Nästa artikel
Köpet är klart - vi åker hem
Projekt Dacia Logan

Köpet är klart - vi åker hem

Publicerad 6 december 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vi har hämtat vår Dacia Logan! Det blev en problemfri och ganska behaglig resa genom ett höstlikt Europa.
Thomas Trendl, säljare stationerad på Renault i Wien och mannen som sålt oss en Dacia Logan MCV, hade förvarnat om att kontoret där vi kunde skaffa registreringsskyltar till vår bil bara hade öppet mellan 09.00 och 12.00. Därför beslutade vi att resa ned till Ã-sterrike redan kvällen före dagen D. D som i Dacia.
Innan avresan kontrollerade vi att allt var i sin ordning. Thomas Trendl försäkrade att bilen skulle vara redo för leverans, att pengarna kommit in och att han skulle hjälpa oss att ordna registrering och försäkring. Vi stämde möte hos honom på Laaer Berg-Strasse 66, direkt när bilfirman öppnade på morgonen.

På slaget nio anmälde vi oss i receptionen och strax därefter kom Tomas Trendl och hälsade oss välkomna. Han visade sig vara ungefär vad vi förväntade oss, en lång och kedjerökande man med bullrande skratt och spräcklig bilhandlarkavaj. Till vardags arbetar han med att sälja bilar till diplomater. I Wien ligger ett av FN:s fyra huvudkontor. Där arbetar 4 000 personer från hundra olika länder så nog finns där en marknad för diplomatsäljare.
- Men jag har hittills inte sålt Dacia till någon diplomat, säger Thomas Trendl och skrattar. Det brukar oftast vara Renault Espace eller Laguna som de är intresserade av.

Herr Trendl hade dock gjort sin läxa och tagit reda på hur vi skulle bete oss för att registrera vår Dacia. Han har dessutom vänligheten att följa med och hjälpa till, bland annat genom att agera tolk under processen. Vi svenskar glömmer ibland att alla inte talar lika bra engelska som vi själva gör. Man behöver inte resa långt i Europa för att inse att lite tyska också är bra att ha i bagaget.
Thomas Trendl samlar ihop våra handlingar i en mapp, vi tar plats i hans tjänstebil och åker till Reumannplatz 7, där försäkringsbolaget Generali Versicherungs kontor ligger.

Nu visar det sig att vi inte kan betala försäkringen direkt på försäkringsbolagets kontor. Istället måste vi gå till en bank i kvarteret och betala in beloppet. Med bankkvittot på inbetalningen av försäkringen gick vi tillbaka till försäkringsbolaget. Där fick vi vänta ytterligare några minuter innan vi kallades in till registreringsavdelningen. Där registrerades vi som ägare på bilen och fick våra registreringsskyltar. För skyltar och registrering gick det bra att betala kontant. Därmed slapp vi ytterligare bankbesök.

Några ögonblick senare satt vi åter i bilen och körde tillbaka till bilhallen, nu skulle vi få vår bil. Vi fick våra köpehandlingar, skrev på ett dokument där vi intygade att vi tagit emot bilen och fick en engelskspråkig instruktionsbok. Därefter var det dags.
- Kom med här, sa Thomas Trendl och tog oss med en trappa ner, till anläggningens leveransavdelning.      
Där, under ett lyxigt rött kapell, väntade vår Dacia Logan MCV. Det kändes faktiskt riktigt fint att få avtäcka en sprillans ny bil, nyputsad så att den glänste i varje detalj!

Thomas Trendl monterade våra registreringsskyltar, vi tog adjö och styrde mot närmaste bensinstation. Att leverera bilen med full tank är tydligen lika ovanligt i Ã-sterrike som i Sverige.

Väl hemma i Sverige blev vi för första gången medvetna om omgivningens nyfikna blickar. Dacia är en bil som väcker intresse hos bilintresserade svenskar. Efter en dags körning anlände vi till slut till Vi Bilägares garage vid Norrtull. 

Att själv importera en bil är numera inte särskilt komplicerat. Sedan är förstås frågan hur man ska beräkna kostnaderna för importen. Avgifter för registrering och försäkring, i vårt fall på 2 881 kronor, går inte att komma undan.

Däremot återstår att fundera över hur man vill bokföra kostnaden för flyget ner, bensinen hem samt boendet under resan. Är det att betrakta som semester eller är det en kostnad som ska räknas in i kalkylen? Vi redovisar den totala kostnaden och lämnar till läsaren själv att avgöra vad som ska räknas in var.

I nästa nummer: Till Bilprovningen och ut på test

Hela reportaget om köpet och resan genom Europa finns i Vi Bilägare nr 18/2007
Kostnader

Inköp
Dacia Logan MCV 1,6 MPI  Ambiance, exkl moms 84 054 kr
Registrering och skyltavgift i  Ã-sterrike1 571 kr
Trafikförsäkring Export 17 dagar   1 310 kr
Totalt    86 935

Resan hem
Bensin     2 304
Motorvägsavgift Tjeckien    93
Färja Puttgarden-Rödby    518
Ã-resundsbron    300
Totalt    3 215

Ã-vrigt
Flygresa Stockholm-Wien     2 696
Hotell Wien    648
Hotell Dresden    917
Hotell Köpenhamn    1 493
Taxi Wien    417
Totalt    6 171

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-12-07 19:51
Besser (ej verifierad)

Hmmm. Verkar som man glömt momsen i kalkylen, 84054kr exkl moms. det betyder att det tillkommer 25% moms hemma i sverige!!! 21000kr till alltså!!! Ganska dyrt för en sådan simpel bil tycker jag.... Det är många som gör bort sig på importen, man ser priser utan moms (export netto) men då tillkommer 25% i Sverige i stället, så det blir inte så billigt längre!!

#2 • Uppdaterat: 2007-12-08 11:43
Fernando P (ej verifierad)

Förra året var man snudd på att ta med sig samma bil hem från Spanien. Ägde där en Peugeot 206 och vi ville ha en större bil. Tyvärr var det som så att de få Dacia Logan MCV som fanns i hallarna var "lyxutrustade" och med dieselmotorer UTAN partikelfilter vilket gjorde det mindre intressant inför vår hemresa till skattetokiga Sverige. Hursomhelst så tycker jag att ni bör få med i reportaget skillnaden mellan Diesel och bensinmotorn. SOm jag fattat det från återförsäljarna i Spanien så är Dieselmotorn en modernare motor och bensinmotorn har en hel del år på nacken... kanske motorer som blev öer från de gamla Clio modellerna och Meganemodeller... Det slutade med att vi till slut inte köpte bilen eftersom det var över 6 månaders leveranstid. Enda förklaringen vi fick var att bilarna var så populära att de "fastnade" på vägen till Spanien. Alltså tyskland, Österrike och Frankrike roffa åt sig bilarna innan de kom till Spanien. Jag väntar nu på en noga genomförd test av denna bil då jag anser att den är väldigt konkurrenskraftig i den Svenska marknaden. Att få med 7 säten och att tom jag som är 183 cm reser mer behagligt i bakre sätet än de som erbjuder 7 säten idag visar att de lyckats "trolla" med utrymmen... Lycka till med bilen!!!

#3 • Uppdaterat: 2008-02-23 13:50
Tomas (ej verifierad)

Kan bara säga att när jag importerar bil då betalar jag aldrig någom moms därför att jag dels registrerar jag den på mitt företag i Estland= 0 kr i vägtrafikskatt utmärkt för en diesel bil, o kr i moms eftersom jag alltid ser till att vägmäteren står på lite över 600 mil då räknas den sombeg som jag antingen kan ha kört på väg genom Europa eller fipla mäteren så sparar man grova pengar. Utländsk regad bil = inga trängselskatte avgifter.

Och har du ett företag utomlands så kan du lagligt köra bilen i hela Europa bara den är bes och försäkrad och det är ju också billigt

MVHS Tomas

http://www.mycompany.ee/

#4 • Uppdaterat: 2008-03-03 23:13
Andreas (ej verifierad)

Bra Tomas!

Eller så tar man sitt ansvar och betalar skatt i det land man bor och brukar sitt fordon i, för jag antar att du inte bor i Estland?

Med vänlig hälsning Andreas

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.