Bild
Nästa artikel
Volkswagen Polo 1,0 TSI blir första bensinbilen som får Bluemotion-teknologi.
Volkswagen Polo 1,0 TSI blir första bensinbilen som får Bluemotion-teknologi.
Volkswagen Polo 1,0 TSI blir första bensinbilen som får Bluemotion-teknologi.

VW Polo får ny snålbensinare

Nyheter

*Uppdaterad*Volkswagen Polo är den första folkvagnen som får bränslesnåla BlueMotion-teknologin applicerad på en modell med bensinmotor, så här snål blir den.

Volkswagen har för första gången byggt en bränslesnål BlueMotion-bil på en modell med bensinmotor. Bilen är en Polo med trecylindriga TSI-motorn på 1,0 liter med 95 hästkrafter.
 
Genom att minska luftmotståndet med mindre luftintag i fronten och genom lägre markfrigång säger Volkswagen att förbrukningen kapats med 0,2 liter till 4,1 l/100 km vilket ger ett koldioxidutsläpp på 94 g/km.  
 
Även under bilen har luftmotståndet minskats samtidigt som växellådan fått högre utväxling på de högre växlarna. Volkswagen Polo TSI BlueMotion har fått lägre rullmotståndet från däcken och toppfarten uppges vara 190 km/tim, hur/om omdaningen påverkat accelerationen är oklart.
 
Bilen kostar från 15 925 Euro dock kommer Volkswagen Polo TSI BlueMotion inte att säljas i Sverige då bilen väger för lite för att klassas som miljöbil.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Polo TSI BlueMotion?

Kommentarer

#1
2014-11-17 09:34

trecylindrigt? nja!

#2
2014-11-17 10:01

Dubbelpost!

#3
2014-11-17 10:00

Varför inte, vibrationsfritt i stort sett, och troligen ett jämnare register.
4 cylindrar är egentligen inte optimalt.
3,6 och 12 är optimalt för jämn gång i en motor.

#4
2014-11-17 10:39

Det här med små motorer med överladdning har vi sett tidigare och det leder snarare till en högre förbrukning. Den här Polon är troligtvis inget undantag. Bättre då med en något större motor utanTurbo. Om bränsleförbrukningen är viktigast så får man låna hem bilarna och provköra en längre sträcka för att avgöra vad de förbrukar i verkligheten.

#5
2014-11-17 12:22

Min fråga är: "Hur mycket olja drar denna bil?". VW har ju en tradition av att öka spelen/toleranserna i motorn för att minska friktionen så att bränsleförbrukningen hålls låg. Resultatet blir en motor som istället dricker mycket olja, samt koksar mycket, då heta avgaser går ner i oljesumpen och koksar oljan. Från säker mekanikerkälla kan jag rapportera att VAG-motorerna koksar mycket inuti. Nej tack, VAG.

Låg bränsleförbrukning - ja, tack, men inte till priset av höjd oljeförbrukning och halvt igenkoksad motor efter 5-10 år.

#6
2014-11-17 12:47

Har haft några VW-bilar men inte har dom dragit nån olja - med 1500 mils serviceintervaller har det absolut inte behövts fylla olja. Och inte med 3000-milaintervaller heller såvitt jag minns.

#7
2014-11-17 15:26

VArken Fords trepip eller Renaults trepip imonerar. Visst... det är kul med mindre och lättare motorer med färre rörliga delar. Men de är trötta och dicker mer bränsle i jämförelse med VAG-s fyrcylindriga småmotorer. Högre utväxling står det och det är det tråkiga. Man måste växla ner och gasa på.... I labbet är det jättebra. I praktiken irriterande segt. Hoppas VW lyckas där de andra gått bet.

#8
2014-11-17 15:27

Lite festligt att tillverkarna först gör bilar med stora grillar/luftinsläpp, och breda däck. Sedan "optimerar" man dem genom att sätta på mindre luftinsläpp och smalare däck...

Det där med överväxlade små motorer brukar väl funka sådår. Så länge landskapet är platt kan det funka, men är det backigt - då drar det iväg.
Hade en Yaris 1.0 som hyrbil i Spanien, den snittade 0,70! Plattan i mattan för att ens behålla farten i backarna.

#9
2014-11-17 19:43

Det är ju ingen tvekan om att VAG lyckats utmärkt med sina små, 4-cylindriga bensinturbosnurror när det gäller karaktär och körbarhet. Men som gammal konservativ gubbe så ställer man sig ändå lite tvekande till detta med turbo på alla småbensinare - det känns helt enkelt som att en vanlig sugmotor skulle vara säkrare i långa loppet. Men kör man t ex Kia, Hyundai eller Toyota med små sugmotorer så inser man att VAG-motorerna är jäkligt mycket trevligare att köra... Så - hur man än vänder sig o s v....

#10
2014-11-17 19:49

Tydligen är bilen som inte kommer att säljas här tillräckligt Blue Motion för att klara miljöbilsgränsen i Sverige. Att bilen väger för lite för att klassas som miljöbil betyder bara att VW inte klarat av att göra en så snål motor som krävs för att bilen blir miljöklassad. Men att motorn skulle dra mer olja för att man har lägre friktion i motorn stämer väl ändå inte då andra biltillverkares motorer med mycket låg friktion inte har någon nämnvärd oljeförbrukning.

#11
2014-11-17 20:19

Man hör och läser rätt mycket dumt. Det här är En sak som jag tycker är dumt. Bilen kommer inte att säljas i Sverige då den är för lätt och inte klarar miljöbils gränsen. Sen som "Previa" säger att Volkswagen inte lyckats göra en tillräckligt snål motor, så måste man komma ihåg att det handlar om en Bensinmotor. Det är just därför det satsas så mycket på dieselsidan, även på småbils marknaden för att få ner koldioxidutsläpp. Det är mycket svårare att få ner de utsläppen med bensinare

#12
2014-11-17 21:00

"...dock kommer Volkswagen Polo TSI BlueMotion inte att säljas i Sverige då bilen väger för lite för att klassas som miljöbil." Kunde varit ett riktigt dåligt skämt, men tyvärr sanning med dagens tokiga regler! Upprörande är också att bilen inte ens kommer säljas i Sverige. Skulle jag som kund varit riktigt intresserad av just den Polon hade jag kollat in och kanske köpt den på plats nere i Tyskland, oavsett konstiga svenska miljöbilsregler.

#13
2014-11-17 21:13

Miljöklassning eller ej, det är väl ändå kunden som slutligen betämmer om han vill köpa den elller ej

#14
2014-11-18 08:53

Väldigt kreativt skapade de här miljöbilslagarna där man avgör om en bil är miljövänlig efter angivet utsläpp i världens dummaste förbrukningstest och adderar bilens vikt. Kör siffrorna genom en helt obegriplig kalkyl och får fram svaren som vi nu alla har fått se resultatet utav.
Bilar med låg förbrukning i verkligheten klarar ofta inte av miljöbilskraven samtidigt som bilar kvalar in som absolut inte borde ha gjort det.
Till att börja med så borde man för länge sedan ha skapat en ny mätning för bränsleförbrukningen som stämmer bättre med verkligheten men en sådan är allt för svår att skapa och det skulle även leda till att de stackars biltillverkarna hade fått tillverka bilar som var snåla på riktigt. Bättre då att fortsätta galenskapen med bilar som överförbrukar drygt 50%

Tror som sagt inte att nämnda Polo skulle vara undantaget som faktiskt klarar sin bränsledeklaration men samtidigt är den nog inte törstigare än en del andra bilar som är godkända som miljöbil.

#15
2014-11-18 15:15

Har precis kollat upp formeln för när en bil blir godkänd som miljöbil och VW Polo är sannolikt långt ifrån. Utgångspunkten i den nuvarande miljöbilsnormen är att en medeltung bil (1372 kilo, för er kalenderbitare) ska släppa ut max 95 gram/kilometer.

Det innebär att en bil i B-segmentet som Polo tillhör (cirka 1150 kilo) får släppa ut max 85 gram/kilometer. Bilen är alltså för törstig för de nyare (strängare) miljöbilsreglerna.

Oavsett om det är ViB eller VW som står för den vinklingen bör man känna till hur det förhåller sig. Det handlar inte om att den skulle ha gått igenom om den vore 10 kilo tyngre eller något sådant.

En snålversion av Polo är välkommet, men just i detta fall är kritiken mot miljöbilsnormen orättvis eller felformulerad. Eller både och.

#16
2014-11-18 15:35

Å tredje sidan kan man ju strunta i miljöbilsnormen i alla fall som privatbilist. Om det skiljer ett par gram Co2 i teorin mellan en bil som är godkänd och en som inte är det, är ju den stora vinsten med alla bilar när man kör mindre. Skatten är ju nästan totalt försumbar i sammanhanget så varför skulle jag köpa en klart dyrare bil för att klara miljöklassningen och spara 300:- om året??? Köp en bra bil som är snål och ha det bra. Om de som styr inte klarar att fixa normer som är anpassade till verkligheten så är det inte mitt fel. Jag är inte gjord av pengar.

#17
2014-11-19 08:17

Hur menar du nu "Kandidat"? Tolkar det hela som att du inte anser att nuvarande system saknar all logik?
Det är ju bra med lagar som tvingar fram snålare bilar som är tänkt att leda till en bättre miljö men som det är nu så är jag tveksam till att vi får en förbättring. Många vill gärna köpa en miljövänlig bil vilket också var väldigt tydligt runt 07-08 då dessa bilar såldes i stora mängder. Då ingick ett par rejäla morötter för att köpa en sådan bil och även om metoden kan och har diskuterats så fick den en omedelbar effekt. Samma effekt uppnås nu inte när vi har insett att bränsledeklarationerna är en fantasiprodukt utan förankring i verkligheten. En stor bil kan nu vara klassad som en miljöbil medan en liten och klart snålare bil inte är det och detta retar upp folk i stor skala.
Effekten utav statens dumheter visar sig nu också i att många bilar kanske aldrig kommer att säljas i Sverige trots att de är väldigt miljövänliga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.