Nästa artikel
VW Polo får ny snålbensinare
Nyheter

VW Polo får ny snålbensinare

Publicerad 17 november 2014 (uppdaterad 17 november 2014)
Volkswagen Polo 1,0 TSI blir första bensinbilen som får Bluemotion-teknologi.
*Uppdaterad*Volkswagen Polo är den första folkvagnen som får bränslesnåla BlueMotion-teknologin applicerad på en modell med bensinmotor, så här snål blir den.
Volkswagen har för första gången byggt en bränslesnål BlueMotion-bil på en modell med bensinmotor. Bilen är en Polo med trecylindriga TSI-motorn på 1,0 liter med 95 hästkrafter.
 
Genom att minska luftmotståndet med mindre luftintag i fronten och genom lägre markfrigång säger Volkswagen att förbrukningen kapats med 0,2 liter till 4,1 l/100 km vilket ger ett koldioxidutsläpp på 94 g/km.  
 
Även under bilen har luftmotståndet minskats samtidigt som växellådan fått högre utväxling på de högre växlarna. Volkswagen Polo TSI BlueMotion har fått lägre rullmotståndet från däcken och toppfarten uppges vara 190 km/tim, hur/om omdaningen påverkat accelerationen är oklart.
 
Bilen kostar från 15 925 Euro dock kommer Volkswagen Polo TSI BlueMotion inte att säljas i Sverige då bilen väger för lite för att klassas som miljöbil.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Polo TSI BlueMotion?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-17 09:34
VW Polo 2012

trecylindrigt? nja!

#2 • Uppdaterat: 2014-11-17 10:00
duccedriver

Varför inte, vibrationsfritt i stort sett, och troligen ett jämnare register.
4 cylindrar är egentligen inte optimalt.
3,6 och 12 är optimalt för jämn gång i en motor.

#3 • Uppdaterat: 2014-11-17 10:01
duccedriver

Dubbelpost!

#4 • Uppdaterat: 2014-11-17 10:39
Mistro

Det här med små motorer med överladdning har vi sett tidigare och det leder snarare till en högre förbrukning. Den här Polon är troligtvis inget undantag. Bättre då med en något större motor utanTurbo. Om bränsleförbrukningen är viktigast så får man låna hem bilarna och provköra en längre sträcka för att avgöra vad de förbrukar i verkligheten.

#5 • Uppdaterat: 2014-11-17 12:22
erifog

Min fråga är: "Hur mycket olja drar denna bil?". VW har ju en tradition av att öka spelen/toleranserna i motorn för att minska friktionen så att bränsleförbrukningen hålls låg. Resultatet blir en motor som istället dricker mycket olja, samt koksar mycket, då heta avgaser går ner i oljesumpen och koksar oljan. Från säker mekanikerkälla kan jag rapportera att VAG-motorerna koksar mycket inuti. Nej tack, VAG.

Låg bränsleförbrukning - ja, tack, men inte till priset av höjd oljeförbrukning och halvt igenkoksad motor efter 5-10 år.

#6 • Uppdaterat: 2014-11-17 12:47
Pi

Har haft några VW-bilar men inte har dom dragit nån olja - med 1500 mils serviceintervaller har det absolut inte behövts fylla olja. Och inte med 3000-milaintervaller heller såvitt jag minns.

#7 • Uppdaterat: 2014-11-17 15:26
Axelman

VArken Fords trepip eller Renaults trepip imonerar. Visst... det är kul med mindre och lättare motorer med färre rörliga delar. Men de är trötta och dicker mer bränsle i jämförelse med VAG-s fyrcylindriga småmotorer. Högre utväxling står det och det är det tråkiga. Man måste växla ner och gasa på.... I labbet är det jättebra. I praktiken irriterande segt. Hoppas VW lyckas där de andra gått bet.

#8 • Uppdaterat: 2014-11-17 15:27
hultarn

Lite festligt att tillverkarna först gör bilar med stora grillar/luftinsläpp, och breda däck. Sedan "optimerar" man dem genom att sätta på mindre luftinsläpp och smalare däck...

Det där med överväxlade små motorer brukar väl funka sådår. Så länge landskapet är platt kan det funka, men är det backigt - då drar det iväg.
Hade en Yaris 1.0 som hyrbil i Spanien, den snittade 0,70! Plattan i mattan för att ens behålla farten i backarna.

#9 • Uppdaterat: 2014-11-17 19:43
Pi

Det är ju ingen tvekan om att VAG lyckats utmärkt med sina små, 4-cylindriga bensinturbosnurror när det gäller karaktär och körbarhet. Men som gammal konservativ gubbe så ställer man sig ändå lite tvekande till detta med turbo på alla småbensinare - det känns helt enkelt som att en vanlig sugmotor skulle vara säkrare i långa loppet. Men kör man t ex Kia, Hyundai eller Toyota med små sugmotorer så inser man att VAG-motorerna är jäkligt mycket trevligare att köra... Så - hur man än vänder sig o s v....

#a • Uppdaterat: 2014-11-17 19:49
PREVIA

Tydligen är bilen som inte kommer att säljas här tillräckligt Blue Motion för att klara miljöbilsgränsen i Sverige. Att bilen väger för lite för att klassas som miljöbil betyder bara att VW inte klarat av att göra en så snål motor som krävs för att bilen blir miljöklassad. Men att motorn skulle dra mer olja för att man har lägre friktion i motorn stämer väl ändå inte då andra biltillverkares motorer med mycket låg friktion inte har någon nämnvärd oljeförbrukning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.