Bild
Nästa artikel
Från och med nästa år måste gastankarna vara frilagda vid besiktning. Annars ska ett intyg visas upp.

Verkstäder oroas över säkerheten i gasbilar

Nyheter

Nyligen exploderade ännu en gastank och SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders förening hissar varningsflaggorna för såväl vanliga gasbilar som vätgasbilar.

En sopbil som drevs av metangas exploderade under tankning i Helsingborg för ett tag sedan. Ingen kom till skada, men fordonsverkstädernas branschförening SFVF vill att det snarast måste komma till regler som förhindrar att fler gasbilar exploderar.
– Numera har vi händelser som rör fordonsgasolyckor varje månad och det är bara ett under att ingen människa har dödats, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.

Även gasdrivna personbilar har råkat ut för olyckor, i Sverige har flera fall med Volkswagenbilar uppmärksammats och biltillverkaren har också gått ut med återkallelser. Vi Bilägare har dessutom funnit att gastankarna i plåt i många fall är dolda för insyn och har stor rostrisk.

I maj 2017 godkändes ett nytt besiktningsförslag från Transportstyrelsen. Det innebär att gastankarna ska vara frilagda vid fordonskontrollen, alltså att eventuella täckande plastkåpor ska monteras bort innan bilen rullar in i besiktningshallen, så att teknikerna kan ta sig en ordentlig titt. Om gastankarna inte är blottade ska bilägaren kunna visa upp ett intyg att de har kontrollerats för högst 14 månader sedan hos en ackrediterad verkstad. Om inget sådant intyg kan visas upp och gastankarna inte är blottade ska besiktningspersonalen kunna underkänna fordonet. De nya besiktningsreglerna om gasbilar träder i kraft den 20 april 2018.

Idag rullar drygt 50.000 gasbilar i Sverige och med nya skatteregler som gynnar drivmedlet spås det bli ännu fler. SFVF tror att siffran kan ligga runt 200.000 gasfordon inom några år och då även bestå vätgasdrivna bilar, med högre tryck i tankarna. Trycket för vanlig fordonsgas är 200 bar, medan vätgas ligger på 800 bar. 
– Ingen vet ens hur högt ett fordonsgupp får vara för att inte slå sönder en tank. Jag blir skrämd. Vi vill inte att det ska ske en olycka vare sig på en verkstad, i en tunnel eller någon annanstans, säger Bo Ericsson på SFVF.
 
Diskutera: Tycker du att gas- eller vätgasbilar verkar riskabla?

Kommentarer

#1
2017-06-12 14:43

Jag tycker alltid att det är lite otäckt att ta in en bil med rostiga gastankar. Man vet aldrig om det ska smälla.

#2
2017-06-12 14:46

Fordonstypen är ganska misslyckad....tänker på Hindenburg..

#3
2017-06-12 15:55

BARS!!! Är det någon ny enhet för tryck? Har jag missat något?

#4
2017-06-12 16:06

Trycktankar i bilar är och förblir en dum idé.

#5
2017-06-12 16:16

När det gäller Hindenburg så medförde man 88 000 liter diesel och 4 500 liter motorolja förutom oljan i dieselmotorerna och det ytterst brandfarliga höljet som tillsammans ses brinna i filmen.

#6
2017-06-12 16:38

Hur är det med komposittankar då? Måste dom också friläggas?

#7
2017-06-12 16:58

Syrafast Rostfritt " 2343 " då lär dom hålla.

#8
2017-06-12 17:37

Utsätt tankarna för tryckprovning enligt Svensk tryckkärlsnorm. Varför ska tryckkärl i bilar undantas från denna provning?

#9
2017-06-12 17:44

Loke 1, det räcker nog inte med SS 142343, detta rostfria stål är känsligt för klorider (vägsalt). Dessutom är hållfastheten på SS142343 för låg för ändamålet och måste därför kallsträckas för att få tillräcklig hållfasthet, men trots detta så blir väggarna i ett rostfritt tryckkärl väldigt tjocka och därmed blir kärlet tungt. Kanske duger SS142324?

#10
2017-06-12 19:14

Fattar inte hur man kan göra som VW sätta dit rost benägna plåtburkar(billiga) som ska tåla ett tryck på minst 230bar i 20år. Det är ren bondfångeri, jag tycker Sverker borde göra ett program om det och skicka alla gasbilar från VW i soptunnan;-)
För VAG har det varit otroligt viktigt att vara störst bäst och vackrast så då drar man till med quick fix och det är inte första gången som bekant.

ps. På bl.a Volvo har man komposit tankar(dyra) som kommer vara som nya när bilen skrotas.

#11
2017-06-12 20:49

Det behövs inga speciella material för lagring av gas, det är något man gjort i flera hundra år.
Oavsett om man använder metallhölje eller komposithölje måste tillverkaren garantera funktionssäkerhet och det över tid, därefter ska de kontrolleras, det gäller alla tryckkärl.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/tryckkarl-och-tryckba...
Att gasflaskorna är synliga för okulärbesiktning garanterar inte säkerheten.

#12
2017-06-12 21:16

Toyota Mirai får inte tankas efter ett antal,år, datumet står i tankluckan.
Kommer inte ihåg men det var nog 12 eller 14 år sedan skrotning antagligen.

Edit 14 år är livslängden på Mirais tankar, finns foto på tankluckans insida om ni vill ha bevis.

#14
2017-06-12 21:59

Jag tycker man fyller ballonger med gasen. Då blir ungarna glada på köpet...

#15
2017-06-13 03:24

Dumsnålt att använda ståltankar som monterats under och utanpå bilen. Invändigt monterade skulle de kunna funka. Överlag är komposittankar bättre för de rostar inte och de väger mindre än de i stål, men de är dyrare.

#16
2017-06-13 08:06

@john, inte så kanon;) med gasläckor inne i fordon heller, utslagning eller för den delen så finns det fortfarande de som röker i bilen...ett övergående problem med din idé visserligen;)

#17
2017-06-13 12:01

Att vara bilmekaniker och jobba under en bil med gastankar som håller ett tryck på upp till 800 bar kan nog få den mest nervstarke att fundera. Skulle tanken rämna så lär väl både bil och mekaniker få sig en riktig flygtur. Skulle sedan gasen, efter att ha blandat sig med omgivande luft, antändas så är det ajöss med verkstadslokalen och stora delar av närmaste bebyggelse också. (Jfr. de gasbomber som jänkarna använde för att avlöva skog med i Vietnam).
Ur denna insikt kommer väl att gastankar måste till varje pris skyddas för både mekanisk påverkan (krockvåld) och kemisk påverkan (korrosion).
Komposittankar kan uppenbarligen hålla för höga tryck men hur är det med anslutningar för påfyllning och ledningen till motorn?
Vad gäller stålsorter så kan nog 1.4436 (ss 2343) eller 1.4460 (SS 2324) användas. De har båda god motståndskraft mot klorider. Självklart så blir de relativt tunga pga. den nödvändiga materialtjockleken. Om de påverkas av väteförsprödning från vätgasen låter jag vara osagt. Att vätgas omges av många aspekter för att kunna hanteras säkert är helt klart och att ha en brändlecellsdriven bil som bara släpper ut H2O lockar ju.

#18
2017-06-13 13:11

En del verkar bagatellisera vätgasens farlighet, men molekylen är liten och inte helt lätt att hålla instängd. Minnet av ett experiment på en kemilektion där de inblandade delarna var en väderballong, vätgas, syrgas och en stubintråd och en rejäl knall som resultat.
Trycket i sig kan också ge en del olustiga fenomen.
https://www.youtube.com/watch?v=f-xmaPSZ6GM

#19
2017-06-13 18:25

Summa summarum:
Det finns för- och nackdelar oavsett vilket drivmedlet är. Lagrad energi är farligt när fel omständigheter råder.

#20
2017-06-14 00:28

Skarj #16: Med invändigt monterade gasflaskor menar jag att de placeras under bagagerumsgolvet och det är ganska vanligt förekommande (och inte min idé). Nackdelen är att det kan stjäla plats.

#21
2017-06-15 00:19

Här är filmen om den lättantändliga vätgasen.
https://m.youtube.com/watch?v=2f1qzXTQtAk

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!