Bild
Nästa artikel

VW släpper Das Auto

Nyheter

Efter Volkswagens utsläppsskandal behöver biltillverkaren jobba på sitt rykte. Ett steg verkar bli att byta ut sin slogan.

Nyhetsbyrån Reueters har varit i kontakt med en representant för Volkswagen som berättat att biltillverkaren planerar att släppa sin välbekanta slogan "Das Auto", "Bilen" på svenska. Anledningen ska vara att Volkswagen efter höstens utsläpsskandal vill visa sig mer ödmjuk än tidigare.

Volkswagenrepresentanten har inte helt avfärdat "Das Auto", men säger att i den kommande PR-kampanjen för att förbättra tillverkarens rykte kommer det att stå "Volkswagen" under VW-logotypen i stället.

Diksutera: Hjälper ett slogan-byte Volkswagens rykte?

Kommentarer

#1
2015-12-23 08:15

Man kan ju bara hoppas på attitydförändingar i Tysk industri. För deras egen del. För konkurrenternas del är det ganska bra om de fortsätter sin "Vi är överlägsna"-attityd. Historien bevisar dem fel gång på gång. Så de kommer bara bli till åtlöje.

Så detta låter sunt. Folk skulle bara fortsätta driva med dem om de fortsatte med "Das(sig) Auto".

#3
2015-12-23 08:37

Vändpunkt för skitbilar ?? Trenden är klar. Lite enklare och billigare bilar har en klar framtid.
2-taktsmotorn med fria inloppsventiler öppnar upp för spännande drivlinor för både person- och lastbilar. Lite löjligt bara att det skall komma från Ryssland när det är en svensk innovation.

#4
2015-12-23 08:49

"Anledningen ska vara att Volkswagen efter höstens utsläpsskandal vill visa sig mer ödmjuk än tidigare"

Den stora frågan är ju om man vill vara (!) mer ödmjuk eller bara visa (!) sig mer ödmjuk.

#5
2015-12-23 09:36

Redan innan Dieselgate hade "Das Auto" en underton av Stortysk Nazism.
Jag har en tysk bil av annat fabrikat, som jag är mycket nöjd med, men....
Jag får inte en servicebok som visar när jag/åf skall göra vissa åtgärder - det kommer via meddelande i display - när "bilen" anser det vara dags. Det retar mig.

#6
2015-12-23 09:44

Känner att slogans är lite 70-80 tal. Kanske dags för alla tillverkare att lägga diverse pajjiga slogans som ändå inte stämmer överens med märket åt sidan.
Och när vi ändå är på gång.....kan inte alla svenska kommuner göra samma sak.

#7
2015-12-23 09:53

På tal om slogans:
På min Mini från 1975 står det i bakrutan (originaldekal)
"Scanauto - För brittiska kvalitetsbilar"
Det är ju faktiskt en smula roligt och ironiskt. På 70-talet prutade man ju på allt inom brittisk bilindustri, inte minst kvalitet...

#8
2015-12-23 09:54

Slogans - alltså typ "Zoom Zoom"...:) Säger väldigt mycket om just det bilmärket - not.
Håller med om att dessa meningslösa slogans nog har passerat "bäst före".

#9
2015-12-23 10:45

@Tjalle, har väl gällt hela tyska bilindustrin, väl mycket "störst bäst och vackrast". Men även i dessa moderna tider av jämställdhet känns det rätt ofräscht med den patriarkala stil som VW haft.

#10
2015-12-23 11:14

Varje gång jag har hört Das Auto, så har jag tänkt utedass. Dels pga. av ordet Das(s) men även på de enorma kostnader som en Passat TDI -96 förde med sig. Det är inte billigt att felsöka elfel samt byta komponenter med dålig lödning. Jag kommer aldrig igen köpa en VW. De förlorade mitt förtroende i slutet av 90-talet.

Sedan finns det andra slogans som kan sätta sig i huvudet:

Köp Opel bli belåten
se naturen genom plåten

Peugeot en bil för två
en sitter i, en skjuter på

Ingen Ford
på våran gård

Eller några andra mer eller mindre dumma varianter:

Hur ser man att bilen är från Polen?
På-lacken...

Hur ser man att bilen är från Kina?
Det är en rishög...

Hur ser man att bilen är från Turkiet?
På vindruteturkarna...

Hur vet man att bilen är från Spanien?
Den är Manuel...

God jul och gott slut...

#11
2015-12-23 11:32

Folk kommer väl alltid att köpa dåliga produkter mot bättre vetande. Det blir VW's räddning i längden. Att jobba på kvalitet och ansvar gentemot kunden istället för slogans känns inte VW.

#12
2015-12-23 13:35

Rubriken borde väl rätteligen snarare lyda; "VW lämnar tillbaka stöldgods".
Nu skrattas det i mjugg hos Opel och på andra platser.
(Om någon inte känner till det så kommer Das Auto från Opel kadett 1968.)

#13
2015-12-23 13:37

Storhetsvansinnet tog slut till slut.........som svar på frågan, Nej! Inte hos mig........

#14
2015-12-23 14:08

VW släpper Das Auto..................Inte en dag för tidigt.

#16
2015-12-23 15:51

Tänk så mycket hat ett bilmärke kan framkalla bland många av skribenterna här. Och antagligen har många av dessa inte ens ägt en bil av detta märke - men hata "måste" man tydligen. Men bilmärken är väl i alla fall inte det mest centrala här i världen. Och alla har nog sina förtjänster och brister.

#18
2015-12-23 18:45

Det bilmärke man inte själv har måste man hata allt man kan, så är det tydligen.

#19
2015-12-23 18:53

Har man inget annat sätt att hävda sig på så tar man ett bilmärke. En individ som fäster sådan vikt vid något så urbota trivialt som ett bilmärke, ja de personerna kan inte ha speciellt mycket innanför pannbenet. Eller så är det hat vi ser ett uttryck för något annat, troligtvis kombinationen av svag självkänsla/självbild, svagt eller obetydligt inflytande inom övriga sammanhang och ett i övrigt tarvligt och fattigt inre liv. Saknar man sådana pusselbitar, eller kombinationen av dem, så kan man spendera timmar framför tangentbordet för att sprida sitt hat. Ja, psykologerna har onekligen en hel del att ägna sig åt är:-) Märkesfanatismen påminner alltså en hel del om hur sekter är uppbyggda, där skall alla de som inte instämmer till fullo också förgöras.

MVH AL

#20
2015-12-23 18:57

Men å andra sidan, heter det ju att skadeglädjen är den bästa glädjen!

#21
2015-12-23 18:58

Håller med er Pi och MVH AL, ett hat mot ett bilmärke som egentligen i grunden är den beryktade svenska avundsjukan som ger sig till känna, tror jag, fast den inte är typisk svensk.

#22
2015-12-23 19:13

Pi, samma taktik som feministerna använder. All kritik reduceras till "hat", så slipper man bemöta den. Skjut budbäraren alltså. Svartvitt. Det märkliga här är ju dock att VW själva erkänner problemet och säger sig vilja bli mer ödmjuka nu. Ändå förnekar du och vissa VW-fanatiker alltså även detta, mycket fascinerande.

#23
2015-12-23 19:21

@ffodil, eller så är många trötta på tyskt skrytande och överlägsen attityd. Att man tar snart alla plats i EU. Nu var det ju ändå så att tyskarna själva kommit på att detta kanske inte är så smart och bra för affärerna. Frågan är då om du och andra VW-kramare håller med det nya VW eller om ni längtar tillbaka till hur det var förr. För mig är detta en välkommen attitydförändring och nåt jag tror kommer gagna VW som bilmärke. Reducera alltså inte alla kritik och problem hos VW till hat. Totalförnekande om alla problem är i sig ett stort problem, och VW har verkligen inte haft på fötterna för en sån attityd, med tanke på alla problem och kvalitetsbrister. Men även om man verkligen är bäst så behöver inte gå omkring och spänna sig och skryta, det är bara patetiskt. Das Auto är fjant-reklam utan innehåll.

#24
2015-12-23 19:22

Vidstige - du kan nog läsa kommentarerna efter min till att börja med. Och jag har inte försvarat nåt - jag har bara konstaterat att det finns många som vill rikta sitt hat mot VW - utan egna erfarenheter i många fall. Ursäkta om jag är så urbota dum i skallen att jag faktiskt gillar min VW . Men i grunden skiter jag i om du och andra ogillar min bil. Men därifrån till rent hat av ett bilmärke - njaa, det ligger nog en hel del i det AL skriver, tyvärr.

#25
2015-12-23 19:26

Pi, ta inte i, jag sa bara att all kritik inte är hat. Det är lite barnsligt att säga sånt utan att vara tydlig med att det även finns kritik som inte är hat. Nu får du faktiskt vara lite tydligare med vad du tycker om VWs nya inriktning och mer ödmjuka stil. Sen att du tror att jag ogillar VW är i sig ett bevis för att du bara klarar av svartvita resonemang.

#26
2015-12-23 19:29

Vidstige - den har jag redan kommenterat flera gånger men nu gällde det floran av hat-kommentarer så snart en sån här tråd dyker upp. Och att nämna ordet "barnslig" - ja, läs då flera av de tidigare kommentarerna i denna tråd.

#27
2015-12-23 19:31

Pi, när hatarna kommer upp i Toyota-trådar är du helt tyst. Vi har pratat om detta förut, jag tänker inte bry mig om hatare mot VW om du inte bryr dig om hatare mot Toyota, punkt slut!

#28
2015-12-23 19:40

Vidstige - jag vill nog säga att det är väldigt få "hatare" i Toyota-trådarna. Visst är det flera som inte gillar vissa egenskaper hos Toyota men dom flesta "hatar" inte märket utan ogillar egenskaper - t ex automatlådan i HSD-drivlinan. Men du har nog varit väldigt enögd och ouppmärksam om du inte sett att jag försvarat HSD-drivlinan åtskilliga gånger.

#29
2015-12-23 19:58

Vidstige
Jag skrev kommentaren rent allmänt om hat, nedvärderingar, mot andra bilmärken än det man har själv och hade inget alls med VW att göra.

#30
2015-12-23 20:03

Pi, håller inte med, många som totalsågar Toyota, dömer ut dom fullständigt som "skit". Vad jag kan se här handlar kritiken mot VW mer om bristande attityd från tillverkaren och bristande kvalitet. När det gäller vad VW-fanatiker tycker om Toyota så kan man inte ens bjuda på att erkänna att bilarna håller ihop bättre, nej allt är sämre. ALLT!

#31
2015-12-23 20:07

För att återgå till artikeln så tyckte jag att reklamen Das Auto var ganska fantasilös och tråkig.

#32
2015-12-23 20:11

Jag gillade rösten som sade "Volkswagen, Das Auto."

Men ett slogan byte?....njae, gör väl reklamfirmorna glada kanske.

#33
2015-12-23 20:15

Peter E, tycker den rösten var läskig, gillar inte alls.
Kanske dags att prova en kvinnlig röst istället?

#34
2015-12-23 20:24

Andreas, koppla in stavningskontrollen så slipper du oss rättstavningsfreak, diksutera är ett sådant ord som jag har svårt för. -)). När det gäller ämnet så hittar dom snart en ny larvig slogan. Efter att ha kört Passat som tjänstebil så är min åsikt, aldrig mer, mycket beroende på dålig kvalitet och verkstadens kundbemötande. Men det är min åsikt och erfarenhet av märket.

#35
2015-12-23 21:14

Karl-Erik Nylund karakteriserar manipulativa och farliga sekter med fyra A.

Aggression (intern kritik accepteras inte)
Aversion (mot utomstående)
Alienation (stänger av samhället utanför)
Absolut sanning.

Källa Wikipedia.

En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:

1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
6. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
7. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
Källa Wikipedia.

Notera särskilt punkt 3, 4, 5 och i viss mån nummer 7 och överför den på vissa fanatiker här i trådarna.-
Inte så svårt att lägga ihop 2+2 och se en röd tråd i detta;o)

MVH AL

#36
2015-12-23 22:05

Är just det som varit tyskarnas och VAGs problem. En religiös övertygelse om sin egen förträfflighet och överlägsenhet. Nu erkänner man detta och ska bli ödmjukare. Tydligare än så kan det inte vara. Sen kan man ju syssla med att förneka även detta men det blir ju bara så löjligt det kan vara.

Sen kallar man tydligen folk som inte tycker VAG är bäst på allt för sekt. Jag tycker det säger allt, snacka om hjärntvättad sekt. Tyvärr har ju även Vi bilägare drabbats av hjärntvätten och man kan inte låta bli att ständigt utse VAGs bilar till testvinnare. I senaste numret utsåg man Skoda Fabia till långtest-vinnare och Audi A4 till vinnare mot Bmw och Mercedes. Jag hoppas 2016 blir annorlunda men inte mycket pekar på det, VAG-hjärntvätten har varit ruggigt effektiv och förmodligen behöver även Vi bilägare byta ut massa folk för att det ska ske nån ändring.

#38
2015-12-23 22:09

Peter E, ja till skillnad från dig så skriver jag om märken jag gillar. Jag gillar VW (och Audi) men tycker inte dom ska vinna allt och jag tycker även kvalitén behöver förbättras. Men du kan väl fylla på i alla Toyota-trådar om hur kass Toyota är, du vet ju bäst. Tydligen har du inga spärrar så kör på.

#39
2015-12-23 22:10

Vinner VW allt?
Det var goda nyheter. ;-)

#41
2015-12-23 22:16

Läser ej Vibilägare, men Auto motor sport läser jag.

#69
2015-12-24 13:39

Har rensat en massa inlägg som inte har med artikeln att göra, kommer nog att rensa mer. Kan ni inte ens på julafton visa en mer vänlig sida? Detta är inte klokt.

#70
2015-12-24 13:46

Hackenbusch.

Nej! Det är det inte och det är det jag försökt att påpeka under en längre tid, det gäller att ha gluggarna öppna vad som verkligen inlindat skrivs i inläggen över hela hemsidan.....inte ens under Jul får det vara fred.......

#71
2015-12-24 13:54

Kan inte annat än att hålla med dig Shogun och God Jul på dig förresten.

#72
2015-12-24 14:15

Hacken.

God Jul till dig och hela familjen!

#73
2015-12-24 15:46

Gött jobbat Hacken. Trist att behöva rensa på julafton så rejält med cred till dig.

God Jul och hoppas das tomte levererar något bra.

#74
2015-12-24 16:38

Det är inte lätt att va ödmjuk när man är så felfri...

För många européer har VW varit det självklara valet i decennier. Då är man "Bilen! ".
För egen del är jag nöjd med min VW , men har ju valt den på andra grunder än att jag alltid köper såna.

#76
2015-12-25 06:43

Shogun; Se inlägg #35.o;)

MVH AL

#79
2015-12-25 11:29

Nu får ni banne mig övergå till att diskutera artikeln, hur svårt kan det vara?
Är det för mycket begärt att be er agera på ett vuxet sätt?

#81
2015-12-25 11:50

Javisst Hacken. Men det är det som är poängen. Denna typ av artiklar attraherar ett visst internetklientel som uppvisar precis ett sådant beteende som kännetecknar sekter. Tillvägagångssättet är på många sätt identiskt.

MVH AL

#82
2015-12-25 12:06

Alla artiklar på Vi bilägare attraherar alla möjliga personer. Toyota-trådar och Toyota-artiklar t.ex., fylls av såna sektmedlemmar som bara har som syfte att snacka ner märket eller jävlas med dom personerna som gillar märket.

I mitt fall handlar det i alla fall om ett försök till konstruktiv kritik och jag tror faktiskt både VW och tysk industri kommer öka lönsamheten med en mer ödmjuk och kanske då mer jämställd stil. Samt större fokus på dom faktiska produkterna och kvalitén i dom. Kvalitet framför kvantitet, det är ju just det man pratar om nu från VW som ska vara den nya inriktningen.

Sen undrar jag lite över denna oro för sektmedlemmar när det gäller Toyota och att det skulle förstöra så mycket. Varför finns inte den oron för alla som ensidigt och överdrivet hyllar VW i alla artiklar om VW på Vi bilägare? Aldrig nånsin sett nån kritik mot dom från VW-lägret. Aldrig. Kom igen nu! Leva som man lär heter det...

#83
2015-12-25 12:31

Visst blir det diskussioner och visst är det kul men när det övergår till att enbart handla om person här så har det gått för långt.
Predikningar och hat har jag inget emot det är bara att ignorera dem för det ger inget. Varför hata ett bilmärke?? Jag fattar inte det. Att försöka få sitt eget bilval som det mest perfekta i hela världen fattar jag inte heller för vi har alla olika behov.
Jag skulle nog aldrig köpa en Phaeton som Gäsp gjort men jag kan förstå varför han gjort det och jag kan förstå att t.ex. Shogun pratar sig varm för Lexus för det är bra bilar även om aldrig jag skulle köpa en, men för den skull hatar jag inte varken Phaeton eller Lexus. Många skulle nog aldrig köpa en Skoda Rapid som jag gjort men jag är otroligt nöjd med den både körmässigt, kostnadsmässigt och utrymmesmässigt. Jag är nöjd med den vad andra tycker skiter jag fullständigt i. Det är jag som kör min bil och ingen annan.

#85
2015-12-25 13:22

Mothugg kan vara ok Gäsp, beror på hur det ser ut. Rena personangrepp är som sagt inte tillåtet , meningsutbyte om åsikter är helt ok.
Skulle gärna se att vi återgår till artikeln nu. Forumet är en bättre plats för diskussioner som inte har med artiklarna att göra.

#87
2015-12-25 18:06

Das auto,alltså: Bilen,kort och gott.
Precist och korrekt beskrivet.
Bla ViB test bekräftar ju oftast att så är fallet.
Golfklassen,Passatklassen.Poloklassen,Upklasse..

#88
2015-12-25 19:26

Om jag kritiserar brut 33, kommer någon VW-älskare kritisera ENTJ1 då? Nej, det kommer just aldrig hända, trots allt snack. Vilket skulle bevisas.

#89
2015-12-25 19:59

Otroligt synd! Den bästa slogan jag har sett, faktiskt. Särskilt med den underbara röst som den framförs med.
Jag ser att det finns dom här i spalten som talar om "nazism" och "stortyskt" och gud vet all skit de får för sig i sammanhanget, men dessa personer är så "off" som det bara går. Totalt väck, helt enkelt.

#90
2015-12-25 20:57

Det är ett sektliknande beteende Kapten. Därför kommer det aldrig att upphöra, inte ens om Toyota går i konkurs kan vissa individer sluta racka ner på Volkswagen.

För egen del skiter jag högaktningsfullt i vilket märke som står i fronten. Men för en del r det alltså helt avgörande.

MVH AL

#92
2015-12-25 21:02

Finns flera här som Vib behöver ta i örat och jag hoppas att det kunde bli en upprensning snart.

#93
2015-12-25 21:05

Unos konton är inställd på konstant radering

#97
2015-12-25 21:11

Min fråga i inlägg #88 har ännu inte besvarats. Den är förmodligen nyckeln för att få bättre ton i trådarna.

#99
2015-12-25 21:18

Bra Uno, nu har du satt dig själv på radering, precis vad jag ville

#106
2015-12-25 23:33

MVH AL kommer med fakta men det duger ej.
Konstigt!

#107
2015-12-26 09:01

Istället för "Das Auto" kommer man nu tydligen börja använda "Ein Auto" för att inte göra för stora förändringar i "layouten" och för att kunderna fortsatt ska känna igen sig och kunna identifiera sig med märket.

#109
2015-12-26 11:38

Dein Auto!

Så är problemet löst.

MVH AL

#110
2015-12-26 14:03

Kein Auto?

#112
2015-12-28 13:44

Håller med N-iklas:
Rubriken borde väl rätteligen snarare lyda; "VW lämnar tillbaka stöldgods".
Nu skrattas det i mjugg hos Opel och på andra platser.
(Om någon inte känner till det så kommer Das Auto från Opel kadett 1968.)

Däremot kommer nog inte Opel att våga använda det igen. Annat var det på 60-talet när Opel byggde bilar som folk ville ha.

#113
2015-12-28 14:07

Man undrar om det förekommer ännu mera mutor nu för att rädda bla tyskbilindustri, nu när det väntas att hårdare krav på prov/testning av Nox utsläpp vid verklig körning inte verkar bli av heller. Resultatet ser vi vid omröstningen i Januari. Cyniskt skulle jag vilja säga.....skadliga dieselutsläpp (Nox)för vår hälsa.

http://wardsauto.com/engines/eu-committee-rejects-real-driving-emissions...

#114
2015-12-28 20:24

Shogun. Dette med vw og diesel stikker ikke så dypt, tror nok folk kjøper det de liker uansett diesel eller skandale. http://www.tv2.no/2015/12/28/broom/dieselgate/finnno/utslippsskandalen/7...

#115
2015-12-28 22:33

En dag kommer man att förstå detta........när dieselbilarna en dag är borta från marknaden.....eller från sjukhussängen.......

#116
2015-12-30 19:18

(Tja Opel tänker börja göra sådana bilar igen, Astra och Karl är de första av dessa och Astras framgångar visar att det fungerar, men personligen är jag inte helt förtjust eftersom jag uppskattade de nuvarande och äldre.)

#117
2015-12-30 20:58

Det är fantastiskt att läsa vilka genier som uttalar sig här i spalterna. Här pratas om "mutor" (källa?), korrupt EU-kommission (källa?), dieselns elände, "räddningen" av tysk bilindustri och gud vet allt. Hur jävla korkade är ni?
Glöm dessutom inte att den tyska industrin föder den svenska. Men det klart, vill man sänka även den svenska industrin - och därmed den egna välfärden - är givetvis det bästa sättet att önska den tyska industrin i graven.
[Redigerad: politiken, än en gång//Deeds]

#119
2015-12-30 23:13

Och bevisen?

#120
2015-12-30 23:17

Räcker det inte med att de nya hårdare utsläppskraven som skulle införas med början 2020 sköts på framtiden som den tyska bilindustrin krävt, för att man inte klarade de nya kraven med sina "förnämliga gamla dieselmotorer som spyr ut hälsovådlig skit" bara för att man bundit upp sig för mycket på diesel.

#121
2016-01-02 23:05

Bra skrivet Shogun!
Allt fler länder (tyvärr inte MP-Sverige) inser att diesel både är mycket hälsofarligt och hindrar framgången för icke-fossila bränslen extremt. I Frankrike vill man efter ett erkännande från regeringen om att de satsat fel ha bort diselbilarna från vägarna. Jag vet själv hur jag känner mig i halsen vid tät trafik sedan diseltrenden slog till eller om jag hamnar bakom en diselbil, även nyare med dåligt filter.
Dessutom köper många som inte behöver en dieselbil en diselbil, för "att alla andra" gör det. Och dieselhysterin gör att även rikt folk med fina bilar åker runt med dieselknack, ingen njutning precis. Dum snålhet. Har kört en småsportig cab med dieselmotor.

#122
2016-01-03 10:53

Volkswagen har erkänt när kommer de andra att göra detta och faktum är att många fuskar med bla kvalitet kolla bara alla ni som tror att andra inte gör det,hur är det med experternas skapelser från usa hur mycket smutsar de naturen inte konstigt att de säljer bränsle per galon ,eftersom de drycker bränsle som lastbilar,tyskland har och kommer alltid att vara bilens moder land nummer 1

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.