Nästa artikel
Trafikpolisen – vart tog den vägen
Ledare

Trafikpolisen – vart tog den vägen

Publicerad 12 mars 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
"Aldrig tidigare har vi fått så många reaktioner från läsarna som efter våra granskande artiklar om Vägverket och Nollvisionen i förra numret av papperstidningen Vi Bilägare. Det har ringts, skrivits och mejlats oupphörligt och tonläget har minst sagt varit högljutt."

Alla har varit rörande eniga om ett par saker - trafiksäkerhetsarbete är viktigt, men Nollvisionen har helt spårat ur. Den stora satsningen på hastighetskameror får tummen ner. Hastigheten sänks förvisso just där automatpoliserna står,  men sedan går det lika fort igen. Kamerapengarna borde ha lagts på vägunderhållet istället anser många.

En läsare konstaterar att "trafikövervakningen inte bedrivs med trafikanterna utan mot dem" och syftar då uppenbarligen på att beteendeövervakningen ute i trafiken nästan helt försvunnit till förmån för de stumma poliserna. Det leder in på en fråga jag själv ställt mig - vart tog trafikpolisen vägen?

Hur är det möjligt att köra genom så gott som hela Sverige utan att se en enda polisbil? Jag vistas mycket ute på vägarna och har konstaterat att det på senare år är allt mera sällan man ser de blågulvita bilarna.

Den bilden bekräftas av reportaget om trafikpolisen i Senaste numret av Vi Bilägare. Samtidigt som vi fått hundratals nya kameraskåp längs vägarna har trafikpolisernas antal minskat med 1 000 man. Det är idag bara 500 anställda kvar som ska sköta trafikövervakningen i hela landet, en till synes orimlig uppgift.

Visserligen ska även ordningspolisen hjälpa till med trafikövervakning, men eftersom de har svårt att klara sina ordinarie uppgifter blir det i praktiken sällan så. Istället kallas de få kvarvarande trafikpoliserna in för att hjälpa ordningspolisen att jaga fotbollshuliganer och upprätthålla ordningen vid stora evenemang.

Vad blir följden av det? Jo, naturligtvis breder förslappningen och busåkandet ut sig mer och mer längs vägarna. Det är få saker som så drastiskt förändrar trafikbilden som när en blågulvit bil någon gång oväntat dyker upp, bromsljus tänds, omkörningar avbryts och avstånden mellan
bilarna ökar.

Jag ställer mig frågan: är det någon idé att ens tala om en nollvision, innan vi har en fungerande trafikpolis?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-03-13 11:32
Gunnar Haraldsson (ej verifierad)

Ja i somliga län har trafikövervakningen helt upphört, av den enkla anledningen att ledningen på dessa orter är helt ointresserade av trafikövervakning. Man gör det antal blås som skall göras, men knappast efftektivt eftersom det ska ske på så kort tid som möjligt.
Back upp på sidogator för avvikande har man inte tid med.
jag tror inte för ett ögoblick att antalet rattfyllerister eller andra påverkade förare har minskat tack vare fler antal blås som RPS och Vägverket basunerar ut. Jag vet att gamla trafikpoliser kritiserat detta arbetssätt, och jag tror att de har helt rätt i sin kritik. Desssutom tror jag att det är så, att inom polisens ledning finns personer som aldrig rapporterat någon under sin karriär, utan enbart hållt sig undan. Dessa tycks tro att alla poliser är som dom själva. Det är väl därför man kommit på all idiotisk statistik.

Pensionär med gott samvete

#2 • Uppdaterat: 2008-03-17 13:23
Bengt Andreasson (ej verifierad)

Satsa en liten del av vad det kostar att sätta upp, och underhålla dessa s.k. "trafiksäkerhets"kameror, på att ändra folks beteende i trafiken.Resten kan ju användas till att sponsra en återuppväckt trafikpolis, som verkligen behövs..Höj bötesbeloppen rejält för fortkörning m.m. Trafikpoliser kan man flytta på, kameror står där dom står vilket många utnyttjar.. Nästa steg i övervakningshysterin lär bli att kamerorna mäter tiden man kör mellan dom.. Vore det inte lika bra att alla bilar tvingades ha en box som ständigt registrerar farten, och var man befinner sig och som läses av en gång om året( mot en avgift naturligtvis)..Lugn det kommer säkert. Men att tillåta folk att fumla med och prata i telefon,att tillåta utlandsregistrerade bilar samt tunga fordon att köra med sommardäck på vintern, det är inga problem för trafiksäkerheten... Förresten låt plåtpoliserna bevaka alla fotbollsmatcher så kan ju dom riktiga poliserna göra det dom borde göra.. sign, B.A.

#3 • Uppdaterat: 2008-03-27 20:53
Erik (ej verifierad)

fartkameror är ett bra komplement, men nu har polisen kört ner i ena diket. Politiker och polisledning borde ta fram siffror på vad varje skadad och dödad människa kostar samhället, och jämföra med kostnaden för att rusta upp trafikpolisen igen. 1000-1500 nya trafikpoliser skulle sänka döds- och skadesiffrorna rejält, tror jag, vilket skulle leda till oerhörda ekonomiska besparingar för samhället. Fartbötesbeloppen skulle också öka, tror jag, och dem skulle man kunna göra trafiksäkerhetsinvesteringar för.

Polisledningen i Svea Rike - VAKNA! Sluta med tramsig nonsensstatistik kring alkoblåsningar och låt poliserna göra sina jobb på bästa sätt. Blåsningar är bra, kameror är bra, men bäst av alla är den levande polismannen!

#4 • Uppdaterat: 2008-03-30 22:58
Galen (ej verifierad)

Favorit i repris : Nollvisionen är ett rejält misslyckande. Tingvalls post borde nu bli ledig inom kort för alla trafikanters bästa. Tingvall har bara farten på hjärnan vilket moraliskt sett är okränkbart i alla budskap som manglas ut i media via vv. Däremot så bortser Tingvall medvetet från att de flesta olyckor - även med förolyckade - inte har med farten att göra. Handhavandefel i trafiken + många andra orsaker ligger bakom antalet förolyckade.Vidare så blir vägarna allt sämre. Även nybyggda vägar blir inom några år i dåligt skick vilket man kan fundera över - är byggtekniken undermålig nåhända??? Jag är böjd att tro att så är fallet.
Avseende "levande" trafikpoliser så är det endast dom jag har respekt för. Plåtskåpen nonchalerar jag fullständigt.

Ut med Tingvall - in med pragmatiskt trafiktänkare.

#5 • Uppdaterat: 2008-04-08 22:18
Frederik (ej verifierad)

Det är bara så enkelt att det behövs mer trafikpolis, och helst en nationell samordnad instans!

Det handlar inte om hastighet i sig, det handlar om betteende. Slarvig körning tycker jag är värst, folk som kan köra bra och med hänsyn till andra men som inte gör det. Jag tycker att kameraskåps styrd trafik bara uppmanar till sånt beteende, man bryr sig bara om skåpen, men inte om andra medtrafikanter. Det finns sååå mycket som ett skåp inte ser...

Det stämmer det att sänkta hastigheter sparar liv...
Egentligen är det så att vid varje olycka, så är det nån som kört för fort PER DEFINITION. Hade alla stått stilla hade ingen kunnat krocka!
Men kameraskåpvisionen är så kortsynt att det inte är klokt. Och sen vågar det påstå att det har sänkt hastigheten... naturligtvis har det gjort det vid kamerskåpen, men har de gjort det vid all olycker som händer 2007? Per definition, inte!

#6 • Uppdaterat: 2008-04-09 11:07
Göte Andersson (ej verifierad)

Sedan polisen försvann från vägarna har trafikmoralen sjunkigt betänkligt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.