Bild
Nästa artikel

Provkörning: Audi A5 Sportback 2,0 TDI Quattro

Provkörning

Audi A5 Sportback prioriterar elegans framför praktisk nytta och har ett högt pris, men har också förstklassig komfort och snål motor. Vi Bilägare har provkört.

Audi verkar fast beslutna att erbjuda en modell för varje tänkbar liten målgrupp.

För alla som väntat finns nu också coupén A5 i femdörrarsutförande.

Starka ben krävs
Rejäla bakdörrar gör insteget till baksätet lättare än i coupén och den stora halvkombiluckan gör lastutrymmet lättåtkomligt.

Femdörrarsutförande och halvkombikaross till trots, A5 Sportback är inte utformad med praktikalitet i fokus.

Utrymmena är inte särskilt effektivt utnyttjade. Bilen är låg och låg sitthöjd kräver starka ben och smidighet för att kliva i och ur.

Trots att detta är en stor bil, är baksätet bara tvåsitsigt.

Dessutom är dörrtrösklarna breda så för kortbenta baksätespassagerare krävs i det närmaste ren akrobatik för att de ska komma i och ur baksätet utan att smutsa ned byxbenen.

Stora mått
Svepande linjer, rejäla yttermått och låg sittposition gör det lite svårt att hålla koll på bilens hörn.

Vid manövrering i trånga parkeringsgarage är vi tacksamma för att testbilen är extrautrustad med parkeringsvarnare både fram och bak à 8 900 kr.

För den som själv köper sin bil är det en klok investering som kanske till och med lönar sig på sikt.


Låter inte som en diesel
A5 finns med en lång rad motoralternativ. Testbilen, en 2,0 TDI Quattro, har en fyrcylindrig diesel av senaste snitt med common rail-insprutning och turbo.

Förutom lite knatter vid kallstart låter den inte alls som en diesel.

Dessutom svarar den villigt på gaspådrag och drar fint redan från mycket låga varv. Den sexväxlade växellådan är lätt att sköta med rejäl känsla och tydliga lägen.

Motorn har begåvats med den nya flugan stopp/startsystem.

När man stannar vid till exempel ett trafikljus, lägger ur växeln och släpper kopplingen, stannar motorn automatiskt.

Den startar på ett ögonblick när föraren åter trampar ner kopplingen.

Systemet ska normalt inte fungera i minusgrader men testbilen överraskade med att stanna vid några tillfällen trots att temperaturen låg under minus tio grader.

Solid interiör
Fyrhjulsdriften fungerar riktigt bra i halka.

Så länge man kör med alla säkerhetssystem påkopplade är illusionen av stabilitet och säkerhet i det närmaste total, även vid besvärligt vinterväglag.

Det är först när man ska bromsa som man inser hur halt det i själva verket är.

Interiören upplevs lika solid som vanligt i Audi.

Instrument och reglage är mycket bra. Stolarna håller hög klass och körställningen går att justera så snart sagt varje kropp trivs bakom ratten.
 
Utmärkt vägvagn
Och många mil kan det bli. A5 Sportback är en utmärkt vän på långresan och man åker bekvämt.

Buller från såväl motor som vägbanan är väl dämpat.

Trots att testbilen var utrustad med extra hårt sportchassi är fjädringskomforten godkänd, i alla fall så länge vägbanan är någorlunda jämn.

Låg förbrukning och stor bränsletank ger också en rejäl räckvidd.

Inköpspriset är högt. Billigast i modellserien är en tvåhjulsdriven 2,0 TFSI med bensinmotor på 180 hk för 305 700 kr.

Med diesel och fyrhjulsdrift kostar A5 Sportback över 350 000 kr.

Dyra tillval
Dessutom är Audi duktiga på att ta betalt för tillvalen så med några väl valda kryss i utrustningslistan är det inga problem att hissa priset ytterligare
100 000 kr.

Ännu så länge är det skralt med konkurrenter.

BMW:s nya 5-serie GT delar halvkombiluckan men bygger på den ännu större och tyngre 7-serien och är ytterligare några hundra tusen dyrare.

3-seriens coupémodeller är mindre och mer opraktiska än Audin. Koncernsystern Passat CC är bekväm för fyra passagerare men saknar halvkombimöjligheten.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A5 Sportback?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A5 Sportback 2,0 TDI Quattro

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A5 Sportback 2,0 TDI Quattro

Pris, från kr: 352 000 kr.
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars, fyrsitsig halvkombi.      
Mått, cm: L 471/B 185/H 139.
Tjänstevikt, kg: 1 600.
Släpvikt, kg: 1 600. 
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med turbo. Cylindervolym: 1 968 cm3. Max effekt: 170 hk vid 4 200 varv/min. Max vridmoment 350 Nm från 1 750 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 8,6 s. Toppfart 223 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 152 g/km.
Konkurrenter: BMW 5 GT, BMW 3-serie Coupé, VW Passat CC.  

Vad nytt? Combi Coupé på A4-bas.
För vem? För den som är beredd att betala för lite guldkant på tillvaron.
Bra köp? Nja, en A4 Avant är väldigt mycket mer praktisk.

Plus: Låg förbrukning, stadig och körsäker, bra förarmiljö.
Minus: Dyr, smutsar ner byxben.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.