Nästa artikel
Honda Jazz – rapport från provkörningen
Provkörning

Honda Jazz – rapport från provkörningen

Publicerad 3 februari 2018
Vi Bilägare har testat faceliftade Honda Jazz med ny bensinmotor. Här är första intrycken.
Motorjournalist Fredrik Diits Vikström slog två flugor i en smäll när han besökte Rom nyligen. Han har dels provat Honda Civic med dieselmotor – vilket du kan läsa om här – och dels hann han med att utvärdera en uppdaterad version av Honda Jazz.

Fredrik, vad har hänt med Jazz?
– Det har fått en väldigt försiktig ansiktslyftning ungefär mitt i livet. Ny design i fronten som påminner om andra nya Honda. Det finns också en ny modellversion som heter Dynamic och innebär lite tuffare framtoning. Bland annat finns en röd list längst ned i fronten som ska se lite fräck ut.

Sen har den fått en ny motor också?
– Just det. Och det är väl egentligen den stora nyheten. En bensinmotor på 1,5 liter, 130 hästkrafter. Tidigare har det ju bara funnits ett motoralternativ till Jazz. 1,3-liters bensin, 102 hästkrafter. Det är en högvarvig motor som väl inte direkt sprudlar av energi. Så den här nya 1,5:an är en välkommen nyhet.

Hur är den då?
– Betydligt piggare. Den har ingen turbo, precis som 1,3-litersmotorn, men den behöver inte piskas lika hårt vid acceleration. Sedan kan man kanske tycka att den trecylindriga enlitersturbon som finns till Civic skulle passa också i den här modellen, men Honda resonerar annorlunda.

Annars handlar väl Jazz mycket om det praktiska?
– Inredningen är precis samma som tidigare och det är bara att förundras över hur mycket utrymme och praktisk nytta som man kan få in i en kaross på bara fyra meter. Baksätet som går att ställa in på flera olika sätt är en riktig snilleblixt. Sedan finns också några mindre goda sidor med den här modellen och det kommer man kunna läsa mer om i provkörningsrapporten i tidningen.

Vad kostar nya motorn då?
– Den säljs bara i kombination med nya modellversionen Dynamic och grundpriset för den är 187 500 kronor. Då får man en sexväxlad manuell låda. Steglös CVT-växellåda kostar 12 000 kronor extra.


Läs hela provkörningen av Honda Civic Jazz i nummer 03/2018 av Vi Bilägare, som utkommer den 20 februari. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-02-03 10:40
Raphael

Jazz är mer av en Civic än dagens Civic är, eftersom Civic har växt ur sin klass. Jag har svårt för dagens Jazz designmässigt, jag tycker den var fräckare tidigare. Nu ser den ut som vilken korean som helst typ, inte helt olika Kia Venga eller dess syskon från Hyundai. Försvinner i mängden.

#2 • Uppdaterat: 2018-02-03 11:14
Pi

Det jag ogillade mest när jag provkörde denna version av Jazz när den kom ut för nåt år sen var just motorn och dess karaktär. Hade det suttit en liten motor a'la VWs små turbo-snurror i den så hade det mycket väl kunnat stå en Honda på garageuppfarten istället. Inredningen med "Magic seats" i baksätet var väldigt bra och gjorde bilen klart flexiblare lastmässigt.

#3 • Uppdaterat: 2018-02-03 11:15
40-talisten

Honda Jazz är ett starkt alternativ när min nuvarande lilla MPV, Toyota Verso-S, ska bytas ut. Jag vill helst inte ha en bil längre än den (4 meter), och den ska vara som den klassiska damskon, dvs liten utanpå och stor invändigt.

#4 • Uppdaterat: 2018-02-04 10:07
Tvärnit

Tidigare så föll denna bilen bort just på grund att den var så uschlig o tam så att även pensionärerna ryggade.
Förbannat smart inuti men tyvärr fortsatt en inte så vacker bil nej.

#5 • Uppdaterat: 2018-02-04 21:25
Världens vackraste man

Min lilla erfarenhet av Honda säger att de är väldigt bra. Då är det synd att de envisas med att göra dem så oerhört fula.

#6 • Uppdaterat: 2018-02-04 22:29
Pi

Ett annat problem för Honda i Sverige är ju att det inte finns så värst många ÅF som aktivt säljer märket. I Västerås, som trots allt är en hyggligt stor stad med svenska mått mätt, har vi saknat Honda-ÅF under flera år nu. Eskilstuna är nog den närmaste och det tar emot lite att köpa en bil som saknar ÅF på orten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.