Bild
Nästa artikel
Det blir dryga böter för Volkswagen i USA. 4,3 miljarder dollar ska betalas till amerikanska myndigheter.

Volkswagen åker på miljardböter i USA

Nyheter

Har gått med på att betala amerikanska myndigheter över 38 miljarder kronor och erkänna manipulation av dieselmotorer.

Volkswagen meddelar att man är nära en uppgörelse med justitiedepartementet i USA angående dieselgate. Biltillverkaren ska betala 4,3 miljarder dollar i böter, motsvarande drygt 38,8 miljarder svenska kronor.

I uppgörelsen ingår också att Volkswagen erkänner sig skyldiga till att ha brutit mot amerikansk lag när de utrustade drygt en halv miljon dieselbilar med ”defeat devices” med avsikt att fuska sig igenom utsläppstest av kväveoxider.
 
Diskutera: Tror du att detta kan påverka Volkswagen i Europa?
 

Läs mer om: Volkswagen

Kommentarer

#1
2017-01-11 10:55

Varför händer inget i Europa?

#2
2017-01-11 11:13

Varför ska myndigheterna norpa åt sig ännu mer pengar? Pengarna ska snarare gå till dem som köpt en bil och blivit lurad på sitt köp.

#3
2017-01-11 11:15

Om fixen ändrar på bilens egenskaper åt det negativa hållet så borde dom ju helt klart ersätta. Fixen i EU var ju billig för VW, men i USA hade dom behövt göra ett ingrepp som gjorde det billigare att bara lösa in bilen.

Bara de timmar man behövt läsa om skiten borde motivera en 10.000kr i kompensation...

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/mindre...

#4
2017-01-11 11:34

Jag gillar Vag-bilar och köper gärna en igen men visst måste jag ändå medge att jag är glad över att de har fått betala dessa enorma böter för det är inte mer än rätt att om man fuskar så skall det kosta.
Förhoppningen är att de avstår från fusk i fortsättningen.

#5
2017-01-11 12:26

Bilköparen i USA blir kompenserad med att bilen köps tillbaka av VW och en ekonomisk ersättning utgår utöver återköpet av bilen. Men myndigheten som ger olika ekonomiska förmåner beroende på uppgifter om bilars förbrukning och utsläpp har blivit lurade och vill ha tillbaka dessa pengar förutom att farligare utsläpp skadar mäniskor djur och natur som landets myndigheter får ersätta på ett eller annat sätt. Konkurrerande biltillverkare förlorar även de pengar på minskad försäljning av bilar när bilkunder valt VW bilar istället för andra biltillverkares bilar när bilköpare fått skatteförmåner och andra förmåner som följer bilar med bättre miljövärden i USA.

#6
2017-01-11 13:01

Det bästa hade ju varit om VW hade varit schyssta inte bara när det gäller utsläppsmanipuleringen utan även i alla andra fall när det visat sig att deras produkter inte hållit måttet. Min egen analys är att VW till skillnad från t ex asiatiska tillverkare saknar ödmjukhet. De har istället en historisk stolthet som genomsyrar hela koncernen och som gör det svårt för dem att erkänna att de ganska ofta misslyckas med tekniska lösningar.

#7
2017-01-11 13:14

pinjong, ja ödmjukhet och ärlighet är kanske vad VW behöver mest nu. Men ärligt kan kosta då det medför ökad transparens, vilket då kan innebära att köparna får information om att bilarna håller sämre kvalitet än vad köparna trott. Svårt att se att VW har kommit så långt med ärligheten att dom vill riskera ett sånt scenario. Frågan är ens om Vi bilägare vill lyfta på förlåten där och tvätta den byken, det är ju lite som att erkänna att man gjort fel tidigare.

#8
2017-01-11 13:26

ViB rapporterar så vitt jag vet om de fel och brister VW:s produkter uppvisar med generande regelbundenhet. Sedan kan jag förstå om en tidning inte vill ta kritiken ett steg djupare för då blir det mer av ett (politiskt) ställningstagande. Användarnas upplevelser redovisas ju ärligt i form av Autoindex. Att bilkonsumenter därefter inte drar nämnvärda slutsatser är ju inte ViB:s fel.

#9
2017-01-11 17:41

Det måste vara jobbigt att hamna på soffan i fosterställning titt som tätt varje gång en VAG-bil vinner ett test. Det finns andra saker att bekymra sig över.

I övrigt är det väl utmärkt att man får betala priset för sitt fusk.

#10
2017-01-11 18:39

Nu vann ytterligare en VAG bil i senaste test, Seat Ateca! Hur f- n kunde den vinna testet? Sett till pengar och egenskaper och garantier, förbrukning skulle det ha varit Kia Niro i min värld. Så visst blir man fundersam....
Jag lägger mig i fosterställning på soffan....;o)

#11
2017-01-11 18:59

Då är ni minst två i soffan;-) Kul inlägg, som kan ha en viss bäring.

Men Shogun, varför i hela världen måste man ifrågasätta en biltidnings bedömning hela tiden? Jag håller det f.ö. mycket troligt att ViB kört bilarna och bedömt dessa utifrån kriterier som man förväntas ha. Har du själv kört Ateca och Niro?

Tacksam för svar;-)

#12
2017-01-11 19:22

pinjong, jag upplever att VIB varit för försiktiga i sin kritik mot VAG genom åren, snarare har bilarna varit en stor favorit i tidningen och brister har tonats ner eller till och med förvandlats till styrkor genom rostbetygen (alltid betyg 4).
Shogun, sjukt också när samma bilar vinner flera gånger genom badge engineering. Seat, Skoda och VW är ju samma grejor egentligen.

#13
2017-01-11 19:27

Varför läser de som misstror testerna tidningen?

Någon som förstår logiken i "sjukt också när samma bilar vinner flera gånger genom badge engineering. Seat, Skoda och VW är ju samma grejor egentligen."...om det är samma grejor så bör det rimligtvis vara lika bra också.

Tror det är dags för vissa att ta en paus ifrån kommentera och skaffa sig lite perspektiv.

#14
2017-01-11 19:27

Det vore väl ännu sjukare om inte "samma bil" skulle vinna hela tiden :-)

#15
2017-01-11 19:32

För övrigt brukar jag också göra så som på bilden :-)
Märket ska glänsa! :-)

#16
2017-01-11 20:14

Peter E, finns en viss logik i det, sant. Men varför då ha med "samma bil" i olika tester? I såna fall kan man ju passa på att ta med alla varianter i samma test så får dom slåss mot varandra. Alla tre kan ju inte vinna testet. T.ex. då Skoda Octavia, Seat Leon och VW Golf i samma test, inte sprida ut dom. Är ju samma bilar med lite olika bockad plåt.

#17
2017-01-11 21:08

CEAT. När ett företag bryter mot lagen är en uppgörelse som denna ett sätt att slippa dom i domstol. Se det som böter. Det hindrar dock inte enskilda kunder i USA att fortsätta stämma VW. Det kommer inte heller hindra USA från att fortsätta processa mot enskilda personer som ViB tidigare rapporterat om . Han riskerar få 5 års fängelse. I Korea har redan en lokal representant dömts till 1.5 års fängelse. Vi lär inte se slutet på detta äventyr än.

#18
2017-01-11 22:45

@ mythbuster: Yes, jag förstår det. Problemet jag ser är dock att flera miljoner privatpersoner ska ta sig an rättssystemet som inte heller ger en garanti för att man vinner. Man ska inte behöva gå denna långa väg för att få rätt. Om VW gjort fel vilket dem har och därför ska betala skadestånd så bör det samtidigt tas beslut om skadestånd till köparna av en bil som inte uppfyller kraven.

#19
2017-01-12 17:18

CEAT. Vist kan du ha rätt i den åsikten. Och i USA har också kunderna fått kompensation. Tyvärr är merparten av fusktbilarna inte sålda i USA. Men det kan finnas en anledning att dra in pengarna till staten också. Då VW högre emissioner kommer leda till fler sjukskrivningar m.m. p.g.a. dålig luftkvalitet kommer det kosta staten. Men det är som sagt inte därför pengarna hamnar där de gör. Utan för att VW har begått ett brått (och erkänt) och därmed får böter. Man kan påverka systemet genom att rösta på de politiker man vill ha. Vilket kan tyckas konstigt i just USA med tanke på hur det blev men det är en helt annan diskussion.

#20
2017-01-12 18:52

Vidstige...det är du som påstår att det är "samma bil" ingen annan. Vi andra vet kanske lite mer och är inte blinda i vårt hat för att hitta fel på VW.

Mycket underlig "argumentationsteknik".

#21
2017-01-12 20:01

Här är lite info för de där som ligger i fosterställning titt som tätt;-)

http://teknikensvarld.se/volkswagen-salde-103-miljoner-fordon-2016-trots...

#22
2017-01-12 20:09

Tror nog du har fel där Mythbuster. Vw bilar (VAG) släpper inte ut mer emissioner än andra, tvärtom faktiskt. Vad Vw gjort är att man fuskade med utsläpp i labbmiljö, i övrigt är deras dieselmotorer överlag renare än de flesta i verklig trafik.

#23
2017-01-13 07:49

Skillnaden är väl att dessa 10,3 miljoner ägare inte blir så nöjda som de dryga 10 miljoner som väljer bilar från Toyota koncernen i undersökningar år efter år. Och inte heller når lika bra resultat när man mäter driftsäkerhet eller kvalitet beroende på vad man mäter i undersökningarna mellan koncernerna år efter år. Här är asiatiska tillverkare överlägsna. Men detta verkar inte alla förstå, man nöjer sig med sämre för man vet inget annat ;o)

#24
2017-01-13 08:00

Synd bara att inte de asiatiska bilarna är lika bra när det gäller rostskydd som de europeiska bilarna och att de inte är lika trevliga.
Sedan väljer man inte "sämre bil för att man inte vet annat". Jag liksom många Vag-bilägare har aldrig haft problem med våra bilar och upplever inte de som sämre men den största orsaken till att man köper Vag-bilar är för att man trivs med dem. Det är konstigt att det är så svårt att förstå att folk köper de bilmärken de gillar och inte för att de kanske ligger någon ynka % högre i driftsäkerhet.

#25
2017-01-13 08:56

Om de nu är så bra på alla sätt och vis. Varför är då inte ägarna lika nöjda som ägarna till asiatiska bilar? Jag har inte alls varit lika nöjd med de VAG bilar vi haft som de asiatiska, de har haft fler fel helt enkelt. Senast är sonens Audi A6 Avant där VAG säger sig stå för 70% av kostnaden för omlackering sonen 30% pga rost! Häpp, trots 4 i rostskyddsbetyg! Kostnad 16000kr......Samma med den Mercedes jag hade bilen rostade bort, men den hade bra rostprognos.....Toyota som man alltid kritiserat i sin prognoser är rostfria utan problem. Hur kommer det sig? Vi ser heller inga ägare som vill visa upp sina upprostade bilar av detta märke, de borde stå i kö för reportage i VIB vid detta laget.......sedan så ska servopumpen bytas på sonens A6, ja jag säger då det. Allt är som vanligt med VAG bilar enligt min erfarenhet ser det ut som vanligt med problem. Vilket vi kan se i undersökningar också. Ägare är inte direkt nöjda som ägare till asiatiska bilar. Så ser verkligheten ut år efter år. Därför väljer de Toyota för att de gillar bilarna vilket också märks i undersökningar år efter år där de klarar sig bra. Så inte VW i samma utsträckning, varför återigen? De är sämre kort och gott. Är detta så svårt att förstå att de gillar bilarna när de är bra som köper Toyota och asiatiskt, och vem vill inte köra problemfritt i så stor utsträckning som möjligt?

#26
2017-01-13 11:47

Jag köper inte det där att "en kompis har haft problem" när det har sålt 10,3 miljoner bilar förra året inom Vag.
Om några få % har problem (vilket förekommer inom ALLA bilmärken inget märke undantaget.) så innebär inte det att det varit fel på ALLA 10,3 miljoner bilar. Den största %-delen har haft ett bekymmerslöst bilägande.
Vi har säkert alla hört någon som haft problem med sin Toyota, det har i alla fall jag men jag tycker inte att hela märket Toyota är skit för att jag hört någon som haft problem.

#27
2017-01-13 12:01

Jag pratar inte om "kompis", utan om egna erfarenheter i bilägandet. 3st VW och 3 Audi plus sonens A6a. Men där har han inte varit in med bilen för uppgift av kostnaden för byte servopump än. Skulle gissa på minst 5000kr om det stoppar ens med det. Nä kvaliten verkar vara jämn som den alltid varit.....men visst får andra tro på något annat.

#28
2017-01-13 12:23

ok, dina tre bilar av erfarenhet gentemot 10,3 miljoner sålda bilar säger egentligen ingenting. Du skriver inte ens om bilarna var nya eller begagnade och var de begagnade vet man kanske inte hur förra ägaren skött bilarna. Misskötta bilar kan man inte lasta biltillverkaren för.

#29
2017-01-13 13:56

Men Toyotas och VWs försäljningsvolymer och resultat i olika undersökningar torde ta ut varandra även med min erfarenhet. Toyota har de mest nöjda ägarna och anses ha högre driftsäkerhet hur du än vrider och vänder på det år efter år. Hur ägare sköter sina bilar torde även det jämnas ut runt om i världen och i undersökningar. Även de fanatiska ägare av VW just här på sidan säger heller ingenting om hur det är i det stora hela hur andra har för erfarenhet. Men det fixar undersökningar då ser vi hur olika märken klarar sig, det är enkelt. Så inga mer försök till bortförklaringar till VWs dåliga resultat år efter år, de är inte bättre än så enligt ägare och andra där man mäter kvalitet eller driftsäkerhet eller annat.

#30
2017-01-13 14:06

Jag släpper detta nu för det finns inga rätt eller fel om detta och ingen vinnare eller förlorare i fighten mellan Toyota och Vag. Var och en håller på sitt som det brukar vara och jag ser ingen mening med att stånga pannan blodig.
Jag är väldigt nöjd med mitt val och du med ditt Shogun. Vi är bägge nöjda, räcker inte det?

#31
2017-01-13 14:11

Hur kom Toyota in i bilden? Måste det alltid vara så? Patetiskt. (Så skrev Shogun till mig i en annan tråd, så det får man tydligen göra.)

#32
2017-01-13 14:47

Ligger du i fosterställning nu.......;o) Var det någon som skrev till bla mig här ovan......okej jag vet att detta är ett känsligt ämne för vissa och stoppar här.

#33
2017-01-13 18:51
#34
2017-01-13 23:26

En anledning till att Volkswagen överlever och fortsätter att sälja bilar är att man har en högre kvalitet än medelbilen, och så även Toyota (som för ovanlighetens skull är med nu igen;)De sistnämnda må vara driftsäkra ( om än med negativ utveckling i jämförelse med tidigare) men i övrigt kan de inte erbjuda den produkt som Volkswagen gör. Volkswagen har både bättre prestanda, kördynamik och design än Toyota.

Och därför tar man sig igenom denna kris. Man har helt enkelt produkter som köparna efterfrågar.

Sedan är detta ett bilforum för bilintresserade där kommentarerna till stora delar handlar om produkternas egenskaper. De eventuella variationer som finns i driftsäkerhet må vara intressant för de som kanske inte tycker att fyrhjulsdrift, köregenskaper och komfort är så viktigt. Men den målgruppen torde vara synnerligen ovanlig här i fälten, och därigenom är argumentet om den påstådda driftsäkerheten helt ointressant. I alla fall i jämförelse med en stark motor eller fungerande fyrhjulsdrift.

Så önskar man argumentera för ett specifikt bilmärke bör man också ta hänsyn till målgruppens preferenser. Sedan kan man utforma sitt budskap utefter det. Annars skjuter man nog lätt över målet.

MVH AL

#35
2017-01-14 12:53

Jag hade kunnat skriva inlägg #34 själv;-) Speciellt delen om driftsäkerhet!

#36
2017-01-14 13:06

Precis som Al skriver, vem bryr sig om att ett bilmärke eventuellt håller ett par år längre när den gått typ 25.000 mil än ett annat bilmärke? Efter 25.000 mil betyder ändå hur tidigare ägare skött bilen mest.
Komfort, köregenskaper, design, utrymme och vad de fasta kostnaderna är såsom förbrukning, skatt, servicekostnad är vad man är angelägen om att få veta och inte om bilen fortfarande efter 15 år fungerar bra.
Den som köper en begagnad bil som är 15 år gammal och gått kanske 25.000 mil tittar endast på skicket på bilen innan köp och inte om någon har hyllat bilen för att den håller länge.

#37
2017-01-14 14:31

Hacken, det handlar om att bilen håller ihop även med många år och mil. Eller att dom problem som uppstår inte är för svåra eller dyra att fixa. Har man en äldre bil så bryr man sig som f-n om detta, ursäkta uttrycket. Det är många människor som mår rent av dåligt när det är dyra reparationer och massa fel på bilen. Så en bil som fungerar är prio 1 för folk, det är därför Toyota blev världens största och mest värdefulla bilmärke.

#38
2017-01-14 15:31

Vidstige
Menar du att en äldre Toyota håller bättre även om tidigare ägare slarvat med service och reparationer? Har du belägg att just Toyota är så mycket billigare att reparera än andra märken?

#39
2017-01-15 19:29

En välservad och välskött bil lär inte braka ihop på väg hem även om den gått många mil och detta beror inte på vilket bilmärke det är på bilen.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!