Bild
Nästa artikel

Volkswagen Up är Årets smartaste bil

Nyheter

Motormännens tidning har utsett Volkswagen Up till Årets smartaste bil, med motiveringen att den sätter en ny klasstandard.

Motormännens tidning, Motor, delar ut utmärkelsen Årets smartaste bil för fjärde gången, utifrån kriterierna att bilen ska vara miljövänlig, ekonomisk, praktisk och säker. Volkswagen Up utses till årets vinnare, delvis för att uppmuntra bilköpare till att prova på en mindre bil.

– I ett växande utbud är det lätt att bli tveksam och osäker på vad som är ett bra bilval. Med Årets smartaste bil vill Motormännen göra det tydligare för bilköparna vad som är ett vettigt val, säger Maria Spetz, vd på Motormännen och medlem i juryn för Årets smartaste bil.

Juryn har utsett Volkswagen Up med motiveringen att modellen erbjuder körsmidighet, låga utsläpp och en för klassen ny standard när det gäller komfort och körglädje. Dessutom menar juryn att även säkerheten lyfter till en ny nivå i klassen, samtidigt som modellen har andra finesser som är nya för småbilar. Juryn beskriver även Volkswagen Up som ”en stor bil i det lilla”.

– Den lilla bilen har i dag mognat och kan vara ett alternativ till en större. En mindre bil har lägre utsläpp och kräver mindre resurser vid tillverkningen, vilket är positivt för miljön, säger Maria Spetz.

Tidigare har Ford Focus, Skoda Superb och Honda Insight vunnit Årets smartaste bil.

Diskutera: Hur ser du på att Volkswagen Up vinner Årets smartaste bil?

Kommentarer

#1
2012-11-15 10:16

"Den lilla bilen har idag mognat"? Det håller jag verkligen inte med om! I min familj hade vi en Peugeot 205, 1987 års modell och den var en mogen liten bil med skön komfort och köregenskaper som slog många större bilar. Den hade också lägre utsläpp och krävde mindre resurser vid tillverkningen. Maria Spetz i artikeln har helt missat 30 år av fransk småbilskonst.

Up erbjuder inget speciellt jämfört med konkurrenterna, och nya Fiat Panda som snart kommer till Sverige (leveranserna kommer igång efter årsskiftet, den har blivit ett par månader försenad i våra breddgrader jämfört med ursprunglig plan) är rymligare, har 5-dörrar, finns med auto-broms under 30 km/h för stadstrafik (precis som Up, denna funktion är inget unikt för Up alltså...) och finns dessutom i version med biogasdrift. Fjädringen är mjukare än Ups och inredningen roligare. Den 2-cyl twin air-motorn (bensin eller bensin och biogas) har ett roligt ljud och bidrar till körglädje. Prismässigt kommer Fiat Panda landa lägre än Up och den ger helt enkelt mer för pengarna än Volkswagens mikrobil.

#2
johan44
2012-11-15 10:24

håller med och lägger till audi a2, intro för 13 år sen, som fortfarande känns mer nyskapande i form och funktion (men för dyr förstås)

#3
2012-11-15 10:24

Jag gillar verkligen inte heller UP. det måste finnas andra bilar i samma klass som är klart trevligare, bl.a. Peugeot som Raphael skriver om.
Jag lånade en UP medan min egen bil var på service och det var den tråkigaste bil jag kört på väldigt länge. Jag vet inte hur mycket mer en Polo kostar men till och med om man köper en begagnad Polo i prisklass med en ny UP så tror jag man får en bättre bil än UP.

#4
2012-11-15 10:30

"En för klassen ny standard när det gäller komfort och körglädje".

Hehe, inget ont om Up men hallå?

Nåja, Motormännen har väl ingen som helst relevans idag. Vem bryr sig om vad de stofilerna har för sig.

#5
2012-11-15 11:04

Håller med de flesta här. Och varför just Up och inte Mii och Citigo med isåfall?

Mitt fördomsfulla sinne säger mig ifs att Motormännen är en organisation som skulle kalla en 850 för körglad, och innerst inne ser 240 som en måttstock :P

#6
2012-11-15 11:18

Skulle precis påpeka det som "Roger" skrev.
Inget ont om Up! men mycket handlar om just denna bil idag och den förtjänar säkert sin uppmärksamhet men varför så liten debatt om syskonbilarna?
Vad har Up! som de saknar?

Om utrustningen är likvärdig torde ju även de få sola lite i glansen inte minst då de är billigare?

Vad gäller Pandan så har jag fortfarande inte sett röken utav denna fantastiska produkt och det känns som att modellen nu har varit på "tapeten" lite väl länge utan att lanseras.
Det är nästan så jag är trött på bilen innan jag har sett den,..fattar inte vad Fiat ( Sverige ) håller på med!

#7
2012-11-15 11:33

Mistro, nya Fiat Panda har sålts i övriga Europa sedan ett år tillbaks - den har faktiskt varit på marknaden längre än Up. Fiat Sverige planerade att lansera den nu under sept - november, men investering i nordisk vinterutrustning har dröjt från Fiats sida. FIat Sverige vill ha bilen, men Fiat i Italien har inte kunnat leverera den med nordiskt vinterpaket - alltså kraftigare batteri, större värmeelement, värmestolar som standard etc. etc. - och därför har den dröjt. På grund av den sjunkande marknaden i Europa har Fiat i Italien gjort flera omprioriteringar. Den minsta småbilsklassen, där Fiat Panda regerar, har en blygsam marknadsandel i Norden. Detta är en klass som det knappt säljs några bilar utav här, så det är inte så konstigt om man inte satsar alla resurser på en snabb marknadsintroduktion.

Men senaste beskedet är att modellen börjar levereras efter årsskiftet, och detta innebär då i praktiken en försening med två månader. Och en försening på två månader tycker jag faktiskt inte är så mycket att bråka om... "varit på tapeten länge utan att lanseras"... Ja, hela två månader!

Om du beställer en Fiat Panda Natural Power idag Mistro så beräknar Fiat Sverige att du har den i slutet av januari. Provkörningsbilarna kommer efter årsskiftet också, men den går att beställa redan idag hos handlarna.

Dock är det marknadsintroduktoinen av Fiat 500 L som man satsar hårdast på nu då det är en modell som man hoppas mycket på, den är ju en liten minibuss och man tror den kan ta Fiat till nya höjder försäljningsmässigt i Sverige då svenskar föredrar större bilar framför mindre.

#8
2012-11-15 11:55

"Raphael": Det spelar ingen roll hur mycket du skönmålar Fiat för bilen borde ha varit här för länge sedan.
Vad hjälper alla bortförklaringar när bilen inte finns till försäljning?
Själv har du tjatat om denna bil bra mycket längre än 2 månader men vad hjälper det när bilen inte finns för visning?

Om alla skulle gå och vänta på vad som "komma kanske skall" så blev det inte många bilaffärer.
Sen anser i alla fall jag att ett år är en lång tid att vänta på en bil som redan har synts i flera tester och detta oavsett vad ursäkterna är.

Men vi kan strunta i just Pandamodellen och se till Fiat som helhet i Sverige.
Det duger inte att skylla på att det är vi Svenskar som det är fel på och inte bilen i all evighet.
Mycket kunde ha gjorts bättre på resans gång och vore sen bilen bara hälften så bra som du säger så hade nog fler också köpt den.

Dock håller jag med dig om att både Italienarna och Fransmännen håller sina huvuden lite väl högt mot oss här även om det har ändrats mycket under de senaste åren.
Vad gäller "Nordenpaketet" så är det knappast något som drabbar bara Fiat utan alla andra också om de vill sälja några bilar.
Med tanke på Fiats historia i Sverige så kanske det vore åtminstone lite lönt att försöka ändra på vår inställning ifrån Fiats sida?
Du kanske vet varför man inte gör det gång på gång?

#9
2012-11-15 12:36

Åh nej inte mer…
Bara att hugga i då.

Detta är ju verkligen ingen hjälp för bilköpare, det stjälper ju istället eftersom detta påstående och motiveringarna är en blandning av viss riktighet, betydande brister och än värre totalt dravel.

Falsk varubeteckning där man lovar något produkten inte håller är bedrägeri.
Smart, det är helt enkelt inte sant, vad är smart med denna?

Man menar att den är smartare än en Mercedes 600 Pullman, genom att vara mindre är den ”smart”, är det smart att ha så låga krav på smarthet?

Körsmidighet – storleken, inget unikt för denna.
Låga utsläpp – tja hipp som happ.
Säkerhet till en ny nivå – nej det är grovt missvisande att påstå, den har elektronisk utrustning som hjälper till om föraren sitter och sover bakom ratten, detta är inte det samma som att den generella säkerheten allmänt ligger på toppnivå i hela bilen – vilket är det intryck man får av dessa ord.
En skottkärra eller trampcykel kan teoretiskt utrustas med en bunt svarta lådor som trollar, men en skottkärra blir inte säker bara för det.

Komfort och körglädje är rent subjektiva intryck eftersom denna bil inte erbjuder det man normalt kallar komfort och körglädje, den är exempelvis extremt smal med allt negativt detta innebär… men vill man kan man tycka det, liksom man kan tycka surströmming är ljuvligt.
Man måste utförligt redovisa vad man menar med komfort?
Och vad som är så kul i körandet?
Och varför detta är unikt och inte erbjuds av någon annan i samma klass?

En liten billig bil som finns med bakdörrar, ett hyggligt axelavstånd och har en svart låda som trixar om föraren tar en tupplur, vilket ju de flesta gör ja…
En för storleken praktisk och billig burk för transport mellan A och B det är vad detta är, på det är den mycket bra, perfekt för den som önskar just detta – och undviker sidokrockar…
Och kommer ihåg att montera ner instrumenten var gång man lämnar bilen...

MEN att gå längre och försöka göra den till en mycket påkostad, högteknologisk drömbil med överlägsen intelligens som allt för många gärna vill… är GROVT bedrägeri.

#10
2012-11-15 12:37

Raphael:

Men om jag vill prova en Panda så måste jag först vänta ett par månader för att sedan åka femtio mil för att få chansen.

Väl på plats kommer jag att troligtvis mötas av en ointresserad säljare med ett demoex som är redan utlånat. Om jag ändå framhärdar och köper bilen så måste jag när det är dax att serva åka tio mil till en auktoriserad verkstad med mekaniker som aldrig sett en Panda och som knappast har fått utbildning på den. Och att sen sälja en tre år gammal Fiat här uppe i norr vill jag inte ens tänka på vilket värderas det skulle innebära.

Fiat/Lancia/Alfa är bra bilar. Tyvärr är inte den svenska organisationen lika bra. Dina försök att skönmåla det italienska bilägandet är lite överdrivna, minst sagt.

Senast Fiat Sverige hade en seriös organisation som gjorde att folk tordes köpa var för 40 år sen.

#11
2012-11-15 12:43

Om man vill ha en smart bil borde man väl köpa en Smart-bil?

#12
2012-11-15 13:08

"Det spelar ingen roll hur mycket du skönmålar Fiat för bilen borde ha varit här för länge sedan."

Jag skönmålar ingenting, jag förklarar bara sakligt och korrekt hur det är. När bilen presenterades för ett år sedan så var Fiat Auto mycket tydlig med att bilen skulle dröja ett år för den svenska marknaden. Så nej, bilen borde inte ha varit här för länge sedan.

"Vad hjälper alla bortförklaringar när bilen inte finns till försäljning?"

Vilka bortförklaringar? Fiat har sagt från början att det skulle ta ett år innan kom till Sverige och de sa detta förra hösten. Så den enda försening som har hänt är två månader, inte mer.

Jag tycker inte att det är en skönmålning eller bortförklaring att förklara att Fiat från början redan för ett år sedan har kommunicerat att bilen skulle dröja till vintern 2012 för Sveriges del, så det är ju inte precis som att de har lurat någon.

Och den enda försening som har skett är 2 månader, det är faktiskt inget att bråka om anser jag.

"Själv har du tjatat om denna bil bra mycket längre än 2 månader men vad hjälper det när bilen inte finns för visning?"

Ja för jag har hyrt den på semester utomlands och tycker den är en fantastisk bil, till skillnad från Up som jag inte är ett dugg imponerad av. Men jag har också sagt att den skulle komma till Sverige till hösten-vintern 2012.

"Om alla skulle gå och vänta på vad som "komma kanske skall" så blev det inte många bilaffärer."

Vadå "komma kanske skall"? Fiat sa från början att bilen skulle dröja ett år till Sverige, det är ingen hemlighet. Den går att beställa idag och du får den i slutet av januari om du gör det. Det har varit officiell och offentlig information från början att den skulle komma vintern 2012 till Sverige. Det har aldrig varit någon hemlighet att medan Fiat jobbar upp produktionen så satsar de på sina stora marknader och de minsta marknaderna, som Sverige, skulle få vänta ett år.

Nya Skoda Rapid planeras för marknadsintroduktion först under senvåren i Sverige fast bilien finns i tillverkninge redan nu. Fiat är inte ensamma om att satsa på andra marknader före Sverige. Det är vanligt att nya japanska modeller kommer till Sverige först flera månader efter introduktionen på den japanska marknaden.

"Sen anser i alla fall jag att ett år är en lång tid att vänta på en bil som redan har synts i flera tester och detta oavsett vad ursäkterna är."

Fiat har aldrig gjort en hemlighet av att bilen skulle dröja ett år till den svenska marknaden, det var den ursprungliga planen från början och det sa de förra hösten! Det är ingen hemlighet.

"Det duger inte att skylla på att det är vi Svenskar som det är fel på och inte bilen i all evighet."

På vilket sätt är det fel på bilen för att Fiat för ett år sedan bestämde sig för att de skulle vänta med den i ett år för norden? Jag har sagt varför de har väntat med den.

"Mycket kunde ha gjorts bättre på resans gång och vore sen bilen bara hälften så bra som du säger så hade nog fler också köpt den."

Jag förstår att du tycker det är fel att Fiat valde att satsa på sina större marknader först, men så gör många andra också - man tar de största marknaderna först och de mindre marknaderna får vänta. Inget konstigt med det.

Fiat Panda säljer bra i Europa, den håller sina marknadsandelar i ett Europa med sjunkande bilmarknad. Det är en storsäljare.

"Vad gäller "Nordenpaketet" så är det knappast något som drabbar bara Fiat utan alla andra också om de vill sälja några bilar."

Men eftersom Fiat är ett litet märke uppe i norden så är det inte prioriterat hos Fiat att tillverka Pandan i en specialversion för norden, särskilt inte när marknaden för småbilar redan är så liten här. Det är därför som Fiat för ett år sedan tog beslutet att vänta till hösten-vintern 2012.

"Med tanke på Fiats historia i Sverige så kanske det vore åtminstone lite lönt att försöka ändra på vår inställning ifrån Fiats sida?"

Fiat 500 L kommer till norden snart, marknadsintroduktionen förbereddes nu och det finns redan en svensk hemsida speciellt för modellen. Detta bara ett halvår efter produktionsstart, så 500 L är en modell man satsar på och man gör det mer än Pandan för Fiat tror mer på den för norden då nordiska bilköpare föredrar större bilar.

I Danmark finns däremot nya Pandan sedan länge, men småbilssegmentet är också betydligt större i Danmark än i Norge, Sverige och Finland. I Danmark säljer Pandan bra. Dock är den modellen utan det särskilda vinterpaket som andra Fiat-modeller har för Norge, Sverige och Finland.

#13
2012-11-15 13:11

"Men om jag vill prova en Panda så måste jag först vänta ett par månader för att sedan åka femtio mil för att få chansen."

Fiat har sagt från början att Pandan skulle dröja ett år till den svenska marknaden, det är ingen hemlighet med det. Jag har 5 mil till närmaste Fiat-Alfa handlare. Att det ser olika ut på oilka platser i landet är inget konstigt och så är det för många märken.

"Om jag ändå framhärdar och köper bilen så måste jag när det är dax att serva åka tio mil till en auktoriserad verkstad"

Nej det måste du inte. Garantin på Fiat gäller även om du servar hos en icke-auktoriserad verkstad. Så du måste ingenting, du får serva bilen hos vilken all-bilsverkstad som helst. F ö är bilen mycket lättservad, så man behöver inte vara raketforskare för att byta oljefilter och olja i den. Det bör vilken mekaniker som helst klara av, så jag ser ingen fara med att åka till en allbilsverkstad. Det är många som använder dem, för många olika märken och det fungerar bra. Varför detta alternativ inte skulle vara tillgängligt för just Fiat plötsligt förstår jag inte, självfallet fungerar det.

"med mekaniker som aldrig sett en Panda och som knappast har fått utbildning på den."

Ännu en av dina konspirationsteorier. Fiat, precis som andra i Sverige, utbildar faktiskt sina verkstäder och servicepersonal på sina modeller. Det är det som gör en auktoriserad verkstad till en auktoriserad verkstad, att de har fått utbildning på märket och märkets modeller.

Så nej, det stämmer inte att Fiat inte har utbildning för sina verkstäder och servicepersonal.

"Och att sen sälja en tre år gammal Fiat här uppe i norr vill jag inte ens tänka på vilket värderas det skulle innebära."

Du behåller alltså bara bilar tre år? Skulle jag aldrig göra, jag behåller mina bilar tills jag har kört över 15 000 mil med dem och det brukar ta längre tid än tre år för mig...

"Dina försök att skönmåla det italienska bilägandet är lite överdrivna, minst sagt."

Jag tycker det är överdrivet att påstå att jag skönmålar någonting. Jag tycker inte att det är en skönmålning att säga att Fiat för ett år sedan sa att det skulle ta ett år för Pandan att komma till Sverige. Hur du kan få till att detta är "skönmålning" av ägande av en Fiat, det är för mig helt obegripligt.

Fiats organisation är seriös, det är inte en maffia vi pratar om. Däremot är Fiat ett litet märke i Sverige och det gör att det är få som har intresse av att sälja märket. Men att det inte finns lika många handlare för Fiat som det finns för exempelvis Volvo innebär inte att organisationen är oseriös. Seriositet har inget med antalet återförsäljare att göra. Exempelvis Ferrari eller Maserati har väldigt få återförsäljare i Sverige, men jag vet ingen som kallar dem för oseriösa för det...

#14
mcregor
2012-11-15 13:20

@Raphael: Du måste vara en av de största Fiat-entusiasterna i Sverige. Frågan är - har du nån knytning till Fiat annat än att du är entusiast ut i fingerspetsarna ? Du tycks "veta" sådant som Fiat i Sverige inte meddelat officiellt så jag undrar hur du får den informationen....
Sen får du gärna vara lite mera kortfattad i dina kommentarer om du vill att vi skall läsa. Det blir lite långtradigt tjatigt som det är idag så man hoppar gärna över dina uppsatser. Som dom skriver i dagstidningarnas insändarsidor - skriv kort så når du flera.

#15
2012-11-15 13:44

Jag noterar att Raphael liksom jag har en dragning till latinska bilar så då borde vi ju egentligen inte gräla ;-)

Men herregud! Du tycker alltså att Fiat Sverige är en bra och seriös generalagent?

Ta av skygglapparna. Annars framstår du bara som en i raden av dessa enögda märkesfundamentalister som inte kan medge det minsta lilla fel hos sitt märke och hela dess verksamhet.

Jag har ägt både Fiat och Alfa så jag vet vad jag pratar om och "tramset" om outbildade mekaniker är inget trams. Det har jag upplevt själv. Men givetvis finns det duktiga och seriösa verkstäder också vilket jag gärna framhåller.

När nuvarande organisationen sjösattes för några år sen så utlovades som vanligt att alla problem som de själva erkände skulle lösas. Nu med facit i hand kan man konstatera att det visserligen går åt rätt håll men alltför sakta. Att Pandan dröjer är ett exempel. Och att den nordligaste försäljaren finns i Kramfors ett annat, (40 mil bort fel av mig.) Ett tredje fel är att säljarna oftast är outbildade/ointresserade av av pusha för bilarna. Inte alla ÅF ska sägas, men många. Inte skitsnack utan en realitet tyvärr!

Fiat måste bestämma sig; satsa på Norden-marknaden ordentligt eller då lämna helt.

"Sakligt och korrekt", "sanslösa uttalanden", körkort för att uttala sig".
Jo tjenare. Allt är guld och gröna skogar vilket man ser på Bil Swedens senaste försäljningssiffror. Idel italienare på i topp!

Trollar du eller är du på riktigt? Och om du är på riktigt vill jag gärna höra om du har något kritiskt att säga om Fiat idag? Någonting? Lancia Flavia t ex: Är den värdig att bära Lancia märket eller är den en våldtäkt på ett av bilhistoriens anrikaste märken. Men det är väl bara positivt det också eller?
Finns det överhuvudtaget någonting som du är kritisk emot eller?

Jag älskar italienska bilar men för den skull är jag inte inskränkt...

#16
2012-11-15 14:51

Hugaliga om detta är årets smartaste bil! Vart är världen på väg?

#17
2012-11-15 14:59

Heja Raphael! Fortsätt med dina initierade och väl pålästa inlägg. Det gör inget om de är långa eftersom de innehåller så mycket information! Pandan verkar ju vara mycket trevligare och mera praktisk bil än Up! Latinska bilar är undervärderade. (är inne på min tredje franska bil, tidigare haft också Fiat) Både Panda och Up är dock lågprisbilar där man snålat in här och var. Båda har mindervärdiga säkerhetsbälten fram utan bältesförsträckare och kraftbegränsare men presterar hyggligt i frontalkrock förmodligen pga krockkudden. De är nog lika ur säkerhetssynpunkt vad gäller karosstrukturen, men Panda hade snålat in på sidokrockskudde i E-NCAP, vilket gav mer skador på thorax jämfört med Up. Pandan saknade också i E-NCAP ESC vilket gjorde att den inte kunde få 5 stjärnor. Rostskyddet är en annan svag punkt hos Fiats småvagnar. De tillverkas ju i Polen. När man påtalade för Ford att ny Ford Ka hade så dåligt rostskydd ursäktade man sig med att de tillverkades vid Fiats fabrik i Polen, där man inte hade utrustning för modernt rostskydd.. Det är måhända en förklaring men en klen ursäkt. Man önskar att Renault hade fått utforma säkehet och rostskydd så hade bilen varit oslagbar! En extra duvning rostskydd i nordenpakete skulle inte skada, även om det inte räddar dåliga limningar etc. ESC och sidokrockkudde fram är också självklarheter på en bil för vår marknad. Bältena fram funkar väl om man är medveten om konstruktionen och tar på dem omsorgsfullt och ser till att de sitter utan slack.

#18
2012-11-15 16:10

Gillar också sakligheten hos "Raphael" och vi kör båda Franskt så varför älta? ....
Tyvärr blir inget mer trovärdigt för att man skriver samma sak typ 8 gånger i samma text och det förvånar mig faktiskt att något så dåligt skrivet (13:08)kommer ifrån denna herre.

Känns som att denna stackars Panda har mycket på sina axlar nu men det skall bli spännande att träffa den.
Att den skulle stå i bilhallarna redan om två månader har jag dock svårt att tro på för varför då ingen reklam om den på hemsidan?
Men det är klart att det är ju en fördel om jag kan beställa den redan idag för varför se och provköra den ultimata bilen?

Att hoppa på de få som faktiskt tycker om bilarna leder dock ingen vart men jag föredrar att få lov att uttala mig om sådant som är bättre eller mindre bra hos ett fabrikat utan "att bli piskad på skinkorna" för det eller anklagad för att favorisera ett visst fabrikat.

#19
2012-11-15 16:42

Nu lugnar vi ner oss och diskuterar i trevligare ton i den här tråden.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, tillförordnad webbredaktör, Vi Bilägare.

#20
2012-11-15 17:09

Håller med att Up! inte är någon sensation -> livet går vidare.

#21
2012-11-15 18:17

Jag är inte heller imponerad av Up, det är bara ännu en liten bil. Liten bil = små resurser, det behöver man inte vara civilekonom för att räkna ut.
Sen kan ingen svart låda rädda en liten bil i krock med en större. Den mindre vikten är alltid en nackdel för dem som sitter i.

När det gäller Fiat, så är det beklagligt att de under så många år har motarbetat sig själva i Sverige. Jag har haft ett par Uno, en lysande liten bil som sålde bra, ja Fiat sålde ju bra här på 80-talet.
Men sedan den tiden har det gått utför här. Man kan inte bromsa sig uppför en backe, man måste gasa!

#22
2012-11-16 00:34

Nä, just det. Inget svar.

Det tolkar jag som att herrn tycker att Fiat är ofelbart och har världens bästa modellprogram och att Fiat Sverige med dess ÅF är bäst i Sverige.

Tänk vad förblindade folk kan vara istället för att se VERKLIGHETEN.

Men jag skulle kanske åka och titta på Up eller dess syskon, hela fyra kilometer bort blir det. Inte lika lockande att åka i sex timmar till Kramfors för närmaste Fiat-handlare.

#23
mcregor
2012-11-16 09:10

Att Up inte är nån sensation kan jag hålla med om men det är en trevlig småbil med mera säkerhetstänk och komforttänk än många av konkurrenterna. Jag undrar om alla ni som kritiserar den verkligen kört den också... Jag och främst hustrun har provkört det mesta som finns i småbilsväg de senaste månaderna och Up var en av de relativt få bilar som tilltalade henne direkt. Visst satte hon Polo före men för att vara såpass liten utanpå så var den ändå riktigt komfortabel inuti - och det kan inte sägas om speciellt många småbilar. Min högst subjektiva åsikt var också att den var ovanligt tystgående för att vara just en småbil - och den hade rejäla säten fram som inte heller är så vanligt på småbilar. Behövde jag en småbil för vardagskörning så skulle Up och dess syskon ligga bra till. Det man kan anföra emot dessa trillingar är främst att prisnivån ligger lite för högt i mina ögon - skillnaden gentemot bilar i Polo-klassen är i många fall alltför liten.

#24
2012-11-16 09:40

Det är synd att Vw väljer att ta så mycket betalt för Ac som borde vara standard idag.
Utan Ac känner man sig "nödgad" att välja "High up" paketet som gör att bilen går ifrån att vara torftigt utrustad till bra utrustad.

Om Ac vore standard så skulle en 4 dörrars Up! kosta under 110.000kr och DET är prisvärt!
Drygt 130.000kr är inte så mycket pengar för en ny och vettig bil och jämfört med Iq så är den närmast ett fynd,..men som sagt så hamnar priset lite väl nära flera duktiga konkurrenter en storlek upp. ( inte minst storebror är en farlig konkurrent )

Gillar bilen trots sitt pris.

#25
mcregor
2012-11-16 10:12

Letar man lite så går det ju faktiskt att få tag i en "trilling" med AC och "City stop" för strax under 100.000 kr - http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Citigo_1_0_41983201.htm?ca=9&w=2
--- eller denna - http://www.blocket.se/orebro/SEAT_Mii_1_0_75hk_Style_MILJOBIL_40636648.htm?ca=9&w=2
Och det är väl där denna bilstorlek bör ligga om konstruktionen är modern och rimligt säker. Hade gärna fått vara 5-dörras men man kan ju inte få allt...

#26
Leif Larsson
2012-11-16 11:43

Förutom att Motormännen utsett VW Up till årets smartaste bil. Så testar Motor de tre syskombilarna Up, Mii och Citigo i senaste numret. Alla tre bilarna vann!(?) Jag kan tycka att farthållare (tillval i premiumpaketet) i UP är onödigt. Det är en utpräglad stadsbil och hur ofta använder man farthållaren i staden. För övrigt är Motor en läsvärd tiding (likaså Vib) I senaste numret av Motor finns det en del att läsa om dubbdäck , med en del statistik till, vilket måste glädja en del här på "trådarna"

#27
2012-11-16 12:42

Farthållare hade jag gärna valt till.
För 3900kr ingår även färddator samt backsensorer,..får väl anses skäligt då det är valfria tillbehör?
Eller så betalar man 12500Kr och får än mer utrustning t.e.x Panoramatak,snyggare fälgar m.m förutom då farthållaren fast då börjar ju bilen förståss att bli väldigt dyr.

Det finns andra paket också som gör bilen mer "personlig" för den som önskar.

Dock om det är utrustning som man önskar i dessa små bilar till ett lågt pris så är ju Seaten i "mcregors" länk mer än lite svårslagen.
Ordinarie pris förvisso 20.000kr mer men då verkar mer utrustning ingå än i Up!

#28
2012-11-16 19:01

Håller helt med Mistro: även en stadsknatte bör ha farthållare. Det är och blir rätt många 40--70-sträckor där den gör körningen bekvämare och risken för fortkörningsböter mindre. Det jag finner primitivt med Up!&co är att inte ens en helt ny knattemodell erbjuder riktig klimatanläggning som tillval utan bara AC.

#29
mcregor
2012-11-16 20:17

I en småbil får man nog finna sig i att vissa saker förenklats - t ex att man får klara sig med AC. Vi har tidigare konstaterat att priset inte är oviktigt i dessa storleksklasser så vi får nog finna oss i en del förenklingar även om Up enligt riktprislistan inte är direkt billig (tyvärr). Men ju mera bekvämlighet vi bygger in - detso dyrare blir bilen oundvikligen. Personligen ser jag hellre att säkerheten stärks med bl a s k city stop-system. Klarar man sig inte utan klima så får man ta steget upp till t ex VW Polo där man kan få en hel del bekvämlighetstillval.

#30
2012-11-17 12:36

Just upptäckt att Fiat 500 inte har krockgardin i baksätet, bara fram – oväntat eftersom alla alltid berömt lyxen i 500, detta är istället snålhet och fusk eftersom denna brist säkert undgår de flesta.
Och naturligtvis har man sparat in just därför.

#31
mcregor
2012-11-17 14:52

Hej N-iklas,
"Alla" är nog främst Raphael för han verkar veta allt om bl a Fiat. Vi andra får hålla tillgodo med det tidningar och generalagenter informerar om för bilen finns ju inte i Sverige ännu.

#32
2012-11-17 16:05

@ mcgregor:

Fiat 500 har sålts här sen 2008. Du tänker förmodligen på nya Pandan som nu är snart ett år försenad pga av den sedvanliga förseningen från italienarnas sida pga av deras ointresse för den nordiska marknaden.

Och om N-iklas är så bekymrad över att en så uppenbart tvåsitsig bil som 500:an saknar sidokrockkuddar i baksätet så är han garanterat lika upprörd över splitt nya Opel Mokkas usla bakåtsikt pga av idiotisk design?

#33
mcregor
2012-11-17 17:40

Jag tänkte på 500L eftersom den "gamla" 500-modellen ju inte är speciellt intressant att diskutera så du hade delvis rätt Rålle...:)
Sen håller jag med dig att OM det var den gamla 500-modellen så är det ju i praktiken en 2-sitsig bil så nån katastrof är det ju inte om det saknas gardiner bak. Däremot 500L (och Panda) har ju Raphael verkligen propagerat för som en familjebil så där får man väl hoppas att säkerhetsutrustningen är lite mera omfattande.
Gamla 500:an är ju i princip en Ford Ka och jag förstår inte riktigt detta med "lyx" - inget som direkt översvallat mig när jag provsuttit båda dessa modeller.

#34
2012-11-18 09:52

Seat Citigon i mcregors länk är ju verkligen snygg, betydligt snyggare än Up, den har ju det mesta och det enda jag personligen saknar är automatlåda.
Den här typen av bilar, som ju huvudsakligen används i tätort, borde vara standardutrustade med automatlåda.
Men kommer den som fungerande elbil så löser det sig säkert om inte priset blir fel.

#35
2012-11-18 11:43

@ mcgregor:

Hehe, jag borde ju fattat att du menade 500L, my bad!

Har letat lite nu men inte hittat uppgifter om huruvida den har gardiner bak eller ej. Men då jag är rätt ointresserad av säkerhetsutrustning så vet jag inte om jämförbara bilar brukar ha den utrustningen eller ej?

#36
2012-11-19 22:28

@ raphael
I senaste numret av ViB testar dom Panda 4x4 och då säger generalagenten att dom troligtvis inte ska ta in den. Den blir för dyr tydligen. Eventuellt ska dom ta in gasvarianten och hoppas på kommuner och landsting.

Riktigt synd på en bil som verkar vara riktig trevlig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.