Bild
Nästa artikel

Volvos första eldrivna lastbil

Nyheter

Tesla Semi har fått en ny konkurrent.

Elbilstillverkaren Tesla visade i höstas sin laddbara och elslukande lastbil Semi. Nu dyker en ny rival upp – Volvo har nämligen offentliggjort sin första, helt eldrivna kommersiella lastbil.

Den går under namnet Volvo FL Electric och till skillnad från Tesla som tänker sig landsomspännande transporter i USA är Volvos lastbil menad för godstransport och sophämtning i tätbebyggda områden. 
– Nu gör vi det möjligt för städer som eftersträvar en hållbar stadsutveckling att dra nytta av de fördelar som elektrifierade lastbilstransporter ger, säger Volvo Lastvagnars vd, Claes Nilsson. 

Volvo FL Electric har en totalvikt på 16 ton. Drivlinan består av en elmotor som producerar 185 kilowatt och en växellåda med två växlar. Maximalt vridmoment för elmotorn är 425 Newtonmeter. Volvo säger att man ger kunderna möjlighet att själva bestämma hur mycket räckvidd och lastkapacitet de är i behov av och därefter konstruera lastbilen utifrån det. Kraften hämtas ur upp till 6 stycken litiumjonbatterier på totalt 300 kilowattimmar och maximal räckvidd skulle kunna bli 25 mil. Att ladda batteriet fullt tar 1-2 timmar med snabbladdare eller 10 timmar via normalladdning.  

Produktionen startar nästa år och hittills har två företag lagt beställningar på en varsin lastbil. 

Diskutera: Vad tycker du om Volvos ellastbil?  

 

Kommentarer

#1
2018-04-12 15:02

Kanske man skulle köpa en och ha reservbatterier flaket fullt. Då behöver man ju inte få räckviddsångest. På dagarna hyr man ut den till åkerier och på fritiden kör man hejvilt själv.
Roligt att Sverige inte sover på elfronten. Vi måste va först och bäst om vi ska överleva som industrination. Det är lätt att bli omkörd.

#2
2018-04-12 16:45

Riktigt bra för miljön i våra städer! Nu väntar vi bara på eldrivna stadsbussar :) Vettigare applikation av batteridrift än långväga transporter som Teslas lastbil tycker jag.

#3
2018-04-12 21:42

Bra steg av Volvo! Som Klabbe skriver, helt rätt tillämpning av eldrivna lastbilar.. Och 250 km borde räcka för vilken sopåkare som helst.

#4
2018-04-13 11:04

Märkligt ordval i texten – "elslukande" – som om det skulle vara något dåligt.

#5
2018-04-13 12:17

Vad menas med formuleringen i ingressen? En distributionslastbil för stadstrafik är rimligen inte en konkurrent till Tesla Semi, som ju är en trailerdragare (semi-trailer truck) för långdistanstransporter.
Volvos fordon är snarare att betrakta som ett komplement - vilket självklart är bra det också, men kalla för guds skull saker vid sina rätta namn!

#6
2018-04-13 22:44

Hur många ton blodsbatterier släpar det här eländet runt på egentligen?

.

#7
2018-04-14 12:51

425 Nm var inte mycket i en 16-tons lastbil. En 16-tons FL med D5K210-motor har 800Nm

#8
2018-04-15 12:46

hultarn, jag tänkte samma sak: 425 Nm är ju ingenting i en lastbil på 16 ton. Och 185 kW är ju inte mer än 250 hk. Hela upplägget känns bra klent.

Klarsynt, man kan fråga sig hur många barn i Kongo som får sätta livet till för en enda lastbil.

Jag kan fortfarande inte begripa varför dieseldebatten är så otroligt skev i Sverige (eller ja, att den är det stavas som bekant Miljöpartiet). Utsläppen av kväveoxider (NOx) sjunker ju i allt snabbare takt i och med att andelen biodiesel ökar. 50 procent inblandning av biodiesel är ju vardagsmat och många dieselmotorer kan köras på 100 procent biodiesel. Alltså går utsläppen av kväveoxider i snabb takt mot noll - och allt ackompanjerat av fördelar som låg bränsleförbrukning och hög verkningsgrad. Vi kommer aldrig att nå de satta miljömålen utan diesel. Dessutom används Adblue-tekniken i många dieselmotorer, vilken förvandlar kväveoxiderna till rent kväve och vatten. Men så har vi då det där förhatliga Miljöpartiet i Sverige som med de sjukaste av tricks manipulerar och hotar sig fram i regeringen - och helt utan grund skrämmer upp folk ... Och så har vi som bekant kanske redan världens renaste luft i våra städer, luft som blir ännu renare i takt med nya bränslen och ännu bättre teknik.

#9
2018-04-16 11:10

Biodiesel ger 10 % lägre utsläpp av kväveoxider än fossil diesel och halterna av kväveoxiderna går att sänka i alla fall skapligt med hjälp av urea. Men av Euro 6 bilarna är det bara 10 % som lyckats sänka kväveoxidhalterna så att de hamnar under kraven vid bilarna i trafik.
Och kväveoxidhalterna sjunker hos bensinbilar men ökar hos dieselbilar ser man här.
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Utslapp-av-kv...
Elmotorer har den fördelen att man kan kortare perioder ta ut fyra gånger högre effekt och vridmoment än vad specifikationerna anger vilket gör att lastbilar som har eldrift accelererar mycket snabbare än motsvarande diesellastbil.
Batterierna i lastbilen väger minst 1800 kg men själva ellastbilen blir inte så mycket lättare än diesellastbilen även om batterierna räknas bort . Om motsvarande ellastbil drivs med vätgas så väger vätgasen ca: 15 kg vilket betyder att lastbilar med vätgas får högre nyttolast än batteridrivna lastbilar. Eldrivna lastbilar har ungefär samma chassi som bussar och i en Kinesisk stad med tio miljoner invånare finns det redan idag 16 000 elbussar. Vilket visar hur fort det kan gå att få bort dieselbussar.
Använder man bränsleceller så slipper man produsera lika stora mängder batterier som inte alltid gynnar miljön och återvinna alla dessa batterier vilket inte heller fungerar så bra.
https://youtu.be/dCAW_Yp7jpQ

#10
2018-04-17 12:19

Kina lovar billigare energilagring för kommande 10år med 10-100ggr enligt en analys från en större bank i Europa det får tysk bilindustri sätta kaffet i vrångstrupen

#11
2018-04-17 12:20

-

#12
2018-04-17 12:21

'

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.