Bild
Nästa artikel

Volkswagen Passat – sjunde upplagan är här

Paris

Nu rycks skynket från nya Volkswagen Passat. Motorerna blir snålare, utrustningslistan utökas och formgivningen lånar drag från Volkswagen Phaeton. Leveranserna inleds i början av 2011.

Bilsalongen i Paris har nu öppnat och världspremiärerna avlöser varandra. Volkswagens största nyhet är utan tvekan nya generationen Volkswagen Passat.

Sedan modellen introducerades 1973 har mer än 15 miljoner exemplar sålts runt om i världen. Nuvarande Volkswagen Passat lanserades 2005 och bilen som nu presenteras är den sjunde generationen i ordningen.

Men är det ett riktigt generationsskifte? Generation sju bygger på samma plattform som sexan och förändringarna till trots kan modellen inte benämnas som en helt ny bil.

Likväl finns det många nyheter att rapportera om.

Drag från Phaeton
Framtill på bilen har Volkswagen anpassat Passat enligt märkets nya så kallade design-DNA. Formgivarna har bland annat lånat drag från större och mer exklusiva Volkswagen Phaeton.

Strålkastarna är nya och grillen består numera av fyra tvärställda ribbor. Karosslinjerna har blivit mer tydligt markerade och baktill upplevs bilen aningen bredare.

Insidan har fått en rejäl genomgång med en lång rad nyheter. Däribland märks nackstöd som kan justeras horisontellt, nya dörrsidor med belysning som tillval, klimatstol med massagefunktion och en analog klocka i mitten av instrumenttavlan.

Dessutom har instrumentpanelen och mittkonsolen med tillhörande instrument och reglage fått en ny formgivning. Enligt Volkswagen har kvalitetskänslan skruvats upp ytterligare.


Därtill har listan med utrustningen utökats med nya finesser. Bland annat hjälpsystemet Easy Open som kan fås till Volkswagen Passat som sedan. Med en fotrörelse bakom bilen kan systemet, via en sensor i stötfångaren, automatiskt öppna bagageluckan. Praktiskt när armar och händer är upptagna.

0,41 liter per mil
Sju motorer kommer att stå till förfogande när bilen lanseras, fyra bensinare och tre dieslar i effektspannet 105 till 300 hästkrafter.

Snålast är turbodieseln på 105 hästar och 250 newtonmeter som ger en förbrukning på 0,41 liter/mil och ett CO2-utsläpp på låga 109 gram/km.

En annan intressant motor är den överladdade 1,4-litersmotorn med turbo och kompressor som drivs av fordonsgas och levererar 150 hästkrafter. Ytterligare en motor på 1,4 liter med turbo, kompressor och 160 hästar har anpassats för etanol.

Volkswagen uppger att motorerna blivit upp till 19 procent mer effektiva jämfört med den utgående generationen.

Nya Volkswagen Passat anländer till svenska bilhallar i början av 2011, både som sedan och kombi.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Passat?

Kommentarer

#1
jarl s
2010-09-30 08:50

Ser rätt likadan ut. Men är säkert bra. Som nya Golfen.

#2
Jägaren
2010-09-30 10:02

Det hade inte gjort något designen hade varit lite mer djärv. Den är ganska lik den nuvarande modellen, tyvärr.

#3
U.L.
2010-09-30 10:20

Det är många som tycker att VW-design är tråkig med rätta, men det är tydligen detta som säljer.

#4
2010-09-30 10:56

Det är bara att hålla med föregående talare, ser i princip exakt likadan ut som nuvarande modell. Hoppas att VW behåller stolarna som de är, för de ytterst komfortabla.

#5
Raymond K
2010-09-30 11:05

Passat har alltid varit trevliga att köra och trevliga att äga, men designen har inte på någon årsmodell varit speciellt snygg.
Inte ful heller för den delen men lite utslätad.
Måste säga att jag faktiskt föredrar förra modellens front, den nya fronten gör bara bilen ännu mer utslätad.

#6
2010-09-30 11:35

Noterar att även Passaten i likhet med nya Volvon saknar skyddslister på dörrarna. Kanske finns som tillbehör, men varför väljer man att visa en bil på mässan som inte har alla tillbehör? En sådan elementär sak som dörrlister borde ju vara en självklarhet.

#7
mctar
2010-09-30 12:22

Man har tydligen flyttat ner listen till underkant dörr... På den tidigare satt den vid plåtvecket, där gör den nytta, inte i uk dörr.
Personligen tycker jag denna är snygg, särskilt lyktorna fram. Dessa kallas säkert "bi-xenon plus med kurvljus" och kostar säkert 15.000:- extra!

#8
A Sundberg
2010-09-30 14:31

Jag hoppas den är bättre än den gamla som verkligen är av usel kvalitet, har själv en 2006 Passat och det är bara problem, suck..

#9
2010-09-30 16:13

Passaten säljer naturligtvis inte på att vara slätstruken, VW Passat är långt ifrån det billigaste alternativet i sin klass.
Kvinnor köper gärna bil utifrån utseende (generellt menat). Passaten korades till årets kvinnobil 2010 i Danmark.
http://www.volkswagen.dk/vw/Nyheder/Pressemeddelelser/?PressId=1317
:o)

Mina Passater har varit bra biler med ganska lite bekymmer. Min nuvarande 03;a är inget undantag.

Missnöjet med VW överlag beror nog mest på eftermarknaden, alltså verkstäderna och mindre på kvalitén.

#10
jan edman
2010-09-30 16:18

Är det inte bara en facelift ?Reklammakarna har tydligen lyckats bra

#11
2010-09-30 17:25

Jag tycker att den är klart snyggare än föregångaren och den har en ganska diskret utformningsom onte sticker ut och det behöver den ju inte heller.
Att ta bort skyddslisterna är ju ganska fånigt, men de sitter ju ändå inte där de ska då parkeringsgrannen slår upp dörren.
Kul med en snyggare färg på inredningen istället för den alltför vanliga mörkgrå/svarta.

#12
Fredrik J
2010-09-30 21:06

När det gäller design av bakpartiet på kombi/hgv så anser jag personligen att volvo leder stort och har så gjort dom senaste 10-15 åren. Varken BMW MB VW eller Jaguar designar snyggare bakpartier och baklampor på kombi bilar. Tyskarna har en speciell konservativ smak och håller sig till den. Men Japaner och Koreaner kopierar friskt volvos kombi modeller ex. KIA ceed honda hrv och många andra.

#13
gottfrid
2010-09-30 22:10

VW har en fantastiskt bra PR-avdelning, som lyckas "lura" alla att det är en ny modell när det i själva verket bara är en face-lift, prcis som i fallet Golf och Touran.

#14
2010-10-01 08:42

Ok, du kan kalla det en face-lift, men det spelar ju inte så stor roll, den är ju ovanligt lyckad.
---
När det gäller Volvos bakparti på kombimodellerna tycker jag att det är det minst lyckade och på V60 totalt misslyckat.
Här har Passat lyckats väsentligt bättre.

#15
Aldrig mer Toyota
2010-10-01 16:54

Jag tycker att bilen ser trevlig ut särskilt jämfört med de japanska skitbilarna tex Toyota och Subaru som ser fördjä***a ut!

#16
2010-10-01 18:14

Egentligen är jag inte så känslig för hur bilen ser ut ... inte för min bruksbil i varje fall .. Okay, den ska helst se ut som en bil!
.
MEN att som Fredrik J påstå att Volvo skulle leda bakparti-designen .. är rent löjligt.
.
V70 är verkligen ingen skönhet i baken! Rent faktiskt är den nog något av det fulaste man kan beskåda i modern bakändeparti ... på bilar!
.
.
Passaten ska nog försöka behålla sin tidlösa form .. en tid framöver. Den är ganska lyckad ...
Man ser direkt att det är en VW Passat och ändå sticker den inte ut ..
.

#17
Simon D
2010-10-01 18:48

V70 ser ju för bedrövlig ut bakifrån! Tänker varje gång jag kör bakom en V70 på hur fula dom är. Saknar totalt harmoni i linjespråket. Första 850 kombin var helt ok, sen blev de bara fulare för varje generation

#18
MR X
2010-10-02 09:24

Jäkligt snygg inredning!! :)

#19
DeN
2010-10-02 11:13

Ny???
Det är ju bara en facliftad bil, samma gamla instrumentbräda men med nya färger och analog klocka är väl enda likheten med Phaeton...
Instrumentet är ju VWs "standardinstrument" som snart finns i alla VAG bilar (tex Octavia, Touran, A1, Superb osv), men med egenstylade mätartavlor och färgsidsplay...trist.
Att kalla det en "rejäl geneomgång" är väl ett skämt från Vi bilägare? Eller kanske klippt dirket från VWs pressmaterial kanske?
Dessutom ser kombin, med de lite "hårdare" bakljusen, allt mer ut som gamla Opel Vectra, bara att jämföra...så mycket "design DNA" är det nog inte.
Jag hade definitivt väntat mig mer av VW denna gång, att göra så här lite på en över sex år gammal bil och kalla den ny känns som att lura kunderna. Kan tänka mig att de höjer priset på kuppen...dvs tjänar ännu mer på att sälja redan gamla delar som sedan länge tillverkningstekniskt har betalat sig.
Folk klagar på att Saab 9-5 var gammal, men faktum är att Passaten kommer i princip vara lika gammal när det är dags för nästa äkta nya passatplattform...

#20
Qvist
2010-10-03 10:25

A Sundberg, så olika det kan vara. Jag har också en Passat 06:a och den har varit precis som mina tidigare Vw. Inga problem. Bara tanka och köra. Servicen sköter jag som man ska naturligtvis.

#21
2010-10-06 11:47

Qvist - Jag måste ha fått ett måndagsexemplar, den är kass!!

#22
mctar
2010-10-07 12:14

DeN: Saaben är idag 12år gammal. Passat 5år. De flesta tror på en ny version 2012-2013. Om det stämmer kommer alltså den max vara 8år. Upprepar att Saaben är 12år... (Den är med andra ord lika mycket hälften så gammal, som lika så gammal). Sedan borde du nog titta på bilen lite närmare, för att den har samma instrumentbräda som de andra bilarna som A1 Octavia osv stämmer ju inte alls. Att ratt och radio är lika/likn,ande betyder inte att hela instrumenbrädan är lika, eller??

#23
DeN
2010-10-08 00:40

mctar...titta lite nogrrannare på mitt inlägg igen, läs lite noggrannare.
Intrumentbräda är inte samma sak som instrument.
Instrumentbrädan är på denna faceliftade Passat i princip samma som innan facelift, klockan är ny plus några andra detaljer...
Däremot är INSTRUMENTET (eller "mätarna" om du så vill, även kallat kombiinstrumentet på fackspråk) är samma enhet som VAG numera använder i snart alla VW, Skoda och vissa Audisar (tex A1).
Det byggs på samma kretskort, plast osv...
Det som varieras är stil på mätartavlor, nålar, typ av display och den så kallade trimplasten runt instrumenthuset när det monteras i instrumentbrädan...precis som man har samma "radio" i de flesta VAG-bilar men med lite ändrad styling för att försöka skilja få kunderna att tro att VW och Skoda är olika bilar, trots att det i princip är samma bil...

#24
mctar
2010-10-08 10:14

DeN: Jag läste lite slarvigt där,men om du menar "instrument" - som i varvräknare, hastighetsmätare, tempmätare och tankmätare så finns faktiskt likheten även i Volvo och Ford, ja nästan alla bilar har ju faktiskt dessa mäatare...

#25
Larson
2010-10-12 00:08

Hoppas kvaliten är bättre ochså, måste säga att jag inte är imponerad hitills, dyr service o ojämn kvalite, finns intressantare alternativ även om jag annars gillar körkänslan

#26
Matte
2010-10-16 10:58

Hmmmm, jag hoppas dom har sjystat till ljudnivån också! Var spekulant på den tidigare versionen, ända tills jag provkörde den! Det lät som att det satt en "punk-orkester" och en mindre stenkross i bagaget under provturen, inte alls imponerande! Jag frågade säljaren om det ingick hörselkåpor i nåt av tillbehörs paketen, varvid han såg ut som en fågelholk! Tilläggas bör att jag då åkte Volvo XC70, och hade aldrig tänkt på hur tyst och bekväm den var, förrän jag provkört Passaten! Nu färdas jag tyst och bekvämt i en BMW 320d touring, och är mycket nöjd med allt denna bil bjuder i komfort, ekonomi (nåja...) och prestige!

#27
PKo
2010-11-21 18:01

Det i särklass bästa med Passaterna jag normalt hyr är farthållaren. Ett tryck uppåt och hastigheten stiger 10 km/h, ett tryck nedåt och hastigheten faller motsvarande - på motorväg man kör bilen med farthållaren, helt suveränt, aldrig sett lika bra funktion i andra bilar. Kör man mycket är det värt mycket.

I övrigt:
Dieselmotorn är bäst. flexifuelen är inte dum, tvekar ibland lite på lågvarv, antagligen innan kompressorn varvar upp, så flexifuelen inte i klass med dieseln, automat saknas tyvärr oftast.

Instrumentbrädan i Passat brukar inte vara nått att skriva hem om, får man silverplastvarianten så känns den mer som en gammal Hitachi-radio. Jag har nog kört par tusen hyr-mil i Passat, tar nycklarna i receptionen å, har ännu inte lärt mig hitta bland knapparna.

Fick vid ett tillfälle en V70 med flexifuel - hyr aldrig mer om jag kan undvika. Farthållare från 70-talet, surrig svag motor 4000 rpm vid 130 km/h - påminner om en gammal Fiat 127.

#28
k.h
2011-02-03 19:21

den gamla r-linen är snyggare!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.