Nästa artikel
Detroit 2011: Bilindustrin på rätt köl
Reportage

Detroit 2011: Bilindustrin på rätt köl

Publicerad 1 februari 2011 (uppdaterad 1 februari 2011)
Bilindustrin ser krisåren i backspegeln och spänner musklerna på årets bilsalong i Detroit. I rampljuset står mindre bilar och grön teknik.

Konfetti i form av fjärilar regnar mot mässgolvet, strålkastarkäglorna sveper förbi och musiken pulserar. Tre nya el- och hybridbilar rullar ned från varsin ramp och Bill Ford, styrelseordförande för tillverkaren med samma namn, tar plats på scenen.

– Vi gör nu samma sak som min gammelfarfar gjorde med T-Forden. Vi tar ledande teknik till marknaden i en större skala, säger han.

Självförtroendet är det inget fel på. På en annan del av salongen skryter GM med en jättemonter och Chrysler med en upp emot hundra meter bred, kritvit scen. Undergångsstämningen är som bortblåst och Detroits ”Big Three” andas optimism inför bilåret 2011.

Ford som till skillnad från GM och Chrysler slapp konstgjord andning av amerikanska staten tycks vara i bäst skick med flera nyheter på bordet. GM har i sin tur vänt portföljen upp och ned och står nu, mer lönsamma, kvar med fyra av tidigare åtta märken.

Sorgebarnet Chrysler är något på efterkälken men är på väg upp på fötter med en hjälpande hand från delägaren Fiat.

Den som vill störa feststämningen kan påminna om det faktum att 2010 var det näst svagaste året för bilindustrin i USA sedan 1983. Men ingen skulle lyssna. Istället är man noga med att påpeka att de glada dagarna är tillbaka.

– Det här är årets stora ”feel good”-film, sammanfattade salongschefen Barron Meade tongångarna redan under invigningsceremonin.

Därefter pratade bildirektör efter bildirektör om ”the spirit of recovery” – återhämtningen.

Ständigt denna elektricitet
Runt alla världspremiärer på mässan, upp emot 30 stycken, cirkulerar personal med trasor och dammvippor som på ett ögonblick avlägsnar fingeravtryck från klåfingriga journalister. Plåten ska blänka.

Precis som de senaste åren går mycket av snacket kring bränsleförbrukning, olika hybridlösningar och så förstås elektricitet. Skillnaden är nu att bilarna och motorerna blivit eller snart ska bli verklighet.

Störst genomslag fick Toyota som tillkännagav att Prius går från att vara en modell till en hel modellfamilj. Bilen som i mångt och mycket blivit synonym med hybriddrift får nu två syskon.

Senare i år lanseras flexbilen Prius V som erbjuder 50 procent mer lastutrymme jämfört med den ursprungliga modellen. Tekniken under huven är dock densamma. 2012 kommer även en mindre stadsbil som i Detroit visades som konceptbilen Prius C.

Ford presenterade också sitt motvapen mot Nissan Leaf och Chevrolet Volt, en helelektrisk version av Focus. Bilen uppges ha en räckvidd på 16 mil och laddas på fyra timmar – hälften så lång tid det tar att ladda en Leaf. Laddhybriden Chevrolet Volt, GM:s stora affischnamn, uppmärksammades också på salongen eftersom modellen tilldelades priset Årets Bil i Nordamerika.

En annan trend som kan urskiljas är att allt fler mindre bilar tar plats på mässgolvet. Honda introducerade nästa generation Civic, Ford lanserade C-Max för den amerikanska marknaden och GM ryckte skynket från småbilarna Buick Verano och Chevrolet Sonic. Detroit som allt som oftast förknippas med stora suvar och pickuper håller på att förändras.

Men utvecklingen är inte på långa vägar en spegling av verkligheten i USA. Amerikanarna älskar fortfarande sina bjässar till fordon. Ett exempel är pickupfamiljen Ford F-series som var den överlägset mest sålda modellen i fjol – och har varit så de senaste 34 åren.

När de amerikanska bensinpriserna häromåret steg till fyra dollar per gallon, ungefär sex kronor per liter, ville ingen längre köpa en bränsleslukande suv och efterfrågan förflyttades mot mindre bilar.

Nu visar pumparna lägre priser och amerikanarna väljer återigen fordon av modell större. Om bensinen blir dyrare står tillverkarna åtminstone redo med nya modeller.

Samtidigt premiärvisades också GMC Sierra All Terrain HD Concept, en biffig pickup och en påminnelse om att det här fortfarande är Detroit.

Saab ute i kylan
Detroitsalongen kan liknas vid ett slagfält om uppmärksamhet där målet är att charma pressuppbådet, som i år omfattade 5 000 journalister.

Porsche invigde tillställningen med att visa 918 Spyder i racingutförande och Ford dukade upp alla tio utlovade bilar från den globala C-plattformen. Hyundai var på hugget och visade en ny produktionsmodell med det säregna namnet Veloster. Bilen sticker ut med en dörr på förarsidan och två på passagerarsidan.

Priset för roligaste konceptbil går till Kia KV7 som kombinerar en familjebuss med inte fullt så praktiska måsvingedörrar.

2010 var också året då den amerikanska bilindustrin gjorde sig av med Volvo och Saab. Båda fanns ändå på plats, men på olika sätt. Huvudnumret i Volvos monter var en kraschad Volvo C30 Electric. Enligt Stefan Jacoby, vd för Volvo, ska bilen demonstrera säkerhetsaspekterna med en elbil vilka ofta glöms bort när fokus riktas mot räckvidd och laddtider.

Saab fanns inte med inne på själva salongen, men gjorde en slags kupp genom att parkera sina modeller på andra sidan gatan utanför mässhallen.

Varför är ni inte inne bland alla andra?
– Det här var inte lika dyrt, men det här visar också vad Saab står för. Vi tänker inte som de andra, säger Chris Wiseman, evenemangschef på Saab i Nordamerika.

Med tidigare ägaren GM:s huvudkontor i bakgrunden visades bland annat nya suven 9-4X. Få trotsade snön och kylan.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-01 18:27
Uno Lööv (ej verifierad)

Mindre bilar äro icke en fördel då det aldrig går att bygga en modern småbil säkrare än en modern större bil.

MVH von Lööv

#2 • Uppdaterat: 2011-02-02 00:36
ksoderlund (ej verifierad)

Vet ni om Prius verso versionen kommer till Swe å isf när?

#3 • Uppdaterat: 2011-02-02 07:54
Fredrik Diits Vikström

Jes:
Det skrevs ändå en del om Saab i amerikanska tidningar. Wall Street Journal hade till exempel en artikel på sin förstasida. Här är några jag hittar efter en snabb google-sökning:

http://www.theglobeandmail.com/globe-drive/new-cars/auto-news/kicked-to-the-curb-small-auto-makers-struggle/article1867337/

http://apps.detnews.com/apps/blogs/autoshowblog/index.php?blogid=640

Ksoderlund:
Om jag har förstått det hela rätt ska den komma till Europa sent i år.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.