Nästa artikel
Volkswagen planerar eldriven Phaeton
Nyheter

Volkswagen planerar eldriven Phaeton

Publicerad 14 oktober 2015
Nästa generation av lyxlimousinen Phaeton kommer att vara eldriven.
Volkswagen presenterar nu sin framtida strategi på bilmarknaden. Den omfattar bland annat mindre diesel och mer eldrivet.
Biltillverkaren ska minska investeringarna med ungefär nio miljader kronor per år och fokus kommer flyttas till eldrivet.

Lyxbilen Phaetons framtid har varit oviss, med uppskjuten lansering av den nya generationen. Nu meddelar Volkswagen i ett pressmeddelande att nästa Phaeton kommer att vara en elbil.

När det gäller diesel så kommer Volkswagen gå över till motorer med SCR- och Adblue-teknologi i Europa och Nordamerika.

MQB-plattformen kommer att utvecklas med fokus på laddhybrider med längre räckvidd.

– Volkswagen ompositionerar sitt varumärke inför framtiden. Vi blir mer effektiva, vi ger våra produkter och våra kärnteknologier ett nytt fokus och vi skapar utrymme för våra framåtblickande teknologier genom att snabba på vårt effektiviseringsprogram, betonar Herbert Diess, chef för Volkswagen personbilar.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens strategier?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-14 13:34
celef

Hoppas Pheaton får ett snyggare och spännande utseende oxå, jag förvånas över att dom ens har sålt något exemplar av tidigare modeller, rent formmässigt har dom varit katastrofa

#2 • Uppdaterat: 2015-10-14 14:46
Reverend Benny

Tror det är svårt att säga att det var en felsatsning och prata om förlust då vi inte vet hur mkt erfarenhet som Phaeton gav VW när det gäller att bygga bilar och nyttja ny teknik.
Tror Phaeton resulterade i över 100 nya patent när det gäller tekniska lösningar och tycker det säger något om att det ändå var rätt mkt ny teknik.
Saker som adaptiv farthållare är ju saker som var sci-fi då men mer eller mindre standard nu.

Tror inte VW skulle satsat på en ny Phaeton om det första projektet var en ekonomisk katastrof och dom inte vunnit ekonomiskt på det i slutändan.

#3 • Uppdaterat: 2015-10-14 14:57
Hackenbush

Phaeton har inte byggts för att sticka ut utan är mera som diskret lyx och det har de lyckats med.
Tycker man inte att den är lyxig har man nog aldrig suttit i en Phaeton. Det är definitivt ingen "Passat" känsla i den.
Jag skulle nog aldrig köpa en sådan som el-bil och inte Diesel heller för den delen utan helst en bensinversion. Har man råd att köpa den har man nog råd att tanka den med. Ingen köper väl en Phaeton för att köra så snålt som möjligt?

#4 • Uppdaterat: 2015-10-14 16:21
Matz Stig Knut

Lyxbilar som Phaeton passar helt enkelt inte in under Volkswagens varumärke, ingen associerar varumärket med lyx. Sedan spelar det ingen roll hur duktiga tekniker VW har och att de alldeles säkert kan bygga en lyxbil (även om man börjar undra). Kundens upplevelse av varumärket och företagets tekniska förmåga är två helt olika saker.

#5 • Uppdaterat: 2015-10-14 16:52
haklar

FUSKWAGEN har väl inget alternativ i dagsläget än en "ren" elmotor - men hur görs elen - med KOL i alla fall i Fuskland. Om det skall vara miljövinst borde alla hybridbilar alltid köras 50% på el inte som Mercedes där elmotorn kopplas bort i farter över 15 km/h men bilen KLASSAS som "miljöbil " ........

#6 • Uppdaterat: 2015-10-14 18:54
ENTJ1

Denna köps bla för just anonymitetens skull,alla vill inte "synas".
Bugattin står skymd i garaget med klinkersgolv, tillsammans med skinnmöblerna och humidoren..
Och Ducatin ej att förglömma.

#7 • Uppdaterat: 2015-10-14 19:26
Oomkullrunkelig

Hybridbilar är enda möjligheten för VW. Sista chansen att rädda företaget.

#8 • Uppdaterat: 2015-10-15 08:36
johafor

@ hackenbush Jag undrar varför de som har råd inte skulle köpa en elbil i form av nåt som liknar Phaeton? Och varför skulle någon som köper Phaeton inte vilja köra så snålt som möjligt? Att vilja åka bekvämt innebär ju inte att en automatiskt vill ha något miljömonster till bil, eller kunna skryta för omgivningen om att en minsann har en mullrig W12 under huven.

Jag har förresten för mig att det var du som tog bort ett inlägg jag gjorde om onödigheten med just såna motorer eftersom det väl egentligen handlar om att kompensera för något annat, ingen någonstans har ju nytta av en sån motor. Du tog bort inlägget för att du tyckte att det var för provokativt (att ex personangrepp, rasism och rent mobbningsliknande inlägg får stå kvar kan ju för övrigt få en att ifrågasätta prioriteringarna i er redigering). Men nu förstod jag att det var väldigt nära hjärtat som min dåvarande replik träffade |-D

#9 • Uppdaterat: 2015-10-15 10:46
Hackenbush

johafor,
jag skrev inte vad "folk" föredrar för drivkälla i Phaeton, jag skrev vad JAG föredrar.
Sedan när det gäller övriga som vill köpa Phaeton så är nog inte vad den kommer att kosta i drivmedel det första de tänker på. En Phateon kör man nog gärna på långresor för att den är bekväm och då kan en begränsad räckvidd vara ett problem med den som elbil, men jag har inget emot att man försöker lansera den som elbil för all utveckling i detta med elbilar är välkommet.
När det gäller moderering så kan det vara knepigt för vad som inte stör en del i ett inlägg kan vara störande för andra. Man får tänka på totalbilden för att redigera så att det kan tänkas vara ok för ALLA.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.