Bild
Nästa artikel

Begtest: Toyota Yaris

Begbil

I de minsta storleksklasserna är det extra viktigt att bilen är så krocksäker som möjligt. Det är andra generationen av Toyotas småbil Yaris. Det visade krocktestet som Folksam gjorde i våras. Där krockades en Toyota Yaris mot en gammal Volvo 945 – och Toyotan klarade sig bäst!

Säkerheten i den nya småbilen var överlägsen den gamla Volvons. Föraren i Toyotan skulle ha överlevt smällen, vilket inte Volvoföraren kanske skulle ha gjort. Det är stor skillnad på säkerheten i småbilar idag jämfört med för tio eller 20 år sedan.

Det är inte bara säkerheten som gör Toyota Yaris till en vinnare i småbilsklassen. Hyggliga utrymmen för att vara en småbil både för passagerare och bagage är ett annat köpargument. Baksätet går exempelvis att skjuta 15 cm i längsled och ryggstöden kan vinklas separat. Lägg till bra kvalitet, vilket inte minst de goda besiktningsresultaten genom åren visar.

I Vi Bilägares årliga ägarundersökning AutoIndex är Toyotaägarna mycket nöjda med sitt bilval.

Små kostnader
Småbilar brukar också innebära små bekymmer. Här fi nns inte lika många fi nesser som kan krångla och bilen är inte så tung, vilket brukar vara gynnsamt för bromsar och chassidetaljer. Men om du sällan kör bilen så kan givetvis både bromsar och batteri ta stryk. Just sådant är de vanligaste felen med Yaris, bilen används för för sällan. Många Yaris rullar som andrabilar i hushållet.

Motorn har kamkedja, vilket gör att servicekostnaderna i längden blir lägre. Lyssna ändå efter onormalt rassel från kedjan. Vi körde Yaris med minsta motorn på en liter och 69 hk. Men det finns även andra motorer, som en 1,4-liters dieselmotor på 90 hk och en 1,8-liters bensinmotor på hela 133
hk. Vanligast är Yaris med 1,3-liters motor på 87 hk.

Yaris är snål och kostnader för skatt, försäkring och underhåll torde vara relativt små. Med en Yaris av andra generationen åker man både billigt och säkert.

Ingen muntergök
Förvisso är inte Yaris någon muntergök att köra. Såväl VW Polo, Peugeot 206 och Mini Cooper är mer körglada småbilar. Men Yaris uppträder tryggt och stabilt på vägen. Antisladdsystem är standard.

Förarmiljön är lite tillstökad och krånglig med centralplacerade instrument. Långa förare kan också uppleva stolarna som för korta. Rostskyddet är inget vidare och en kompletterande rostskyddsbehandling blir närmast nödvändig på sikt.

Rätt hög bullernivå är också ett minus, men det gäller ju för de flesta småbilar. Om detta är något du kan leva med så är Toyotan ett bra val. Det finns många billigare småbilar som ter sig lockande när du ser enbart på prislappen. Men vad det gäller kvalitet och inte minst krocksäkerhet är det ingen som slår Toyota Yaris.

FAKTA/ Toyota Yaris 1,0 5d

Nybilspris: 136 300 kr.
Begpris: 86 200 kr/4 000 mil.
Tjänstevikt: 1 100 kg.
Maxlast: 340 kg.
Släpvagnsvikt: 750 kg.
Motor: 998 cc, max effekt 69 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 93 Nm vid 3 600 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 15,7 s. Toppfart 155 km/tim.
Förbrukning: 5,4 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 127 g/km.
Rost: Sämre än medel.
Säkerhet: Bättre än medel.
AutoIndex: Bättre än medel.

Kommentarer

#1
Torbjörn Liljegren
2009-09-08 08:41

Kul och tur att man köpte rätt bil år 2006

#1
SLAM
2009-09-09 00:26

Yaris bilen blev mindre skadad men vad blev resultatet för de åkande. Kanske Vi Bilägare ska kontrollera mer noga vad som verkligen hände med krockvåldet på test dummys (dockorna) vid krock testen?

#2
Kalle Anka
2010-10-23 14:59

@Slam: Det var det man gjorde - krockdockan i Yaris klarade sig betydligt bättre än i Volvon.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.