Bild
Nästa artikel
Konceptversion av Volkswagens kommande elsuv, T-Crozz. Biltillverkaren tror på en 50-procentig suv-andel i den framtida försäljningen.

Varannan folka en suv 2025

Nyheter

Volkswagen spår att de högbyggda bilarna kommer att utgöra 50 procent av försäljningen om sju år.

Den tyska biltillverkaren, som nyss offentliggjorde sin minsta suv T-Cross, ska under kommande år utöka sin suv-portfölj ytterligare. 2025 räknar de med att ha 30 suvar i utbudet och vid den här tiden tror de också att varannan Volkswagenbil som säljs kommer att vara av den biltypen. I nuläget är var femte sålda bil en suv.

Förra året kom T-Roc, en suv i Golfklassen, och den har hittills sålts i 130.000 exemplar. Om två år kommer den första helt eldrivna suven, I.D Crozz, som vi tidigare sett i konceptform. 

Diskutera: Vad tror du om Volkswagens suv-planer?
 

Kommentarer

#1
2018-10-30 12:30

När kunden själv får välja så blir det en SUV. Inte så konstigt, egentligen. Har ingen själv (tycker personligen mer om min A4 Quattro med V6:a 3.0 diesel) men jag förstår de som vill ha en SUV, inte minst på grund av den bättre överblicken och det enklare insteget.

.

#2
2018-10-30 13:17

Om man vill köra en SUV köper man en sådan. Önskar man istället en småbil väljer man det. Ja till och med valfriheten att köra en Octavia är något jag är beredd att gå i döden för - även om jag är beredd att göra ett undantag från mina principer i just det fallet ...:-)

MVH AL

#3
2018-10-30 13:52

Verkligen skönt att man fortfarande kan köpa annat än suv när man byter bil.

#4
2018-10-30 15:23

Det skall du nog inte vara alltför säker på, att behålla ett dubbelt så stort utbud av modeller håller nog inte i längden. Säg hur många nya bilmodeller ej SUV räknat det kommit de senaste åren, det är väldigt få till antalet medan SUV spottas ut på löpande band. Helt ärligt tror jag fusket fortsätter, för hur skall man sänka utsläppen med SUV modeller som slukar mer energi!?

#5
2018-10-30 17:16

Alla som kört en 4-hjulsdriven vet att det gör skillnad, framförallt på vintern men även när man tex drar släp eller det är risk för vattenplaning. Att kunna köpa en SUV med ren eldrift gör att många som varit tveksamma till de stora bensin- o dieselslukarna kommer att slå till. Tyvärr så kommer det nog att vara glest med laddmöjligheter där behovet är störst - i glesbygden.

#6
2018-10-30 17:19

VW lär satsa rätt hårt på elbilar framöver, så nåt fusk vet jag inte om man behöver oroa sig för.

#7
2018-10-30 17:49

Minns när tidningens tongivande medarbetare Jan Ullen omkring 1970 skissade på den ultimata stadsbilen. Då var småbilar inte bara korta och smala, utan även låga. Det enda undantaget var väl Tjorven. Han skissade alltså på en bilkategori som sedermera blev MPV och nu tyvärr fått stiga åt sidan för SUV:ar.

#8
2018-10-30 17:59

Skulle aldrig röra i en VW-bil mera. Vore rätt åt dom att gå i konkurs med sina allt för billigt gjorda vrak som inte håller för användning (oekologiska). Tyskarna är kanske dom värsta bovarna i Europa med sin "fina" företagskultur som endast baserar sej på att göra pengar, bra produkter gör dom tyvärr inte!?

#9
2018-10-30 19:22

Peugo
Hehe, nåja men man kanske inte ska kasta glas i stenhus...

#10
2018-10-30 19:24

Tragiskt för miljön och säkerheten ( för oss som inte kör SUV i krock med en SUV ) att denna otidsenliga bil säljer framgångsrikt. Ett bättre alternativ för miljön och säkerheten när behovet finns är något förhöjda normala bilar med fyrhjulsdrift T. ex Alltrack, CrossCountry, Scout etc gärna flera tillverkare.

#11
2018-10-30 21:32

Stefan, inte är en "Alltrack" så mycket bättre för miljön heller.. precis som Mustang mm eller SUV för den delen. Egentligen bara två faktorer som påverkar, luftmotstånd och vikt... sedan kan bilen se ut nästan precis hur som helst. Jag tycker även dessa "skogsmulle" bilar mest är fula och hur mycket mervärde skapar en bil som används 99,99% på en vanlig asfalterad väg? Nu har vi målat in oss i ett hörn, där säkerheten går ut på att väga mest, och spridningen av vikt är dåligt totalt sätt. Ta tex Cactus, en liten men ändå relativt förnuftig bil (för dem som vill sitta lite högre).. kommer undan tack vare att den är lätt, alltså ganska liten miljöpåverkan. Denna bil kan man jämföra med annan bil på andra sidan skalan, tex en XC60 som väger dubbelt så mycket och kanske även sämre luftmotstånd. Får se hur utvecklingen blir med elbilar, man kanske kan trolla bort lite pga ökad effektivitet eftersom elmotorn har högre verkningsgrad. Men att alla skall köra runt med bilar i 2 tons klassen tror jag inte heller håller på sikt, all denna energi som måste lagras och tillverkas. Egentligen borde vi skrota alla bilar, och börja om igen med nya konstruktioner som gör att vi kan hålla nere bilens vikt och även se till att spridningen inte blir allt för stor, alla vill vara säkra i trafiken och bäst är om båda bilar tar upp ungefär lika mycket energi i olyckan. Två lastbilar som krockar, båda dör... två SUV i 2 tons klassen, båda blir allvarligt skadade eller dör, två bilar med hälften i vikt.. båda överlever med mindre skador.

#12
2018-10-31 07:48

"Tyskarna är kanske dom värsta bovarna i Europa med sin "fina" företagskultur som endast baserar sej på att göra pengar, bra produkter gör dom tyvärr inte!?"

Och Peugeot gör inte bilar för att tjäna pengar menar du? Alla biltillverkare gör bilar för att tjäna pengar. Om PSA tillverkade bilar bara för att det var kul, varför har de isåfall övergett ett av bilhistoriens bästa fjädringssystem, gashydrauliken? Jo, för att den kostade för mycket!
Och bara för att en tysk tillverkare fuskat betyder väl inte det att alla tyska tillverkare fuskar. Är inte heller speciellt förtjust i VW:s produkter, men alla tyska tillverkare är inte VW.

#13
2018-10-31 09:04

Jaså, Antifeministen/Klarsynt har bytt bort sin gamla Astra mot en betydligt mycket mera i grunden "bling-blingad" Audi A4 Quattro V6 TDI... Ja - man behöver ju inte leva som man lär...:)
Sen kan man i mycket hålla med Vargen men alla lite högre bilar är ju trots allt inte +2-tons bjässar men de sistnämnda är ju i grunden inget trevligt inslag i trafiken med tanke på den stora viktskillnaden som därmed finns mellan olika fordon - vid ett tänkt kollisionsögonblick. Och med tanke på att det för det mesta dessutom oftast bara sitter en person i varje bil...

#14
2018-10-31 12:17

Kompabiliteten mellan SUV:ar och låga bilar har blivit mycket bättre på senare år: https://www.iihs.org/iihs/sr/statusreport/article/46/8/1

"In fact, among 1-4-year-old vehicles in any given weight category, an SUV usually posed no more risk to people in a car or minivan than another car or minivan."

#15
2018-10-31 14:32

Skodaägare, I början var det stora problem med höjdskillnader vilket blivit mindre för varje generation SUV, de blir lägre och lägre och mer strömlinjeformade. Titta på en SUV ifrån 90-talet, början av 2000 talet så förstår du nog vad jag menar. Vikten på vanliga bilar har även den rasat iväg. Inte ovanligt med 1600-1800 kg för en helt vanlig bil. Speciellt bilar med dieselmotor och fyrhjulsdrift. Bilar har generellt och blivit större. Men även spridning i vikt har ökat, för kan man nog mest säga att medelvärdet ökat. Har för mig att medelvärdet är ca 1600 kg för bilar som kommer ut på vägarna i år, det är rätt mycket.

#16
2018-10-31 19:06

Skodaägare - men din länkade artikel var väl relaterad till USA och inte Europa där vi har avsevärt lättare bilar.
Ser vi på Golf-klassare, en rätt vanlig storlek hos privatköpare, så ligger väl dessa allmänt runt 1200--1400 kg.

#17
2018-11-01 12:11

Har tyvärr inte sett något sådant test, men ärligt talat så tror jag att många Golf-klassare skulle klara sig ganska bra i kollision mot en tyngre bil. Tacka plattformstänket för det. Både Golf och Octavia delar t.ex. främre krockbalkar med VW Passat. BMW 1-serie delar motsvarande med BMW 3-serie. Dock är ju förstås småbilar i en sämre situation pga att de har så kort deformationszon fram. Men även där görs det framsteg:

https://www.motorauthority.com/news/1093393_smart-fortwo-vs-mercedes-ben...

#18
2018-11-01 12:29

Tar man tex en XC60 mot en Golf, så tror jag man ligger illa till i golfen, det skiljer nästan 700 kg mellan bilarna. Men jag håller med om att väldigt många hade klarar sig bra med mindre och lättare bilar. Nu blir det tyvärr så att man får anpassa sig mot omgivningen, kör alla andra SUV i 2 tons klassen säger jag bara att du borde överväga göra samma sak. Alla är egentligen förlorare på denna utveckling, mest av allt miljön.

#19
2018-11-01 13:30

"Tar man tex en XC60 mot en Golf, så tror jag man ligger illa till i golfen, det skiljer nästan 700 kg mellan bilarna."

För några år sedan så hade jag hållit med dig. Tyska ADAC testade för 14 år sedan en XC90 mot en Golf och det gick inte så bra för Golfen. Men på senare år så har ju tillverkarna jobbat mycket mer med kompabilitet och höjd på krockupptagande strukturer. Det handlar inte bara om vikt, utan också på hur motparten kan ta emot den större vikten. Problemet med SUVar mot personbilar har tidigare varit att SUVarnas krockbalkar har suttit för högt och därmed "missat" personbilens balkar. Men tillverkarna vet om detta och har på nyare modeller antingen sänkt balkarna eller satt in extra krockupptagande strukturer i lägre höjd. Sen är ju förstås problemet att den lättare bilen måste hantera massan hos den tyngre bilen. Där hänger det helt enkelt på hur lång deformationszon mottagande bil har. Men i en Golf är denna relativt lång så jag tror att Golfen skulle klara sig ganska bra i sammanhanget. Men tyvärr finns det inga tester att tillgå.

#20
2018-11-01 21:51

Kanske ingen vill visa sanningen om vad som händer när en stor SUV krockar en mindre bil? Tidningarna ser man bara "en allvarligt skadad" när två bilar krockat, men inga bilder. Jag vet att XC90 var den första SUV som tog hänsyn till lägre bilar, och idag är SUV oftast lägre än en XC90 (som mer liknar en truck i fronten, hög!).

#21
2018-11-14 07:28

Eu bör ta fram ett regelverk för att homogenisera vikten för framtidens fordon, fordon som inte uppfyller kraven får en anpassad hastighetbegränsning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.