Nästa artikel
Bilfeber i Ryssland
EXKLUSIVT:

Bilfeber i Ryssland

Publicerad 2 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Bilförsäljningen har mer än tredubblats på fem år, alla försäljningssiffror pekar uppåt och nu tävlar tillverkarna om att kapa åt sig marknadsandelar. Det råder rysk bilfeber.
Tvåhundra av tusen ryssar har bil. I Tyskland är motsvarande siffra 550/1000. Med en befolkning på 150 miljoner krävs fem miljoner nya bilar under de kommande tio åren för att Ryssland ska nå upp till samma biltäthet som Tyskland.

Föga överraskande bedyrar varenda bildirektör att Ryssland är en nyckelmarknad.

År 2003 såldes drygt en miljon nya bilar i Ryssland. I år är den siffran mer än tre gånger så hög, 3,5 miljoner nya bilar. Förra året ökade försäljningen med 36 procent, i år beräknas ökningen bli 34 procent. När årets bilförsäljning i Europa summeras har Ryssland gått förbi Tyskland som den största bilmarknaden.

Major Holding heter ett ryskt bolag som har tio bilanläggningar i Moskva och två i St Petersburg. En av dessa finns en mil utanför Moskvas ringled och heter Major City och är något alldeles speciellt. Anläggningen består av sju byggnader och Mazda är bara ett av elva märken som saluförs.

Major City har öppet från klockan 8 till 22, sju dagar i veckan. Helgerna står för halva försäljningsvolymen, 2 000 bilar i månaden.

Major City liknar ingenting annat; bland annat finns två biosalonger, stor Internet-hall med gratis uppkoppling, TV-rum, TV-spel, lekrum,  - och en bar! - i Major Mall. Syftet med det är att hålla kunderna, som bussas ut gratis från Moskva, kvar i bilhallarna så länge som möjligt.  

De tre största märkena är  Mazda, Ford och Nissan. Inget ryskt märke saluförs och förklaringen är enligt verkställande direktören och huvudägaren Mikhail Bakhtiarov att de inte är av tillräckligt hög kvalitet. Kinesiska märken ratas av samma orsak.

Totalt arbetar 7 000 personer inom Major Holding, 2 100 av dem håller hjulen rullande i Major City. En del har fullt upp med att räkna pengar; 60 procent av alla köpavslut sker nämligen med kontanter.

Mikhail Bakhtiarov lägger minimalt med rubel på annonser och reklam. Det behövs inte när man har 1 000 kunder på väntelistan för att köpa en Mazda. Väntetiden ligger på mellan två månader och ett år beroende på modell.

- Vi letar efter nya bilar över hela Europa för att försöka möta efterfrågan, säger Bakhtiarov och ger ett exempel:

- I våras hittade vi 50 osålda Mazda6 av föregående modell i Frankrike. Vi köpte allihop, tog hem dem och sålde rubbet direkt!

Bahktiarov är dock väldigt klar över att den överhettade nybilsförsäljningen kommer att svalna nångång. Men då ska pengarna tjänas på eftermarknaden. Bara tio procent av de bilar som säljs i Major City är  begagnade. Bilmarknaden i Ryssland är så ny att den lukrativa eftermarknaden med service och reparationer är i sin linda ännu.

Plåt- och lackverkstäder går mot en gyllene framtid när alla dessa nya bilar som nu vräks ut börjat skava mot varandra i den fullständigt kaotiska Moskva-trafiken.

Läs mer i Vi Bilägare nr 13/08 (ute den 23 september).

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-10 18:56
Rolf Lagerkvist (ej verifierad)

Det finns inget om miljöbilar. Är inte dessa intressanta i Ryssland. Tillsammans med kineserna kommer de att förstöra alla ansträngningar som vi iväst gör.

#2 • Uppdaterat: 2008-09-10 22:03
Jan Wiklund (ej verifierad)

Om nånstans så behövs miljöbilar i Moskva. I augusti skulle vi åka bil från Sheremityevoflygplatsen och genom Moskva till andra ändan av sta´n. Det tog 4 tmmar. Första bikön tog 1 km ungefär 1 timme. Något närmare total trafikinfarkt än Moskva på en fredag eftermiddag gå inte att hitta.

#3 • Uppdaterat: 2008-09-11 18:42
Håkan Bäcklund (ej verifierad)

Miljöbilar är inte speciellt på tapeten i Ryssland ännu. Tvärtom, det verkar vara bränsleslukande stadsjeepar, helst med V8, som gäller. Tomgångsregel finns inte på kartan... Trafiken är kaotisk; det skulle ha gått fortare att jogga de knappa två milen till flygplatsen.

#4 • Uppdaterat: 2008-09-15 01:01
Benny (ej verifierad)

Svar Rolf Lagerkvist.
Ja vilka är det som förstört miljön från början tror du? Så kineserna ska få stå tillbaka för att vi i väst redan förstört miljön? Och var tror du man konsumerar allt som man tillverkar i Kina på bekostnad av deras miljö? Ja just det! Sätt dig in i ett ämne innan du kommenterar något tack!

#5 • Uppdaterat: 2008-09-15 15:30
Lelle (ej verifierad)

Varför gnälla på Roffe, tänket var ju rätt, kom med ett bra förslag du så får vi se hur du räddar världen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.