Bild
Nästa artikel

Biltest: Subaru Justy, Toyota Aygo+

Nybilstest

Växthusgaserna måste minska, men den som vill göra det med en bensindriven miljöbil har inte många att välja mellan. Antingen är det dyra hybrider eller minibilar som Toyota Aygo. Subaru Justy är förvisso inte heller så stor utanpå, men väl inuti. Det har sina brister, men plockar ändå poäng i miljömatchen.

På internetsajten "miljofordon.se" finns i dag 135 olika miljöbilar i alla storleksklasser. De flesta drivs med etanol eller diesel.

Men om man nu inte vill slaska med illaluktande diesel eller etanol utan vill köra miljövänligt på vanlig bensin? Då blir utbudet strax mer begränsat. Då får valet stå mellan en svindyr hybrid eller en riktigt liten bil.

De små miljöbilarna med bensinmotorer är visserligen rätt billiga i inköp och snåla, men de har sina nackdelar. Ingen är över 3,5 meter lång, alla är högst fyrsitsiga och deras utrymme för last är nästan försumbart. Toyota Aygo har fått något av en särställning i det bensindrivna miljögänget.  Den är nu landets 26:e mest sålda bil. Samma modell säljs också som Citroën C1 och Peugeot 107 - alla tillverkas i samma tjeckiska fabrik.

Ommärkt Daihatsu
Sedan några veckor tillbaka har dock Toyota och de andra miljömärkena fått konkurrens. Subaru Justy är något så ovanligt som en bensindriven miljöbil med plats för både fem personer och lite bagage.

Subaru Justy? Namnet är nog bekant. Det var en liten bil som även hette Trendy och som såldes under några år på 80-talet. Fyrhjulsdriven förstås, som alla andra Subarubilar. Men dagens Justy är något annat. Fyrhjulsdriften är borta och någon karakteristisk boxermotor brummar inte under huven. Där knattrar istället en trecylindrig enlitersmotor.

Egentligen är Justy ingen Subaru alls. Bilen tillverkas av Daihatsu och lanserades för tre år sedan under namnet Sirion. Subaru har bara bytt ut Daihatsus emblem mot sina egna.

När nu Subaru Justy börjar säljas innebär det att Toyota på ett sätt börjar konkurrera med sig själv om miljöbilskunderna. Toyota är nämligen delägare i både Daihatsu och Fuji Industries som gör Subaru. Den som lyfter på huven behöver inte vara expert för att upptäcka, att Aygo och Justy drivs av identiskt lika motorer. Den lilla trecylindriga maskinen är konstruerad av Toyota.

Det är en tekniskt avancerad motor, byggd helt av aluminium och den väger bara 67 kilo. Ventiltiderna ställs om beroende på hur hårt motorn belastas och stor omsorg har lagts ned på att minska friktionen mellan alla rörliga delar.

Resultatet har blivit en pigg, varvvillig maskin med förvånansvärd dragkraft för sin storlek. Den låter visserligen säreget: ungefär som en mopedmotor med hål på avgasröret. Inte alls oangenämt, fast väl surrigt ibland.

Konstigt nog säger Subaru att motorn ger 69 hästkrafter. Toyota uppger 68. I praktiken märks det ingen skillnad. Båda bilarna känns ungefär lika snabba och de är lättkörda.  Styrning, koppling och broms manövreras med ett miniumum av muskelkraft. Subarus växelföring är dock lite segare och motsträvigare än Toyotas.

Subaru Justy är betydligt mer traditionellt formgiven; en liten hög billåda med beskedligt utseende. Men det är en form med fördelar. Trots att karossen inte är längre än 361 centimeter är kupéutrymmena förbluffande generösa. Det är högt i tak, sätena är också höga och det skapar automatiskt ett bra benutrymme. Vi lät en karl på 187 centimeter kliva in i baksätet bakom en ungefär lika lång förare. Det fanns plats för båda.

Samma test i Aygo utföll inte alls bra. Testpassageraren tvingades sitta med knäna hårt inpressade i framstolens ryggstöd och upptäckte att bakom tyget sitter några otäckt hårda stag som gjorde benen illa. Kortvuxna sitter där-emot hyfsat, men fler än två har inte plats. Aygo är fem centimeter smalare än Justy.

Bakom baksätet i Justy finns ett riktigt användbart lastutrymme. Lastkanten är låg och det är lätt att lyfta in väskor och annat gods. Om baksätet fälls blir lastgolvet helt platt och över 600 liter stort. Genom den stora bakluckan går det att klämma in grejor som är en meter breda, 80 centimeter höga och 130 centimeter långa.

Subaru Justy har lastförmåga och flexibilitet nog för att kunna ersätta en större och dyrare bil. Toyota Aygo är däremot en minibil med allt vad det innebär av begränsningar.

Lätt i framvagnen
De tre bilmärkena har likvärdig utrustning till ungefär samma pris. Men av någon anledning väljer ungefär dubbelt så många en Toyota istället för något av de andra märkena.

Ute på vägen märks det också att Subaru Justy är en lite större bil. Axelavståndet är nästan en decimeter längre än Toyotans och det gör gången lite lugnare och mjukare.

Men Toyota Aygo är utan tvekan den mest körsäkra bilen. Testet kördes under värsta köldknäppen i november och då tog vi det extra försiktigt med Subarun. När det var halt kunde den plötsligt överraska med att vilja kasa rakt fram i snäva svängar - framvagnen verkar väl lätt.

Subaru Justy skulle behöva ett anti-sladdsystem, men något sådant finns inte ens att köpa. Det är en allvarlig brist på en annars vettig bil och indikerar att Daihatsu/Subaru kanske inte ligger i frontlinjen vad gäller säkerhetstänkandet. ABS-bromsar finns i alla fall, men systemet är ganska slamrigt och verkar tillhöra en äldre generation.

Justy finns i två versioner med beteckningen E respektive S och skillnaden är 6 000 kronor. Det är inget att spara på! S-modellen har en utrustning som är livsviktig: krockgardiner.

Dessvärre saknar båda versionerna en annan hälsosam detalj: värmestolar. Sådana går att eftermontera hos en Subaruverkstad, men det blir dyrt.  Själva komponenterna kostar 1 250 kronor, men de ska monteras också. Det kan ta upp till fyra timmar och med dagens verkstadspriser kan det innebära minst 4 000 kr i arbetskostnad.

En bil utan värmestolar måste betraktas som klart handikappad i Sverige. Att Subaru tvingar bilköparna att betala dyrt för denna nödvändighet är lika dumt som sniket.
Aygo är lite påvrare utrustad, har bara elhissar fram och saknar färddator. Men Toyota har åtminstone inte snålat på säkerheten.  Både den billigare och dyrare versionen av Aygo är fullt utrustad med både krockkuddar och gardiner och föraren behöver inte frysa om rumpan. Stolsvärmen har till och med två lägen.

Både Subaru Justy och Toyota Aygo väger under 1 000 kilo och även om bilarna är fullstoppade med kuddar är de förstås inte lika säkra som större och tyngre modeller. Båda har emellertid fått fyra stjärnor i EuroNCAP:s krocktester och det har hittills varit bästa betyget i storleksklassen.

Bilprenumeration
Även om soppan springer upp till 15 kronor litern blir Subaru Justy och Toyota Aygo inte särskilt dyra att hålla igång. Båda klarar sig med runt en halvliter bränsle per mil och den som kör försiktigt kan komma ännu lägre. Subaru drog några deciliter mer vid varje testtankning men det är ju en större och lite tyngre bil.

Skillnaden i pengar blev under 200-milatesten drygt 90 kronor. För den som sällan kör passagerare och har minimalt behov av bagageutrymme blir Toyota Aygo billigast. Särskilt för yngre.

Toyota har ju ett unikt erbjudande: Man kan "prenumerera" på en Aygo istället för att köpa den. Kostnaden för en femdörrarsbil är 2 050 kr per månad och då ingår både försäkring och service. Enbart försäkringen för en Aygo kostar drygt 7 000 kronor per år för en 21-årig kille i en mellanstor stad som Västerås.

I Stockholm är det ännu dyrare. Efter två år - och högst 2 000 körda mil - kan bilen bytas ut mot en ny. Utan ett öre i mellanskillnad. Och utan att man behöver bekymra sig för någon värdeminskning.

Den som står i begrepp att skaffa en Aygo bör nog räkna noga på vad som blir billigast, köp eller prenumeration. Men nästan 90 procent väljer i dag att själva äga bilen. Subaru har inget prenumerationserbjudande. Justy får man köpa, punkt och slut. Men servicen är åtminstone gratis de första 4 500 milen.

Bilen har inte fått någon försäkringsklass, så premien är okänd. Men milkostnaden för en Justy blir troligen lite högre än för Toyota Aygo eller dess franska syskon. Fast det handlar ju också om en större bil. Den som värnar om miljön men behöver plats för passagerae och last hittar knappast en mer ekonomisk bil än Subaru Justy.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Subaru Justy 1,0S
Toyota Aygo+

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Subaru Justy

Tillverkningsland: Japan.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Motor: Tvärställd, trecylindrig med fyra ventiler/cylinder och två överliggande kamaxlar. Volym 998 cm3. Borrning/ slag 71 X 84 mm. Kompression
10,5:1.
Effekt/vridmom: 69 hk (51 kW) vid 6 000 v/min. 94 Nm vid 3 600 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Hjulupphängning: Fram MacPhersonben. Bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.
Hjul: 175/65 14
Styrning: Kuggstång med elektrisk servo. Vändcirkel 9,4 m.
Bromsar: Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.
Prestanda: 0-100 km/tim på 13,9 sek. Toppfart 160 km/tim.

Toyota Aygo

Tillverkningsland: Tjeckien.
Modell: Halvkombi med fem dörrar
Motor: Tvärställd, trecylindrig med fyra ventiler/cylinder och två överliggande kamaxlar. Volym 998 cm3. Borrning/slag 71 X 84 mm. Kompression
10,5:1.
Effekt/vridmom: 68 hk (50 kW) vid 6 000 v/min. 93 Nm vid 3 600 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Hjulupphängning: MacPhersonben fram, torsionsaxel bak.
Hjul: 166/65 14.
Styrning: Kuggstång med elektrisk servo. Vändcirkel 9,4 m.
Bromsar: Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.
Prestanda: 0-100 km/tim på 14,2 sek. Toppfart 157 km/tim.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.