Bild
Nästa artikel
Steget från mindre familjesuven 3008 till sjusitsiga 5008 ska enligt Peugeot kosta 10.000-15.000 kronor.

Peugeot 5008 – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägares Tommy Wahlström sätter sjusitsiga flexbilen som blev en familjesuv på prov.

Hej Tommy! Tillbaka i Portugal?
– Japp, Lissabon igen och denna gång provkörning av Peugeot 5008. Peugeots nya MPV-suv.
 
Hur verkar den?
– Inte dum! Det är ju en 19 cm förlängd variant av 3008 med möjlighet att få en tredje sätesrad för små passagerare. Alternativt ett rejält bagageutrymme.
 
Intressant! När kommer den till Sverige?
– Vi får tyvärr vänta ända tills september. Prispåslaget mot 3008 sägs stanna på 10-15 tusen kr. Men jag berättar mer i tidningen!

Hela provkörningen kommer i Vi Bilägare 05/2017, i butik den 28 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om att prenumerera på Vi Bilägare här.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 5008?
 

 

Kommentarer

#1
2017-03-02 13:09

Seriöst, suv trenden måste dö snart

#2
2017-03-02 13:13

En 3008 L alltså, med ett helt annat namn förväntar man sig mer skillnad än längre avstånd och ändrat tak i bakkant.
Inte bra, med samma namn inget problem, men med nytt namn ser man bara ut att vara snåla och lata och vill sälja två olika bilar som i själva verket är identiska.
Bekräfta tyvärr mina fördomar om PSA, och det är ju inte så angenämt.

#3
2017-03-02 15:08

@partikel
Själv tycker jag det är trevligt att få välja själv vilken sorts bil man vill ha, kanske är det så att många gillar SUV och därför säljer de bra och blir populära att tillverka, just a thought. Du kanske skulle köpa en?:)

#4
2017-03-02 16:41

Har kört en Peugeot 307 SW sedan våren 2005, inte ett enda fel. Korsat Europa 5-6 gånger, inte sällan 100 mil per dag. En inredning som är lätt att helt plocka ut vilket gjort den till en perfekt laståsna.
Funderar på en 5008. Bl a för att den är rymligare än 3008. Håller med om att franska bilar har VARIT ojämna i kvalitet. Nu är det robotar som tillverkar, som över allt.

#5
2017-03-02 20:13

N-iklas, namnet speglar storleken. 5008 går i storleksklass 5. Därför kan den inte heta 3008 L. Förra generationens 3008 och 5008 var också i princip samma bil - bara med skillnad i yttre design och att 5008 hade två baksätesrader och individuellt justerbara säten i första baksätetsraden, precis som nya 5008. De riktar sig mot olika målgrupper.

Opel har gjort likadant. Opel Signum var ju inget annat än en Vectra med egen halvkombikaross och extra utrymme i baksätet. Enligt ditt synsätt skulle den hetat Vectra L...

#6
2017-03-03 09:32

Nya 5008:an har samma förlängda bottenplatta som nästa generation 508, och de befinner sig i samma storlek och delar mycket av tekniken med varandra - bl a drivlinorna. Jag ser inget fel i att kalla 5008 för 5008. 5 = storlek. 00 = specialbilar / crossovers / SUV / minibuss. 8 = ja, idag betyder den ingenting. Tidigare så betydde den generation. Dvs 301, 302 och så vidare. Men Peugeot beslöt att stanna vid '8' istället för att gå till 9 och sen börja om igen på 1.

#7
2017-03-03 16:11

Jag såg två nya 5008 köra på vägarna i förgår, ser riktig fint ut måste jag säga. Det lär bli ännu en succé för Peugeot!

#8
2017-03-03 18:17

Fransmännen är på hugget!
För en tid sen var det Renault som kom med intressanta nyheter. Nu är det PSA.

#9
2017-03-04 11:02

Körde just Renaults Talisman med 4-hjulsstyrning och ställbara stötdämpare med stor skillnad mellan inställningarna och nog är det något extra den bilen ger gentemot konkurrenterna! Det är verklig körkänsla den ger, lite go-cart men på ett postitivt sätt, blev överraskad! Peugeot tycks erbjuda en komfortkänsla som inte konkurrenterna har för dom är "helt" för sportkänsla (likt motorjournalister också är), Peugeot lämpar sej därför bättre för barnfamiljer och för dom som i stället vill lyxigt flyta fram längs vägarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.