Bild
Nästa artikel

Begtest: Subaru Legacy

Begbil

Subaru Legacy är en ovanlig bil i mellanklassen – med fyrhjulsdrift, boxermotor och lågväxel. Att ägarna är nöjda visar inte minst Vi Bilägares ägarundersökning AutoIndex.

Märket Subaru introducerades i Sverige 1982 och öppnade upp för personbilar med fyrhjulsdrift. Legacymodellen kom 1990 och ersattes i generationer 1995 och 1999. Hösten 2003 kom årsmodell 2004 och det är den generationen som vi har tittat närmare på här. Hösten 2009 visades Legacy i sin senaste generation. Två karossutföranden finns, sedan samt kombi, den senare är vanligast.

Från årsmodell 2004 finns Legacy med tvålitersmotor på 138 hk, 2,5-litersmotor på 165 hk eller 173 hk samt en trelitersmotor på 245 hk. En dieselmotor på 150 hk finns också att tillgå under de sista årsmodellerna av generationen. Samtliga motorer är av boxertyp, det vill säga med cylindrarna liggande mot varandra.

Subaru Legacy är en kul bil att köra, speciellt i dåligt väglag eller på grusvägar. Då går bilen mycket stabilt, tack vare ett bra 4WD-system och skarp styrning.

En finess som kan finnas på manuellt växlade exemplar är lågväxel, vanligt på terrängbilar. Subaru är dock ensam om det i sin storleksklass. Med en spak bakom den vanliga växelspaken läggs lågväxeln i.

Då blir Subaru Legacy stark nog för att ta sig fram över leriga eller snöiga skogsvägar eller uppför branta backar. För den som vill ha extra hög markfrigång finns Outback, en något förhöjd Legacy kombi. Framkomligheten gör att Subarun kan vara ett alternativ till en suv.

Förarmiljön är tydlig och lätt-överskådlig. Framstolarna är bekväma för de flesta, men vissa förare har haft kritik mot körställningen. I baksätet sitter man bra på ytterplatserna, medan mittplatsen är trång. Bagageutrymmet är stort, både i kombin och i sedanen.

Lyssna efter kvitter
Säkerhetsnivån är skaplig, Legacy fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest under 2003. Antisladd-system, hos Subaru kallat VDS, finns vanligen bara i kombination med automatlåda.

Subaru är känt för hög teknisk kvalitet, det märks också på besiktningsresultaten som överlag är bättre än genomsnittet. Enda undantaget gäller strålkastarna, som får en del anmärkningar.

Kopplingen har en del ägare klagat på, speciellt är det urtrampningslagret som verkar slitas ut i förtid. Då hörs ett kvittrande ljud. En del ägare kan också slirat på kopplingen, något som du som spekulant bör uppmärksamma.

På bilar från 90-talet förekom motorhaverier efter överhettning. Numera är motorerna mer driftsäkra. Skeva eller rostiga bromsskivor har drabbat en del exemplar, precis som på alla andra begbilar. Ägarna har också klagat på ojämn farthållare, krånglande luftkonditionering samt vindbrus från dörrkanterna. Det senare kan bero på att Subaru saknar traditionell rutram på dörrarna.

Det är också viktigt att kontrollera att samtliga däck är av samma dimension, annars kan fyrhjulsdriften ha tagit skada.

Magert rostskydd
Annars är de flesta Legacyägarna mycket nöjda. Ännu nöjdare är de som kör Outback. Subaru hamnar som märke alltid i topposition i Vi Bilägares årliga ägarundersökning AutoIndex.
Legacy och Outback är populära bilar även som begagnade, vilket leder till ganska höga priser.

Rostskyddet har dock fått underkänt i våra tester. Motorhuv och baklucka är av aluminium. Men i övrigt är rostskyddet magert med gammaldags karosskarvar. Många ägare har dock kostat på extrabehandlingar av sina bilar. Det behövs. Se upp för exemplar som inte är extra rostbehandlade.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Subaru Legacy 2,5, 2005
Subaru Legacy 3,0, 2007

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Tekniska data:

Subaru Legacy 2,5, 2005:

Längd/bredd, cm: 472/173
Tj.vikt/maxlast, kg: 1 465/460
Max släpvikt, kg: 1 800
Cyl/slagvolym, cm3: 4/2 457
Effekt, kW/hk: 121/165
Toppfart, km/tim: 206
0–100 km/tim, s: 9,6
Bränsle, liter per 100 km: 8,3

Subaru Legacy 3,0, 2007:

Längd/bredd, cm: 472/173
Tj.vikt/maxlast, kg: 1 600/455
Max släpvikt, kg: 2 000
Cyl/slagvolym, cm3: 6/3 000
Effekt, kW/hk: 180/245
Toppfart, km/tim: 237
0–100 km/tim, s: 8,4
Bränsle, liter per 100 km: 9,8

Ekonomi:

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensinpris: 14,08 kr/l.

Subaru Legacy 2,5, 2005:

Pris: 115 000 kr
Värdeminskning: 16 950 kr
Skatt, besiktning: 2 120 kr
Försäkring: 7 680 kr
Bränsle: 17 530 kr
Reparationer, service m.m: 7 420 kr
Däck: 1 630 kr
Totalt per år: 53 300 kr
Totalt per mil: 36 kr

Subaru Legacy 3,0, 2007:

Pris: 160 000 kr
Värdeminskning: 21 720 kr
Skatt, besiktning: 2 500 kr
Försäkring: 11 270 kr
Bränsle: 20 700 kr
Reparationer, service m.m: 6 800 kr
Däck: 1 720 kr
Totalt per år: 64 800 kr
Totalt per mil: 43 kr

Reparationskostnader:

Reparationskostnaderna, material och arbete, Subaru Legacy. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem, exl främre rör: 8 130 kr
Katalysator: 5 881 kr
Bromsbelägg fram: 1 969 kr
Hjullager hö fram: 2 686 kr
Kamrem: 8 900 kr
Elektronikbox, motor: 7 175 kr
Koppling: 11 440 kr
Stötdämpare fram: 4 802 kr

Kommentarer

#1
2011-05-25 10:40

Jag har tittat på och provkört Subaru många gånger men det har alltid fallit på att jag sitter mycket obekvämt. Här i Sydney är Subaru svenskarnas favoritbil.

#2
2011-05-25 10:48

Begtest ?

I så fall råder det delade meningar om vad ett ”Test” är.

Detta är snarare en kort beskrivning i kombination med div. åsikter från ägare.
Ett ganska snabbt arbete utan större insatts.

En journalist uttryckte nyligen detta på ett bländande ärligt sätt.

”Det viktigaste att komma ihåg när man läser böcker, tidningar, eller allt som trycks och sägs för den delen, är att det är subjektivt.”

”Tid, plats och målgrupp sätter ramen för vad som får vara med.”

Kvalitén är endast i mycket få fall prioriterad.

#3
2011-05-25 11:20

Har för mig att denna modell inte har testats av Euro-ncap. Denna modell samt faceliften testades av australiska ncap.
Den senaste modellen har testats av euro-ncap.

#4
2011-05-25 11:23

Australiska ncap är dock väldigt likt den europeiska motsvarigheten så vitt jag vet. Och denna modell fick den högsta poängen dittills.
Amerikanska ncap ska dock då ha haft lägre krav.
Detta är är en superbil. Hade en Leg04 o en Outb07.

#5
2011-05-25 12:12

N-iklas, Har du några bättre förslag om vilka brister Vibilägare skulle ha skrivit om då på denna modell?
Jag som jobbar med bilarna om dagarna tycker att man fick med det mesta viktiga eftersom modellen har väldigt få typfel, kanske förutom att man ska tänka på att de flesta av Subarus motorer kräver dyrbara kamremsbyten och att anledningen till den enda vanliga anmärkningen hos Bilprovningen nämligen strålkastare beror på att Subaru hade problem med att infästningen till halvljuslamporna som sitter hopbyggd i strålkastarna lätt kunde gå sönder/släppa så lampan lossnade med byte av hela strålkastaren som följd vilket inte är så billigt. Det senare har dock Subaru åtgärdat på många bilar med en förlängd garanti vilket ju är bra gjort.

#6
2011-05-25 14:11

Jag tror på nöjdheten gällande Subaru .. den är så pass återkommande.
"N-iklas" resonemang förstår jag inte ... Autoindex mäts väl likartad för varje berörd bilägare? Klart som attan att det är subjektivt men det gäller väl alla bilar? Kvalité är att få vad man förväntar sej ... även en grillad med mos kan vara "kvalité" helt beroende på hur den smakar i förhållande till hur mycket den kostar ... vad som finns i den och vem, eller vad som tillverkat den är en annan fråga ..
Väl?

#7
2011-05-25 16:03

Felet med lampfästen i Subarus strålkastare låter som det även Toyota dragits med på vissa modeller.
Toyota hjälpte till när detta hände vilket sammanträffade med första eller andra lampbytet.
Jag fick dock betala hela eftersom vår Avensis gick så få mil de första åren för att vi hade en till att felet uppstog när Toyota dragit in hjälpen. Det här med kundnöjdhet är svåra grejor :o) Nöjd i övrigt.

#8
2011-05-25 20:58

Intressant att den har dubbla låspunkter på bakdörren. Pga ramlösheten eller`?

#9
2011-05-28 09:01

Roger:
Subarun är kanske slapp och rasslig i sin ramkonstruktion och kaross men den är iaf den bästa japanska bilen resten av de jävla japanska bilarna är skiiit. Iof är faktiskt oxå Mazdan rätt schysst men alla de övriga japanerna är ett jävla skämt som snart är borta för gott, helst!

#10
2011-05-29 12:35

Salles:
Glad att du gillar Mazda. I övrigt kan man ju undra...

#11
2011-10-29 17:46

Gillar Outbacken bäst. Det är den enda riktigt rymliga kombin med 4wd och markfrigång som man får dra mer än 1400 kg med vanligt b-körkort. Ovärderligt för oss som drar släp eller husvagn. Det enda jag inte fattar är hur ett kamremsbyte på en längsgående Subarumotor kan kosta mer än dubbelt så mycket som på en tvärställd volvomotor. Remmen är ju mycket mer lättåtkomlig på en Subba än på en V70. Med tändstiften är det dock tvärtom så där kan jag ha viss förståelse.

#12
2011-11-28 13:48

"Salles": Vet faktiskt inte hur vi skulle ha klarat oss utan detta enormt begåvade inlägg.
Sådana uttalanden antyder på att du sitter inne med en oerhört mängd bildata som vi givetvis hoppas att du delar med dig lite mer ingående utav.
Funderade själv på en japansk bil men blev nu tveksam.. ;)

#13
2012-02-15 08:27

Det tråkiga med Subaru.. Är att de är så för*annat FULA!
En bil skall vara snygg! Därför har Subaru aldrig varit ett alternativ för mej!
Kanske med den utlovade... VX? (Var det det den hette!)
Den börjar bättra på sig, men jag måste se den i verklignheten innan man avgör!

Hade de liknande design som NYA Hyundai, KIA eller t.o.m. den lätt omodernt designade GRAND Vitaran.. Då hade deras kundkrets ökat rejält!
Fram till nu har Subaru sett ut som gubbbilar, Gubbbilar körda av Gubbe med hatt, Hatt med liten fjäder i! ;0)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.