Bild
Nästa artikel

Volvo – om svensken får välja

Nyheter

Svenskar föredrar, kanske föga förvånande, bilmärket Volvo. Men resten av topp tre innehas av tyskar.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har tillsammans med Novus gjort en studie om svenska folkets inställning till olika varumärken.

Sammanlagt deltog 1051 personer i undersökningen och nästan en fjärdedel, 24 procent, svarade att de föredrar Volvo. Silverplatsen går till Audi som är favorit hos 11 procent av de svarande och på tredjeplats kommer BMW med 8 procent av rösterna.

Såväl Audi som BMW föredras av män, enligt undersökningen. Får kvinnorna välja hamnar istället Volkswagen och Audi på delad andraplats efter Volvo. Hyundai är också ett märke som kvinnorna prefererar.

Toyota fick, liksom Volkswagen 7 procent av rösterna. Starkast förkärlek för Toyota har åldersgruppen 65-79 år medan Volkswagen har sina största fans i åldrarna 30-49 år.
 
Diskutera: Vad tycker du om listan?
Lista: Bilmärkena som svenskarna föredrar

1. Volvo: 24 %
2. Audi: 11 %
3. BMW: 8 %
4. Toyota: 7 %
5. Volkswagen: 7 %
6. Mercedes: 5 %
7. Ford: 4 %
8. Skoda: 3 %
9. Hyundai: 2 %
10. Kia: 2 %
11. Opel: 2 %
12. Peugeot: 2 %
13. Nissan: 1 %
14. Renault: 1 %
15. Fiat: 0 %
16. Vet ej: 8 %
17. Inget av ovanstående: 5 %
18. Annan: 7 %

Kommentarer

#1
2016-10-31 08:56

Det stämmer säkert i allmänhet men inte för mig personligen.
Plats 2-8 är bilar som för mig går före Volvo med Ford som undantag.

#3
2016-10-31 12:22

Föredrar? Listan borde väl toppas av Lamborghini, Ferrari, Rolls Royce osv. Men om det handlar om tänkbara inköp så kanske Volvo hamnar i topp.

#4
2016-10-31 15:35

Förvånad????
Att bedrägeri märkena ligger så högt på önskelistan.
De stöder förstås även dopingen i sportsammanhäng med eller?

#6
2016-10-31 17:35

Inte i något annat land ligger Volvo så högt på topplistan som här och det beror antagligen mest på att det är en "svensk" bil.

#7
2016-10-31 17:43

Ett bra exempel hur man manipulerar med statistiken på ganska oprofessionellt sätt:

Hela 12% faktisk borde stå på andra platsen efter Volvo:
"17. Inget av ovanstående: 5 %
18. Annan: 7 %"
Skojar ni? Är dem nr 17. och 18. faktisk samma grej?

Dessutom, 1051 personer representerar ganska dålig statistik med stort ovisshet (kan bli 50-100%!) i landet med nästan 10 miljoner invånare. Man måste fråga ca 10000. Gör online poll eller liknande som ska visa mer realistisk bild.

#8
2016-10-31 17:52

Daemon
Haha, en onlinepoll är väl bland det minst tillförlitliga. Om man inte skickar personliga inlogg via e-post.

Inte så förvånande att Volvo tar förstaplatsen i Sverige...

ALDRIG mer AUDI
Skriv till KO och gnäll...

#9
2016-10-31 20:31

Toyota på plats fyra och före VW, måste svida nåt oerhört.
Å vänta bara tills svensken upptäcker Lexus ordentligt.

Bäva månde tyskarna!

#11
2016-10-31 21:25

Ingen av mina Toyota-ägande bekanta är yngre än några år över 50 och flera runt 70 så i min bekantskapskrets stämmer Toyotas största ägar-åldersgrupper rätt bra. Kanske även här på ViB...:)
Även om Toyota ligger 4:a i denna sammanställning och därmed jämsides med VW så avspeglas ju inte den placeringen i försäljningsvolymen i Sverige där exempelvis Toyota har ca: 6 % marknadsandel och VW 15 % - för att jämföra de märken Vidstige vanligtvis kommenterar.
Men man skall nog inte i nåt avseende dra alltför omfattande slutsatser av denna tveksamma undersökning - se t ex daem0n's kommentar.

#12
2016-10-31 22:55

Porsche???

MVH AL

#13
2016-10-31 23:15

pi, skrev ett inlägg men det raderades, tydligen var det för pro toyota. konstigt då att pro vw får vara kvar här, så funkar censuren.

#14
2016-11-01 07:50

Vidstige.
Skulle gissa att det inte har med "Pro-Toyota" att göra utan mer att göra hur inlägget var uppbyggt!
Inlägg som enbart skrivs för att få igång pajkastning och förstöra trådar raderas utan omsvep.

#15
2016-11-01 10:12

Vidstige - som bl a daem0n påpekat så skall vi nog inte dra alltför omfattande slutsatser av denna undersökning - alltså inte heller vad gäller Toyotas största ålders-ägargrupp. Med totalt 1051 svar fördelat över en stor mängd märken så tror jag inte speciellt mycket på resultatet.

#16
2016-11-01 11:10

Deeds, inlägget var inte skrivet för pajkastning även om det var lite i samma anda som andra inlägg här.

Jag skrev t.ex. att Toyota håller ihop ovanligt bra och därmed borde kunna passa ungdomar, som ju ofta har lite begränsad budget och helst inte vill åka till verkstan i onödan. Apropå att det tydligen är mycket äldre som kör Toyota, vilket förvisso också kan handla om mindre budget. Jag skrev också att verkstäder i Sverige är extremt dyra, jag brukar säga att det är billigare att gå till tandläkaren som ett rätt tydligt exempel på att nåt är galet fel där. Alltså vill man ha nåt som bara funkar om möjligt. Att Toyota trots sämre försäljning är på plats 4 här menar jag ändå säger nåt och försvarar märket lite här mot snacket om s.k. gubbil. Bilarna är ju också funktionella och lättkörda så kan tänka mig att det även kan tilltala kvinnor mycket.

#17
2016-11-01 11:23

Fast Vidstige - nog är det väl rätt logiskt att det borde vara viktigare att ha rimlig prisnivå för att behålla tandhälsan för folk i allmänhet - eller tycker du annorlunda ? F ö är ju även tandvård rätt dyrt i Sverige i jämförelse med annan hälsovård vilket tyvärr påverkar de med lite sämre ekonomi - t ex många pensionärsgrupper. Men nu är vi nog farligt nära en politisk diskussion....

#18
2016-11-01 12:13

Vidstige,.. Hade du skrivit det där så hade inlägget varit kvar, det förstår du väl själv?

#19
2016-11-01 13:43

Audi alla dagar om året...Volvo är bilbärgarnas favorit.

#20
2016-11-01 18:37

Mercedes-Benz, das Beste oder nichts!

#21
2016-11-01 23:51

Om de hade tittat på åldersgruppen 80-99 så skulle Toyota varit en klar vinnare. ;-)

#22
2016-11-02 10:51

"Tillverkningen av S90 kommer så småningom att flytta från Torslanda till Volvos fabrik i Daqing i nordöstra Kina."

Volvo är inte längre svenskt. Men man kommer fortsättningsvis försöka få det att se ut som att bolaget är svenskt med svenska produkter!

Vilka synonymer på bedrägeri finns det?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.