Nästa artikel
Volkswagen köper tillbaka för 131 miljarder
Nyheter

Volkswagen köper tillbaka för 131 miljarder

Publicerad 26 oktober 2016 (uppdaterad 26 oktober 2016)
Notan för dieselgate är uppe på svindlande nivåer.
Efter dieselgate blir notan för återköp av 475 000 fordon i USA dyr: 14,7 miljarder dollar, motsvarande drygt 131 miljarder svenska kronor.
Volkswagen har nått en förlikning i amerikansk domstol rörande 475 000 bilar med manipulerad mjukvara installerad. Biltillverkaren kommer att köpa tillbaka fordonen med tvålitersmotorer till marknadsvärdet som rådde innan utsläppsskandalen uppdagades. Bilägarna får välja om de vill sälja tillbaka sin bil eller få den åtgärdad och tilldelas dessutom mellan fem och tiotusen dollar i kompensation.

Summan för detta beräknas bli 14,7 miljarder dollar, motsvarande drygt 131 miljarder svenska kronor. Enligt Bloomberg är det en av de största förlikningarna i amerikansk företagshistoria, den hamnar på tredje plats efter överenskommelsen om 246 miljarder dollar mellan tobaksindustrin och USA:s stater, samt oljebolaget BP:s kostnad på 38 miljarder efter oljeläckaget i Mexikanska golfen.

I Sverige och resten av Europa är det inte aktuellt med återköp eller ekonomisk gottgörelse, men EU-kommissionären Vera Jourova pressar Volkswagen att erbjuda sina europeiska kunder liknande kompensation som amerikanska bilägare får.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens förlikning i USA?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-26 09:31
A.L

Jäklar. Nu gäller det att hålla koll på aktien. Vågar lova ett snabbt och stort tapp, som sedan kommer vända uppåt.

Så vill man göra snabba pengar på kursförändringar skall man vara beredd nu.

MVH AL

#2 • Uppdaterat: 2016-10-26 09:33
Leif Kavander

Vad man tycker om Volkswagens förlikning i USA? Hade de några val? Och varför får inte Volkswagens kunder i Europa någon kompensation?

#3 • Uppdaterat: 2016-10-26 10:04
L. Mäkinen

Jag är glad att jag inte är chefstekniker på VAG med ansvar för motorer. Risk för löneavdrag föreligger.
Hur stor årsomsättning har de?

#4 • Uppdaterat: 2016-10-26 10:30
Gäst (ej verifierad)

131 miljarder....Mein gott!

Och så fanns det ett flertal VAG-troende härinne som minsann var så säkra att den här affären skulle blåsa över på några månader och allt vara snabbt glömt och förlåtet. Just det ja...

Men i Europa får kunderna noll och förmodas vara nöjda med det. Fantastiskt!

Jaja, tur att jag inte är drabbad för då hade jag definitivt inte varit speciellt nöjd nu.

#5 • Uppdaterat: 2016-10-26 10:39
Hackenbush

Skillnaden mellan Europa och Usa är att i Usa kan de stämma skjortan av VW om de inte gör något radikalt åt fusket så där är ett återköp inget annat att vänta.

#6 • Uppdaterat: 2016-10-26 11:04
A.L

Hittills har aktien bara tappat 1,19%. Det verkar som att marknaden redan hade med denna händelse i sin värdering. Vi får se hur det utvecklar sig under eftermiddagen.

Och visst kommer det synas i bokslutet. Jämför man Volkswagens kostnader för garantiåtgärder (och återköp) med tidigare år så har de skenat. Precis som hos Toyota alltså...., som ligger på tredubbla nivåer i jämförelse med tidigare nivåer. :-)

MVH AL

#7 • Uppdaterat: 2016-10-26 11:10
Pi

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen sägs det - och det bekräftas ju här hos vissa. Men jag tycker fortfarande att det är lite konstigt att inte felaktigheter hos bilar som resulterat i att människoliv gått förlorade inte hanteras på samma sätt när det gäller t ex återköp av bilar. Och för att förtydliga - jag försvarar inte VW-fusket men hur kan andra företag där fusket otvivelaktigt fått betydligt allvarligare konsekvenser klara sig utan dessa konsekvenser...

#8 • Uppdaterat: 2016-10-26 11:23
Gäst (ej verifierad)

Och är man så blind att man aldrig kan medge det "egna" märkets tillkortakommanden så skjuter man istället budbäraren, eller hur?

VAG-skandalen saknar motstycke i modern tid, hur mycket än "entusiasterna" försöker få fokus på annat.

Man har MEDVETET fuskat på ett sätt och en omfattning som inga andra konkurrenter varit i närheten av. Punkt.

#9 • Uppdaterat: 2016-10-26 11:30
saabnisse

Vad händer med bilarna som återköps?
Kommer de kanske tillbaka till Europa och säljs här som lätt begagnade.
Det kanske vore ett bra köp?

#a • Uppdaterat: 2016-10-26 11:36
Vidstige

Pi, som jag sa, du har valt en sida i det här och denna skandal kan inte heller relativiseras med vad konkurrenterna gör. Vi kan sen diskutera Toyota om du vill men det verkar märkligt att dra Toyota-kortet när det handlar om VW. Varför blir det alltid så?
Toyota är alltså ändå sämre i allt blir ofta logiken.
Håller med Rålle, det är ett stort VAG-vurm här, i Sverige och på Vi bilägare.
Har varit det länge.
Ingen annan tillverkare har haft en sån status här, ingen har vunnit fler tester.
Alla andra tillverkare har fått ta emot massor av kritik utan att nån lyfter på ögonbrynen.
Franska tillverkare får ständigt har att man har usel kvalitet t.ex.
VAG kommer alltid undan när man slarvar där eller verkstäder som slarvar.

Sen detta med skadeglädje. Är väl också ett resonemang som handlar om att folk vill VW illa? Att kritik bara är av ondo? Personligen tror jag tvärtom, kritik är nödvändigt för att ett företag ska utvecklas. VW har länge levt i en bubbla där ingen kritik har varit giltig, företaget har varit felfritt enl försvararnas retorik. För man har inte velat erkänna nån svaghet eller brist på bilarna. Så jag tycker det är positiv nu när företaget annonserat att man ska ha en ödmjukare hållning, får hoppas det gäller entusiasterna också. Där är det då också viktig att man slutar gå till personangrepp mot dom som kritiserar tillverkaren.

Ledningen av VW har pratat om att detta kan bli en stor vändpunkt för företaget. Men man ska då också tänka på att det finns en risk att allt fler börjar ifrågasätta produkterna man levererar på ett sätt som inte skett tidigare och att man kommer få svårare att komma undan med bristande kvalitet. Detta ser jag bara som positivt även för ägarna. Nu kan inte VW längre gömma sig bakom "tysk ingenjörskonst".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.