-03-29 23:01

Precis Leifer. Audi är ju inte direkt kända för att kunna köras på certifierade siffror. Det är även den personliga erfarenheten jag har (när det gäller diesel). Jag hade tur om jag kom ner till certifierad landsvägsförbrukning om jag körde konstant i 70 km/h och svag nedförsbacke.

#1
Christer W.
2010-03-29 23:02

I verkligheten alltså. Färddatorn visade naturligtvis glädjesiffror ca 30-40% mindre än den verkliga förbrukningen. Jag antar att inte många mäter vid pumpen och därför aldrig reflekterar över skillnaden.

#1
Doc...
2010-03-29 23:22

Det var en gång så börjar alla sagor, var realistisk tro ej på allt som skrivs, dom där förbruknings siffrorna är bara NYS...

#1
PREVIA
2010-03-30 01:50

Vad är det som anses som "tekniktrolleri"?
Nyheterna som nämns sittter redan i andra premiumbilar, utom möjligen "Slangbelysning som är en juldekoration som består av ett antal lampor på rad inuti en plastslang. Väldigt deko- rativt tycker nog många" runt strålkastarna.

#1
wacom59
2010-03-30 10:32

Audi gör i alla fall snygga bilar och även om jag håller med om att "slangbelysningen" ser tafflig ut så är det bra att någon driver utvecklingen av ny teknik. Har man i i verkligheten lyckats få ner denna lyxkloss till angivna förbrukning är det bara att gratulera. Det borde innebära att vi snart kan se "normala" bilar som Passat, A4 runt 0,2-0,3 L/mil eller?Men när skall Audi/VW sluta med att decentralicera hastighetsmätaren! Nu är det viktigare att ha kompass, färddator mm i synfältet än info om hastighet. Nej, se MB, Volvo mfl. och lär!

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!