Bild
Nästa artikel
Startförsök i brant fjällbacke. För att få rätt drivning på alla hjul gäller det att ha kopplat ur antispinnsystemet, tvärt om vad man kanske tror.

Fyrhjulsdriven – med förbehåll

Biltester

När vi testade fyrhjulsdriften i Mitsubishi Outlander PHEV i höstas fungerade den inte. Nu får den en ny chans och klarar sig lite bättre.

Flera läsare och ägare till Mitsubishi Outlander PHEV, laddhybridversionen, har hört av sig efter Vi Bilägares test av bilen i nummer 16/2015. Under testet visade det sig att fyrhjulsdriften – ett av bilens försäljningsargument – inte fungerade som förväntat. 

Testet genomfördes när det var barmark ute. Med hjälp av våra specialkonstruerade rullar, placerade under hjulen när bilen stod i en lutning, simulerades halt väglag för att se hur drivkraften kunde förflyttas från hjul utan fäste till hjul med fäste. Dessa rullar har vi använt i tester av åtskilliga fyrhjulsdrivna bilar, varav somliga klarat utmaningen utan problem, andra med tvekan eller inte alls.

Vi placerar alltid rullarna på tre sätt: Under bägge framhjulen, då kraften ska föras över till bakhjulen och driva bilen. Under ena sidans hjulpar, alltså fram och bak, då kraften ska fördelas till andra sidans hjulpar. Slutligen placering korsvis, under ett framhjul och under motstående sidas bakhjul.

I Outlander PHEV upptäckte vi ingen som helst drivkraftförflyttning oavsett rullarnas placering. Bilen förblev stående med spinnande hjul.

Knappast vad vi hade förväntat oss, inte minst i skenet av hur bilen marknadsförs med den kända äventyrsresenären Renate Chlumska och bilen tillsammans i en miljö till vilken man ska förstå att det krävts fyrhjulsdrift för att ta sig.

Mitsubishi Motors Sverige ville göra nya tester med vår utrustning. Det fick man givetvis men avböjde vår medverkan. Tillverkaren i Japan skulle också komma med en förklaring.


Från Anders Erngren, produktchef vid Mitsubishi Motors Sverige, fick vi testresultaten: Bilen kopplade in fyrhjulsdriften i de olika situationerna – efter rejält gaspådrag och när antispinn- och antisladdsystemet var urkopplat.

Vi har gjort om testförfarandet på naturligt hala underlag: snöpackad vägbana, snöbelagd vägbana med viss is under, snö på gräs-/terrängunderlag och snö på grusväg. Helhetsresultatet kan sammanfattas så här: 

Outlander PHEV kan vara fyrhjulsdriven – men med förbehåll. Det förklaras delvis med att systemet är annorlunda än på andra bilar.

Test på ”blandat halt” och brant underlag med antispinn ikopplat. Resultat: enbart framhjulen drev, inte alla fyra hjul.    Foto: Calle Carlquist

Bilen har tre motorer: en bensinmotor på 121 hk, en elmotor fram på 82 hk och en elmotor bak på 82 hk. Bensinmotorns maximala vrid-moment är 190 Nm, den främre elmotorns 137 Nm och den bakre elmotorns 195 Nm. Systemeffekten är 203 hk.

Någon mekanisk koppling mellan främre och bakre drivhjul finns inte, all kraftfördelning mellan axlarna styrs elektroniskt. Systemet är programmerat för att bilen inte ska sladda vid gaspådrag i exempelvis kurvor, hellre då att den understyr. Enligt Mitsubishi ska man främst förstå fyrhjulsdriften som ett körstabiliserande system, inte för ökad framkomlighet. Programmeringen medför att vridmomentet i den bakre elmotorn begränsas vid fullt gaspådrag om inte anti-spinn- och antisladdsystemet är urkopplat. Det är detta som gör att framhjulen fortsätter spinna vid start i backe, i våra nya tester även på underlag som är hala på riktigt. 

Vi körde Outlander i Funäsdalen i en snö- och isbelagd backe på allmän väg och hade mycket stora svårigheter att komma hela vägen upp. Att starta i backen och sedan komma i väg var närmast omöjlig. Samtidigt hade vi med oss vår nya långtest-Subaru, också fyrhjulsdriven. Den kom upp utan problem. 

Framkomligheten i Outlander PHEV kan dock förbättras. Med en knapp kan man koppla samman drivningen på fram- och bakvagnens hjul, en elektronisk ”diffspärr”. Detta gjorde vi även vid våra barmarkstester. Urkopplingen sker efter par sekunder och bekräftas av en lampa på instrumentpanelen. Återaktiveringen sker med nytt knapptryck och lampan slocknar direkt – men själva kopplingen sker inte förrän bilen rör sig i 10,8 km/tim eller över. Detta finns inte omnämnt i bilens instruktionsbok och vi kände heller inte till det fördröjda ingreppet vid vårt första test – det var först sedan produktchefen Anders Erngren muntligt meddelat oss förbehållet.

Det finns däremot i instruktionsboken en passage om hur man ska koppla ur antisladd-/antispinnsystemet för att ta sig ur en besvärlig situation och ”gunga loss” bilen om den fastnat. Efter en sådan urkoppling får den bakre elmotorn mer kraft och chansen till framkomlighet ökar. Att detta fungerar har Mitsubishi visat Vi Bilägare, både med hjälp av egna nytagna filmer och med prov utfört med bil på verkstadslyft. 

Vi Bilägares uppfattning är trots detta att Outlander PHEV knappast har den framkomlighetsförmåga man ska förvänta sig av en fyrhjulsdriven bil och som många Outlander PHEV-förare säkert tror sig ha i sin bil. Det gäller att planera sin körning och veta hur man ska ställa in bilen för att ta sig ”sista biten till fjällstugan”.

Instruktionsbokens utläggning om fyrhjulsdriften är dessutom ytterst försiktig:

”Den unika fyrhjulsdriften gör dock att du då och då kan köra på grusvägar, till campingplatser, picknickställen och liknande platser.” En brasklapp bifogas också: ”Det är särskilt viktigt att notera att fyrhjulsdriften eventuellt inte ger tillräcklig backtagningsförmåga. (…) Du bör därför undvika att köra på brant sluttande underlag.”

Det kan knappast vara vad den som köper en fyrhjulsdriven bil förväntar sig från tillverkaren?

Sammanfattning: Det finns fyrhjulsdrift i Outlander PHEV men att utnyttja den fullt ut kräver planering och vetskap som ägaren inte helt kan läsa sig till i instruktionsboken. Att enbart förlita sig på att bilens automatik sköter drivningen räcker inte.

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishis fyrhjulsdrift?

Kommentarer

#1
2016-03-19 10:17

Naturligtvis ska det framgå av instruktionsboken hur systemet fungerar och hur det ska hanteras.
Nu spelar det ju i praktiken ingen roll eftersom instruktionsboken är den minst lästa skrift som framställts!

#2
2016-03-19 10:41

Varför är hela bilbranschen ett enda stort fusk? Det är helt OK med mig att Mitsubishi har någon slags förstärkt framdrift, men att kalla det för 4-hjulsdrift, 4wd. awd eller annat dekaltrim är inget annat än fusk och ljug.

"Köra på grusvägar till campingplatser..." -låter ju helt fantastiskt, inte minst för våra starkaste äventyrare som Klumska. Äntligen kan hon bryta sig ut ur sin söndercurlade bubbla och med uppbådande av ett rent fantastiskt mod köra en liten bit in i skogen på en välanlagd grusväg (som inte får svänga eller luta alltför hårt). Hehe, det går verkligen framåt för mänskligheten.

Själv minns jag mina första bilar som avsevärt vassare i terrängen än vad den fuskhjulsdrivna Outlandern mäktar med. En gammal 142:a tog mig en bra bit in i skogar utan anlagda vägar, folkabubblan var ännu lite bättre...

#3
2016-03-19 10:45

Värdelöst bajs med andra ord. Ungefär som Subarus åsikter om att start i backe med ett hjul som spinner inte fungerar. Hur jäkla svårt kan det vara att fördela kraft rakt framåt när bilen står stilla? Kalla inte bilen för fyrhjulsdriven annars!

#4
2016-03-19 10:46

Varför vill alla plötsligt in köra i skogarna?

#5
2016-03-19 11:21

@ Hackenbusch #4... -det är inte det som saken gäller. Dagens bilköpare är enbart intresserade av att visa upp en falsk fasad (läs "dekaltrim"). Det behöver inte finnas någon funktion alls bakom, utan det viktiga är att man köper sig en image. Personen som vill ge intryck av att denne är en sportig äventyrare köper sig då en dekaltrimmad fasad som ger sken av att denne är sådan, vilket naturligtvis inte stämmer alls.

Intressant är att bilindustrin lyckas tjäna så mycket pengar på vissa människors stora behov, när sådana här saker gör jobbet för en spottstyver:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/exterior-bilstyli...

ps. hade man sett fröken Klumska i en Lada Niva hade jag nog fått en lite annorlunda syn på henne jämfört med nu när hennes "äventyr" inskränker sig till att, med en väl anpassad (dekaltrimmad) Mitsubishi, våga ta första steget utanför asfalten och ge sig in på (håll i dig nu) något så äventyrligt som "snäll grusväg".

#6
2016-03-19 11:13

LeifV, människor är lätta att påverka. Tjata reklam tillräckligt många gånger och folk tar det till sig.

#7
2016-03-19 11:58

Än en gång är det en kamp mellan teknikerna på företaget och reklamavdelningen/försäljningsavdelningen

Den ena parten VET att de inte når upp till reklamens löften. Den andra parten LJUGER om hur förträfflig olika egenskaper är, då de vet att deras bil förmodligen bara kommer att köras upp på en trottoarkant som mest. Och kanske användas en vecka om året till fjällen (men då alla bilar ska kunna ta sig till fjällen, så är INTE fyrhjulsdrift a´la Landcruiser ett måste för att ta sig dit).

Honda CR-V är ett annat exempel på en bil som har fyrhjulsdrift........på pappret.

#8
2016-03-19 17:05

Kan inte säga annat än att det är riktigt dålig stil av Mitsubishi. Det kanske är en tillräckligt bra bil för övrigt som Mitsubishi skulle kunna lyfta fram, tänker då på PHEV. Varför satsa på reklam som ger en felaktigt bild av produkten, det förstår i alla fall inte jag. Det kommer ju att komma fram i ljuset så småningom, som det nu har gjort. Då får det en negativ rekyl istället, övergår mitt förstånd.

#9
2016-03-19 17:27

Toyota och Lexus har ju lyckats kränga mängder av tvåhjulsdrivna hybrid-SUV;ar under falsk AWD-flagg så varför skulle inte Mitsubishi kunna göra samma sak?

MVH AL

#11
2016-03-19 18:15

Ett solklart fall för ARN

.

#12
2016-03-19 18:40

Det är för mig helt obegripligt varför det fungerar så dåligt!? Det torde ju vara mycket enklare arr fördela kraften när det primärt är elmotorer som driver både fram och bak. Dålig programmering?! Måste ju gå att åtgärda. Annars är ju AWD beteckningen bluff!!

#13
2016-03-19 18:49

Bilen är för tung. Varför måste man upp i pisten eller upp på en topp någonstans?. Det är barmark på vägarna i sälen nu, behövs ingen fyrhjulsdrift.

#14
2016-03-19 19:05

Bra exempel på dåligt awd-system.
https://m.youtube.com/watch?v=uxhdFGmbk8k

Outlander phev

#16
2016-03-19 20:17

Alltså. Jag kan inte fatta hur svårt det kan vara och få fyrhjulsdriften rätt.
I närmast stillastående är det ju nästan trivialt. Att ett hjul spinner när man står nästan stilla är ju programmerings-fail så det skriker om det. Bilen vet ju uppenbarligen att ett hjul spinner (ABS).
Som artikeln innan. En subaru har grepp på 3 hjul och saknar grepp på ett. Ändå spinner den det lösa däcket och fördelar noll kraft till de andra tre. På vilket sätt kan det klassas som rätt funktion?
Hjul ska inte slira överhuvudtaget om man inte ber om det. Bromsa hjulen som spinner, fördela om kraften, finns det inte mer grepp att tillgå så försvinner trottelresponsen om man inte explicit ber om att få bränna loss hjulen (traction control off).

Känns som om alla tillverkare har vart upptagna med att slappa på trebokstavsförkortningar på funktioner och elektronik... så nu när man rört ihop soppan vet ingen hur det egentligen fungerar tillsammans.

#17
2016-03-19 21:23

Tycks vara ett allmänt missförstånd spritt om 4wd i hybridsystem. Om man förväntar sig lika mycket driv från bakhjulen som på konventionella 4wd-system så kan man bara bli besviken. Samtidigt har systemen många fördelar. Och så är det ju med alla 4wd-system, finns inget perfekt. Här måste journalister och tillverkare vara tydligare men då även förklara fördelarna.

#18
2016-03-19 21:24

@ milkylainen

Ja, det är för mycket elektronik och för lite mekanik inblandat i den här soppan.. som i de flesta soppor.

.

#19
2016-03-19 22:45

@Antifeministen.

Så är det. Jag föredrar hydraliska styrservon framför elektriska. Mekaniska handbromsar framför elektriska osv.. 4wd haldex gen 4 var hydraliskt och mycket snabbare. Nu är det "billigare" och elektriskt... och sketet. Mekaniska diffar framför låssas-broms-diffar... osv.
Känns som vi går bakåt...
Fattas väl bara att bromsarna blir elektriska också.. Så slipper man dra bromsledningar eller nått annat ekonomiskt bajsprat. Man funderar på hur man ska koppla ur 4wd (Audi Ultra) för att spara några mikroliter... och göra bilen ännu mer komplicerad med fler kopplingar och annat skräp som går sönder... plus ännu sämre körkänsla och reaktionsförmåga.

#21
2016-03-20 19:05

Styggavargen om man kan köra ända upp på toppen med sin bil behöver man inte kosta på sig ett dyrt skidliftskort. :-)

#23
2016-03-21 11:34

Två saker:
Börja testa instruktionsböcker. Dom e oftast skitdårliga.
På papperet ser Toyota RAV4 hybrid ut at vare lika klen. Är den det?

#24
2016-03-21 13:20

Det är bara att inse att det är ett körstabiliserande system, inte fyrhjulsdrift. Flumpellarna som gör reklamfilmerna borde få sparken som utsätter Renate C. för det här fiaskot. Hoppas att hon får rejält betalt. Hacken, du behöver liftkortet när du ska hämta ner bilen.-))

#25
2016-03-21 13:27

Rättelse i instruktionsboken bör lyda "den unikt dåliga fyrhjulsdriften bör inte utsättas för halka" så vi ber om ursäkt för att vi kallar den "fyrhjulsdrift"! Rättelsen kan med fördel tryckas på lös lapp som fästs på instrumentbrädan som varning för kunden.

#26
2016-03-21 18:27

Den har uppenbarligen en "unik fyrhjulsdrift" eftersom den inte fungerar... :) Då är fyrhjulsdriften i PSAs hybrider bättre..

#27
2016-03-21 22:42

Det vore väl läge för att göra en uppdatering av programvaran i bilen. Det måste väl finnas någon mening med all elektronik.
Min PHEV drog i alla fall upp båten på en tämligen hal gräsväg.
Det är skräp med dåliga produkter och ännu sämre med tillverkare som inte kan rätta till felen.
Instruktionsboken som några på Mitsubishi författat är riktigt usel rakt igenom. Osammanhängande, ologisk och fylld med ovidkommande uppmaningar och information.

#28
2016-03-21 23:27

Ja frågan är om PSA;s lösning är bättre. Här ser det ju inte någon vidare ut; https://m.youtube.com/watch?v=hDAsG_hzhlg

MVH AL

#29
2016-03-22 05:56

Susti skriver testa instruktionsböcker, ingen dum idé alls! Vet att trafikmagasinet gjorde det förr och det var nästan alltid klagomål på böckerna. Kräver ju nästan inget merarbete.

#30
2016-03-22 16:42

PSAs lösning är enormt mycket bättre men testet som länkas var det ju till sist och slut fel på testlaget som trodde sej vara fiffigare än bilen och gjorde helt fel och emot vad det säger i instruktionsboken (= tänk inte utan gasa på). Detta godkände även dom som testade senare och att sommardäcken var olika, på dom bilarna som hade sommardäck (typ Peugeot).

#31
2016-03-22 21:35

Hittade en annan film där bilen körs på rullar och det tycks fungera bättre än i filmen från Finland, där bakhjulen verkar tveka och bara driver under korta stunder. Vet inte hur kraftig den bakre motorn är i Peugeots hybrid. Kanske Peugo har sådan information?

MVH AL

#32
2016-03-23 17:36

Skum video du hittade AL, Volvo'n eller vad det nu är i en sekvens håller högre hastighet inledningsvis uppför backen, och lutningen verkar mindre just där den kör. Är det inte fusk?

#33
2016-03-23 17:46

37 hästar ifall jag inte kommer ihåg fel, mycket mindre än dom 163 där framme men hjälper nog och speciellt om man har däck som vissa Subarun kommer med från fabriken som lämpar sej mycket bättre för körning i svårare terräng. Däckvalet är väldigt viktigt! Länka gärna videor, men var försiktiga för det finns en hel massa feikade eller "vi gör så här så ser det bra ut"-videor.

Ingen skillnad mera för diesel Hybrid4 "dödades" av politikerna redan för en tid sedan (= man stöder endast PlugIn bensindrivna hybrider).

Styggavargen, den där videon är inte ett test som ens är tänkt att vara jämlik. Hade Volvon vinterdäck, nån bil var det?

#34
2016-03-23 21:11

Jag kan hålla med om att däcksvalet är det mest intressanta i sammanhanget. Om Volvon åkte på vinterdäck så är det inte konstigt att den fungerar så mycket bättre än exempelvis Opel, som ju också har Haldex. Jag vet dock inte hur mycket moment som Opel tillåter baktill i jämförelse med Volvo eller eventuella skillnader i paktisk spärrverkan hos de elektroniska diffarna. Det enda jag vet är att Volkswagens optimering av Haldex ger bakhjulen mer kraft än Volvos (men att Volvon är bättre på att flytta kraften i sidled).

I fallet Peugeot så är inte 37 hk mycket att hänga i granen. Det är ju tvärtom mindre än Lexus som i oberoende tester haft svårt att ta sig uppför backar och få bakhjulen att driva. Kollar man filmen så ser man att bakhjulen bara driver under en liten stund, för att sedan kopplas ur (varpå bilen åker bak igen). Mitt intryck (utan att ha kört bilen i fråga) är att det verkar finnas en begränsning inbyggd för att systemet bara skall fungera som starthjälp, men jag kan ha fel. Kanske att Peugo känner till mera? Och vad blir det praktiska momentet på hjulen? 37 hkr skall ju hitta ut till bakhjulen också:-)

MVH AL

#35
2016-03-24 00:23

Ja vissa verkar tro att fyrhjulsdrift ersätter vettiga däck, eller rent av att man inte ens behöver vinterdäck vintertid!? "Renate Klumska" presenterar klumpen PHEV, usch...man vet inte om man skall skratta eller gråta åt eländet med denna klumpigt fula bil.

#36
2018-01-04 11:13

Det var mörkt och gjorde en kort provkörning. Hittade inte vart man justerar ratten. Jag fick ”pickis-känsla”. Snarare än lagom suv känsla som likvärdiga konkurrenter ger.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.