Bild
Nästa artikel

T-Cross en Polo på styltor

Nyheter

Vill du ha en Polo som är lättare att kliva i och ur? Här är Volkswagen T-Cross.

Volkswagen skriver i sitt pressmaterial att stil och kostnadseffektivitet ska hjälpa T-Cross att locka till sig främst yngre köpare.

T-Cross är med sina 4,11 meter från nos till akter 12 centimeter kortare än T-Roc. Samtidigt är den 5,4 centimeter längre och 11,2 centimeter högre än Polo, som den baseras på. Båda bilarna byggs vid Volkswagens fabrik i spanska Navarra. I bagageutrymmet får det plats 385 liter. Skjuts baksätet framåt 14 centimeter ökar utrymmet till 455 liter och fälls sätena får det plats 1.281 liter. 

Motorutbudet är turboladdat och består av tre bensinalternativ: trecylindriga 1,0 TSI på 95 eller 115 hästkrafter och fyrcylindriga 1,5 TSI på 150 hästar, som vid behov kan stänga av två cylindrar för att spara bränsle. Det finns också en fyrcylindrig dieselmotor på 1,6 liter och 95 hästkrafter. T-Cross är framhjulsdriven och kan fås med 5- eller 6-växlad manuell låda eller sjustegad automatlåda. 

Ett försäljningsargument som lyfts upp är generös standrdutrustning. Autobroms med fotgängarigenkänning, kurshållningshjälp, assistans vid start i backe, trötthetsvarnare och adaptiv farthållare är sådant som igår i köpet. På tillvalslistan hittar vi dödavinkelnvarnare och varning för korsande trafik vid backning. Parkeringssensorer bak och fram och parkeringsassistent är även dessa extrakryss. 

T-Cross kommer till bilhallar under andra kvartalet 2019. Svenska priser är inte fastställda än, de dyker upp när försäljningen startar i december i år. 

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Cross?

Kommentarer

#1
2018-10-26 08:21

Kundgruppen sett till VIB;s artikel och VAG;s pressmeddelande.
Främst yngre klientel, med stela leder??

#2
2018-10-26 08:48

Tror jag är ett utmärkt alternativ för den som vill ha en mindre bil som fortfarande är lätt att ta sig i och ur.
Om det stämmer får väl visa sig.
Men snyggaste VW-fronten på väldigt länge har den ändå.

#3
2018-10-26 09:11

Misstänker att denna kommer att ses som efterföljare till Golf SV för de som vill ha en bil med lite bekvämare insteg och högre sittposition men ändå inte så stor. Visst - denna är klart mindre men för målgruppen kanske den ändå räcker och prismässigt kan man gissa att den kommer att ligga ungefär där Golf SV ligger idag.

#4
2018-10-26 09:53

Spontant tycker jag att detta verkar vara en vettigare bil än T-Roc, som visserligen är litet längre men också lägre och ger åtminstone mig en lätt klaustrofobisk känsla när jag sitter i den. Baksätet är det kanske inte så mycket bevänt med i T-Cross, men det är det inte i T-Roc heller. Jag tycker att den är snygg också!

#5
2018-10-26 10:06

Hur länge kommer det att hålla med att ha två modeller i samma segment, tex Polo/T-Cross ... helt plötsligt dubblerar man antalet modeller. Det kommer bli dyrt..

#6
2018-10-26 10:28

Den ser faktiskt ut som en Polo på styltor.

#7
2018-10-26 11:20

Det var allt en fyrkantig låda, kan detta locka yngre köpare? Knappast!

#8
2018-10-26 11:36

Naturligtvis kommer T-Cross främst att köpas av seniorer, som uppskattar den högre sittpositionen och det högre insteget. Men VAG vevar ännu en gång bilindustrins våta dröm om yngre köpare, vilket inte heller denna gång kommer att infrias.

#9
2018-10-26 11:56

Yngre köpare har inga pengar så de får åka japanesiskt.
VW håller på och kladdar med för mycket just nu. De borde fokusera på ID-modellerna.

#10
2018-10-26 13:01

Tycker den ser riktigt trevlig ut. Gillar funktionella/praktiska bilar, och tycker att fyrkantigt och raka linjer även är snyggt.

#11
2018-10-26 13:34

Tycker inte de fått ihop linjerna. Framdelen är massiv och tung, aktern ser kort och rumphuggen ut. Konstiga proportioner. Skjutbart baksäte är givetvis bra! Min favorit i klassen fortsätter att vara Citroën C3 Aircross, som årsmodell 2019 finns med en helt ny dieselmotor. Den är mitt val!

#12
2018-10-26 14:05

Gissar på en genomsnittlig förbrukning på 0,6-0,65 liter/mil blandad körning (bensin).

#13
2018-10-26 14:10

Ja, den var snygg tycker jag. Förutom grillen och delar fronten. Gillar väldigt starkt förarmiljön. Tydlighet och inte massa krimskrams.
Även om jag har barn som ska med dagligen kommer jag ta en titt på denna. Är det ok i baksätet så kan det mycket väl bli denna. Upplever inte behov av större bil än nödvändigt. Dock skulle jag välja 150 hk.

#14
2018-10-26 14:11

Stygga
Ja, med 150 hk.

#15
2018-10-26 14:19

Vid 1:04 i videon går en yngre förmåga rakt ut i gatan, intensivt stirrande ned i sin mobil. Av någon anledning missar föraren av T-Crossen detta, autobromsen går in, och paret i bilen ser skamsna ut och vinkar ursäktande. Men är det bara de som ska be om ursäkt? Knappast!!

#16
2018-10-26 14:42

Vi får hoppas att bältena i baksätet fungerar i denna Polovarianten. I min Polo, uttagen i början maj 2018, fungerar dom fortfarande inte. Något är fel när världens största biltillverkare inte kan få till ett bälteslås som funkar på ett halvårs tid.

#17
2018-10-27 01:12

En SUV i varje segment. Frågor på det?

#18
2018-10-27 06:54

Raphael, du har helt rätt. Tex. Autoexpress.co.uk har satt Citroën C3 Aircross som bästa bil i klassen men dom förstår sej på att en SUV inte kan vara (och ingen är det heller i denna klass) sportig utan mjukt på just rätt sätt är det som utgör en vinnare. VW-bilar har inte på länge varit dom verkliga "testvinnarna" i någon klass men ryktet om bra bilar håller i sej allt för länge fastän verkligheten varit det motsatta.

#19
2018-10-27 09:18

Ännu en vinnare från VW.
Vi är vana vid detta sedan många år.
Fler kommer följa.

#20
2018-10-27 11:14

Och jag gillar att den verkar ha en riktig handbroms (dvs. en spak/krycka, istället för en liten elektrisk knapp). Hoppas bara att VW inte förstör den fina motorn på 150 hk med ett tramsigt "sportchassi" och lågprofildäck (som bara förstör komforten) - det brukar de ju tyvärr göra på många av sina bilar.

#21
2018-10-27 18:06

Och jag säger tvärtom som Masa - märkligt att dom inte har el-handbroms som är en väldigt bekväm funktion. Visst - den går att klara sig utan men sen man vant sig så gillar i alla fall jag den.
F ö skulle vi nog klara oss med en bil i denna storleksklass. Tråkigt bara att inte VW kan utöka garanti-tiderna i Sverige när dom har 5 år i Norge om jag inte minns fel.

#22
2018-10-27 19:15

Pi det är inte biltillverkarna som ger 5 års garanti i Norge, är vanliga nybilsgarantier från fabrik
Importören står för dom resterande åren till totalt 5 år som det skall vara enligt konsumentköplagen.

#23
2018-10-27 21:20

Pi, elektrisk parkeringsbroms är förträfflig så länge den fungerar och det gör den oftast för de som byter bil vart tredje år.
Behåller man bilen längre blir det avsevärt dyrare än konventionell parkeringsbroms.

#24
2018-10-27 21:45

VW T-Cross är inte färdigt än men nuvarande finns T-Roc.
Standard 2 års nybilsgaranti förlängd till 5 års nybilsgaranti.
Förlängd nybilsgaranti 3 år, maximalt 10 000 mil för 8200 kr eller
Förlängd nybilsgaranti 3 år, maximalt 15 000 mil för 11000 kr.

#25
2018-10-27 22:05

Manuell handbroms finns bara UP, Polo och T-Cross. Elhandbroms från Golf, T-Roc och uppåt.
Skoda Fabia och Octavia är manuell handbroms :-)

#26
2018-10-27 23:08

Guran - biltillverkare eller importör kvittar för det är återförsäljaren jag som kund har kontakt med och lämnar importören 5 års garanti så är jag nöjd. Och visst har alla märken minst 5 år i Norge för norrmännen har uppenbarligen ett bättre konsumentskydd i detta avseenden.
saabnisse - har en kompis som har en VW Tiguan 2012 som tjänstebil som gått rätt långt nu och elhandbromsen har hittills aldrig konstrat. Inga bevis men det behöver inte heller bli problem bara för att det är elektriskt.

#27
2018-10-28 00:37

Tidigare Passat hade känt problem med elhandbromsen. Dock satt lösningen i att byta ut knappreglaget.
Det är väl snarast att en manuell spak tar en massa plats som man kan ha till förvaring istället.
Men Passaten rullade 15000 mil utan problem med elhandbromsen utom ovan nämnda.

#29
2018-10-28 08:51

Men Pi #26 självklart får du betala den utökade garantin i bilpriser. Är väl en fördel i Sverige där du på dom flesta bilmärken själv kan bestämma om du vill köpa till utökad nybilsgaranti. VW, Opel mfl. Och i Norge vill du väl helst inte köpa bil, om det inte är en elbil.

#30
2018-10-28 09:46

Pi, jag skrev inte att det måste bli problem med elektrisk parkeringsbroms!
Jag skrev "Behåller man bilen längre blir det avsevärt dyrare än konventionell parkeringsbroms."
Alla bromsar behöver repareras förr eller senare.

#31
2018-10-28 10:08

Det blir dyrare med elektrisk handbroms. Vid tex byte av bromsbelägg så måste man göra en viss procedur för att beläggen ska bytas, vet man inte om detta kan det bli en dyr erfarenhet. Tex för oss på den Kia Ceed vi hade med elektrisk handbroms, sonen skulle byta belägg på bilen, gjorde som vanligt. Slutade med att vi fick byta bromsok för dyra pengar, så allt är inte bra med elektrisk handbroms om man inte är väldigt insatt hur allt fungerar.

#32
2018-10-28 11:41

Bromsklossar? Har nog inga på min Skoda?, har inte bytt dem efter 9400 mil körda. Min Toyota käkade bromsklossar fram, fick byta vart 3000 mil...

#33
2018-10-28 14:44

Toyota är den enda bil jag haft under modern tid där jag fått byta bromsklossar relativt tidigt - i mitt fall runt 7000 mil.

#34
2018-10-28 16:36

Tja, ytterligare ett sätt för att få bilägaren till verkstaden för att byta belägg med elektrisk handbroms, ett sätt att tjäna pengar lättvindigt, vad är det för fel med att dra i en spak för handbroms? Jo, det är väldigt mycket fel på VW Passat med elektrisk handbroms har jag fått veta kontakta Bil o Maskin i Munkfors för mer info......men kan ju skilja från märke till märke hur det är konstruerat, men i längden ser jag inte någon fördel vad gäller problemfritt ägande vad gäller elektrisk handbroms.

#35
2018-10-28 16:46

Shogun
Jag hade problem med elektriska handbromsen på Passaten tidigare. Vid efterforskning så var det vanligaste felet problem med knappen till bromsen. Dock var det ingen större kostnad eller tid att fixa problemet.

#36
2018-10-28 22:39

Vissa har alltid hörsägen ifrån verkstäder att luta sig mot - speciellt när dessa stöder det egna märkets förträfflighet eller misskrediterar konkurrerande märken... Detta med elektrisk handbroms är nåt jag uppskattar mycket - om det är OK. Och hittills, peppar - peppar, så har den fungerat utmärkt.

#37
2018-10-29 07:19

En hundring kostar knappen och den byter man själv väldigt enkelt.
Det kan ändå vara vara lite drygt att fastna med handbromsen åtdragen och inte komma därifrån.

#38
2018-10-29 08:16

Herregud, om man inte är helt stel i lederna så är en Fabia kombi bättre på precis allt och dessutom rymligare och betydligt billigare.
Folk köper bil som att dom är 72 år och pensionär.

#39
2018-10-29 09:40

skidoo,
Det finns faktiskt människor som verkligen är 72. Dessutom har en del villaägare svårt att ansa sina häckar och en något högre bil kan få en att se bättre i korsningar.

#40
2018-10-29 13:02

Tycker att det blir svårt att ta till sig proportionerna, särskilt när den ser ut att rulla på skottkärrehjul. Tyvärr!

#41
2018-10-29 16:39

Hörsägen? Det är ju fakta att den elektriska handbromsen ställer till problem. Och då ska det inte sopas under mattan....varför ska det sopas under mattan skulle jag vilja ha ett svar på?! Och det är inte bara knappen som felar....

#42
2018-10-29 18:13

Shogun
Vilken fakta är det? Din?
Som sagt, jag fick problem med min men efter lite efterforskning så var det inget större problem att lösa. Merparten av de ägarrapporterade problem på nätet hade med knappen att göra. På Passat för att förtydliga.
Det kan ju vara så att din verkstad håller tyst om problemets enkelhet för att kräma ut mer pengar för reparation.

#43
2018-10-29 19:30

När det är frekvent återkommande hos en verkstad så är det fakta att det är ett problem. Varför det ska sopas under mattan förstår jag inte. Möjligen för att det är VW...
Ser ingen vits med elektrisk handbroms mer än att det är bekvämt. En spak fungerar i ur och skur om den används, men det är klart det genererar inga pengar till verkstaden på samma sätt som en elektrisk.....

#44
2018-10-30 15:46

Nu är väl inte en allmän verkstad med 6 miljoner i årlig omsättning, placerad i någon skogsdunge ute i avkroken, någon jättetillförlitlig källa. Särskilt inte när "faktan" återberättas via - hmm - tredjehandsinformation. Men visst kan även en Volkswagen ställa till med problem. Det kan jag själv intyga. Dock går företagets nuvarande Golf alldeles utmärkt, och dessutom utan problem med den elektroniska handbromsen. Men det är ju ingen Passat...:-)

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.