Bild
Nästa artikel

Volkswagen Passat facelift – rapport från premiären

Nyheter

Nu är det dags för medelåldersuppdatering av Volkswagen Passat och Erik Wedberg är på plats vid premiäravtäckningen i Hamburg. Vad är nytt?

Hej Erik, nu när du står bredvid nya Passat kan du väl berätta vad som är nytt.
– Det går fort! Det är nämligen inte så mycket nytt. Utseendemässigt är det svårt att se nyheterna. Om man tittar noga ser man att stötfångarna fram och bak har fått lite ny design och baktill ser man att bakljusen har samma form men nya LED-signaturer. Passaten får nu tre tydliga L-former i vardera bakljus.

Finns det inga tekniska nyheter?
– Jodå, mest intressant är laddhybriden som många har väntat på. Passat GTE har ju inte gått att köpa sedan en tid tillbaka i väntan på uppdateringen och enligt Volkswagen Sverige har man ett antal tusen beställningar som ligger och väntar. Uppdaterade Passat GTE har samma totala systemeffekt som tidigare, 218 hk, men batteripaketet växer från 9,9 till 13,0 kWh och det gör att den elektriska räckvidden ökar till 55 km i WLTP-körcykeln. Det kan översättas till 70 km NEDC. Gamla Passat GTE kom upp till 50 km NEDC på el. Visst är det en förbättring, men inte så stor som jag hade hoppats på.

Något mer nytt?
– Det blir en hel del detaljförändringar i motorutbudet och mest intressant är de nya motorerna 1,5 TSI Evo och 2,0 TDI Evo. Dessutom får Passaten ett antal nya tekniksystem och blir faktiskt den mest självkörande VW-bilen. Den sägs vara ännu lite mer autonom än Touareg.

Högre priser?
– Priserna avslöjas tyvärr inte än på ett tag och lanseringen i Sverige blir först framåt sensommaren.


Läs mer om nya Passat i Vi Bilägare 03/2019 som kommer ut den 19 februari. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat?
 

Kommentarer

#1
2019-02-06 08:02

https://youtu.be/fPKvw6eeKK4
Bästa "bilkanalen" på Youtube.
Viss skillnad mot gammelmedia, ViB.

#2
2019-02-06 08:33

Volvo v60 är så mycket snyggare. Om den är bättre har jag dock ingen aning om.

#3
2019-02-06 08:41

Humor med facelift från en firma där alla bilar ser lika dana ut :)

#4
2019-02-06 09:13

Jag tror att utseendet är "good enough" för den flesta. Är det här marknadens bästa laddhybrid nu?

#5
2019-02-06 09:54

Jag tror att marknadens bästa laddhybrid är McLaren P1 eller möjligen Porsche 919.
Med det vill jag väl mest säga att alla bilar är kompromisser. Jag tror att Passat GTE fortfarande har för hög prislapp (för mig).

#6
2019-02-06 10:13

1,5 tsi med cylinderavstängning bör vara riktigt intressant i denna laddhybrid.
Bensinmotorn bör ju rimligen gå en del på lägre effekt med två cylindrar avstängda i hybridläget.

#7
2019-02-06 10:52

Njae, både Porsche 918 och p1 har rätt begränsad räckvidd, lägg till dåligt bagageutrymme och högt pris så skulle de nog kommit sist i ViBs test.

Men priset på en gte skulle ju kunna sätta käppar i hjulet jmf. tex optiman.

#8
2019-02-06 11:05

Tycker att utseendet i nosen blev lite snyggare och rundare, än den tidigare som var ganska rak och stram.
GTE får inte 1,5 TSi med cylinderavstängning utan den gamla 1,4 TSi vilket kanske är en miss när de ändå behövde göra om alla typningar mot WLTP.
Är Passat GTE den bästa laddhybriden nu? Nä, fortfarande är räckvidden på el lite för kort, Optima är fortfarande längre trots att den funnits ett tag nu. Håller även med LM att den är för dyr, men eftersom den säljer så pass bra som den gör så finns ju ingen anledning för VW att sänka priset.

#9
2019-02-06 11:53

Vaddå nya 1,5? Jag har haft den med cylinderavstängning (förvisso i form av 1,4) i min flera år gamla Seat. Vad är nytt?

Robban
Gamla 1,4? Vilken menar du? Den förra hade ju cylinderavstängning.

#10
2019-02-06 12:22

Hm, Undrar hur länge den där front-"läppen" sitter kvar över snövallarna här i byn...

#11
2019-02-06 12:37

Enmannarobban

Har inte Optiman en räckvidd på 62km enligt NEDC?

Passaten är ju annars bra mycket piggare med en bättre bensinmotor. Föredrar även interiören framför Optimans. Förmodligen trevligare att köra överlag, har dock aldrig kört Optiman.

#12
2019-02-06 12:40

Enannanrobban, Optima har väl 62km NEDC-räckvidd på el, jmf med uppdaterade passats 70km, så det stämmer nog inte. Verkligheten vet vi ju inte, men passatens batteri är ju också lite större än optimans nu så jag tror passaten kommer något längre än optiman.

#13
2019-02-06 12:44

Axa, 1,4:an med cylinderavstängning finns på vissa modeller men inte på alla 1,4:or.
1,5:an som släpptes till 2018 har det.
1,4:an i GTE har inte cylinderavstängning om jag förstått det rätt.

#14
2019-02-06 12:47

Klabbe och Apex, vill minnas att jag hört att det även fungerar att köra Optima kombi ca 6 mil på riktigt så det kanske blir lika lika då i slutänden.

#15
2019-02-06 16:53

Tragiskt! Varför finns den inte som 100% elbil med räckvidd 60 mil. Det saknas en vettig elbil för 4-5-personers familjen och som veckopendlar till fritidshuset.

#16
2019-02-06 16:59

Saabium lägger som vanligt en trött kommentar.
Ingen är intresserad av vad du tycker om bilars utseende.
Allt som inte är Volvo eller Saab är ju alltid skit i din värld.

#17
2019-02-06 19:30

Robban
Ok. Jag fick för mig att samtliga 1,4 av de senare årsmodellerna var med cylinderavstängning. Och om jag minns rätt så var det enligt spec ingen skillnad i hk och kNm mellan 1,4 och 1,5. Så det skulle vara intressant att vet vad som var skillnad mellan ACT och EVO förutom en deciliter.

#18
2019-02-06 19:49

Sveriges tråkigaste bil, är fortfarande tråkig. Ingen känsla eller glädje och inte snygg nånstans.

#19
2019-02-06 20:39

Clas
Jag är inte själv ett fan av Passat. Har haft en och den gjorde sitt jobb. Att den kan upplevas tråkig förstår jag men hur många ”folkbilar” är egentligen roliga, eller roligare än Passat? Volvo, Skoda, BMW, MB, Ford, Opel, etc?
Nåja, roligheten i vanliga bilar kanske följer av motorval. Annars får man hålla sig till sport, tvåsitsigt eller mc om man vill att det ska vara roligt på riktigt.

#20
2019-02-06 20:55

Nä Clas praktiskt tråkig vad är det för fel med det.
Annars så får du välja en överdesignad riskokare utan bakåtsikt och strålkastare som grodögon eller en Citroën med Dom egenheter och tvärtemot saker som der medför.
Eller så väljer man något extra som Axa säger som verkligen är roligt.

#21
2019-02-06 21:03

Sveriges tråkigaste bil ? Där borde en sur V90 kunna platsa bra, inte särskilt rolig bil.

#22
2019-02-07 08:21

Det är en Passat, det gör sitt jobb trots slätstrukenheten. Passar alltså in utmärkt i landet Mellanmjölk. Inget fel med det!

#23
2019-02-07 10:18

Synd att den analoga klockan försvann. Den kändes lite exklusive på en bil som VW Passat. Annars får man väl inga vill ha känslor när man sätter sig i en VW Passat. Känns ganska tråkig. Fast den är till storleken nästan lika stor som en Audi A6 men kostar mindre än Audi A4 och då väljer nog många VW Passat istället för Audi A4 av kostnadsskäl.

#24
2019-02-07 21:12

en lite tråkig bil som inte sticker ut.
en perfekt jante bil då ingen bryr sig att man kör passat.. dessutom praktisk som kombi.. en svensk folkbil

#25
2019-02-08 21:08

DER ER IKKE MEGEN NYTÆNKNING OVER PASSAT 2019 , OGSÅ MED DIESEL VIRKER SOM OM FOLKEVOGN ER GÅET I HI. kom med noget nyt..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.