Nästa artikel
Begtest: Saab 9-3
Begbil

Begtest: Saab 9-3

Publicerad 16 augusti 2007 (uppdaterad 22 september 2010)
När Saab 900 dök upp i ny kostym hösten 1993 var fiaskot hotande nära. Modellen hade tagits fram för snabbt och följden blev stora kvalitetsproblem de första åren. Efter rapporterna om kvalitetsbrister blev däremot Saab 9-3 kraftigt förbättrad.

Lacken flagnade, värmen var bristfällig, framvagnen glappade, handbromsen var dålig och bakbromsarna rostade snabbt ihop.

Men med åren förbättrades 900:an avsevärt och det verkliga lyftet kom 1998 när Saab lanserade den omarbetade versionen med det nya namnet 9-3.

Detaljförändringarna var enligt Saab 1 100 till antalet och trots att det egentligen bara var fråga om en facelift, kändes 9-3 i många stycken som en ny modell.Saab 9-3 har ett brett motorutbud, basmodellen är en tvålitersmotor på 130 hästkrafter.

Starkare, turboladdade motorer finns också i olika varianter. Mest populär blev lågtrycksturbon med 154 hk, senare 150 hk. 9-3 Viggen med 225 hk fanns bara ett år. Även en dieselmotor på 116 hästkrafter finns men den sålde bäst på kontinenten.

Den är trygg att köra, men inte spännande. 900-modellen var utpräglat understyrd, något som förbättrades på 9-3. Men lika rolig att ratta som efterträdaren 9-3 SportSedan är den inte.

Både 9-3 och 900 är ganska trånga i kupén jämfört med konkurrenterna. Det är främst på bredden som viktiga centimetrar saknas. Däremot är lastutrymmet stort, det här var Saabs sista(?) modell med halvkombikaross. Modellen finns med tre eller fem dörrar samt som tvådörrars cabriolet med tygsufflett.

Precis som 9-5-modellen har 9-3 med turbomotor drabbats av att motoroljan bryts ned i förtid, så kallad "oil sludge". Det ger i sin tur motorskador men Saab har utfärdat en extra motorgaranti som ska gälla för fel orsakade av detta. Förutsättningen är att service är ordentligt gjord och att rätt olja använts vid byte. Detta gäller främst årsmodellerna 2000-2003. Var uppmärksam på serviceboken. Kontrollera så att oljan är bytt regelbundet, speciellt på turbobilar. Annars kan ett motorhaveri vara nära förestående.

Ett av de vanligaste felen på 9-3 gäller rostiga bromsskivor bak. Det är ett vanligt fel på äldre bilar, nästan oavsett märke. Bromsklossarna fastnar lätt och skivorna blir rostiga. Enligt vissa verkstäder antyder rostiga bromsskivor att bilen är försiktigt körd.  Ett fel som förekommer både på 900 och 9-3 är oljud i gummibussningarna på framvagnen. Det är ofta ett tecken på att fettet i bussningarna torkat ut. Att smörja in nytt fett kostar ungefär 1 500 kronor.

Avgassystemet kan rosta sönder, oftast fortare på bilar som inte körs varje dag eller som körs kortare sträckor. På bilens informationsdisplay händer det att siffror faller bort, även om det inte är lika vanligt som på storebror 9-5. Saab har förlängt garantierna i det här fallet och displayerna är bytta på många exemplar. Annars är det en kostnad på cirka 2 000 kronor.

Ett av de allvarligaste felen på 900 och 9-3 är ryckig motorgång. Felet upptäcks oftast genom att motorstörningslampan tänds. Det kan bero på fel i bilens motorprogrammering. En omprogrammering kan kosta 6 000-7 000 kronor.

Om bilen inte startar eller rycker och stannar under färd är det oftast tändkassetten som brunnit sönder. Saab har gått ut med återkallelser för årsmodellerna 2000-2002.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.