Bild
Nästa artikel

Begköpguide: Volvo XC60

Begbil

Andra generationen XC60 är presenterad. Då kan det vara läge att göra ett klipp på den äldre versionen. Vi har provkört den som begagnad.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om Volvo XC60 som begagnad? I testet redovisas ekonomi, rostbetyg, krocksäkerhet, prisnivåer och reparationskostnader bland annat. Köp som digital fil genom att trycka på knappen. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis via länken: vibilagare.se/fri

Läs testet gratis (endast för prenumeranter)

Volvo XC60 är en av svenskarnas favoriter när det gäller fyrhjulsdrivna bilar. Den kom 2008 och är snäppet mindre än storasyskonet XC90. Trots höga priser har XC60 legat bland de tio mest sålda bilar på försäljningslistan i Sverige. 

I Vi Bilägares begrapport står allt från priser till krocksäkerhet, samt mått och andra tekniska data. Läs våra begagnatrapporter innan du köper bil!

Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC60?

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 16/2014

Kommentarer

#1
2018-08-10 17:35

Jag tycker inte om XC60, som alla andra SUVar är det en onödig bil som är mer miljöovänlig än en vanlig bil. Den försämrar säkerheten för oss som åker i en vanlig bil.Krockskyddet försämras av den tyngre men framförallt högre SUVen samt att den är farligare för gående och cyklister vid påkörning. Ett mycket bättre val är en begagnad XC70 än en begagnad XC60 för de som behöver bättre markfrigång och 4hjulsdrift..... i storstaden och förorten.... trottoarkanterna kan ju vara höga....

#2
1
2018-08-10 17:54

Håller med Stefan. Helt onödig stor och miljövidrig bil med endast törstig diesel som alternativ. Köp inte.

#3
2018-08-10 18:26

Intressant att du jämför krocksäkerheten för gångtrafikanter med XC70 Stefan E då XC60:n faktiskt var säkrare för gångtrafikanter enligt NCAP jämfört med V70:n som XC70:n baseras på.

#4
2018-08-10 19:30

Problemet med XC60 är tyngden, en klump på ca 1,9 ton. Bilen är dessutom mellanklass, lika lång som en Octavia. Den var inte speciellt populär i början när den kom, men sedan när SUV trenden fick fart när diesel ansågs som bästa drivmedlet så lossnade det rejält för denna modell. Hela mitt bostadsområde är fullt av dessa, av 40 hushåll har nog minst 8 en XC60. Dessutom vet jag att vissa bytte en relativt ny V60 mot en XC60 (orsaken vet jag inte). Men jag vet inte om XC60 idag (nya modellen också) är så speciellt miljöfarliga, det har kommit mängder med både gamla och nya modeller ifrån alla tillverkare med höga utsläpp, BMW X3/5, Audi Q3/Q5, X-trail, CR-V osv. Bilar som väger ca 1700+ kg, och oftast inte speciellt bra för att lasta mycket.

#5
2018-08-10 20:00

Svenska avundsjukan?
Har man lite erfarenhet av XC60 så är det inte ett dugg förvånande att den är så populär. Har haft min XC60 i 8 år och har väldigt svårt att tänka mig något annat. Härlig komfort, skönt insteg och väldigt bra att köra med på dåliga skogsbilvägar. Och längdskillnaden mot en XC70 (hade en sådan innan) gör att den är mycket smidigare i stadstrafik.

#6
2018-08-10 20:00

Svenska avundsjukan?
Har man lite erfarenhet av XC60 så är det inte ett dugg förvånande att den är så populär. Har haft min XC60 i 8 år och har väldigt svårt att tänka mig något annat. Härlig komfort, skönt insteg och väldigt bra att köra med på dåliga skogsbilvägar. Och längdskillnaden mot en XC70 (hade en sådan innan) gör att den är mycket smidigare i stadstrafik.

#7
2018-08-10 21:10

Avundsjuk, då hade väl jag själv köpt en? Men köra runt i en bil som drar 0,7-0,9 liter/mil och som lastar marginellt mer än en Golf. Hade den varit bensindriven så hade den dragit över en liter per mil. En Volvo 240 framstår som modernare än en XC60 (traktor). Jag skrattar gott när grannen måste stå med fötterna i baksätet för att tvätta taket, hahaha

#8
1
2018-08-11 09:09

Exakt. Det gamla öknamnet traktor var inte relevant förr men nu har det plötligt blivit sant. Luktar, låter och väger som en traktor. Bedrövlig bil.

#9
2018-08-11 10:52

Det sjuka blir väl nu när XC60 blir elbil, som drar massor med energi och folk kommer tro att det är en bra bil för miljön.

#10
2018-08-11 16:48

Tomr, det skulle vara mycket intressant att veta vad NCAP baserar de uppgifterna på. XC60 och andra SUVar är så väldigt höga
i fronten. Blir en gående påkörd hamnar den som en insekt i fronten eller under bilen och skadas av hjulen eller fram/bakaxel eller underredet. Blir en gående påkörd av en vanlig bil t.ex V60 är chansen stor att den påkörda hamnar på motorhuven och personskadorna blir med stor sannolikhet lindrigare.

#11
2018-08-11 17:04

Min åsikt gällande SUV baseras inte på någon avundsjuka, jag har bra ekonomi och skulle utan problem kunna finansiera en sådan. Min åsikt baseras på kritiskt tänkande-är inte den som följer strömmen. Varför ska jag ha en SUV? Har klarat mig utan högre markfrigång och 4hjulsdrift som bilförare i över 30 år trots årliga fjällresor och ofta körning på sämre vägar. Tycker inte om körkänslan i de SUVar som jag kört-sämre kontakt med vägen, sämre väghållning, vingligare, vindkänsligare.

#12
2018-08-11 17:48

Ja förstår inte varför man vill ha korta höga bilar, de är väl lysande marknadsföring. De va likadant när mountainbike cyklarna kom bergscyklar med tungtrampad breda grovmönstrade däck perfekt i skogen kan man tänka sig, men alla i stan ville också ha såna tungtrampade cyklar. De är marknadsföring de.

#13
2018-08-11 21:11

Det är inte konstigt att folk vill ha höga och korta bilar, vettigt insteg är en sak och smidighet i stan är en annan. Kontrasten till detta är då en jättelåg och lång bil, kommer bara på gamla lamborghini diablo, fy fasen vilket skit att ratta runt i stan med. Problemet med dagens suvar är vikten och alla neckparts detta medför

#14
2018-08-11 22:11

Jämförelser haltar en aning, ingen köper en Lamborghini för att åka i stan, vettigt insteg ?? Sitta i eller på de är frågan, Hur kommer folk i och ur övriga bilar, som jag skrev om bergscyklarna, ja trodde de skulle bli en kort modefluga men dom blev kvar några av ägarna har trampat sig trötta nu och gått över på cyklar med batteri !? Lätt ska de va. Men dom här högbyggda korta bilarna lär nog också bli kvar i stan för dom är ju så lätta av kliva i och ur.

#15
2018-08-12 11:07

Var ute på tomten en dag och trodde mig höra en lastbil komma men det var bara en xc60 med dieselmotor.

#16
2018-08-12 11:37

Jag är faktiskt mest rädd för SUV i stan, de ser dåligt intill bilen och barn, rullstolsburna mm syns inte bakom en XC60 tex. Högre bakände och högre sidor på bilen gör att dessa kortare människor inte syns. Blir jag påkörd på ett övergångsställe tex så tror jag också framänden (som är högre) är en nackdel. Ute på motorvägen skymmer de sikten och vad händer när en större SUV förlorar fäste och gör en roll-over, då kommer två ton farande som krossar allt i sin väg. Jag ser nästan inga fördelar med en SUV, så jag förstår inte hur det är möjligt att så många köper en. Kanske smittar det?

#17
2018-08-12 12:48

Mode är mode och människan slav under detta. XC60 är att betrakta som tvåsitsig med ett baksäte för kortväxta. Amerikanskt fjädrad med ett insteg där man sitter ganska långt in i bilen vilket åtminstone undertecknad tycker är försvårande. XC60 är ju knappast vanlig som taxi på grund av dess begränsade egenskaper avseende utrymmen och insteg, sen att driftsekonomin är katastrof gör ju inte saken bättre. Nej ska man hänga med i modesvängen så kostar det för bilägare och moder jord, "ska man vara fin får man lida pin" :-) .

#18
2018-08-12 14:49

En tre till fem år gammal XC60 med runt 5000 mil på mätaren står i runt 230-240000 kr på Blocket.
Prisvärt?
Knappast!
Fick just en offert på en ny VW Golf Sportsvan, modellår 2019. En Golf med lite större volym och bekvämare insteg. Med baksätet fällt har du i stort sett 1,70 meter i längd att lasta på. Komfort och köregenskaper som en vanlig Golf.
Med dragpaket, backkamera, parkeringsassistans(du sköter pedalerna, bilen styr själv), motor- och kupevärmare.
Pris komplett: 204000 kr.
Prisvärt?

#19
2018-08-12 15:47

Jag vet vilken jag köpt, en Golf alla gånger. Nä, jag tror att ju mer tiden går .. fler gamla XC60 kommer att bli ståendes. De är trånga, tunga, dyra i inköp, dyra i drift, hög skatt ... listan kan bli hur lång som helst. Det enda som kan vara fördelen, att personer som är rädd att dö i en bilolycka kommer att köra runt i en XC60.

#20
2018-08-12 16:17

Golf Sportsvan är väl den där misslyckade minibussen som ingen vill köpa förutom 75 plusare. Att vag kan rea ut dessa är knappast konstigt.

#21
2018-08-12 18:37

Uppenbarligen för sofistikerat praktisk för japanskt tänkande.
Verkar dock vara efterfrågan, ett par månaders leveranstid.

#22
2018-08-12 19:05

Är inte speciellt förtjust i första generationen av XC60. För hög fönsterlinje och för trångt baksäte. Däremot är min X3:a en fröjd att ratta runt i stan. Låg fönsterlinje kombinerat med hög sittposition gör att man har mycket bättre sikt framåt och åt sidorna än i de flesta andra bilar.

#23
2018-08-12 19:50

Ratta runt 1800 kg inne stan, vilken fröjd :-)

#24
2018-08-12 20:07

Vet inte om du kört en XC60 i stadstrafik Styggavargen?

Den är faktiskt väldigt smidig till skillnad från Volvo 240 som du brukar jämföra nya Volvo med, det var en pansarkryssare till bil att ratta runt trots god vändradie.

Speciellt utan servo och trots att den är mycket lättare än XC60, vikten är inte allt...

#25
2018-08-13 00:06

"Ratta runt 1800 kg inne stan, vilken fröjd :-)"

Så man ser bättre ut ur bilen om den är lättare? Och som jag och bland annat Swemba påpekat förut så är inte en XC60 speciellt mycket mer vältbenägen än en Octavia

#26
2018-08-13 09:21

Gammla diesel xc60 på blocket i stora mängder.
Det måste verkligen vara köparens marknad på klipp och stora rabatter på en bra bil.
Ett guldläge för skambud och guld för dom som pendlar till jobbet och verkligen vill ha en tung diesel suv.
Men jag tror ändå inte att man skall tro att det blir en låg milkostnad med diesel suv då både service, skatt och förbrukning ofta är relativt hög i verkligheten.

#27
2018-08-13 10:29

Jag tänker mer, hur mycket energi och bränsle det går åt att rulla igång en Volvo XC60 vid varje rödljus inne i stan. Volvo betyder "jag rullar", men snart får vi kanske ändra till "jag rullar tungt".

#28
2018-08-14 11:15

Håller med Lasse. Tittar på blocket och det är sjukt höga begpriset på XC60. Dessutom är väl de dieslarna heller inte särskilt snåla.
En XC60 från 2015 känns ju inte vidare modern.

#29
2018-08-14 11:56

Volvo har alltid högt andrahandsvärde, jag har inte riktigt förstått varför?. Toyota lider lite av samma sak, kolla in massor med gamla Auris begagnat, man köper hellre en ny. Förr eller senare måste begagnatpriserna ner, att pumpa ut massor med nya bilar håller inte i längden.

#30
2018-08-14 15:44

Vargen: En anledning till att både Toyota och Volvo har förhållandevis höga begagnatpriser är nog att det är många mil kvar i dem. Det är inte sällsynt med Volvo-bilar som rullat både 40 000 och 50 000 mil och som ändå tuffar vidare. Samma sak torde i viss mån gälla Toyota - även om man har försämrat sig på senare år. Den typen av slitstyrka är till stor nytta, inte minst för miljön. Att producera nya bilar är som bekant ingen ren verksamhet, även om biltillverkarna inte gärna berättar om det.

MVH AL

#31
2018-08-14 19:46

AL
Nåja, att det finns många gamla Volvo är ju för att Sverige är Volvoland och det har sålts i särklass flest Volvo.

#32
2018-08-14 20:29

Axa. Även i vårt grannland där Volvo inte är det vanligaste bilmärket är trenden densamma. Volvo jämte Mercedes utmärker sig lite extra där. Men även Opel och Mazda ligger bra till.

MVH AL

#33
2018-09-13 17:02

När utgående bilmodeller säljs med kraftiga rabatter brukar det avspeglas i 2:a handvärdet för alla som sålts, även de som märkeshandlaren lyckats klämma ut närmast listpriset.
Detta gäller uppenbarligen inte för XC60. Den såldes mot slutet för 300000kr, med dagens försök till prisnivå motsvarar det en avskrivningskörsträcka på bortemot 50000 mil räknat på det pris vissa har betalt för den nya bilen.

#34
2018-09-17 15:49

@blg: XC60 ligger fortfarande alldeles för högt i beg.pris som du skriver. Nybilspriset lika så var för högt i förhållande till hur mycket bil du fick, eller hur mycket problem du köpte om man så vill. XC60 är ju inte känd för att vara en särskilt problemfri modell av första generationen iaf. Men uppenbarligen vill folk ha sånt och de som köpt en ny har nog i många fall gjort en rätt ok affär. Även om en bilaffär knappast nånsin är ekonomiskt försvarbar affär. Jag ser tendenser att vissa exemplar står länge utan att bli sålda, tills priset sänks. Så beg.priset är nog, sakta men säkert på väg att komma ner till den verkliga "värdenivån". Skattemässigt är XC60 ingen höjdare heller. Det finns en del andra SUV-modeller som bjuder på betydligt mer motor, dragvikt, bränsleekonomi och utrymmen till betydligt lägre skatt.

Volvo överprisar ju även nya XC40 rejält (enligt mig) men det förhindrar tydligen inte försäljningssuccé. Så vad säger man, folk nu för tiden är ju dum i huvve nå jäääävulskt. Lånade ett lite vridet uttryck från radiokaraktären; folklivsfanatikern Job Andersson, där som jag tycker man kan använda ^^)

#35
2018-09-24 08:12

Volvo är heligt här i Sverige, vi är rädda och trygghetsnarkomaner.. vad kan vara bättre än att köra omkring i en två ton tung "traktor"? Inte mycket... Bilen var i början svårsåld, men det var innan SUV trenden tog fart. När SUV blev vanliga, så blev det plötsligt logiskt att köpa en XC60 för säkerhets skull.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.