Nästa artikel
Så avslöjar du om bilen är krockad
Reportage

Så avslöjar du om bilen är krockad

Publicerad 5 oktober 2012 (uppdaterad 5 oktober 2012)
Den importerade drömbilen kan visa sig vara ett vrak och ditt livs bilaffär kan bli en ekonomisk mardröm. Så här avslöjar du de skumma bilarna och handlarna – före köpet!

På objektet du är intresserad av bör du syna karossen noga. Titta också under motorhuven och leta efter skillnader i lackering. Det kan tyda på att bilen blivit krockad och sedan lagad. Ta alltid reda på bilens registreringsnummer eller chassinummer och kolla med Transportstyrelsen eller Carfax.

Om bilen saknar svensk registreringsskylt finns anledning att vara extra uppmärksam. Speciellt om bilen är importerad för flera månader sedan men ännu inte är svenskregistrerad. Om säljaren skyller på att han inte haft tid är det förmodligen något lurt med bilen.

Var också vaksam på bilar som har varit avställda en längre tid. Det finns ofta ett skäl till varför de inte har varit i trafik. Det kan tyda på att bilarna varit rejält smällda, med så omfattande krockskador att de tagit månader att reparera.

Att importera skrotade bilar från USA för att köra med i Sverige är inte tillåtet. Därför tar dessa importbilar ofta omvägen via något annat EU-land, vanligen Litauen. En krockskadad bil kan ha sålts i USA för ett skrotvärde på 25 000–30 000 kr. När bilen hamnat i en bilhall i Sverige är priset ofta minst 150 000 kr – ibland betydligt högre. Ibland är bilen ”klonad”, alltså att chassinummer från en skrotad bil plockas över till en stulen bil av samma typ. Ibland kan bilen vara reparerad med stulna reservdelar.

– Det kan handla om skarvade bilar eller bilar som i sin helhet är stulna men har ett amerikanskt chassinummer ditmonterat. Som lekman är det ofta omöjligt att se, säger Torbjörn Serrander, utredare på Larmtjänst som samarbetar med försäkringsbolagen.

Ibland får bilägare reda på bilens bakgrund som krockad först när varningslampor lyser på instrumentpanelen. Bilen körs då ofta till verkstad där personalen kan se att elektronik kan vara bortkopplad eller omkopplad.

– Om du genom Carfax får reda på att bilen är titulerad ”salvage” eller ”total loss” , köp den inte. Du vet inte hur skadad bilen är, var den är reparerad och om all elektronik är okej eller inte, säger Torbjörn Serrander.

Det händer att polisen beslagtar bilar som visat sig vara stulna i andra länder, även om köparen trott att han gjort en ärlig bilaffär i Sverige.

På en del bilar som är till salu är registeringsskylten dold, bortplockad eller osynliggjord. Som bilköpare bör man fråga sig varför någon vill dölja registreringsnumret. Kanske är det för att säljaren inte vill att du ska kunna kolla upp bilens bakgrund.

Privatpersoner som kallar sig ”Audi” eller ”BMW” med en trolig importbil och endast har telefon med kontantkort kan det också vara idé att se upp med. Det kan vara ärliga säljare, men det kan också röra sig om oseriösa personer.

Som bilköpare bör man fråga sig varför inte säljaren vågar uppge sitt namn.

Det är inte bara krockskadade eller stulna importbilar som de oseriösa handlarna sysslar med. Minst lika vanligt är det att bilarna har körts mycket längre än vad vägmätaren visar. För att upptäcka sådant bör man kontrollera bilens bakgrund noga genom efterforskningar hos verkstäder eller myndigheter i det land som bilen har importerats ifrån. Enligt Carfax har omkring 240 miljoner bilar i Europa felaktig mätarställning. 

Bilhandlare som byter namn på företaget utan att byta ägare är också en varningsklocka då namnbytet kan bero på att ett tidigare företagsnamn blivit omtalat i samband med skumma bilaffärer och därmed anses förbrukat.

Ett annat varningstecken är de handlare som kallar sig ”auktoriserade” utan att vara det. Om man som bilköpare frågar vilka som står bakom auktorisationen kan man få lika varierande som grumliga svar: ”vi är auktoriserade av oss själva” eller ”vi är auktoriserade av Trafikverket, Vägverket” etc.

Auktorisation är något som generalagenten utfärdar, inte myndigheter. Om bilhandlarna ljuger om en sådan sak finns anledning att tro att de också ljuger om annat.

Diskutera: Hur gör du för att försäkra dig om bilens ursprung?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-05 14:36
Cox

Ganska enkelt att själv kontroller googla på cheassinr så kommer det fram godsaker om det är något skumt med bilen i fråga. Se nedan googla på detta chassinr YV4952CY4B1586864 även detta 4JGBF7BE8BA629717
bara några exempel

#2 • Uppdaterat: 2012-10-05 15:16
stressulf

om det er dårlig rep karosskador med mue plastic ha alltid med en liten magnet og prøv deg frem på diverse steder.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-05 16:55
HenkeBenke (ej verifierad)

Här finns den ena bilen till salu som skrot i Texas
http://www.salvage-cars-for-sale.info/salvage/for-sale-volvo-xc90-2011-MTQ5NjIwMTE

Och här finns den "som ny" till salu i Södertälje. En XC90 för 229000.-
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_XC90_3_2_7_sitsig_Framhjulsdriven_42923223.htm?ca=11&w=1

#4 • Uppdaterat: 2012-10-05 17:53
Förstikön (ej verifierad)

@hHenkeBenke: Vad förvånad jag blir över att bilen säljs i Slöddertälje. När ska svensken vakna?

#5 • Uppdaterat: 2012-10-07 09:35
Hackenbush

Varför är det så vanligt att dessa krockade och tillfixade bilar kommer till Sverige? Är vi så godtrogna här? Eller vill vi bara ha en nyare bil billigt för att glänsa så historiken på bilen kan kvitta?

#6 • Uppdaterat: 2012-10-07 22:32
Roger Skagerström

Vi har nog rätt höga priser här, skulle tro att det är en bidragande faktor. Sen är ju frågan om just Sverige är så väldans överrepresenterat.

#7 • Uppdaterat: 2012-10-08 08:06
Tobo

Att de krockade bilarna inte får exporteras direkt från USA till Sverige, utan först måste registreras i Litauen innan de får exporteras hit tyder på en lucka i den Litauiska lagstiftningen som mindre nogräknade personer utnyttjar.

Jag tror heller inte att de Litauiska vraken är så eftertraktade att sälja till Tyskland, då det i den tyska lagstiftningen finns en upplysningsplikt, där säljaren måste tala om för köparen att bilen varit krockad.

Tur att Carfax finns, det avslöjar i alla fall en hel del om bilens historik.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-04 11:35
Car-digger

tror jag hittat reportagebilen, se: http://bytbil.com/bilar/kia/sorento/zvy4zeag/AECDEIYAM2xGAFi0!

Kul detalj är att på bytbil.com så visar bilderna reg nr: CYL021 , men går man klickar man på länken till till carfax och vad 3ndcars.com uppger på sajten så är reg nr: FZY643 , vilket är lite märkligt. De har också en Mercedes E350 årsmodell 2010 (bensin), se: http://bytbil.com/bilar/mercedes-benz/e/dv98pyrg/AECDEIYAM2xGAFi0! som har maskerade skyltar, men där de uppgivit att reg nr är: BJP406 , men går man in på carfax så får man info om att detta reg nr tillhör en mercedes E350 disel kombi . En länk som är intressant om krockade bilar: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yjxM9chAe1k

#9 • Uppdaterat: 2012-12-05 22:23
Car-digger

kia sorrento i reportaget med reg nr: CYL 021 har enligt bilregistret följande chassi nummer: KNDJC735385853597 googlar man på det så får man fram följande sida: http://www.autobidmaster.com/carfinder-online-auto-auctions/lot/14953560/COPART_2008_KIA_SORENTO_EX_MO_COLUMBIA_MO/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.