Bild
Nästa artikel
Peugeot 5008 blir en suv.

Peugeot 5008 blir sjusitsig familjesuv

Nyheter

Ordet flexbil är borta ur vokabuläret. Nu är det suv för hela slanten.

När nya versionen av C-segmentsbilen Peugeot 5008 offentliggjordes har ord som ”MPV” och ”flex” lämnat plats åt ”suv”. Troligtvis för att haka på pågående suv-boom inom bilvärlden: biltypen är den tredje bäst säljande i Europa, enligt pressmeddelandet från Peugeot. Därmed följer 5008 lillebror 3008:s exempel och blir en suv, byggd på samma EMP2-plattform.

20160709144619.jpg?itok=wf1g88GG

Nya 5008 är 11 centimeter längre än sin föregångare med längden 4,64 meter och en hjulbas på 2,84 meter. Höjden på 1,64 meter är däremot densamma som förut. Bilen är standardutrustad med sju säten. Sätena längst bak väger 11 kilo vardera och kan plockas ur eller fällas när man vill göra mer plats. I femsitsutförandet har Peugeot 5008 plats för 1060 liter i bagageutrymmet upp till insynsskyddet. Passagerare på andra sätesraden har bekvämligheter som eluttag, kopphållare och fällbara bord.

Bilen är utrustad med förarmiljön som kallas i-Cockpit, med pekskärm, digitala instrument och marknadens minsta ratt, enligt Peugeot själva. Infotainmentsystemet har stöd för Android Auto och Apple Carplay.

20160709144549.jpg?itok=dk9UrK14

Det finns en rad förarhjälpmedel, bland annat autobroms som fungerar mellan 5 till 140 kilometer i timmen, samt avståndsvarnare, filhållningsassistent, döda-vinkelnvarnare och parkeringsassistent.


Det finns fyra bensinmotorer och sex dieselmotorer: Bensinarna har mellan 130 och 165 hästkrafter och kan fås med manuell sexväxlad låda eller automatlåda i lika många steg. Den svagaste dieselmotorn har 100 hästkrafter och den starkaste 180. Växellådorna är fem- eller sexväxlade manuella alternativ eller automatlåda i sex steg.

Nya Peugeot 5008 presenteras på bilsalongen i Paris i slutet av september och lanseras under våren 2017.
 
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 5008?
Motoralternativ Peugeot 5008

Bensin:

  • 1,2 l PureTech 130 hk S&S 6-växlad manuell växellåda, standard (CO2 117g/km) eller supereffektiv (CO2 115 g/km)
  • 1,2 l PureTech 130 hk S&S 6-växlad automatväxellåda (CO2 120 g/km)
  • 1,6 l Puretech 165 hk S&S 6-växlad automatväxellåda (CO2 133 g/km)

 
Diesel:

  • 1,6 l BlueHDi 100 hk S&S 5-växlad manuell växellåda (CO2 106 g/km)
  • 1,6 l BlueHDi 120 hk S&S 6-växlad manuell växellåda, standard (CO2108 g/km) eller supereffektiv (CO2 105 g/km)
  • 1,6 l BlueHDi 120 hk S&S 6-stegad automatväxellåda (CO2 112 g/km)
  • 2,0 l BlueHDi 150 hk S&S 6-växlad manuell växellåda (CO2 118 g/km)
  • 2,0 l BlueHDi 180 S&S 6-stegad automatväxellåda (CO2 124 g/km)

Kommentarer

#1
2016-09-07 16:10

Varför erbjuda en 5 växlad låda med ett motoralternativ, ser inte riktigt vitsen med detta. Utsläppsnivån tror jag inte på, det skulle innebära att denna modell kommer att släppa ut som min Skoda Octavia (som faktisk har samma längd), fast den lider av högre luftmotstånd och antagligen högre vikt också. Den ekvationen får jag inte ihop. Så bli inte besviken om denna modell drar 30% mer än uppgivna nivåer. Var det inte PSA gruppen som skulle börja uppge ärliga förbrukningssiffror?

#2
2016-09-07 17:44

Styggavargen, hur länge ska du hålla på att smeta på oss din snurriga logik? Kan du försöka inse någon gång att inte alla världens bilköpare delar din fascination av billängd och lastutrymme?

Och jag har fortfarande inte fått svar på frågan varför du inte köper en Dacia Lodgy eller liknande? Den lastar mer än Skoda Octavia, är ungefär lika snål och de 100,000kr du får över kan du skänka till något klimatprojekt.

#3
2016-09-07 18:30

Snurrig logik? Denna bil rymmer mer än min Octavia, den är högre... försökte bara föra fram att jag inte tror på utsläppsnivån och förbrukningen och jämförde lite med min egen bil. Dacia skulle jag aldrig köpa, inte som de ser ut idag (bilarna känns 20 år tillbaka i tiden). Mina 100 000 kr du pratar om kommer att sitta på taket i form av solceller (paneler). Hoppas du fick svar på alla dina frågor.

#4
2016-09-07 19:21

Tekniken går framåt, modellen använder PSA-gruppens senaste motorteknik plus ett avancerat start-stoppsystem (stannar motorn vid inrull och fungerar i lägre temperaturer än konkurrenterna) i kombination med senaste lätta och lågfriktion bottenplattan EMP2.

PSA redovisar förbrukning enligt EUs körcykel eftersom de måste göra detta enligt lagen, och frivilligt redovisar de siffror från ett oberoende testinstitut med lastad bil (passagerare plus bagage) i verklig trafik och med påslagen luftkonditionering. De siffrorna finns dock inte tillgängliga än eftersom bilen inte har satts i produktion. Först när bilen finns ute till försäljning kommer de köra de oberoende testerna i verklig trafik, med produktionsbilar. Betänk att bilen inte har visats upp för allmänheten än, att köra med den i verklig trafik är för tidigt. Det är bara maskerade prototyper som hitills körts i trafiken inte omaskerade produktionsbilar.

EUs körcykel är ett labbtest, inomhus i en miljö som simulerar en körsträcka, så det är helt andra förutsättningar.

PSA släppte i våras en sammanställning av vad några av deras senaste modeller drar i prov i verklig trafik med fyra passagerare, bagagevoch påslagen komfortutrustning. De kommer släppa siffror för fler modeller under hösten.

#5
2016-09-07 20:15

En 1,2 liters bensinturbo på 130hk eller en 1.6liters dieselturbo på 100hk känns ju rätt bortkastat i en 7-sitsig stor SUV eller? Jag menar.. 1.2 liter.. det kan väl vara okej i en Polo, UP eller nått... men wtf? I en 7-sitsig SUV?

#6
2016-09-07 20:30

Tyvärr tappar Peugeot en hel köpare på en mycket annorlunda förarmiljö gällande instrumentbrädans placering och förhållandet till ratten. 308 fanns med i urvalet när jag planerade bilbytet förra året men föll bort efter en provkörning, synd på en i övrigt trevlig bil. Har 2 vänner som valde bort 308:an av samma skäl.

#7
2016-09-07 20:40

Vad är skillnaden mot C4 grand Picasso förutom instrumenteringen? I övrigt förefaller det vara samma bil, ;). C4 grand Picasso med 130 hkr diesel och robotautomaten ligger kring 0,7 l/mil i verklig körning, vilket PSA bekräftat i egna tester. Så denna vagn hamnar troligen där också. Men enligt körcykeln skall de ligga på 119g/km..;),

Bra att den fått elementär olyckspreventiv teknik dock. Det saknas i C4 ( men är på väg in sägs det).

MVH AL

#8
2016-09-07 20:49

Kör C4 Grand Picasso och denna 5008 efter varandra så tror jag även du förstår hur olika bilar Peugeot och Citroen är. Känslan är helt olika. ;)

Desto högre och bredare bilar, desto mer drar dom på motorväg, inget konstigt med den biten inte.

#9
2016-09-07 23:18

Jag har ingen erfarenhet av 5008 så där kan jag inte uttala mig. Däremot har jag tillgång till en C4 grand Picasso som rakt igenom är en trevlig vagn, om än med uppenbara brister i sammansättningskvaliteten och säkerhetsprestanda. Men i övrigt gillar jag bilen, men rekommenderar att man kryssar för komfortstolarna om man vill köra längre sträckor.

Så vad skiljer 5008 mot grand Picasso mer konkret? Är det körkänslan, komforten eller något annat? Vore kul att få veta;).

MVH AL

#10
2016-09-08 00:00

Nu har jag inte läst några insändare men skillnaden mellan den äldre 5008/ C4 Picasso och den nya måste väl ändå b.l.a vara höjden? Anser att det är ganska tydligt på bilderna i alla fall?

#11
2016-09-08 10:18

Tuff konkurrens i SUV-segmentet. Men vad gäller förarmiljön med "i-Cockpit" är det bara att konstatera att smaken är olika.

#12
2016-09-08 13:34

Ser att det hävdas i tråden att Grand Picasso och 5008 är samma bil. Jämför med förra generationen och de har olika kör- och komfortupplevelse. Picasson mer avspänd och frånkopplad vägen medan Peugeot mer spänstig med mer vägkontakt. Räkna med att dessa skillnader fortsätter in i nyageneratiinen, särskilt med tanke på Peugeots mindre ratt och annan styrväxel. Nya 5008 har ju dessutom höjd markfrigång och finns med Grip Control som är en justerbar elektronisk diffbroms för bättre framkomlighet på underlag som snö och sand. 5008/3008 kommer som elhybrid med fyrhjulsdrift, efter att drivlinan fått premiär i en ny DS SUV år 2018. Picasson får inte 4-hjulsdrift.

Frågor har dryftats om motorerna. Standardmotorn för förra generationens 5008 var i Sverige en 1,6l 120 hästars bensinmotor. Nya 1.2L 3-cyl turbo har fått utmärkelsen "engine of the year" för andra året i rad inom sin kategori. Den är överlägsen 1.6 120 hk motorn. Den gamla motorn gjorde ett fint jobb i förra generationen 5008, den räckte till gott och väl. Nya 130hk har högre drivmoment och är snålare, dessutom är nya 5008 lättare än föregångaren tack vare den nya lättviktsplattformen. 130 hk är standardbensinare i C4 Picasso och fungerar utmärkt.

Picasson tillverkas i Spanien medan 3008/5008 tillverkas i Frankrike.

Många tycks tro att Citroën bara är en designstudio, men Citroën och Peugeot har egna och separata utvecklingsavdelningar. De samarbetar om plattformar och motorer men varje märke har sin egen profil. Att Peugeot gör 5008 till en SUV innebär också ökad differentiering mellan märkena.

Räkna med att 5008 blir dyrare än C4 Grand Picasso. Den är byggd med mer exklusiva material. Citroën satsar mot Skoda medan Peugeot kliver in i premiumsegmentet.

Nya säkerhetsutrustningen autobroms 5-140 km/h, radarstyrd farthållare, farthållare som avläser hadtighetsskyltar, filvarningssyatem, trötthetsvarnare och kollisionsvarnare samt döda vinkeln-varnare finns också till Picasson från november-produktion

#13
2016-09-08 13:56

@Styggvargen, men hur kommer det sig att den rymmer mer när den inte är längre än din Octavia? Det stämmer ju inte med dina tidigare påståenden om att SUV'ar är stora på utsidan och små på insidan.

#14
2016-09-08 14:07

Det kan vara värt att nämna här att denna Peugeot ger en föraning om nästa generation Opel Zafira som lanseras 2018. Nya Zafira kommer att byggas av Peugeot i Frankrike och baseras på samma bottenplatta EMP2 som Peugeot 3008/5008 m fl. Opel kommer dock att använda sina egna motorer. Designen blir mer crossover/SUV och mindre av minibuss, efter den rådande trenden. Zafiran ansiktslyftes nyligen med lite exteriör kosmetika och ny instrumentbräda för att hålla modellen fräsch tills avlösaren presenteras om ett år.

Detta blir nästa steg i GM-PSAs samarbetsprojekt som startades för några år sedan. Första steget är nya generationen Opel/Vauxhall Meriva och Citroën C3 Aircross (fd Picasso). En crossover i det mindre segmentet, väntad premiär i höst på Parissalongen, leveranserna startar första kvartalet 2017. Nya Meriva/C3 Aircross (Picasso) kommer att tillverkas av Opel och baseras på en Opel plattform, dock kommer Citroën ha sina egna motorer.

#15
2016-09-08 15:19

OT: Nya Zafira (2018) kommer också att använda PSA-motorer, men den som lever får se...

#16
2016-09-08 15:34

Ja så det skiljer sig lite mer då. Det var ju både bra och dåligt;-). Men att presentera en " premiumbil" i denna klass utan fyrhjulsdrift lär inte attrahera köparna ( hybridens fyrhjulsdrift räknas inte eftersom den är för klen). " Grip-Control" är heller inget underverk, vare sig för framkomlighet eller kördynamik. Jo, jag har testat. Samma funktion som BMW haft i sitt antispinn redan på 90-talet, Volvo hade det likaså ( kom 94 och hette TRACS).

Så någon premiumprodukt är det inte. Men säkert en trevlig bil för de som inte tycker att de behöver AWD och bra kördynamik.

Personligen föredrar jag Citroen hos PSA. Har inget behov av att leka racerförare i en simplare standardbil;).

MVH AL

#17
2016-09-08 15:42

När PSA och Opel undertecknade samarbetsprojektet år 2012 så var idén att Opel/Vauxhall skulle köra med PSAs motorer, av kostnadsskäl eftersom plattformen och fabriken var PSA så det vart enklast/billigast om hela drivlinan kom från PSA också. Då hade båda företagen kniven på strupen s a s. Men både GM och PSA har lyckats komma upp ur svackan och det öppnar upp för andra lösningar. För Opel är det viktigt att nya Zafiran känns som en Opel och inte som en Peugeot 5008 i annan kostym, och det har gjort det mer intressant med Opels motorer. PSA plattformen är flexibel, den funkar även om motorn inte är från PSA. Men det är ju iaf ett år kvar innan Zafiran lanseras så mycket kan hända.

#18
2016-09-08 15:44

En för en del viktig skillnad mellan 3008/5008 och C4 Picasso/Grand Picasso är att 3008/5008 får öppningsbart panoramatak, vilket inte erbjuds Picasso/Grand Picasso.

#19
2016-09-08 17:07

@Swemba, titta på bilden en gång till, ser du att bilen är helt fyrkantig bak (den nedre bilden). Precis som tex en Yeti. Då blir det mycket utrymme. SUV lider mer än oftast med dåligt djup i bagageutrymmet, därför måste en "SUV" vara minst 4.6 meter lång för att det skall bli effektivt ur last perspektiv. Men visst, du kan jämföra med en XC60 som är precis lika lång som både Octavian och denna 5008 och upptäcker att XC60 rymmer väldigt lite last. Titta på en XC60, så ser du att bakdelen av bilen blir nästan halvkombi utförande och det mesta av utrymmet har hamnat till passagerarna. Min Octavia är mycket bra designad, både mycket plats fram och bak i säten samt djupt bagageutrymme som dessutom kan göras i djupare i höjdled genom att dra golvet mot sig så att det sjunker ned 20 cm. Normalt tänker man inte på att dessa 20 cm extra finns där, eftersom normalt vill man ha lastgolvet i samma nivå som bakluckan. Jag skulle kunna tänka mig en mer MPV liknande bil, men tyvärr drar utsläppen iväg och bilen måste utrustas med diesel för att köras på rimlig förbrukning. Jag vet att du älskar diesel, jag är emot diesel. Som du säkert vet vid detta laget, jag tycker bilarna blivit för "biffiga" och tunga och nu med SUV/MPV trenden så blir luftmotståndet också högre. Sammantaget, bilar idag drar för mycket energi i form av utsläpp och högre förbrukning än vad som borde vara rimligt.

#20
2016-09-09 17:30

PSAs nya 4-hjulsdrivna hybridlina är inte presenterad i en produktionsfärdig version än, så låt oss avvakta med att avfärda den redan nu som "klen". Den får premiär i en ny DS SUV 2018, sen kommer den till Peugeot 3008/5008 m fl. PSA presenterade sin el- och hybridstrategi i våras där detta nämndes. EMP2-plattformen är förberedd för olika drivlinor.

Grip control som en justerbar elektronisk diffspärr för olika underlag fungerar bra, och jag vet det finns hos andra med. Rensult har det i vissa modeller. Fiat har det i sina Trekking-modeller, och även i 500X över hela linjen, men Peugeots har fler inställningslägen.

Även andra premium SUVar finns med enbart framhjulsdtift och det är det valet som är mest populärt hos kunderna tack vare lägre pris, lägre vikt, lägre förbrukning och högre prestanda. Få kunder har behov av 4x4, det är de framhjulsdrivna versionerna som säljer.

Framhjulsdrivna versionen av Range Rover Evoque är en succe!

#21
2016-09-09 16:14

Många SUVar har en hög kardantunnel och dåliga utrymmen pga mycket plats går åt till 4-hjulsdrift. 3008/5008 kommer ha 4-hjulsdrift som elhybrid, det blir en separat elmotor på bakaxeln. Detta plus batteri tar upp mindre plats än en konventionell 4-hjulsdtift med kardanaxel. Därför kan 3008/5008 vara mer utrymmeseffektiv än många andra SUV:ar.

#22
2016-09-09 17:34

Bilen ser bra ut på bild.
5008-an kunde ju lika gärna hetat 3008 grande, i stora drag bara 19cm längre. 19cm är inte mycket, så frågan är om det inte är samma bil i övrigt och varför den ska heta 5008.

#23
2016-09-09 18:37

Peugeot döper bilar efter storleksklasser, och 5008 ligger i en större storleksklass än 3008. "Grande" är inte en Peugeot-tradition att använda. De kunde använt 4008 men det är redan upptaget. Nya 5008 ersätter den tidigare minibussen 5008, och den gamla var ju en större 3008 baserad på samma grundteknik men större. Nästa generation 508 kommer förresten ha samma bottenplatta som 5008. Det är den längre versionen av den som finns i 308, 3008. EMP2 finns med två längder.

#24
2016-09-09 19:51

4008, den visste jag knappt att den finns.
Men det är klart, 60 st har registrerats och 29 står fortfarande kvar hos handlarna.
Det är uppenbarligen en suv men försäljningen går ej så bra verkar det som, 204 plats i Sverige.
Men nu ser jag varför.
Den finns bara med 4WD i Sverige, det är ju 2WD alla som köper suv vill ha.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.