Bild
Nästa artikel

Honda Civic – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström har rest till Rom för att bekanta sig med en ny typ av motor i senaste Honda Civic.

Fredrik, vad har du kört för någonting?
– En bil som har beteckningen Honda Civic 1.6 i-DTEC. Det är alltså senaste Honda Civic med dieselmotor. En sådan har inte funnits till nya Civic, tills nu. Och det är en motor som är intressant på flera sätt.
 
Hur då?
– Det låter kanske som ett självmordsuppdrag att lansera en diesel i dessa dagar, med tanke på hur det låter i dieseldebatten, men faktum är ju att motortypen står för stora delar av bilförsäljningen.
 
– Just den här motorn är en ganska kraftigt uppgraderad variant av Hondas 1,6-liters diesel. Vad som är extra intressant är att Honda klarar de senaste avgaskraven när det gäller partiklar och kväveoxider, utan att använda dyr reningsteknik som kräver att bilägaren fyller på med tillsatsmedlet Adblue jämt och ständigt.
 
Det är bara att köra som vanligt alltså?
– Precis. Hemligheten ligger i en speciell katalysator som verkar vara särskilt effektiv när det handlar om att reducera kväveoxiderna.


Hur är den att köra då?
– Jag ska inte föregå provkörningsrapporten i tidningen men jag kan säga att jag blev positivt överraskad. Effekten är för övrigt 120 hästkrafter och vridet 300 Newtonmeter.
 
Och vad kostar den?
– Tyvärr vet vi inte det ännu. Honda håller på att fastställa priserna i detta nu. Säljstart är i april.

Läs hela provkörningen av Honda Civic 1.6 i-DTEC i nummer 03/2018 av Vi Bilägare, som utkommer den 20 februari. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om Honda Civic?
 

Kommentarer

#1
2018-02-01 10:10

Honda är för dyra. Säkert något fusk bakom avgasrening också. Som alltid.

#2
2018-02-01 11:41

Ja, och inte blir den billigare med diesel. Vilket mervärde har dieselmotorn utöver Civics 1,5-liters 182 hk bensinare, som motiverar den förmodade kraftiga prisökningen?

#3
2018-02-01 12:32

Är det bara jag som tycker att Honda blir fulare och fulare för varje år?

#4
2018-02-01 12:41

Mervärdet i en diesel ligger i lägre förbrukning och högre vridmoment från låga varv. När det gäller Hondas avgasrening så får vi väl säga upp till bevis. Flera andra tillverkare har försökt med samma sak (låga NOx utan tillsatsämne) men inte lyckats. Anledningen till problematiken är att förbränning av partiklar (partikelfiltret) och förbränning av NOx kräver helt olika temperaturer, AdBlue tillsätts som en agent för att möjliggöra förbränning av NOx under samma temperatur som partiklar förbränns.

#5
2018-02-01 12:50

Jag anser att Honda Civic nådde sin höjdpunkt designmässigt genom den 6:e och 7:e generationen från mitten av 90-talet in i 2000-talet. Det var även då som Civic erbjöds i flest karossvarianter, t o m en "minibuss" fanns med - Civic Shuttle, och även som sportkupé. Sen har det bara gått utför. Och dagens Ciciv är ju anskrämlig, borde egentligen heta Quintet för jag tycker den är för stor för att vara en Civic. Eller Honda Integra, som ersatte Quintet, men som är ett modellnamn som är nedlagt sedan några år. Civic var ju från början en småbil, det är inte dagens modell.

#6
2018-02-01 15:34

Jag skulle vilja ha en Civic. Bara för att alla tycker den är så ful. Och jag tycker den ser grym ut (i båda bemärkelserna).

#7
2018-02-01 15:43

De tog bort den blå nedre listen i mitten på grillen, så det blev tyvärr fulare. Annars ser den inte så tokig ut.

#8
2018-02-01 15:56

Jag tycker synd om duktiga Honda. Designen följer japansk mainstream men även den egna märkesidentiteten. Inget att säga om. Sedan har de ansträngt sig och utvecklat sin lilla dieselmotor just map utsläpp och förbrukning. De siffror jag sett har varit ganska imponerande men i dessa tider gillar många yttepyttesmå bensinmotorer och är inte beredda att lägga på 10-15 tkr för en dieselmotor. Detta trots att bakstammen är ren från dieselbeteckning och motorljudet inte går att särskilja från bensinvarianten.

#9
1
2018-02-01 17:53

Skräpmotor.

#10
2018-02-01 18:28

Raphael: Civic Shuttle fanns endast 1983-1991, dvs generation 3 och 4 av Civic. Det var även då sportkupén CRX fanns.

Generation 4 var enligt mig den mest lyckade Cvicgenerationen designmässigt.

Hondas nya diesel är intressant, jag gissar att även kollegorna i Wolfsburg är mycket intresserade av hur de lyckats med avgasreningen.

#11
2018-02-01 18:52

Tycker den är riktigt fräck
Ingen grå VAG produkt med slätstruken design. Och dieselmotor är helt rätt, att VAG klarade av att med sitt fuskande för att komma in på USA marknaden med dieselmotorer utan att fixa utsläppen starta häxjakten på den för några år sedan ur ett klimatperspektiv saliggörande dieselmotorn är horribelt och helt driver av media. Nox påverkar inte klimatet det minsta, är bara ett problem i storstäder.
Men en Civic skall helst ha en ylande bensinfyra.

#12
2018-02-01 21:39

Insidan ser fin och välbyggd ut, drivlinorna håller hög klass, köregenskaperna är säkert kanon, Fronten är fräck men baken.. den sviker resten av bilen. Synd.

#13
2018-02-02 08:25

Guran: Nej, men Nox påverkar växter, djur och människor högst negativt. Alla miljöproblem handlar inte om klimatet. Kanske dags att inse det...

#14
2018-02-02 14:44

"– Precis. Hemligheten ligger i en speciell katalysator som verkar vara särskilt effektiv när det handlar om att reducera kväveoxiderna.". Precis sådana uttalande får mig att tänka, vad försakar de för att reducera kväveoxiderna? Allt som oftast, vinner man något och förlorar något annat i samma process.Kan inte bara finnas vinnare.

#15
2018-02-05 13:26

Håller med Apex. Baken ser förjäklig ut. Vet inte vad de håller på med på Honda nu för tiden :(

#16
2018-03-02 10:43

Har den föregående gen med 1,6idtec...Det är väl ingen rolig motor direkt. Lite svag och brötig är den. Nu jämför jag med min andrabil passat 2.0tdi och den känns betydligt modernare i motorn än hondan. Och då är passaten äldre. Skillnad i förbrukning är knappa 1 l per 100 km och så känns 2.0an dubbelt så stark... Med ändå bara 140 HK... Och civicen har 119...tror faktiskt att den gyllene regeln om att en cylinder inte bör understiga 500cc avspeglar sig mycket i min jämförelse...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.