Bild
Nästa artikel
Kombin Volvo V60 blev tillsammans med sedanen S60 vanligaste bilmodell i september månads nyregistreringar.

Volvo V60 nybilsfavorit

Nyheter

Kombin tog i september över tronen som vanligaste bil. Storebror V90 hamnar på andra plats.

Volkswagen Golf, som hade parkerat på första plats bland nyregistreringarna hela juli och augusti, får nu nöja sig med en tredjeplats, tätt före Volkswagen Passat. Under september 2018 registrerades enligt branschorganisationen Bil Sweden 19.111 nya personbilar. Det är en minskning med 39,7 procent jämfört med samma period i fjol. 

– Förutom kvardröjande Bonus-maluseffekter, kan de minskade registreringarna av personbilar i september till viss del förklaras av att bilar inte godkänts enligt den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Alla personbilar måste registreras före 1 september, vilket har medfört lägre siffror i september. Dessutom var det en registreringsdag mindre i september i år jämfört med september förra året, vilket motsvarar cirka fem procent färre registreringar, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden. 

Av de nyregistrerade bilarna var 2.555 stycken så kallade bonusbilar, alltså elbilar, laddhybrider eller gasbilar där köparen belönas med en klimatbonus. Drygt en tredjedel av de nya bilar som registrerades in i september drevs av diesel. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken? 
 

Klimatbonusbilarnas 10-i-topp september 2018

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 363 st.
2. Kia Optima, laddhybrid, 260 st. 
3. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 242 st. 
4. Kia Niro, laddhybrid, 221 st. 
5. Renault Zoe, elbil, 191 st. 
6. Tesla Model S, elbil, 173 st. 
7. Nissan Leaf, elbil, 168 st. 
8. Volvo XC60, laddhybrid, 149 st.
9. BMW 530e, laddhybrid, 89 st.
10. Mini Cooper Countryman SE, laddhybrid, 85 st.
 

Bilmärkenas 10-i-topp september 2018

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2018)

1. Volvo: 3301 st, 20,1%
2. Kia: 2101 st, 6,3%
3. Volkswagen: 1881 st, 15,8%
4. Mercedes: 1378 st, 5,2%  
5. Toyota: 1370 st, 6,0%   
6. BMW: 1067 st, 5,8%  
7. Audi: 917 st, 5,0% 
8. Skoda: 873 st, 4,7% 
9. Renault: 728 st, 3,4% 
10. Ford: 597 st, 2,7% 

Bilmodellernas 10-i-topp september 2018

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 960 st.
2. Volvo S/V90: 886 st. 
3. Volkswagen Golf: 599 st. 
4. Volkswagen Passat: 597 st.
5. Kia Niro: 578 st.
6. Volvo XC60: 538 st.
7. Volvo XC40: 516 st. 
8. Kia Ceed: 368 st. 
9. Toyota Auris: 361 st.
10. Mercedes E-klass, 340 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2018-10-01 14:37

Mest säljande bil som inregistrerades var alltså Volvo s/v60 med 960 exemplar. Av dessa hade 855 en dieselmotor dvs 89%! Volvo ska ju sluta med dieselmotorer...

#2
2018-10-01 15:54

Kanske inte helt oväntat då jag misstänker V60 passar fler ön vad V90 gör.

#3
2018-10-01 15:54

Njae, vad de sagt är att de inte ska utveckla någon ny dieselmotorgeneration. Men den de har är ju fortfarande ganska ny så under överskådlig framtid så kommer de ju sälja dieselbilar.

#4
2018-10-01 16:24

Hur fungerar bonus malus? Följer det bilen? I så fall får det ju stora efterverkningar i andra hand. En bil registrerad efter första juli får ju, som regel, väsentligt högre skatt. Och således lägre värde på begagnatmarknaden. Eller har jag missförstått det hela?

#5
2018-10-01 18:29

I det nya skattesystemet så är skatten förhöjd de första 3-åren. Så när de flesta bilar är begagnade är skatten på liknande nivå som tidigare. 3-år är sannolikt valt för att det är vanlig leasingperiod för företagsbilar.

#6
2018-10-01 18:30

Audi 60 L - när bilen är 3 år gammal så sänks skatten till ungefär samma nivå som före 2018-07-01.

#7
2018-10-01 19:02

Tack Pi och Klabbe!

#8
2018-10-01 19:31

Med andra ord, lite mer ekonomiskt för privatisten att köpa en 3 år gammal bil. Lägre skatt och hyfsad värdeminskning.

#9
2018-10-01 19:50

Jo, tanken med bonus/malus är väl att styra främst nyförsäljningen på tjänstebils-marknaden mot bilar med lägre förbrukning och efter vad en bilhandlare sa till mig nyligen så står denna del för närmare 75 % av nybils-försäljningen - men det har jag inte kollat.
Och när tjänstebilen sen skall ut på beg-marknaden så har den åter en rimlig vägskatt.

#10
2018-10-01 21:01

Beställer min v60 imorgon. Diesel såklart!

#11
2018-10-01 22:18

Ingen som noterade att Kia gick om VW i antalet bilar i September?

#12
2018-10-02 08:45

HT19:
Grattis till en riktigt fin ny Volvo V60.

#13
2018-10-02 08:46

HT19: självklart ska det vara en pigg, klimatsmart och vridstark dieselmotor!

#14
2018-10-02 10:16

Klimatsmart diesel, nja... men jag skall inte förstöra känsla för din nya bil. Grattis!

#15
2018-10-02 10:20

Oroande utveckling att folk köper dessa tyngre och större bilar med bensinmotor. Förbrukning för en XC60, V60/90 är väldigt högt med bensinmotor på denna typen av tyngre bilar (över 1700 kg). SUV i allmänhet borde inte köras på bensin. Tendens att folk löper snålare bilar har jag inte märkt av, snarare tvärtom och med bensinmotor i dem. Usch, olyckligt och utsläppen kommer inte att minska, snarare öka.

#16
2018-10-02 10:25

Hela bonus malus systemet är en papperstiger, hur kan de tro att utsläppen skulle minska? Dessutom så kommer man runt ökade avgifter och skatter om man låter någon annan betala. Tjänstebils reglerna måste göras om. Rika personer kommer skita i om skatten är hög de tre första åren, sedan tar "Svensson" över bilen och fortsätter de höga utsläppen. Kanonbra!

#17
2018-10-02 10:46

@Styggavargen, Du får skilja på statliga tjänstebilar och tjänstebilar inom privat sektor.
De allra flesta privata företag har en bilpolicy som tvingar mot miljövänliga bilar med låg skatt, något som tydligen statliga företag kan skita i.
Om ditt företag skall vara med på offentliga upphandlingar så skall bilflottan på företaget uppfylla vissa kriterier, vilket betyder att det är laddhybrider som gäller för tillfället (tidigare var det diesel under 120g, etanol, gas).
MEN, felet ligger snarare i att statliga och kommunala bolag bara köper in Volvo......

#18
2018-10-02 11:35

Lc4
Vilka statliga myndigheter syftar du på? Den myndighet jag arbetar på köper in miljöbilar utifrån en strikt bilpolicy. På kontoret har vi även elbil.

#19
2018-10-02 18:32

Det är nu det vänder. När kombin finns utanför var mans dörr slår pendeln tillbaka, nu är det sedanen som kommer igen. Vem vill åka i en laståsna när man kan färdas värdigt i en sedan?

#20
2018-10-03 08:54

Som anställd på ett statligt företag kan jag säga att vi har krav på en laddbar bil idag.

#21
2018-10-03 09:17

De "rika" skiter troligtvis i 30000:- extra i fordonsskatt de 3 första åren för typ en Porsche cayenne eller liknande. Men de är ju rätt få som köper bilar i den klassen.

Men på företagsbilar så är ju kostnadskontrollen en helt annan, dock har nog de flesta redan som policy att köpa den snålaste varianten av biltypen man behöver. I dagsläget innebär det ofta en laddbar bil, kanske den snålaste dieselmotorn.

#22
2018-10-04 10:33

Väldigt smart av Volvo att uppdatera S/V60 så långt efter S/V90 kom. Hade de släppt dom närmre inpå hade de nog inte sålt en bråkdel av de V90's som faktiskt rullar idag. Möjligen att taxinäringen vill ha en större bil. Men V60 hade nog dödad V90 på tjänstemarknaden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.