Bild
Nästa artikel

Blågult avtryck i kinesiska Qoros

Reportage

Ett tjugotal svenskar från Saab och Volvo packade väskorna för att utveckla ett helt nytt bilmärke i Shanghai. Nu är kinesiska Qoros på väg mot Europa.

Snackisen på årets Genèvesalong i början av mars var varken den krisande bilindustrin eller kavalkaden av nya sportvagnar, istället stals showen av en nykomling, den första utmanaren från Kina som på allvar kan slå sig in på den europeiska bilmarknaden.

– Vi kände oss väldigt vuxna när vi kom hit i dag. Vi är ett riktigt bilföretag, vi står i Genève och vi är redo att lansera första bilen, säger produktchefen Daniel Backman, som tidigare hade motsvarande jobb på Volvo, och sneglar mot debutmodellen Qoros 3.

Märket har handplockat inte mindre än 250 västerlänningar, varav ett tjugotal svenskar, från bland annat Saab, Volvo, Volkswagen, Opel, Ford, BMW och Jaguar Land Rover. Och med det manskapet har man utvecklat en ny bilplattform, byggt en ny fabrik utanför Shanghai och etablerat ett nätverk av återförsäljare. Allt på mindre än fyra år. Försäljningen startar senare under 2013, först i Kina och på en marknad i Östeuropa, sedan följer övriga Europa.

– Ge oss två år så finns vi i Sverige, säger Daniel Backman, som planerar att importera en Qoros 3 redan i sommar.

– Det hade varit kul att ha en på uppfarten och visa grannarna.

I ryggen har Qoros två ägare, dels ett israeliskt riskkapitalbolag som investerat 15 miljarder kronor, dels kinesiska biltillverkaren Chery. Chery bygger Qoros motorer, men i övrigt vill Qoros tona ned kopplingen.


– Första tanken var att bygga om Cherys bil, men det visade sig inte vara en hållbar lösning, bilen var för dålig, det var bättre att börja om från scratch, berättar Daniel Backman.

Qoros är inte första kinesiska märket som prövar lyckan i Europa. Brilliance och Landwind har försökt, men avbrutit satsningarna efter misslyckade krocktest.

Den som ska se till att Qoros inte får stämpeln som kinesisk dödsfälla är Roger Malkusson, med över 20 års erfarenhet från Saab. Han ansvarar för bilarnas egenskaper och har till sin hjälp en grupp säkerhetsexperter från Saab.

– Från dag ett har vi utvecklat bilen för att få toppbetyg i europeiska krocktest, vi har inte tagit några genvägar, säger Roger Malkusson.

Hur är det då med kvaliteten? Daniel Backman påpekar att Qoros samarbetar med välkända leverantörer och att bilarna testats i alla klimat, bland annat i Arjeplog. Han drar upp sin smarta mobiltelefon ur fickan och pekar på en textremsa på baksidan: Made in China.

– Kineser kan bygga kvalitet, det är bara de kinesiska biltillverkarna som inte har gjort det ännu, säger Daniel Backman. Vi är från Kina och det är en utmaning, men vi hoppas att produkten ska överspegla alla förutfattade meningar om kinesisk produktion.

Enligt Roger Malkusson är detaljarbetet betydligt bättre än hos Saabarna han utvecklade i början av 2000-talet.

– Det är en fördel att starta från ett vitt papper, man slipper ärva gammal teknologi och man kan göra rätt från början, då blir det en högre nivå.

Sedanmodellen Qoros 3 har ritats av tysken Gert Hildebrand, tidigare designchef på Mini. Linjerna är raka och formerna konservativa för att passa så stor målgrupp som möjligt. Förutom med design ska Qoros definieras av en rymlig och funktionell interiör, bilens uppkopplade infotainmentsystem och, inte minst, valuta för pengarna.

– Vi tittar mycket på Volkswagen, vi kommer att ligga under dem när det gäller priset, men skicka med mer utrustning, säger Daniel Backman.

Grundpriset hamnar någonstans kring 165 000 kronor och siktet är inställt på bland annat Ford Focus, Kia Cee’d, Toyota Auris och Volkswagen Jetta.

Vad lockade då svenskarna till Qoros? För Roger Malkusson var det chansen att starta ett bilmärke från grunden.

– Det här har varit det enda jag hållit på med i tre och ett halvt år, inget annat, ingen speciell fritid eller längre semestrar, jag har fokuserat på detta, säger han och fortsätter:

– Det är lite som en baby, det är någonting man kan titta tillbaka på när man blir äldre och säga: jag var med och startade någonting som förhoppningsvis blir väldigt bra och som lever vidare under många år.

Diskutera: Vad tror du om Qoros chanser i Europa?

Kommentarer

#1
2013-05-12 09:26

Naturligtvis kommer de att lyckas, men det tar säkert några år.
Man kan ju jämföra med japanerna, där tog det ju minst tjugo år innan de fick ett gott anseende trots att bilarna redan från början var av god kvalité om man bortser från rostkänsligheten, men den fanns ju även på europeiska bilar.
När sedan koreanerna kom gick det betydligt snabbare för dem att bli accepterade, man kan nog säga att japanerna jämnat vägen och längs den vägen kan även kinesiska tillverkare färdas.
Nu tror jag ju inte att Qoros blir ensamma kineser på den europeiska marknaden, det kommer nog många fler.
Men hur kommer EU att reagera?
Flera av de etablerade asiatiska bilmodellerna tillverkas ju inom EU.
Blir det likadant med de kinesiska?

#2
2013-05-12 10:32

Visst kan de lyckas, får de till god kvalite och håller lågt pris (arbetskraft är fortfarande billig i Kina) så kan de sälja massor av bilar i Europa.
Men det får inte bli problem och återkallningar för då kommer det att gå långsamt att ta sig in på den Europeiska marknaden.
ett grundpris på 165.000 är verkligen konkurrenskraftigt i detta segmentet.

#3
2013-05-12 11:27

I ett Europa med minskad bilförsäljning, som dels är en effekt av ett Europa som mår dåligt ekonomiskt men också kan handla om att allt färre har behov av bil, så är det givetvis en särskild utmaning att lansera ett helt nytt bilmärke. Qoros kan säkert göra lycka internationellt, men Europa tror jag kommer fortsätta att vara på låga nivåer försäljningsmässigt. Jag tror på att nischbilar kan ha marknad, som Renault Twizy och liknande speciella fordon.

#4
2013-05-12 11:31

Raphael, även om det säljs färre bilar nu så handlar det om marknadsandelar fortfarande och med rätt kvalitet och pris så kan denna bilen sälja och ta marknadsandelar av den totala försäljningskvoten just nu.

#5
2013-05-12 14:48

Jo men jag tror det finns en tveksamhet hos europeiska bilköpare att våga satsa på köp av ett nytt märke. Även om man givetvis kan se ironin i att först kopierade européerna Kina, österlandet och de arabiska länderna, och nu kopierar Kina Europa. Det är som att cirkeln har slutits...

Men det kanske inte är många som känner till att Kina redan före vår tideräkning hade ett ekonomiskt välstånd, en industrialisering och en jordbruksproduktion som Europa inte kom i fatt förrän i början av 1900-talet... Det var alltså inte bara krutet, tryckpressen och kompassen som uppfanns i Kina utan mycket mer än så. :) Även stålet och gjutjärnet användes betydligt tidigare i Kina, de uppfann masugnen och blåsbälgen - redan 300 f. Vt. så var de igång med detta.

Men de halkade efter på grund av världskrigen och Maos styre... och då fick Europa en chans att ta över. Men historiskt sett så har Kina verkligen varit "mittens rike".

#6
2013-05-12 15:00

Dags att sluta skratta åt bilar "made in China".
Jag har mycket svårt att tänka mig att kineserna med en vettig produkt inte lyckas prisa sig in på den europeiska marknaden.
Tror också att folk så småningom kommer klumpa ihop märken från Japan, Sydkorea och Kina som asiatiska bilar helt enkelt, det spelar ingen större roll från vilket av dessa tre länder bilen kommer ifrån utan det blir priset som kommer att avgöra till stor del.

#7
2013-05-12 17:37

Problemet med Kina är dåliga arbetsförhållanden för arbetarna, avsaknad av miljöskydd, tillverkning helt utan respekt för miljö och arbetare som i praktiken slavar för usla löner. Det är därför som kinesiska produkter kan hålla låga priser, och den som köper en kinesisk produkt stödjer också en totalitär regim och bristen på mänskliga rättigheter i Kina. Ur en moralisk och etisk synvinkel så finns det all anledning att avstå från kinesiska produkter.

#8
2013-05-12 18:26

Håller med dig Raphael, tyvärr är det väl så att väldigt mycket av det vi köper idag är tillverkat i Kina, billigt och *bra*. Det vi ofta väljer att blunda för är ju arbetssituationen i Kina med det du nämner.
Men så är vi ju i gemen snabba på att blunda för saker om det gynnar oss själva, åtminstone på kort sikt.
Mycket av vår överkonsumtion idag bygger ju på låga priser på produkterna, ingen(nästan) frågar efter hur det kommer sig att priserna är där de är.
Har inte kollat i min senaste bil men den förra byggd i Mexico hade bagagematta gjord i Malaysia. Förmodligen tillverkad till mycket låga löner. Undrar om den var gjord i den där fabriken som rasade med drygt 1000 offer som följd.

#9
2013-05-12 18:30

En liten kommentar till ett innehåll i artikeln: Malkusson sa att detaljarbetet är betydligt bättre än på de SAAB.ar han var med och tog fram på 2000-talet. Vill man vara elak så är väl inte det någon större bedrift.

Lite elakt.. :)

#10
2013-05-12 19:04

Peter E, fabriken som rasade nyligen med massa offer var en tygfabrik i Bangladesh - ett land där bl a H&M har mängder med fabriker och arbetare under förfärliga förhållanden. Malaysia jämfört med Bangladesh är ja, stor skillnad. Malaysia är bättre, även om det finns saker kvar att göra där absolut.

För mig som är påläst på Kinas historia, som är onekligen enormt imponerande, så är dagens situation i Kina något jag ser som tragiskt. Mao tog marxistiska idéer och försökte göra Kina europeiskt fast Kina redan låg före Europa i mångt och mycket. Hans "kulturrevolution" blev tragisk med miljoner döda, hans omläggning av jordbruket där miljoner svalt på grund av misslyckad administration och misslyckad politik, det var en tragedi. Han förstörde landet och det har inte hämtat sig sedan dess. Det nya ledarskapet kör en slags money-kommunism som inte fungerar och där man helt struntar i Kinas enormt vackra miljö. De många utsläppen, smogen som brer ut sig, döda djur i Gula floden... Kina håller på att bli en enorm miljökatastrof och med ett land med så enormt många människor som Kina har så blir det riktigt allvarligt när man inte fixar miljön och hittills så har ledningen för landet reagerat för lite och för sent, med en ständig hänvisning till att det viktigaste är att få upp konsumtionen för det innebär välfärd... jojo säger jag bara...

Jag tycker absolut att bilar ska märkas utifrån kriterier där man tar hänsyn till fabrikens miljöpåverkan och arbetarnas förhållanden. Frågan är var de kinesiska fabrikerna skulle hamna där, jag tippar på rätt långt ner...

Så, kineserna kan absolut göra bra bilar det betvivlar jag inte - men vill vi verkligen ha dem, bör vi vilja ha dem, är det rätt att köpa dem? Det är svårare frågor.. jag hoppas att konsumenter världen över blir mer medvetna för att påverka tillverkare till att var mer etiskt hållbara.

#11
2013-05-12 19:11

Jag tyckte väl att när jag skrev Malaysia att det inte kändes riktigt rätt... :)

#12
2013-05-12 20:19

Hur många av er som har kommenterat har en iPhone?

Precis, och var tillverkas eran kära iPhone?

Kanske dags att sluta slänga skit på kinesiska bilar då...........eller......

#13
2013-05-12 20:33

Kameo, jag är mycket väl medveten om att väldigt mycket hemelektronik tillverkas i Kina. Gällande Apple så har de faktiskt börjat flytta en del tillverkning tillbaks till USA och det tycker jag är ett positivt steg, de har fabriker i USA för iMac exempelvis. Sedan så har de hårda krav på sina underleverantörer med återkommande kontroller vilket har lett till att Foxconn har höjt lönerna för sina arbetare, förbättrat förhållandena - något som då även inneburit att de tar mer betalt för sina produkter - men utan att Apple har höjt priset så vi kan se det som att Apple har sänkt sina marginaler för att arbetarna i Kina ska få det bättre, och det är ett positivt steg - även om det hade varit ännu bättre att göra ännu mer.

Geely finansierar Qoros, och de har ingen press utifrån på att ha sjyssta arbetsförhållanden för sina anställda. De satsar på nya fabriker som spyr ut mängder med smuts och arbetarna sover i baracker.

Och låt mig göra en sak väldigt klar, detta är inte att kasta skit på kinesiska bilar. Utan det är att ifrågasätta och kritisera arbets- och miljöförhållanden i Kina som är en diktatur med enorm begränsning av yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Jag tycker absolut att man ska tänka sig för när man köper en produkt, var den är tillverkad. Det gäller inte bara bilar utan även hemelektronik, kläder med mera.

Den hemelektronik jag har är f ö tillverkad i Europa. Min stereo består av delar tillverkade i Storbritannien, Frankrike och Danmark, samt lite grann Japan också och USA. Vitvarorna i mitt hem är tillverkat i Sverige. Min bil är tillverkad i Slovenien och det är Europa. Mina kläder är från Storbritannien, Rumänien, Danmark, Tyskland och Holland - inget från H&M - utan rättvisemärkta och ekologiska produkter, eller köpt 2nd hand. Mina skor är tillverkade i Portugal i en sjysst fabrik.

Jag tycker detta är viktigt för det handlar om konsumentmakt. Jag ser det som absolut bekymmersamt att så mycket görs i Kina idag och då menar jag att då bör vi också ställa krav på hur det produceras - att det sker med hänsyn tagen till etik, moral och att arbetarna får sjyssta villkor och att hänsyn är tagen till miljön.

#14
2013-05-12 21:38

Det är ju beundransvärt att någon faktiskt anpassar hela sitt liv för att inte köpa varor tillverkade i Kina men i det stora hela så består väldigt många produkter runt oss utav delar tillverkade i just Kina och det är något som de flesta utav oss inte riktigt ifrågasätter.
Vet inte ens om det är möjligt att helt undvika produkter tillverkade i Kina eller produkter som innehåller delar "Made in Kina" men det är ju som sagt beundransvärt utav de som lyckas klura ut all denna info utav en säljare och dessutom inte bli ruinerad på köpet.

Köpte en diskmaskin ifrån Bosch idag och en Tv ifrån Philips och det var en pärs nog som det var utan frågor på vart delarna är tillverkade.
Vet inte heller var alla delar i mina bilar är tillverkade eller om arbetarna i fabrikerna behandlas rättvist.

När de Kinesiska bilarna säljs i Sverige är jag rädd för att det blir som med det mesta annat,....priset avgör!

#15
2013-05-12 22:46

@Raphael

Vad härligt blåögd du är : )

Har du någon källhänvisning på att Apple har höjt kraven på Foxconn och att arbetarna har fått högre löner m.m.

För övrigt har en iPhone kostat lika mycket hela tiden sedan den första modellen släpptes, nämligen 5995 kr. Alltså inga prishöjningar.

PS. Foxconns arbetare (slavar) bor också i baracker och jobbar typ dygnet runt.........tänk på det alla iPhone-ägare!

#16
2013-05-12 23:15

Jag har varit på kinesiska fabriker och sett både det ena och det andra. Som en konsekvens av detta, så köper jag med glädje kinesiska produkter. Landet är en diktatur och rätt svinaktig när det gäller mänskliga rättigheter. Men, som sagt, jag har inga problem med det man producerar.

#17
2013-05-13 00:09

Man kan onekligen ha synpunkter på styret i Kina och förhållandena varierar enormt över detta väldiga land.
Men någonstans i bakhuvudet har jag ett minnesfragment om miljöforskning just i Kina. På hög nivå.
Sen kan man kanske anta att saker och ting kan förändras. Sydkorea har ju onekligen utvecklats, och de är ju inte ensamma.
Sverige var för övrigt något av ett u-land i början på 1800-talet, men vi lyckades göra oss fria från det brittiska oket.

#18
2013-05-13 08:34

Nu var ju frågan: "Vad tycker du om Qoros chanser i Europa?" och inte vad vi anser om kinesiskt statsskick.

Om kinesiska bilar kommer att uppfylla de krav vi kommer att ställa på dem som bilar betraktat och de dessutom säljs till attraktiva priser kommer majoriteten av bilköparna att ge fullständigt sjutton i om de framställs under vidriga förhållanden.
Hur många som köper kläder på HM bryr sig om hur de tillverkas i Bangladesh?
Ok, det finns idealister och humanister, men de allra flesta är egoistiska kapitalister.

#19
2013-05-13 09:56

Kameo, nu har du inte läst inlägget jag skrev. Du skriver "För övrigt har en iPhone kostat lika mycket hela tiden sedan den första modellen släpptes, nämligen 5995 kr. Alltså inga prishöjningar.".

Det stämmer att Apple inte har höjt priset. Däremot har Foxconn höjt priset till Apple, vilket jag också skrev. Jag skrev även att Apple har sänkt sina marginaler, genom att de inte har höjt priset på slutprodukten även fast de betalar mer till Foxconn som har höjt lönerna. Det känns inte seriöst att diskutera med dig när du kommenterar utan att läsa det man skriver.

Här är källorna du efterfråga...

Löneförhöjning:
http://www.nytimes.com/2012/02/19/technology/foxconn-to-raise-salaries-for-workers-by-up-to-25.html?_r=0

http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204880404577229223397977192.html

Fackförening och bättre villkor för arbetarna:
http://money.cnn.com/2013/02/04/investing/foxconn-china-union/index.html

http://9to5mac.com/2012/12/27/new-report-profiles-better-working-conditions-in-foxconns-apple-factories-video/

Foxconns förhållanden i Kina för arbetarna bättre än de flesta...
http://bgr.com/2012/02/15/fair-labor-association-foxconns-plant-conditions-are-better-than-most/

#20
2013-05-13 09:58

Saabnisse, medvetna konsumenter ifrågasätter redan idag produkter från tveksamma förhållanden och detta kan även komma att gälla Qoros. Vi har kampanjer från Greenpeace m fl om H&M.

Vad händer med Qoros chanser i Europa om Greenpeace kör en aktion mot dem för att uppmärksamma arbetsförhållandena i Kina och situationen i Kina?
Hur situationen i Kina är, är inte en obetydlig fråga för märkets framgångar i Europa som jag ser det.

#21
Leif Larsson
2013-05-13 10:18

Skall bli intressant hur de kommer att organisera det hela i Sverige.
Med vilken säljorganisation de kommer att samarbeta med, eller om de bygger upp en egen organisation.

I artikeln står det att Qoros samarbetar med välkända leverantörer, och vilka är det?

För övrigt är jag övertygad om att de kommer att sälja bra.
Så en "tuff" bransch kommer att bli "tuffare", för konkurenterna.

#22
2013-05-13 10:38

Tror de med "välkända leverantörer" menar Bosch och liknande komponentleverantörer, kanske Autoliv för airbags och liknande.

#23
2013-05-13 11:13

Tror inte majoriteten av köparna bryr sig särskilt mycket om styret av Kina när de bestämmer sig för bil, hur skulle i annat fall horder av svenskar vallfärda till Thailand varje år? Nej, som någon skrev så är det säkert priset och förhoppningsvis organisationen som kommer att påverka hur det kommer att gå i Sverige. De flesta skiter nog, tyvärr, i det andra.

#24
2013-05-13 11:18

Man kan ju också vända på det. Hur skulle arbetssituationen i Kina kunna förbättras om övriga världen bojkottade varor därifrån?
Det skulle förmodligen bli rätt många arbetslösa.
Man kan ju hoppas att med stigande ekonomi i Kina så förbättras även villkoren för de som har arbete.

#25
2013-05-13 11:25

Jag tror på att ifrågasätta och sätta press och tryck på de som har tillverkning i Kina så att de förbättrar arbetsförhållandena för landet och börjar agera beslutsamt mot den extrema miljönedskräpning och miljöförstörelse som pågår i Kina. Jag tror på medvetna val, även när det gäller bilar.

Jag tror inte det automatiskt blir bättre arbetsförhållanden och mer hänsyn till miljön i Kina, jag tror det händer när omvärlden sätter press och ifrågasätter de förhållanden som råder. Än så länge har omvärlden blundat och det hjälper inte situationen. Flera människorättskämpar är i fängelse och Kina har fortfarande kvar dödsstraffet... Det är dags att de som har tillverkning i Kina ställer krav på landet.

Men det finns ett motstånd mot att ställa dessa krav eftersom det innebär att det blir dyrare att producera i Kina när löner går upp och man tar mer hänsyn till miljön, det blir dyrare att bygga fabriker som är "zero-waste" med kretsloppstänkande (många europeiska bilfabriker är byggda efter kretsloppstänkande där man återanvänder vatten m m).

Låga produktpriser på grund av i praktiken slavarbete och miljöförstöring, det ser jag som en tragedi.

#26
2013-05-13 15:54

Jag beundrar din uppfattning och ditt engagemang Raphael, men jag tror att det tyvärr är en minoritet som ställer upp på dina ideal.
Som jag skrev tidigare tror jag att det egna jaget väger tyngre för de flesta även om de inte skulle erkänna det öppet.
Många har inte en tanke på om de prylar de köper tillverkas under de mest vidriga förhållanden, huvudsaken är att de får en kvalitativ användbar produkt till ett lågt pris.
Därför tror jag att en bil som Qoros kommer att ha väldigt stora chanser att lyckas om den uppfyller de krav de flesta ställer och i de kraven finns absolut inte ett humant tillverkningssystem.

#27
2013-05-13 19:42

Jag tror som saabnisse .. för vi ser ju redan att det finns en hel del som köper bilar trots just de bilar äter upp vår pension.

#28
2013-05-14 02:34

Jag tror helt visst att allt fler tänker som Raphael gör och tror och ska berömmas för. Fair trade- märkta saker uppmärksammas.
Givetvis kommer det att alltid finnas en stor mängd som är tvungna att alltid köpa det billigaste alternativet, men de flesta av dem har därför heller inte bil.
Och så finns det de som ursäktar sig med sin allvetande visdom: "Varför ska jag bry mig när ingen annan gör det."
Och de som tycker att alla satsningar utanför det egna jaget är bortkastat: "Varför ska just vi göra en massa när vi ändå betyder så lite jämfört med resten av världen?"
Nä, varför ska någon ha kurage att gå först och visa vägen...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.