Bild
Nästa artikel

Volkswagen Passat 2011 – rapport från provkörningen

Direktrapport

Volkswagen Passat har blivit mer mogen och innehållsrik – nu får Volvo se upp. Läs rapporten från Vi Bilägares provkörning.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner har varit i Barcelona och kört sjunde generationens Volkswagen Passat.
 
Är det verkligen en ny bil?

– Vi kan kalla den Volkswagen Passat sex komma fem, säger Marianne Sterner.

– Det är mycket som förts över från gamla Volkswagen Passat, men hur mycket är det ingen som vill säga eftersom Volkswagen fick så mycket kritik för senaste Volkswagen Golf.

– Men enligt Volkswagen är väldigt mycket nytt, så klart.

Märks det på utsidan?
– Volkswagen säger att all plåt bytts ut, men det syns inte så jättetydligt. Fronten är ny med fyra kromade ribbor som på Volkswagen Phaeton och samma sak med aktern som fått nya bakljus.

– Sidorna känns igen från förra Passat, men Volkswagen säger att all plåt är ny får vi väl tro på det.

Vad har hänt med motorerna?
– Alla motorer har blivit snålare och nu erbjuds fem miljöbilar i Sverige.
 
– Dieselmotorerna på 105, 140 och 170 hästar har fått stopp/start-system och klarar svenska miljöbilsgränsen.
 
– Insteget blir en etanolmotor på 1,4 liter och 160 hästar med både kompressor och turbo. För det får man betala 239 900 kronor.


Hur är den att köra?
– Jag har bara kört kombin, Volkswagen Passat Variant, men för Sverige är det ju den som är mest intressant eftersom den utgör 92 procent av försäljningen.

– Det man först märker är att Volkswagen jobbat mycket med ljudisoleringen, den är väldigt tyst. Vindrutan har tre skikt med en ljudisolerande film mellan två glasskivor och dämpande material har placerats ut i hela karossen.

– Volkswagen säger själva att ljudnivån i kupén sänks med två decibel vid 100 km/tim, det är mycket.

– Att köra bilen känns precis som att köra gamla Volkswagen Passat. Den är trevlig och har ett väldigt fint avstämt chassi, bra avvägt mellan fast och komfort.

Andra nyheter?
– Ja, framför allt att den nya modellen erbjuds med väldigt mycket mer utrustning.

– När man kör kan man märka att det ibland drar lite i ratten. Det är kurshållningsassistenten Lane Assist som lägger in ett motstyr om man inte ligger rätt i vägbanan. På kurviga vägar kan det vara lite irriterande men det går också att stänga av.
 
– Vi provade också autobromssystemet Front Assist som ingår i den adaptiva farthållaren. Systemet klarar att stoppa bilen i farter upp till 30 km/tim och det fungerade bra, vi körde inte på bilen som stod framför.

– Man kan säga att Volkswagen Passat fått all utrustning man kan tänka sig, som tidigare hörde hemma i bilar i högre prisklasser.
 
Hur står den sig mot konkurrenterna?
– Volkswagen Passat var och är en väldigt bra bil. I år har den varit den näst mest sålda modellen i Sverige och man förstår varför.
 
– Nu har den blivit mer innehållsrik och mer mogen. Samtidigt håller sig priserna på ungefär samma nivå.

– Volvo får passa sig. Volkswagen Passat har knappat in på marknadsandelarna och Volvo kommer att få det besvärligt att hålla Volkswagen Passat bakom Volvo V70.

Läs hela provkörningen av Volkswagen Passat i Vi Bilägare nummer 16. Tidningen finns i butik från 9 november och kommer till prenumeranter några dagar tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Passat?

Volkswagen Passat, modellfakta:

Pris, kr från: 239 900 (Variant 249 900)
Modell: Sedan med fyra dörrar och Variant (kombi).
Säljstart: Nu, men leverans efter nyår.
Mått, cm: L 477/B 182/H 147 (Variant L 477/B 182/ H 152).
Grundmotor: Fyrcylindrig direktinsprutad med turbo och kompressor. Voym 1,4 l. Effekt 160 hk.
Prestanda, kombin: 0–100 på 8,1 s.Toppfart 218 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 6,7 l/100 km (bensin) 9,0 l/100 km etanol.
CO2-utsläpp: 155 g/km (bensin).
Konkurrenter: Audi A4, Volvo V60 och V70, Audi A4, Citroën C5, Ford Mondeo, Saab 9-3 m fl.

Volkswagen Passat, motorer och priser:

Diesel:
TDI 105 BlueMotion Technology, manuell växellåda, sedan och Variant (105 hk, 4,3/4,4l/100 km, 114/116 g CO2/km)

TDI 140 BlueMotion Technology, manuell växellåda, sedan och Variant (140 hk, 4,6/4,6l/100 km, 119/120 g CO2/km)

TDI 170 BlueMotion Technology, manuell växellåda, sedan (170 hk, 4,6 l/100 km, 120 g CO2/km)

Fordonsgas:
EcoFuel, manuell eller automatisk växellåda (DSG), sedan och Variant (150 hk, från 6,6 Nm3 eller 4,3 kg/100 km, 117 g CO2/km*)

* Beräknad på så kallad certifieringsgas (naturgas). Vid körning på enbart biogas reduceras CO2-utsläppen med 87-93 procent jämfört med körning på naturgas.

Etanol/E85:
MultiFuel, manuell eller automatisk växellåda (DSG), sedan och Variant (160 hk, från 6,7 l/100 km, 155 g CO2/km*)

* Angivna värden på bensin, preliminära värden för förbrukning av E85 är 9,0 l/100 km.

Priser:
DSG = dubbelkopplingslåda
4Motion = fyrhjulsdrift

TSI 160 MultiFuel:
239 900 kr (Masters: 257 800 kr)

TSI 160 MultiFuel DSG:
259 800 kr (Masters: 277 700 kr)

TSI 150 EcoFuel Masters:
286 000 kr

TSI 150 EcoFuel Masters DSG:
305 900 kr

TSI 211 DSG GT:
284 900 kr

TDI 105:
257 000 kr (Masters: 274 900 kr)

TDI 140:
258 900 kr (Masters: 276 800 kr)

TDI 140 4Motion:
265 800 kr (Masters: 283 700 kr)

TDI 170 GT:
289 900 kr

TDI 170 GT DSG:
289 900 kr

TDI 170 GT DSG 4Motion:
296 800 kr

3,6 V6 GT 4Motion:
359 900 kr

Tillägg för Variant:
10 000 kr

Kommentarer

#1
dea
2010-10-21 12:01

Skräpigt och tråkig dussinbil, jag kommer inte ens att fundera på köp av nya Passaten, bilen känns ju knappast unik på något sätt eftersom den smälter in i mängden och tillverkas i miljoner varje år, jag föredrar ett mindre märke som är mer unikt med en egen identitet.

#2
Oscar11
2010-10-21 12:13

Volkswagen Sverige är konstiga. De tar inte in 140 DSG? Inte heller Tiguan med 105 hk och Crosstouran med 105 hk. Varför inte erbjuda ett komplett program? Och dessa kassa utrustningspaket? Varför kan jag inte få GT paketet till de mindre motorerna? Var så sugen på en ny Crosstouran 105 DSG eller en vanlig Touran 105 DSG med GT men går inte att få så lutar åt att det blir ett märke där jag kan få välja själv.

#4
mctar
2010-10-21 12:31

Det skiljer bara drygt 50.000:- mellan snikmodellen och TDI 170 GT DSG 4motion. Det är lite pengar för en massa godis. Gissar att många av just sistnämda kommer att rulla på svenska vägar snart.

#5
Mr X
2010-10-21 13:25

Som alltid på senare år kommer nya passaten att sälja bra.

#6
2010-10-21 14:05

Den ser... prydlig ut, men föga upphetsande. Tidlös. Kunde, så när som på detaljer, ritats när som helst från 1965 och framåt.
Inredningen är dock ett lyft - fast de verkar inte riktigt ha fått ordning på klimatreglagen.
Vindrutan, som Marianne, beskriver, är alltså uppbyggd precis som alla andra vindrutor. Man får dock anta att laminatet är tjockare än annars.
Två dB är INTE mycket. Ur konsruktionssynpunkt är det en hel del, eftersom tre dB motsvarar en halvering - men inte för örat. Tre dB är en tydlig skillnad om man är fokuserad, annars tänker man knappt på det. För att upplevas som en halvering av ljudstyrkan krävs 10 dB.
Testa själv med kontrollerna i datorn eller någon annan musikspelare där nivåskillnaderna anges i dB. Det må gälla ljudnivån som helhet eller tonkontroller.

#7
789
2010-10-21 15:05

Nya Passaten kan inte konkurrera med nya Toyota Avensis eftersom nya Toyota Avensis bara är skräp i jämförelse. Testa själv och inse att nya VW Passat ligger låååångt före Toyota både med tanke på design och kvalitet - körupplevelse!

#8
mctar
2010-10-21 16:18

Oscar 11: Hur vet du det där; Jag har inte hittat hela modelfloran någonstans. Jag har antagit att det är axplock som visar prisnivån. Det borde vara straffbart att inte ta in 140hk och dsg då den är i nästan varje taxipassat.

#9
Oscar11
2010-10-21 16:57

mctar: kollade på bygg din bil på vw.se och jämförde med volkswagen.de

#10
Anonymous
2010-10-21 17:00

789:
Du mycket pengar har du slängt bort på reparationer på dina bilar? :-)

#11
Jägaren
2010-10-21 17:39

Jag måste nog sälla mig till dem som anser att bilen i fråga är ganska intetsägande och tråkig. Särskilt fronten ser ut att höra hemma på ett ritbord á la 80-talet. Kunde man inte ha gjort något djärvare?

#13
Crister A
2010-10-21 18:38

VW Passat verkar vara en mycket bra bil och versionen 6,5 verkar stämma när man ser den på bild.Men inte mycket nytt verkar ha hänt.Passaten har samma "paketsjuka" som Avensis ,V70,BMW 3 och 5 serie har t.ex.I paketen finns mycket bra saker men också utrustning man inte vill ha.Poängen för mig att köpa en ny bil är ju att jag vill bestämma vad bilen skall ha för utrustning,motor och växellåda m.m.Annars kan jag ju lika gärna köpa begagnat till ett mycket bättre pris.Jag håller med Oscar11 att det är en konstig utrustningspolitik.Lite av T Fordens "du får ta vilken färg du vill bara den är svart".Denna pakethysteri finns ju också hos bilhandlarna också som köper in "20 bilar med ett visst paket och färg" Då försvinner ju vitsen med att köpa nytt och själv bestämma hur bilen skall vara utrustad och se ut.

#14
Marcus L
2010-10-21 22:12

2,0 TDI 140 PS erbjuds med DSG6 som tillval, precis som tidigare.

#15
2010-10-22 00:52

789 är du kvar här ännu, du avslöjades ju med byxorna nere när du ljög om att du ägde en Avensis som låg till försäljning på Blocket.... Du är inte trovärdig....!

Vad gäller Passaten är den snygg, kanske lite fegt formgiven men det mest skrämmande är väl att de fortfarande dras med dåliga framvagnar och myket småfel..........

#16
789
2010-10-22 07:53

Simon:
Jag är naturligtvis kvar och Toyotaskrället ligger fortfarande kvar på nätet. Är du läskunnig eller vet du inte hur man söker? Jag har fått ett bud på 86000 SEK men anser att det är för lite m t p miltalet.

#17
DeN
2010-10-22 08:24

Synd att de gjorde en rätt tråkig bil, ännu tråkigare...
Den där fronten ser så intetsägande ut, likesom som en "standardbil 1A".

Att "all plåt" är ny måste verkligen vara VWs marknadsföringsavdelning som tvunget hittat på något nytt.
Dörrarna är ju exakt samma, de brydde ju sig inte ens att maskera dem under provkörningarna...möjligvis har de bytt plåtleverantör kanske :)

#18
mctar
2010-10-22 08:31

Simon no1: Besiktade min passat för första gången för en månad sedan. Frågade besiktningsmannen om just framvgnarna på passat. "Aldrig något fel på den senaste modellen" sa han. Var har du fått din information? Toyota-hallen?

#19
Mr X
2010-10-22 08:53

Även om jag kör ett helt anat märke än passat så måste jag faktiskt säga att Passat är en mycket lyckad bilmodell. Och den är ju lite av en modern ikon även om den från början var bruksig och seglivad. Hade själv en turbo när de ändrade strategi på 90-talet och det var en väldigt bra och skön bil att köra då. Så jag tycker att passat har gjort helt rätt att inte pilla för mycket på modellen.

#20
789
2010-10-22 11:08

I dagens nummer av Dagens Industri lovprisade deras motorjounalist Håkan Mattson den nya VW Passaten och menade att en bil kan knappast bli så mkt bättre!

#21
2010-10-22 12:48

789 din bil fanns inte och finns inte på Blocket, vi har ju redan kollat upp det en gång, bara den saken att du andvänder flera nick här inne säger väl det mesta...;)

mctar dom har bättrat sig med framvagnen, men de har fortfarande problem, läs gärna hur det kan vara iofs en 06:a

http://www.vibilagare.se/felanmalan/27680

#22
mctar
2010-10-22 13:55

Simon no1: Ingen dålig framvagn i denna insändare, länkade du fel eller?

#23
2010-10-22 14:03

Har kört min Passat R-line i ett år nu. 3000mil och inte ett fel.
Och hur man kan tycka denna är tråkig kan jag inte förstå.
Om nu den nya är ännu bättre än den förra så är den absolut topp.
Volvo och Toyota får passa sig, en ny ledare i klassen!
Jag tror TDI 170 DSG GT kommer bli en storsäljare, framför allt på tjänstebilssidan. Den har allt till ett bra pris.

#24
2010-10-22 14:18

mactar jag vet inte om du läste vad jag skrev...? Dåliga framvagnar och mycket småfel..! I mtt svar skrev jag att framvagnen blivt bättre men att de fprtfarande har problem vilket insändaren bekräftade....

#25
2010-10-22 14:56

Jag tycker verkligen att bilen ser prydlig, men ointressant ut - men betänk alternativen! De senaste, överdesignade vidundren med sandsprutsamlande plåtveck, obefintlig bakåtsikt, förminskat lastutrymme, huvudskadande insteg till baksätet där ändå huvudet inte får plats, instängt inte minst för barn, svindyra ljusarmaturer som täcker halva bilens front med mera, så kanske detta inte är så dumt ändå!
Sen kan man ju undra lite över varför VW som alternativ inredningskulör alltid väljer otrevligt bruna nyanser. Det är ju inte precis vare sig ombonat eller uppiggande.

#26
2010-10-22 16:21

Passaten är just ... en prydlig bil. En arbetshäst som varken sticker nämnvärt ut eller skäms för sej. Jag tycker att Passaten har lyckats utveckla en både modern och tidlös design.
.
De första Passaterna var också både bra och vettiga bilar för sin tid ... men var inte populära alls, i varje fall inte i Sverige.
Jag vet inte när Passaten slog som tjänstebilen men det måste väl ha varit senare än 1995 .. alltså mindre än 15 år sedan ... och dessförinnan "ägde" Volvo och Saab dessa köpare .. Nåja, Opel och Ford hade en liten del men VW var nog bara kända inom företag som VW Transporter.
.
Re; LC4ever.
Volvo V70s närmsta konkurrent på tjänstebilsmarknaden är just VW Passat ... Toyota ligger väl en bit efter .. (nu menar vi Svenska marknaden väl?)

#27
jarl s
2010-10-22 19:40

säkert en bra bil men den har inte en chans mot toyota avensis.

#28
jarl s
2010-10-22 19:40

säkert en bra bil men den har inte en chans mot toyota avensis.

#29
MR X
2010-10-22 21:19

Det måste ha varit omkring 95/96 någon gång som passat slog in på den "nya" vägen jag ägde nämligen en ny duvblå metallicpassat med turbo då. Kommer ihåg att jag tyckte den var helt fantastisk att köra och äga. Skulle kunna tänka mig att äga en igen.

#31
SiggeN
2010-10-23 11:13

Leifer...klipp genast sönder ditt körkort! Du har förverkat rätten till det.

#32
Raymond K
2010-10-23 12:54

Nästa sak man kan spara in på om bilen skall göra allt själv är väl ratten? Den blir bara i vägen om man skall läsa tidningen.

#33
mctar
2010-10-23 13:10

Simon no1: Jo jag läste vad du skrev, små fel kan jag väl hålla med om. Bl.a. att handbromsknappen går sönder, det är ju direkt dåligt. Men att framvagnarna skulle vara dåliga... Jag skulle vilja veta var du fått den informationen, eftersom bilprovningen inte känner till det...
Det där med småfel kan man ju säga att alla nya bilar lider av, min kollegas Avensin -10 t.ex. Backsensorerna fungerar varannan dag på just hennes bil. Observera att jag inte dissar Avensis för det.

#34
2010-10-23 18:49

Leifer.

Det du talar om som varnar för dödavinkeln har Volvo också. Vi provade nya Volvo S-60 D5 med summum pkt idag som var utrustad med detta,kallat Blis. Tittade på Volvo V60 gjorde vi också men vi fick bara titta inte köra idag bara torrköra. Volvon går skitfint och verkligen tyst med 235/45-18" friktionsdäck. Vi testade och provkörde Lexus Is 250 F-sport vilken njutning. Nya Lexus CT200h kommer i månadskiftet feb-Mars någongång och instegspriset kommer att ligga på 269000kr. Såg nya bilder idag på den bilen och där såg den betydligt trevligare ut än de man sett på nätet hittills. Där den inte fått mitt hjärta att slå fortare, men det gjorde Is 250 F-sport. Ursäkta att jag lånade Passat tråden .....;o)

#35
jarl s
2010-10-24 14:32

Otroligt vilket sömnpiller! Att folk köper sånt här skit är för mig en gåta.

#36
2010-10-25 08:30

Jarl S: Snälla, skulle en Toyota Avensis vara bättre????
Där kan vi snacka sömnpiller, något mer anonymt får man väl leta efter.
Vi vet alla som läser ViB att du är köpt av Toyota, så snälla lägg av.

#37
Ford f n....
2010-10-25 08:46

Syn att VW inte passade på att rita om C-stolpen på combin - ser för bedrövligt gammaldags ut ( f ö samma designmiss på Golf-combin)!
Är det verkligen en ny modell eller bara en uppfrächad -10?!
Kvarstår de typiska VW-elektronikfelen?

#38
Aldrig Audi
2010-10-25 14:25

Servisen är ju under all kritik. Det kan jag intyga, efter ca 25 års erfarenhet.
V.A.G. = Var aldrig glad. Så att vara intresserad av Audi eller Vw är numera ej aktuellt,

#39
Potman
2010-10-26 11:52

Har kört 105 hk Blue motion i tre år, över 10000 mil, funderar på att skaffa en ny sån här. har snittat på 0,47 l milen och det står att det skall vara 0,51 l förbrukning på den. Om man kan köra den nya på runt 4.0 l så är det kanon! Har förövrigt inte haft några problem, och ja 105 hk räcker. Enda jag undrar är hur komfortabla de sk. komfortsätena är? Och om 140 hk / 120g ger fem års fri skattavdrag?

#40
2010-11-12 23:24

Det är förbryllande med bilägare som "Aldrig Audi".
Med 25 års erfarenhet?

Hur i helskotta tänker man när man deklarerar att det tog 25 år att förstå att man är missnöjd med produkten!
.
Jag skulle håll käften och endast i min närmsta krets skrattat åt min dumhet :o)
.
Fast å andra sidan tycker jag att Audi, generellt sett gör väldigt trevliga bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.