Nästa artikel
Volkswagens eldrivna framtid
Nyheter

Volkswagens eldrivna framtid

Publicerad 19 september 2016 (uppdaterad 19 september 2016)
Ett år efter utsläppsskandalen är Volkswagens motto för kommande bilevent ”Tänk nytt”.
Volkswagen satsar numera som bekant på el när det laddas upp för bilsalongen i Paris i oktober. Ett helt eldrivet koncept ska visas upp, men tills det är dags för premiär retas biltillverkaren med en detaljbild.

Konceptet, som har parollen ”Think New”, ska inspirera en produktionsmodell som blir den första att byggas på Volkswagens nya ändringsbara plattform för elbilar – MEB.

Bilen ska enligt Volkswagen bli lika revolutionerande som folkabubblan var när den kom för 70 år sedan och blev den bäst säljande bilen under hela 1900-talet.

I januari i år visades konceptet Budd-e, även det byggt på MEB-plattformen och med en räckvidd på över 50 mil.

I dagarna var det ett år sedan skandalen med Volkswagens manipulerade mjukvara i dieselbilar rullades upp. Något som kom att bli den djupaste krisen någonsin för biltillverkaren. I spåren av det har Volkswagen sagt att man kommer att satsa mer på el framöver, med målsättning att 20-25 procent av alla bilar som tillverkas år 2025 ska vara eldrivna.
 
Diskutera: Vad för slags bil tror du att Volkswagen kommer att visa på bilsalongen i Paris?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-19 15:39
Mattse

Eftersom det i en hållbar framtid med 17 miljarder (?) människor på jorden inte finns utrymme för personliga transportmedel tror jag att VW kommer meddela att de slutar med att tillverka personbilar. Då kan vi snacka om revolution och Tänk nytt.

Men som vanligt så är det väl bara ännu en stor femsitsig elbil som max 1 person kommer att åka i merparten av tiden och som bidrar till ännu mer bilköer i storstäderna...

#2 • Uppdaterat: 2016-09-19 16:38
Vidstige

Räckvidd på 50 mil låter osannolikt om den ska ha ett bra pris och även klara svensk vinter. Vore då dessutom mer logiskt att lansera en sån bil som en Audi, så får man också lite mer lyx när man ändå betalar mycket pengar. Volkswagen är helt enkelt vilse i pannkakan och vet inte vad dom ska göra med märket framöver nu när volymmålet med att bli nr1 i världen kraschade. Man ska vara medveten om att lönsamheten för märket VW per såld bil är genomusel och idag räddas man bara av eftermarknadsförsäljning. Nåt som förstås blir klart svårare med elbilar. Enda ljusglimten just nu är väl att laddhybriderna går bra i länder som Sverige som har kraftiga skattesubventioner för den tekniken för närvarande.

#3 • Uppdaterat: 2016-09-19 16:45
Peter E

Och där kom oraklet Vidstige igen.
Med sina vanliga myriader av ord angående VW.s stora kris, de vet inget, de är vilse i pannkakan, de tjänar inga pengar på bilarna, man tjänar bara pengar på eftermarknaden.... tröttnar du aldrig på att köra samma skiva om o om igen???
Precis som styggavargen med sitt mantra om SUV.....

Vad det blir för bil de ska visa upp?
Förmodligen den bästa elbilen, nåt annat vore en överraskning ;-)

#4 • Uppdaterat: 2016-09-19 16:51
N-iklas

"Vad det blir för bil de ska visa upp?
Förmodligen den bästa elbilen, nåt annat vore en överraskning"

- Speciellt... för en VW entusiast...

#5 • Uppdaterat: 2016-09-19 17:02
Peter E

N-iklas- du fick inte med det sista i min mening... ;-)

#6 • Uppdaterat: 2016-09-19 18:28
Diesel

Vidstige 2018 så kommer Audi och släppa etron Quattro med samma räckvidd som denna VW.

http://teknikensvarld.se/audi-e-tron-quattro-blir-verklighet-2018-245690/

Förmodligen så kommer Audi etron Quattro dela väldigt mycket teknik denna VW elbil. En av VAG-koncernens största styrka är just den stora teknikdelningen mellan alla märken i koncernen på så sätt får man ner utvecklingskostnaderna. Du har helt rätt i att det är en utmaning att få elbilar lönsamma men något som jag tror som kan göra elbilar lönsamma för biltillverkare är tillägstjänster. Det är alltid en utmaning att få ny teknologi lönsam det gäller även för vätgasbilar.

#7 • Uppdaterat: 2016-09-19 18:49
Vidstige

Peter E, skrev ju att ett ljus i mörkret är laddhybriderna. Exempelvis är Passat GTE populär nu när många myndigheter och företag kräver att man väljer såna bilar. Och den har VW gissningsvis hyfsad marginal på för en gång skull. Dessutom kommer det troligen finnas stor behov av underhåll med åren på en sån komplicerad drivlina så där finns bra eftermarknad för VW. Laddhybrider passar alltså VW klockrent även om ägare av äldre såna bilar antagligen kommer bli vansinniga på alla problem och kostnader liksom en teknik som snabbt blir föråldrad.

Självklart kan VW gruppen lösa problemen med VW men det skulle kräva så drastiska åtgärder att man inte kommer göra det förrän man är tvungen. Alltså kommer man sälja VW-bilar med dåliga lönsamhet många år till. Elbilar kommer göra saken bättre som jag förklarade, tvärtom.

#8 • Uppdaterat: 2016-09-19 19:41
Hackenbush

VW visar framfötterna igen. Bra jobbat.

#9 • Uppdaterat: 2016-09-19 19:51
Peter E

Produktionsmodellen av det här konceptet kan mycket väl bli nåt för mig.
Och förmodligen för väldigt många till.

#a • Uppdaterat: 2016-09-19 19:53
Peter E

Stor som en Golf, rymlig som en Passat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.