Nästa artikel
Tunga fordon orsakade trafikstopp
Nyheter

Tunga fordon orsakade trafikstopp

Publicerad 9 februari 2011 (uppdaterad 10 februari 2011)
Motsvarande 158 dygn stod trafiken stilla under november och december på grund av olyckor med lastbilar, visar ny statistik.

Under årets sista två månader 2010 tvingades polis och bärgare spärra av vägen vid 2 000 olyckor med lastbilar, bussar och långtradare.

Om alla stopp räknas samman motsvarar det 3 792 timmar eller 158 dagar, enligt statistik från Trafikverket som Motormännen presenterar.

– Ett av de värsta stoppen inträffade på E4 söder om Hudiksvall i november 2010, då stod trafiken helt stilla i över 19 timmar på grund av att tre lastbilar kört av vägen, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Enligt Motormännen kostar stoppen i trafiken 125 miljoner kronor per år. För att minska den siffran vill Motormännen ha en lag på vinterdäck även för den tunga trafiken.

I dag är lastbilar och andra tunga fordon befriade från vinterdäckslagen, men måste ha däck med ett mönsterdjup på minst fem millimeter.

Diskutera: Vad tycker du om ett vinterdäckskrav för tunga fordon?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-09 18:47
treubeliver (ej verifierad)

utan lastbilar stannar sverige så det så! + vi lastbilsmmekanikers levebröd!

#2 • Uppdaterat: 2011-02-09 23:49
Nils Persson (ej verifierad)

Nu måste väl beslutfattarna ta sitt "Ansvar" och få det till att den tunga trafiken har vinterdäck när det är vinterväglag. Så upp till bevis att besluta detta.

#3 • Uppdaterat: 2011-02-10 07:48
JohnCoffey (ej verifierad)

Självklart ska det vara ett krav med ved vinterdäck på tung trafik

#4 • Uppdaterat: 2011-02-10 10:14
Fredrik Diits Vikström

Irrelevanta kommentarer borttagna.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#5 • Uppdaterat: 2011-02-10 10:24
JohnCoffey (ej verifierad)

Att företagen har sin lagerhållning på lastbilar istället för i egna lokaler är inte irrelevant. Det ökar antalet bilar i trafik, vilket då ökar risken för olyckor.
Åkarna lär ju försöka dra in så mkt pengar som möjligt, vilket resulterar i vissa fall att bra däck hamnar långt ner på listan.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-10 10:25
Sweeny (ej verifierad)

klart att lastbilar behövs, men de ska naturligtvis ha relevanta säkerhetskrav precis som personbilar. Branschen ska inte kunna "hålla oss gisslan" med kommentarer om att vi inte vill betala högre frakter pga vinterdäck osv... jag vill heller inte betala priset av att bli mosad under en vilt sladdande lastbil på blankslitna sommardäck...

#7 • Uppdaterat: 2011-02-10 11:30
Erik, Svensk Bilrådgivning (ej verifierad)

Självklart ska tunga fordon ha vinterdäck! Det slirar minst lika mycket med sommardäck på lastbilar som på bilar. Allt annat är idioti.

Snack om kedjor är irrelevant, för de läggs inte på förrän man fått stopp. Tar för lång tid.

Jag kör lastbil så jag vet.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-10 15:06
skoda prisvärd (ej verifierad)

självklart ska man ha vinterdäck . i finland har alla lastbilar vnterdäck åtminstone på driven jag kör själv lålngtradare i hela norge,sverige ,danmark, finland (RYSSLAND) . angående olyckor med lasbil . i dom flesta fall kommer personbilen sladdande mot lastbilen . FELET ÄR MELLAN RATTEN OCH RYGGSTÖDET PÅ PERSONBILARNA! BROMSA ALDRIG NÄR DU MÖTER LÅNGTRADARE .HAR DU DÅLIGA DÄCK FÅR DU SLADD HAR DU OTUR SÅ KAN DU KANA IN UNDER LASTBILEN =döden

#9 • Uppdaterat: 2011-02-10 15:33
UFF (ej verifierad)

Räcker det med vinterdäck om man kör för fort? Ser alldeles för många lastbilar som kör för fort på våra vägar.Speciellt när det är vinterväglag!!!!!!!!

#a • Uppdaterat: 2011-02-10 15:40
skoda prisvärd (ej verifierad)

lastbilarna gör max 89 km/tim dom flesta i alla fall

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.