Bild
Nästa artikel

Tysta dieslar i Opel

Nyheter

Opel Mokka och Insignia utrustas med nya, tystgående dieselmotorer.

Opel Mokka, som tidigare haft Opels 1,7 liters CDTI kommer att få den nya 1,6 liters CDTI-motorn i stället. Den nya motorn har sex hästkrafter mer än den gamla, nu 136, och ska, enligt tillverkaren, bara dra 4,1 liter per 100 kilometer. Motorn har fått smeknamnet ”whisper diesel”, den viskande dieseln, och ska enligt Opel vara väldigt tystgående.
 
Samtidigt får Opel Insignia en helt ny 2,0 liters CDTI-motor på 170 hästkrafter. Även den ska vara tystare än sin föregångare, fem decibel lägre vid tomgång uppger Opel.
 
Diskutera: Är motorljudet eller vägbullret mer störande?

Kommentarer

#1
2015-01-27 10:03

Idag är ju sällan motor(o)ljudet det som stör mest utan vägbullret är ju oftast det mest störande.

#2
2015-01-27 10:35

Jag märker inte att min motor stannar vid start/stop inträde, endast när jag trycker ner kopplingen hör jag att motorn startar. Så motorljudet är nog det minst störande i dagens bilar. Vägbuller kan man ju själv göra något åt genom att inte ha extrema lågprofilsdäck och att köpa "tysta" däck.

#3
2015-01-27 11:05

Och just vägljud är något som Opel bjuder på i rejäla mängder - enligt mina erfarenheter. Men det sägs att man isolerat de nya bättre.

Men ner till friden som råder i min BMW och/eller Volvo V70 ligger Opel inte och därför kan jag inte välja en Opel i nuläget, trots att det finns en hel del som jag gillar hos Insignia.

MVH AL

#4
2015-01-27 12:29

Ser trevligt ut med en genomskinlig kåpa över kamaxeldrivningen på 2 liters motorn.

#5
2015-01-27 13:21

Kanske N-iklas kan utveckla detta lite om Opels tysta dieselmotorer?

#6
2015-01-27 13:30

Hej Pi! jag håller med dig. Men hur var det nu med Continentals ContiSilent däck. Blev det en flopp med skumgummi inuti däcken, och höll inte Pirelli på med något liknande? någon som vet?!

#7
2015-01-27 16:23

Insignian av senare årgångar är väl så tystad från vägljud som Volvo och BMW av senare årgångar. Dessutom är även Astran tystad från vägljud. Det finns dock en del undantag och i samtliga fall handlar det om större fälgar med lågprofildäck
När det sedan gäller de nya dieslarna blir man lite nyfiken. Den råa gången på tomgång har jag upplevt störande och hård. Därför är nykomlingarna välkomna om de lovar lika gott som de omdömen motorerna fått från pressen. De verkar ju dessutom inte påverkas av motorernas verkningsgrad när det gäller uppvärmning vintertid

#8
2015-01-27 17:30

Äger bl.a en Opel Mokka med 1.7 dieseln, kört ca 3000 mil. Den är lite högljud av sig vid gaspådrag men går mycket snålt. Snittar 0.5 per mil. Motorn har dragvillig. Den nya motorn verkar mycket intressant om den går tystare och är något starkare. Opel behöver jobba med vägljudet i Mokkan också, räcker inte med bara tystare motor. Vägljudet är milt sagt högt i dagsläget(18 tums hjul).

#9
2015-01-27 20:24

Visst kan jag få fram lite mer fakta om man så vill.

Gamla 1.7 gav 130 hk vid 4000 varv, 300 Nm vid 2000.

Nya 1.6 136 hk 3500 Varv, 320 Nm vid 2000 Varv.
Tillgänglig i Astra och Mokka.

Kort kamaxel kedja med dubbla Scissor växel kopplingar vars effekt är att de reducerar glapp och minimerar risken för slackande dålig spänning i kedjan.
Och ljud.

Avstängbar vattenpump, variabel oljepump, oljekylda kolvar.
Alla yttre komponenter i insug, insprutning, högtryck osv. som kan förorsaka ljud är inklätt med en tjock ljudisolerande formgjuten kåpa, dubbla ljudisoleringskåpor täcker även andra delar av motorn.

Den har en ny typ av avgasfälla som tar bort kväveoxid utan hjälp av tillsatser i avgaserna.

2.0 levererar 400 Nm mellan 1750 och 2500 varv.

Denna har som enda nya Opelmotor kamaxel rem - med förstärkta tänder,
för att gå ett steg längre för att minska allt ljud.
Aluminiumtopp och gjutjärnsblock.

Vattenkyld EGR, elektrisk Wastegate, vattenkyld variabel turbo med separat oljefilter, under motorn sitter två balansaxlar drivna via spiralskuren kuggväxel från vevaxeln, försedda med Scissor växelstyrning, kedja ersatt med kuggväxel sänker ljudnivån och ökar kvalitet och driftsäkerhet.

Balansaxlarna är tillverkade i högtrycks-pressgjuten aluminium och reducerar vibrationer med 83 % och använder kullager istället för rullager för lägre vikt och minskat ljud.

Tvådelat oljetråg med botten i stålplåt och sidor i högtrycks-pressgjuten aluminium.
Tidpunkterna för bränsleinsprutningen anpassade till att påverka förbränningen till att ge lägre ljudnivå.

Alla förstärkningsribbor och kanaler i motorblocket utformade för att reducera spridning och förstärkning av ljud.
Individuell balansering av turbin och kompressor.

Som 1.6 alla yttre komponenter i insug, insprutning, högtryck osv. som kan förorsaka ljud är inklätt med en tjock ljudisolerande formgjuten kåpa, dubbla ljudisoleringskåpor täcker även andra delar av motorn.

Kamaxelkåpa i plast med vibrationsisolerad infästning.
Även skyddspanelen som täcker kamaxel remmen är ljudisolerad och frikopplad från motorblocket.

Vägljud berodde förr på att de däck som Opel använder i Europa inte passar svensk asfalt, tidigare tog man fram nya däck för Sverige men när marknaden minskade till låga volymer upphörde detta och numera levereras bilarna med samma däck som för övriga Europa.
Däcksfabrikat och mönster hade tidigare stor betydelse.

#10
2015-01-27 20:31

Man har tagit ett steg närmare konkurrenterna med andra ord!

#11
2015-01-27 20:49

Onödigt att försöka vara rolig Trasten, den här dieseln är nog både ikapp och förbi konkurenterna.
Bra faktaredovisning Niklas.

#12
2015-01-27 21:14

Jag försökte inte att vara rolig, det var mer ett konstaterande!

#13
2015-01-27 21:28

För att vara helt ärlig, i.o.f.s. off topic, längtar jag tillbaka till 60-talet när Opel gjorde bilar som folk ville ha. Tänk bara Kadett B i slutet av 60-talet som marknadsfördes som "Das Auto". Numera stulet av en mindre nogräknad tillverkare...

#14
2015-01-27 21:32

N-iklas kör som vanligt med en massa tramsigt försäljarsnack!
Motorerna kan nog vara bra utan överdrifter i beskrivningen.
"Balansaxlar i högtrycks-pressgjuten aluminium"! Den gjutmetoden finns hos alla biltillverkare och jag tror inte det är nytt hos Opel, men varför skulle den användas till balansaxlar? De blir ju betydligt större än stålaxlar för att få samma svängmassa. Verkar inte troligt.
"Däckfabrikat och mönster hade tidigare stor betydelse"! Tro mig N-iklas, det har det fortfarande.

#15
2015-01-27 21:34

Min första bil var en Rekord 1900 coupe -69. Hade mycket roligt med den bilen .

#16
2015-01-27 22:19

Det stämmer, en slarvig formulering slank igenom, det är cylinderhuset som inhyser balansaxlarna som är tillverkat av aluminium.

Och var någonstans står det att det skulle vara unikt för Opel?

En lista med fakta utan påståenden eller åsikter eller slagord eller något av det vissa andra vräker ur sig hela tiden, är alltså trams?
För att det ser lite för bra ut och lite för imponerande ut sammanställt på detta sätt?
Opel får inte se bra ut - det är det som är poängen alltså.

Jag kallar tvärt om bluddersnack och personliga åsikter utan fakta för trams.

Det är ljudisoleringsmaterialet och plast komponenterna och isoleringen mellan de olika delarna som är speciellt för Opel, och flera andra detaljer är ganska så ovanliga.
Hur ovanlig är kombinationen av alla dessa detaljer i en motor?

Svara gärna på det.
Redovisa gärna några jämförande exempel, men så detaljerad fakta brukar vara svårt att få från andra tillverkare.

För övrigt är det Opel och inte BMW, det finns inget livsavgörande behov av att vara först och störst, bara tillräckligt bra, det är helheten som gäller och inte enskilda komponenter.

#17
2015-01-28 07:57

Tack N-iklas, det var ett betydligt mer sansat och vettigt inlägg.
Sedan har jag aldrig trott att Opel skulle ha sämre möjligheter att ta fram bra konstruktioner än någon annan tillverkare.
Men det som inte är unikt för Opel behöver ju knappast beskrivas, eller hur?
Och absolut inte med en mängd onödiga superlativ.

#18
2015-01-28 08:24

För mig är vägljudet viktigare än motorljudet och de flesta bilar idag klarar av att få bort motorljudet vid färd. Självklart att om du väljer en billig instegsmodell av en småbil så kan det kanske vara si och så, men då har bilen andra USP:ar än att vara bra på långkörning...

Vad gäller Opel så fanns Insignia:n med som alternativ när jag bytte bil nyligen, tack vare vettiga paket med bra pris och trevlig utrustning, men det föll på att jag tyckte den var bullrig och lite rörig invändigt.
För mig är komfort, säkerhet och enkelhet viktigt då jag kör ganska många mil per år.
Det blev en S60 istället.

#19
2015-01-28 21:08

Åh ???

"Men det som inte är unikt för Opel behöver ju knappast beskrivas, eller hur?
Och absolut inte med en mängd onödiga superlativ."

Jag blir ganska häpen över ett sådant uttalande???
Att det enda man skall omnämna är det som är unikt och inte finns någon annan stans???
Jag har aldrig tidigare i hela mitt liv hört någon säga något sådant.

Men det ställer ju till abnorma problem att ställa ett sådant krav.
hur i hela världen skall man kunna veta med absolut säkerhet att ingen mer har just "det här" eller "det här" i hela världen?

Jag anser att det är upp till var och en att själv tycka och tänka vad de vill om en lista med faktauppgifter.
Om du aldrig hört talas om något så är det väl av intresse, och har du hört det så mycket att du inte orkar höra det igen så slipp att lyssna då.
Det är väl frivilligt?

Dessutom kan det väl rimligen var av intresse att få se om Opel har samma finesser och teknik som andra - eftersom det alltid hävdas motsatsen.
Av denna orsak är en lång lista väl motiverat och även efterfrågat.

Att någon blir störd över detta är ofattbart - jag kan inte förstå det.

Det här förefaller vara två skilda synsätt.
Min avsikt är att redovisa rak av som saker och ting är.
Medan rätt många andra tycks se att allt hela tiden bara handlar om en slags Skryt och /eller Hatdebatt där man krigar om att vara först, störst och värst och utdela käftsmällar så mycket man kan...
Man tycks inbilla sig att det är i det syftet som allt skrivs.

Jag förstår inte alls detta förvridna sätt att tänka.

Jag redovisar bara som det är och något annat syfte har jag inte - att man tolkar in och läser in saker som inte finns och har konstiga ideer och underliga synsätt övergår helt min fattningsförmåga.

Jag ogillar djupt det slarviga, lättvindiga och slentrianmässiga sätt alla andra använder och skulle kunna skriva 100 meter med kritik mot det.

#21
2015-01-28 21:31

Det går utmärkt att presentera en produkt utan att använda sig av löjligt försäljarsnack, sånt blir bara tröttsamt.
Är det dessutom felaktigt och framfört på ett skrytsamt sätt blir det ännu mer tröttande.
Jag tycker det är utmärkt att beskriva Opels nya dieselmotorer på ett informativt sätt, men inte när det börjar likna en reklambroschyr!
Jag tycker att det är trevligt med den beundran ni visar Opel, de gör inte sämre bilar än deras konkurrenter, men i Sverige är det tydligen svårt att visa det.

#22
2015-01-28 21:37

Det råder tydligen delade meningar, men min önskan är att lära mig att förstå annorlunda sätt att uppfatta saker.

"Det går utmärkt att presentera en produkt utan att använda sig av löjligt försäljarsnack, sånt blir bara tröttsamt.
Är det dessutom felaktigt och framfört på ett skrytsamt sätt blir det ännu mer tröttande.
Jag tycker det är utmärkt att beskriva Opels nya dieselmotorer på ett informativt sätt, men inte när det börjar likna en reklambroschyr!"

Jag vill gärna veta på vilket annat sätt man kan skriva vad jag skrev - det vore förfärligt intressant att få veta!
Jag kommer nämligen inte på något annat sätt hur jag än grubblar.
jag har en helt annan uppfattning om vad som brukar stå i reklambroschyrer, och vad jag skrev har jag aldrig läst i en sådan.

Jag uppfattar sådana texter otroligt tröttsamma eftersom de innehåller så mycket tomt prat.
Jag finner knappast ett enda tomt ord i vad jag skrev.
Så hur kan man skriva alla dessa uppgifter på ett annat sätt?

Eller är det så att det enda andra sättet är att inte skriva?
Jag tycker mig ana den åsikten - men det är ju ingen lösning på problemet.

#23
2015-01-28 21:56

Jag sitter just på ett annat svårt problem.

Nu har en ny dieselmotor för Corsa kommit som visar på en del rätt så intressanta förhållanden mot VW Polo som anses vara ledande i klassen.

Som ex. att Corsa har en modell med automatisk växling där Polo inte kan levereras med det.
Om jag nu vill redovisa liknande saker, hur ska jag göra det då?
Eller är det kanske så att fakta ska inte vara med och man ska bara prata lite allmänt luddigt utan att säga något bestämt.
Fast det ser ut att bli ännu svårare...

#24
2015-01-28 23:20

Räknar du inte DSG-lådorna som automatiskt växling, eller hur menar du?

#25
2015-01-29 07:01

N-iklas svaljar som en fura i vinden. I en annan artikel prisade han Opel för att de inte erbjöd automatlåda pga vikten men nu är det fantastiskt att det finns i Corsa.

Märkesfanatiker har det inte lätt.

Vad försöker de uppnå? Konstigt att tokarna är mest intensiva på två av marknadens tråkigaste bilmärke Opel och Toyota.

Men det känner uppenbarligen ett enormt behov av att bekräfta för sig själv att de valt "rätt" märke.

#26
2015-01-29 08:33

N-iklas: Det åligger ju faktiskt inte dej att redovisa alla nyheter och skillnader mellan bilar så ditt fiktiva problem med Corsa/VW är ju inget annat än ett fiktivt problem som du kan släppa. Låt tillverkarna föra fram sina färgade reklambudskap istället så slipper du ta fram dessa själv.
F ö ligger det nog ganska mycket i SiggeNn's senaste inlägg.

#27
2015-01-29 12:16

Pi.

Förutom att SiggeN ? glömde att nämna just VW och Volvo också.........

#28
2015-01-29 13:58

Opel har väl förövrigt en betydligt trevligare och intressant historia och en grundare i Adam Opel som brann för sitt företag till skillnad mot konkurrenten VW vars skapare vi inte får nämna vid namn.......Opel är värd en framgång och det vore tråkigt om märket försvann från marknaden. Man var ju uppfödd i baksätet på en Rekord -58 och flera andra Oplar och även VW........bubbla tex.

N-iklas.

Fortsätt att skriva, det är bara kul när någon är engagerad och intresserad av ett märke som luskar fram fakta som vanliga dödliga inte ens bryr sig om att vaska fram..........utan bara köper det som motorjournalister för fram för åsikter, för de har ju alltid rätt..........och kan inte ifrågasättas........;o)

#29
2015-01-29 12:36

I frågan Polo – Corsa

Handlar det om specifikt Polo BlueMotion 1.4 75 vilket är en speciell enskild teknik och utrustningsversion av Polo.
(Jag antar att ni inte känner till det… så jag måste uttrycka mig väldigt tydligt.)

Denna specifika version vars uppgift är att vara den tekniskt mest avancerade och bränsleeffektivaste modellen med lägst utsläpp, levereras endast med 5 vxl manuell låda.

Övriga – finns med DSG men inte just denna 1.4 75 hk.

Vilket är mycket överraskande och förvånande – vad kan orsaken vara till detta?
Borde inte den ”fantastiska” DSG vara det självklara valet här?

Jag börjar för första gången äntligen se lite hur ni tänker och fungerar så jag är inte förvånad över att ni inte insåg orsaken till att jag skrev ”automatisk växling” – ni tolkar om dessa ord till Automatlåda och DSG, om jag inte skrivit ”Automatlåda och DSG” så menar jag inte DET.

(Så många onödiga ord dessa kommunikationsproblem tvingar fram… tröttsamt…)

Jag skrev automatisk växling därför att det är exakt vad det handlar om, en manuell växellåda som växlar automatiskt.
Känd under namnet Easytronic.
Ingen automatlåda alltså.

Denna har kommit i en ny modell. (som ser ut att för första gången ha en realistisk möjlighet att fungera utan brister och nackdelar tack vare att tekniken nu kommit i kapp iden med en sådan växellåda.)

Det handlar om Opels motsvarighet till BlueMotion, denna version av Corsa levereras identiska siffror med VW Polo BlueMotion 1.4 75 hk - Officiella förbrukningen 3.1 och utsläpp 82 g/km

Men har 20 hk mer, 95 mot 75, i Corsans fall innebär Easytronic att förbrukningen sänks i jämförelse med en vanlig manuell, denna datoriserade styrning av växellådan är en förutsättning för att komma ner i samma siffror som Polo.

Alltså omkastad roll, automatväxling i Corsa - manuell i Polo.

#30
2015-01-29 13:51

Skönt med en tyst diesel och Insignia är en mycket snygg bil som dessutom håller en hög standard vad gäller kvalite och driftsäkerhet!

#31
2015-01-29 15:36

Undrar om N-iklas är medveten om att DSG är just det som han säger att Easytronic är. En manuell låda som växlar automatiskt! Låt vara att DSG har dubbla kopplingar vilket jag inte tror Easytronic har.( Rätta mig om jag har fel ). Robotlådor med en koppling brukar ha en viss ryckig växling som inte är så rolig, men Opel kanske har hittat en lösning på det?

#32
2015-01-29 17:16

Det är visserligen sant, men jag har heller inte sagt att DSG INTE skulle vara något liknande.

Man kan dock inte säga att det trotts grunden i en vanlig växellåda är samma typ av växellåda eftersom tekniken skiljer sig ganska mycket genom det dubbla kopplingssystemet (som är svagheten med DSG, genom ökad vikt, dyrare teknik och högre driftskostnader.)

Finessen är ju avsaknaden av DSG:s nackdelar.
Ingen har ju provat den ännu så garantier kan inte ges just nu, men läser man specifikationerna på hur den nya lådan fungerar, och vilka nya styrsystem och program och funktioner den har så ser det ut som om det skulle vara märkbart bättre än alla tidigare sådana växellådor.
Man uppger att man löst problemen som tidigare fanns.
Den har även en krypfunktion som på vanlig automater, vilket är en nyhet på denna.

#33
2015-01-29 17:32

Du uteslöt ju DSG i ditt automatisk växlingsnack så försök inte!!
Nu är ju inte Opels robotlådor direkt fria från fel de heller, snarare nästan värre än DSG. Så de nya kan bara bli bättre. Men det ska bli intressant att följa Opels utveckling nu när man fått pengar att utveckla nya saker. Synd att man inte jobbar Opel längre!

#34
2015-01-29 19:52

Detta var en svår nöt att knäcka, jag har grubblat så jag fått huvudvärk för att försöka få fram vad i hela friden som menas???

Och det enda jag kan förstå är att det rör sig om ett missförstånd – igen…

Jag kan bara tro att det måste vara följande rader som det handlar om.

”automatisk växling” – ni tolkar om dessa ord till Automatlåda och DSG, om jag inte skrivit ”Automatlåda och DSG” så menar jag inte DET.”

Tydligen kan man fatta det så att den omnämnda ”automatisk växling” avser DSG och att följande rader säger att DSG INTE är ”automatisk växling”…

Alltså att DSG INTE är en automatiskt växlande manuell växellåda.

Jösses.

NEJ så var det inte, den ”automatisk växling” det talas om avser alltså Opel Easytronic inte DSG - den har inget med saken att göra.

– Så långt, sedan följande formulering ”Automatlåda och DSG” så menar jag inte DET.
DET BETYDER: inte ett uttalande om tekniken i DSG utan det avser vara ett svar på en föregående kommentar som meddelar att när jag sa att ”Som ex. att Corsa har en modell med automatisk växling där Polo inte kan levereras med det.”

Så menade jag just precis det att Polo (mer exakt BlueMotion 1.4 75 hk) inte kan levereras med automatisk växling.

I kommentaren trodde man att denna Polo kunde levereras med DSG vilket är fel.
Det var det jag försökte säga.

Nu går det tydligen att på något obegripligt sätt få ihop detta till att det står att DSG inte är en automatiskt växlande manuell växellåda.

Kanske kan det också spela in om någon tror att denna Polo kan levereras med DSG – då blir missförståndet lite mer begripligt, men nu finns den ju inte med DSG.

Så hur kom DSG in i historien och hur blev det en fråga om tekniken i DSG?

Ja, jag får inte riktigt ihop det men det måste vara något ditåt
Och det är bara att säg att alltsammans är fullkomligt fel och upp åt väggarna tokigt och ett gigantiskt missförstånd.

Hur det nu gick till och hur det nu hänger ihop?

#35
2015-01-29 20:14

N-iklas: Inte för att jag vill pissa på din parad. Men jag har nu försökt att konfigurera ihop en Corsa med dieselmotor och automatiskt växlad låda, men finner bara en manuell 5-växlad. Ska man handla i Tyskland för att få ihop din bil eller är det bara jag som är kass på att hitta i Opels sidor?

#36
2015-01-29 21:51

Den är ju en ny Modell som presenterades för bara tre dagar sedan och kommer offentligt först i Geneve.
Likaså är växellådan ny, bara två veckor sedan den visades.
Till Sverige kommer de tidigast i maj.
Men med den satsning svenska agenten har på dessa diesel och ekonomibilar så kommer de troligen att utgöra halva volymen.

#37
2015-01-29 21:55

Sedan så sa vissa tidigare att Adam är ett verkligt fjasko - det är svårt att få stöd för det påståendet...

Adam har just - för andra året i rad - vunnit auto motor und sports läsaromröstning som populäraste bilen i minibilsklassen.

Förra året med 24.2 % av rösterna före UP och Mini.
I år med 30 % före UP och Skoda Citigo.

Detta året röstade 112 471 personer.

Ett verkligt fjasko eller hur…
Sverige är inte världen tycks det.

#38
2015-01-29 22:28

N-iklas, men hur ser försäljningssiffrorna ut?
Ingen biltillverkare klarar sig på en läsaromröstning, det gäller att sälja bilar också!
Som jag skrivit tidigare så gillar jag Adam, men med vissa kända anmärkningar.

#39
2015-01-30 03:10

Ingen bil säljer om den inte är populär.
Är VW ett väldigt impopulärt märke ex?
Finns det något exempel på att en impopulär bil säljer bra?

Som bekant måste Opel övertyga först och sälja sedan.
Denna popularitet bereder vägen för en ökad försäljning i framtiden.
Två nya modeller, två nya växellådor, två nya motorer har tillkommit.
Det kan bara bli bättre.
Hittills har man sålt 130 000 utan hjälp av de nya modellerna och tekniken.
Och Adam är ingen volymbil.

En bil säljer om det sprids många positiva omdömen och nyheter om den och säljer dåligt om det i stället sprids många dåliga åsikter om den, titta bara på resultatet i Sverige.

Popularitet är viktigt.

Auto motor och sport ställde just frågan "jag väljer hellre Opel Astra än VW Golf"
just nu har 132 klickat JA till Astra och 130 till Golf, inget sådant har hänt tidigare.
Detta är ett trendbrott.

#40
2015-01-30 21:06

N-iklas du är dåligt påläst!

Automatiserad manuell låda hade VW redan i Lupo 3L där fick man ta till alla knep för att få ned förbrukningen. Nu klarar VW den förbrukningen även med en manuell medan Opel äntligen fått sin 3L med samma växellåda som VW hade för 15 år sedan.

Om man lägger vikt vid omröstningar på Internet så har man dåliga källor. Det säljer inga bilar....men det är klart Opel står över sådant simpelt som försäljningsmål. Opel är en religion (för vissa).

#41
2015-01-31 13:18

Ja det måste vara surt att bita i att Adam är så populär när man benhårt hävdar att den är ett fiasko.

Väldigt konstigt påstående eftersom det aldrig varit uppe till fråga vem som var först i världen med det ena eller andra?
På det området har just du ingen kunskap överhuvudtaget.

Dessutom kvarstår faktumet att VW inte kan leverera en automatväxlande låda, som tydligen alla villa ha numera, medan Opel faktiskt kan.
Det borde knappast vara dåligt för försäljningen.

ELLER är det så att det bara är bra för försäljningen när Opel inte kan leverera en automat och när man kan det ja då går det helt plötsligt lika bra med en manuell?

Faktumet är väl snarare att VW DSG inte kan placeras i denna snåla modell för då skulle förbrukningen öka.
Om DSG inte innebar någon nackdel, varför finns den då inte här?
Man kan ju spekulera i att DSG inte duger för uppgiften.

Och det är väl inget smickrande betyg i så fall.

#42
2015-01-31 13:19

N-iklas att försöka föra en diskussion med dig förefaller helt omöjligt.

Nåväl. Opel har ingen automat i denna modellen utan en robotiserad manuellt låda. Läs mitt inlägg igen och försök förstå.

Nåväl du har även tidigare visat dig total omotaglig för fakta utan argumenterar som en 3-åring. Lycka till med det.

#43
2015-02-01 13:58

Det finns inget att diskutera.

Det har aldrig funnits något att diskutera.

Hela den s.k. ”diskussionen” bygger helt, fullkomligt och uteslutande på förekomsten av ett antal personer med dålig, nej, med icke existerande kunskap, som baserat på denna grund dels inbillar sig en hel del tokigheter och dels oseriöst baserat på dessa tokigheter ger sig till att tro, anta, förmoda och gissa en hel del som de tycks känna ett ohämmat behov av att sprida ut omkring sig i en ström av innehållslösa och meningslösa ord med föga begriplighet.

Ett sådant agerande innebär att den s.k. ”diskussionen” bygger på rena dumheter, uppfunna och hopfantiserade ur tomma luften.

Det är mycket lätt att spåra varifrån majoriteten av uppgifterna kommer: från Wikipedia…

Och är det allt man kan i ämnet borde man ägna sig åt att samla frimärken i stället.

#44
2015-02-01 20:00

N-iklas tack för du bekrätade precis allt.

När ditt försäljningssnack strimlas till småbilar så lämnar du diskussionen.

Du försöker vara påläst men det är väldigt tunt när man skrapar på ytan.

Lär dig diskutera istället för att försöka med dryg översittar attityd (även den ekar väldigt ihåligt).

#45
2015-02-02 13:34

Jag har ingen tanke på att försvinna, jag tänker fortsätta att irritera och förarga de som förtjänar det i evighet.

Ännu har ni inte lyckats få fram något att diskutera, bara tomma ord och meningslöst strunt.
I er underliga värld är det kanske fina saker, men tomma ord och strunt föraktar jag djupt och kommer alltid att behandla efter förtjänst.

Ni har i hela ert liv fått lära er att man med högljutt pladder, agitation och mobbing kan komma hur långt som helst om man tillhör den stora gruppen - men här tar den leken slut.

#46
2015-02-02 13:40

Gör det. Vi andra återgår till våra liv, vi som har ett!

#47
2015-02-02 13:41

Skärp er, vi diskuterar inte person här utan artikeln ovan, Var och en har rätt att tycka till och diskutera Opels Dieselmotorer vilket är precis vad N-iklas gjort.
Får jag be er att återgå till ämnet.

#48
2015-02-02 14:07

När man nu inte jämför motorerna mot konkurrenterna så kanske rubriken istället borde lyda: Tystare dieslar i Opel ?
Säkert är motorerna tystare än tidigare och något annat vore väl konstigt att vänta?
Opel har lagt ner mycket pengar på sina nya motorer då de äldre ansågs som förlegade så jag antar att kommande tester kommer att säga sitt om huruvida de har lyckats nå upp/komma förbi sina konkurrenter eller ej.

#49
2015-02-02 19:41

"Jag har ingen tanke på att försvinna, jag tänker fortsätta att irritera och förarga de som förtjänar det i evighet"...är det inte bättre att komma med välunderbyggda argument och försöka föra en vettig diskussion även om den går en emot?

Nu känns det mest som ett troll som sticker huvudet i sanden så fort han får fakta han inte kan hantera.

#50
2015-02-03 12:37

Jag vill bara påpeka att den s.k. ”diskussionen” som alltså inte finns… i brist på någon att diskutera med och i brist på något att diskutera…

Helt och hållet har varit till stor belåtenhet för mig, det ni kallar att ”går en emot” är endast er önskedröm, ni vill att det skall var så, men i själva verket är det ni som fått se er avsågade.

Ni mäter framgång och misslyckande i hur många anhängare man har bakom ryggen som klappar takten.

Jag mäter framgång och misslyckande i vem som har rätt och vem som har fel.

Ni spelar mig i händerna hela tiden och ger mig fint material att använda mot er i framtiden, så jag är mycket förtjust och tillfredsställd med resultatet.

Jag skrev från början endast en helt korrekt redovisning av vad dessa dieselmotorer hade att erbjuda och vad de tekniskt innehöll.
Detta dessutom som svar på en efterfrågan och inte på mitt initiativ.
Min avsikt var att inte skriva ett enda ord mer eller utöver detta.

Inte ett onödigt ord eller några överdrifter på mista vis fans i denna text, det var t.o.m. ett slarvfel som på inget vis förskönade den tekniska beskrivningen utan tvärt om fick motorn i fråga att framstå som konstig och beskrivningen sämre.

Utifrån detta kom sedan en storm av upprördhet och ogillande och kritik och anmärkningar - av vilken anledning då?

Jo av den enkla anledningen att när en så utförlig beskrivning och redovisning av vad dessa motorer innehöll presenterades på detta sätt, så blev det samlade intrycket något som flertalet blev upprörda över därför att det såg för bra ut och gav ett allt för positivt intryck.

Man ogillar Opel och kan inte tåla förekomsten av ett så positivt intryck - därför blev man upprörda.

Den enkla osminkade sanningen kunde inte accepteras och släppas förbi, utan här måste man sätta till alla klutar för att försöka förstöra detta på något sätt.

Och det är vad man sedan dess försökt än med det ena och än med det andra sättet.

Utan framgång.

Och då blir man sura över detta och får ytterligare orsak att försöka uppfinna nya saker att klaga på och träta om.

Skall man verkligen acceptera att människor agerar på detta sätt?

Vad är det som gör det så svårt att leva i verkligheten och bara acceptera sanningen som den är?
Utan att grumsa när sanningen går emot det man själv tycker?

#51
2015-02-03 12:43

"Ni spelar mig i händerna hela tiden och ger mig fint material att använda mot er i framtiden, så jag är mycket förtjust och tillfredsställd med resultatet."

Vad är detta, någon sorts krig i forumformat?
Trodde det var en biltidning där människor med en fetish för bilar och allt som hör bilen hänger och tjötar skit.

#52
2015-02-04 12:20