Nästa artikel
Volvos nya idéer: Tvåstegad automatlåda och bilspel för åksjuka
Nyheter

Volvos nya idéer: Tvåstegad automatlåda och bilspel för åksjuka

Publicerad 31 augusti 2023
En ny växellåda för elbilar med två steg kan öka effektiviteten i Volvos kommande elbilar. Dessutom finns planer på ett nytt bilspel för åksjuka.

Innan sommaren sökte Volvo Cars patent för bland annat ett smartare krocksystem som kan avgöra hur allvarlig en olycka är. Nu är det dags för en ny omgång patentansökningar och mest intressant är en tvåstegad växellåda för elbilar.

De allra flesta elbilar har ingen konventionell växellåda, men det finns undantag. Porsche använder en tvåstegad växellåda för att öka effektiviteten och accelerationen i elbilen Taycan.

En av nackdelarna är att det i vissa fall kan märkas ett litet ”ryck” när växellådan går från första till andra steget eller tvärt om. Det är dock inte alls lika tydligt som i en manuell växellåda.

Volvo skulle eventuellt kunna använda sig av liknande teknik för att göra framtida elbilsmodeller effektivare. Men ingenjörerna på Volvo har också tagit fram en särskild lösning för att minska risken för oönskade ryck i transmissionen. Lösningen beskrivs som ”pålitlig och relativt enkel”.

Med Volvos system fortsätter elmotorn skicka vridmoment till hjulen även när växellådan går från andra till första växeln och något ryck kan därmed inte kännas. Tanken är att första växeln ska användas i låg fart och att andra växeln kan aktiveras i hög och jämn fart, till exempel långkörning på motorväg.

Porsches elbil Taycan har förstås automatlåda, men till skillnad från i andra elbilar är den tvåstegad.

En annan idé som Volvo Cars sökt patent på är ett ”underhållningssystem” som ska roa uttråkade passagerare i framtida förarlösa Volvobilar.

I beskrivningen kan det låta som ett vanligt bilspel. Men det är mer avancerat än så. Volvo planerar att koppla ihop passagerarens mobil eller surfplatta med bilens sensorer och kameror trådlöst, för att göra bilspelet mer realistiskt och för att minska risken för åksjuka.

På så sätt kan bilspelet på skärmen visa exakt de fordon och fotgängare som befinner sig runt om bilen i realtid, och även simulera exakt det väder som råder utanför bilen. Systemet kan även simulera de vägar, broar, hus och andra objekt som bilen passerar.

”Det gör spelet mer intressant och underhållande för passagerarna och kan minska åksjuka som ofta orsakas av skillnader mellan en upplevd, virtuell värld och verkligheten”, står det i patentansökan.

Eftersom sensorerna och kamerorna på självkörande bilar är dyra tror sig Volvo också kunna täcka en större del av kostnaderna om bilspelet till exempel kräver ett månadsabonnemang.

Som vanligt med patentansökningar är det oklart om någon av idéerna blir verklighet.

Volvos egna skisser på hur systemet är tänkt att fungera.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.