Bild
Nästa artikel

250 000 kör med vinterdäck i juni

Nyheter

Sex procent av svenska bilar körs på vinterdäck - mitt i sommaren. Det enligt en ny undersökning.

På uppdrag från däckföretaget Michelin har Sifo frågat 1 000 personer om vilka däck de har på bilen just nu, i juni.

Var sextonde tillfrågad bilist, eller 6,3 procent, svarade att de körde på vinterdäck.

Vinterdäcken var i de flesta fall dubbfria.

Men en procent var dubbdäck, vilket är olagligt.

Om undersökningens resultat räknas om på Sveriges samlade bilpark innebär det att 250 000 bilar kör på vinterdäck i juni, konstaterar Michelin.

Lagligt med vinterdäck

Michelin menar att vinterdäck under sommaren kan utgöra en trafikfara på grund av längre bromssträckor på vått underlag.

Enligt lagen krävs i dag inte sommardäck under sommaren.

Därmed är fullt lagligt att köra med dubbfria vinterdäck under sommarmånaderna.

Diskutera: Vad tycker du om vinterdäck på sommaren?

Kommentarer

#1
Gösta
2010-06-30 15:24

I de Norra delarna av landet kan det i allra högsta grad vara motiverat med vinterdäck på sommaren. Har själv varit med om snöfall under årets alla månader. Snön brukar i och för sig gå bort efter någon dag, men det kan vara lurigt om man har sommardäcken på och man vant sig vid sommarväglag.

#1
Jimmy
2010-06-30 15:33

Det är ju för jävligt att folk måste ha dubbdäck på sommaren för att hålla sig på vägen!!! Man borde bli av med korkortet om man har vinterdäck efter april o före november.

#1
Jimmy
2010-06-30 15:34

Det är ju för jävligt att folk måste ha dubbdäck på sommaren för att hålla sig på vägen!!! Man borde bli av med korkortet om man har vinterdäck efter april o före november.

#1
jan
2010-06-30 15:35

somliga har val helt enkelt inte rad att byta sverige kan vara sa idag.dyr besiktning dyrt att byta hjul arbetslos = hjullos .

#1
Tobbe
2010-06-30 15:40

Dom bilar som oftast rullar på vinterdäck på sommaren ser i regel rätt sunkiga ut. Jag antar att ägarna har en "jag skiter i allt" personlighet.

#1
Tom
2010-06-30 16:15

Troligen kör de en Volvo 745/945 som rullat 47000 mil och som i ägarnas egna ögon är bättre än alla nya Toyota som finns.

#1
Jägaren
2010-06-30 16:25

Jag kör på dubbfria vinterdäck nu i sommarvärmen och har gjort så sedan typ 1980 när vissa logistikförutsättningar så har påbjudit. Jag är ingen "Jag-skiter-i-allt"-personlighet och har heller ingen 745 som rullat 47 000 mil - utan en nästan helt ny bil, polerad och skött som en bebis. Och detta går alldeles utmärkt.
--
TOM och TOBBE: Jag är ledsen om jag förstörde er bild av vem som är vem i de här sammanhangen. Nästa år ska byta till en ny Mercedes E-Klass Kombi och även den bilen lär få finna sig i att rulla på dubbfria vinterdäck mitt i sommaren.

#1
Per
2010-06-30 16:47

Dubbfria vinterdäck ger längre bromssträcka och sämre väghållning. Man skall inte utsätta andra för fara genom att vara snål. Dessutom slits vinterdäcken mycket snabbare på sommaren.

#1
Krister
2010-06-30 17:21

JÄGAREN: Varför???
Nu när vi har någon/några som kör med vinterdäck på sommaren, kan inte ni förklara varför?
Sämre väghållning, sämre bromssträcka och högre slitage, vad skulle vara fördelen?

#1
Onehp
2010-06-30 17:27

@Jägaren: Intressant, hur resonerar du? Lite oväntat från nån som "hänger" på en biltidningssida. Visst det är inte olagligt, men det inte heller olagligt att tvätta bilen med vif och skurtrasa men bägge är saker jag aldrig skulle utsätta min bil för...

#1
Saabnisse
2010-06-30 17:36

Vore intressant att veta hur många som kör på sommardäck mitt i vintern.
Jag var med på den tiden man alltid körde på slicks, året om, fullt lagligt.
Man försökte att inte köra igenom alla cordlager för då var man tvungen att köpa ny slang och det var en onödigt dyr merkostnad.
Det gällde att alltid anpassa hastighet, hålla väldigt stort avstånd och alltid se ut billigaste stoppkloss.

#1
Sonettracer
2010-06-30 17:56

Det är lika huvudlöst att köra med vinterdäck på sommaren som det är att köra med sommardäck på vintern.
Det är klart att vi "normal" körning märks inget problem med dubbfria vinterdäck på sommaren. Men vid en nödsituation med tvärnit, väjning etc skiljer det kanske 40-50%. Dvs vid bromsning från 100 km/h har en bil med vinterdäck fortfarande 50 km/h när den men riktiga däck har stannat. Det är idiotiskt och ansvarslöst att köra med fel däck!!

#1
Jägaren
2010-06-30 18:15

KRISTER: Håller inte med om sämre väghållning. Slitaget kvittar eftersom vinterdäcken redan har spelat ut sin roll. Kan lika gärna låta dem gå en sommarsäsong så är de definitivt välanvända. Återstår då bara bromssträckan.
--
Som gammal långtradarchaffis är planering av körningen av högsta prioritet. Lugnt och planerat, går det - men helt enligt gällande hastighetsbegränsningar. Detta har funkat i 30 år. Och då har både älgar och annat stått i vägen.
Nu återstår endast ett alternativ, nämligen knivskarpt läge helt utan marginaler. Men det läget har jag faktiskt planerat mig förbi under 30 år.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-30 18:25

Skandal om något.

#1
Roy
2010-06-30 18:42

"Roade" mig med att räkna ut hur många dubbdcksförsedda bilar jag hörde under mina dagliga promenader längs Bollmoravägen för ett par somrar sen och kom fram till omkring tre procent. jag kan inte utesluta att några av dessa procent var en och samma ididot som åkte fram och tillbaka.

Jägarens cyniska resonermang är svårt att förstå - om han inte driver med oss!
Det finns en tydlig skillnad i vägkänsla mellan riktiga sommardäck och dubbfria vinterdäck. Att försöka sig på ett par snabba väjingsmanövrer med åtföljande inbromsning är inte att rekommendera - om man vill vara kvar på vägen utan att ha kört in i något. Är dessutom däcken så nedslitna att de inte duger en vintersäsong till - ja, hur har man tänkt då? Alltid torr och slät asfalt? Utan gående, andra bilar och djur?
Du, Jägaren, köp ett par kinesiska allvädersdäck så får du taskig väghållng året om! Dig kvittar det ju lika, bara det är billigt.

#1
Jes
2010-06-30 18:47

Om vi alla skulle vara helt säkra i trafiken är det bara att låta bilarna stå, alternativt alla köra omkring i bilar av stridsvagn-typ såsom Hummer, cyklister och fotgängare måste förpassas till tunnlar, mopeder och motorcyklar förbjudas.
Att en del väljer att köra på vinterdäck året om är väl knappast något stort problem. Jag har samma däck på lastbilen året om, på vintern har jag några hinkar grus med mej ... det går alldeles utmärkt.
Allting är relativt!

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-30 19:33

JES: Varför tror du det händer så mkt lastbilsrelaterade olyckor på vintern måntro?
Utländska lastbilar får köra in med vilka däck de vill ..

#1
Jes
2010-06-30 19:36

Angående lastbilar och deras däck gäller samma regler för utländska som svenska.
Jag visste inte att lastbilar var överrepresenterade i halkolyckor? På vad grundar du det och med vad jämför du med?

#1
Tommy
2010-06-30 19:46

Jag har själv kört med odubbade vinterdäck på sommaren några säsonger. Jag kan inte påstå att det är speciellt farligt. Det går inte alls att jämföra med sommardäck på vintern. Däcktillverkarna vill ju helst att vi kör med dubbla däckuppsättningar. Men då kunde de ju göra sommardäck som är lika tysta och komfortabla som de dubbfria vinerdäcken. Jag är inte heller någon sunkis. Jag fabriksbeställde en bil från Mercedes med vinterdäck. Jag har även kört en annan bil med åretruntdäck. Jag vill påstå att de är sämre på vintern än vad det är på sommaren. Det viktiga är att ha bra däck på vintern. Kan någon påvisa att odubbade vinterdäck orsakat några olyckor på sommaren? Där emot vet vi vilka olyckor det blir med dåliga däck på vintern.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-30 20:37

Är ju bara att titta på nyheterna på vintern. Vi har många lastbilar som kör vi oss och här är det minst 3-4 olyckor varje vinter med lastbil.
För utländska lastbilar gäller inte alls samma regler så vitt jag vet om de bara ska passera igenom.
Nej skulle tycka det vore bra med vinterdäck även på lastbilar och bussar. Att köra med gamla vinterdäck är ju inte heller att rekommendera då de inte ens är bra på vanlig asfalt när de är nya.

#1
Jes
2010-06-30 21:22

re; EMME - DEN RIKTIGA SOM INTE SKRIVER FUD
Jag är helt övertygat om att samma regler gäller alla lastbilar oavsett nationalitet. Enda undantag jag är bekant med är körning i sk miljözoner vilket inte har med däck eller olyckor att göra. Emellertid är trailerdragare inte lika vanliga hos Svenska åkerier som hos utländska. Dragbil med trailer är en sämre kombination i halka än lastbil med släp. Dock har jag förstått att det är svårt att driva in böter från utländska chaufförer men det är ju Sverige i ett nötskal ..
Om 3 - 4 olyckor per vinter hos dej, är mycket kan jag inte avgöra, inte heller om de beror på dåliga däck eller något annat.
Min uppfattning är att Sverige nog ligger bra till i olycksstatistiken, även för lastbilar och även vintertid, trots att vi inte får använda dubb.

#1
Seken
2010-06-30 22:13

Här flödar fördomarna, likt ölet under München-veckan. De jag känner som kör friktion året runt, kör få mil/år, kör stillsamt mest i stadstrafik. Dom gör klokt i att bespara sej jobbet med 2 byten/år. Dessutom kan dom undvika att köra på alltför gamla däck. Men alla stolliga wanna-bee-racers, gör klokt i att byta till optimala däck.

#1
Ej Hyland
2010-06-30 22:45

2 ggr om året kan vara bra att se hur det ser ut bakom fälgen och inte bara köra......
Kör man på något framför så har man fel hastighet eller är för nära oavsett däck.(lätt att säga)

#1
asfalt?
2010-07-01 02:29

250000 är alltså sjyssta nog att skapa lite extra arbetstillfällen genom att slita lite extra på vägarna så stackars asfaltläggarna kan tjäna lite extra under sommarhalvåret innan vintern kommer då dom tjänar dåligt. Sånt kallas solidaritet.

#1
Roy
2010-07-01 11:48

Asfalt, det är knappt 40 000 som kör med dubbar - om man utgår från siffrorna i artikeln. Illa nog.
Dubbfria vinterdäck sliter nog snarare mindre på asfalten än sommardäck - men desto mer på sig själva = dålig ekonomi.

#1
Thor
2010-07-01 11:52

Österreich,AlpenLand
många kör på sk.åretrund däck tex.DEBICA "Navigator" -
en kompromiss däk men duger den i alperna så skall de i Skåne också , jag kör på "Navigator" 4de året i alles ist OK.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-01 12:10

EJ HYLAND: Saken är ju den att vinterdäck har betydligt längre bromssträcka än ett sommardäck. Speciellt slitna sådana. Minns inte om det var Aftonbladet, TV eller Vibilägare som tog med ett bara för att jämföra. Var stor skillnad. Så om man har gjort fel så har man tid att stanna. Vilket inte du lär göra.

#1
S-E S
2010-07-01 12:28

JÄGAREN, jag hade nog valt en billigare bil för att ha råd med att köra säkert året runt.

#1
Thor
2010-07-01 12:32

EMME
"Så om man har gjort fel så har man tid att stanna"
vinterdäck "vulkar" med tiden,dvs. de hårdnar fast inte så mycket som sommardäcken gör.
med vinterdäck broms sträckan blir längre,ta´r längre tid-bil förare får tid att be sin sista bön,Halle Luja !

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-01 12:42

THOR: Ja den där meningen ser lite konstig ut i sammanghanget. Ska sättas in ett "inte". Eller en texten innan som talar om sommardäck. :)

#1
Jägaren
2010-07-01 13:12

S-E S: Detta handlar inte brist på pengar (men det förstår du säkert).

#1
Thor
2010-07-01 13:47

vinterdäck,vem kör på de året om ? jag kör ca 300 mil/år.
till doktor,apoteket,kyrkogården och mat butiken ibland
det skulle vara idiotisk skaffa dubbel däck uppsättning
min släkt in Österreich också kör på åretom däck-alldrig några problem,vid sidan om temá ; tycker ni inte att man borde lägga väggskaten på bränsle ? så som i många andra EU länder ?,-den som kör den betalar väggskatt,rättvis eller hur ???

#1
flac
2010-07-01 17:33

till alla som inte byter till sommardäck:
så om ni planerar er körning så går ni helt fria från andras misstag också? barn på cykel, medtrafikanter som plötsligt dyker upp vilt osv?
oavsett vems felet är är det ju oansvarigt att medvetet köra på däck som ger 50-60% längre stoppsträcka om man behöver panikbromsa...

#1
Mr Colt
2010-07-01 19:33

Helt otroligt vad folk skriver här för att försvara sitt användande av vinterdäck på sommaren.
Men för att sammanfatta deras syn och kommentarer på trafiksäkerhet finns ytterligare saker på bilen som inte är så viktiga som tex.fullgoda bromsar,fungerande belysning etc.
Det är inte Jägarens brist på rutin eller finansiella medel som gör att han kör på vinterdäck,det är brist på intelligens(av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra).

#1
CRISTER
2010-07-01 22:13

Jag håller med MR COLT och vill bara tillägga till dom som kör med vinterdäck på sommaren att mot dumhet kämpar även gudarna förgäves.

#1
Jägaren
2010-07-01 22:38

Det är nästan störande hur ordentliga och förståndiga alla här vill utge sig för att vara. De flesta tycks vara rörande överens om att jag är både fattig och korkad. De som vet om mina framgångar i yrkeslivet vet att så inte är fallet.
Men till saken - eller rättare sig till alla självutnämnda ordentliga personer som skriver här: Jag slår vad om att även om ni kör med sommardäck på sommaren så har garanterat ett flertal av er sommardäck som underkända vad mönsterdjupet beträffar. Jag slår vad om att flertalet av er skiter i att använda blinkersen. Jag slår vad om att flertalet av er håller på tok för korta avstånd. Jag slår vad om att flertalet av er kör om över krön och skymda kurvor. Jag slår vad om att nån av er kör full! Jag skulle kunna fortsätta i all evighet. Men inget av dessa beteenden kommer någon någonsin att kunna anklaga mig för. Så var det med den saken.

#1
CRISTER
2010-07-01 23:18

JÄGARN:Det är bättre att vara tyst och bli anklagad för att vara dum i huvet än att öppna käften och bevisa att man är det!

#1
Thor
2010-07-01 23:37

Mr Colt 1 jul 2010
Re:
i sverige finns två typer av däck,på kontinenten med snabb växlande väder förhållande tex. i alpejska länder känner man också till den tredje typen av däck-året rund däck,jag utgår från detta-är de bra i alperländer=då i sverige dugger de också,men man skall alldrig glömma att en kompromiss däck är alldrig opitimal.

#1
S-E S
2010-07-01 23:37

JÄGAREN, även om jag kanske missar blinkersen någon gång så ser jag till att ha ordentliga däck, dvs anpassade till årstiden och med korrekt mönsterdjup. jag förstår att du inte åker så många mil om året för då hade dina vinterdäck varit utslitna innan hösten.

#1
Jägaren
2010-07-02 02:23

S-E S: Du och en del andra tycks inte förstå. När vinterdäcken närmar sig 4-5 mm i mönsterdjup anser jag dem vara odugliga som just vinterdäck. Däremot håller de vanligtvis en hel sommarsäsong innan de med gott samvete kan kasseras. För övrigt kör jag väl som folk mest, runt 1500-2000 mil om året.
--
CHRISTER: Var det någon av de trafikförseelser som jag räknade upp som träffade väldigt hårt? Jag menar, du gick ju igång ordentligt.
--
Summan av det hela: Vinterdäck på sommaren är inte optimalt, men det funkar om man kör med huvudet. Om man dessutom använder blinkersen, håller MER ÄN REKOMMENDERADE avstånd, håller sig nykter och har rätt mönsterdjup på t.e.x sommardäcken när det är sommar går det väldigt bra.
--
Men som sagt: De flesta av er - som tycker att ni är fyndiga på min bekostnad - bryter mot i praktiken alla de trafikregler som jag har räknat upp. Även du, Christer. Och det anser jag varqa en större trafikfara än att ha 5-mm vinterdäck på sommaren.

#1
Lars Olsson
2010-07-02 06:11

Är det verkligen nyttigt med vinterdäck på sommaren-.Klarar verkligen dom av dom höga temperaturer som det blir i vägbanan under varma sommardagar.Likväl som sommardäck blir för hårda när det är vinter.

#1
S-E S
2010-07-02 13:07

JÄGAREN, du perfekta bilist, det vore bra om du i trafiksäkerhetens namn intresserade dig lite för vilka vägegenskaper en Mercedes får i t.ex undanmanövrer eller tvära inbromsningar när du kört ett par timmar i 100 km/t på dina vinterdäck när det är 25 grader varmt.
Min personliga åsikt är att man inte kör med huvudet när man använder vinterdäck i hastighetsklass Q (160 km/t max) om sommaren utan att man kör med plånboken, en dålig "säkerhetsrådgivare". Jag känner dessutom inte till några vinterdäck som håller den hastighetsklass din bil kräver för sommardäck utom några få kontinentala däck som knappt kan kallas vinterdäck. (klass V, 240 km/t)? Det är troligt att du kör med olaglig hastighetsklass på dina "sommardäck", ytterligare en plånboksstyrd trafikfara?

#1
AL
2010-07-02 13:47

Även om jag för egen del inte tycker att Jägaren gör rätt måste jag ändock ge honom en eloge för att han i alla fall kör riskmedvetet. Om detta sedan kan kompensera hans på ytan tveksamma däckval är en annan debatt. Än så länge har mig veterligen inte detta undersökts. Det pågår emellertid studier för närvarande. Men generellt sett, säg att de mjuka vinterdäcken medför att sannolikheten för en dödsolycka ökar med 10 procent en varm sommardag. Denna riskökning är så fall mindre än att exempelvis köra med 0,2 promilles alkoholhalt i blodet, eller att hålla 72 km/h på en sträcka där genomsnittshastighetenär 70 km/h (som många här gör). Omvänt kan man säga att om Jägaren alltid håller sig nykter, använder bilbältet, kör riskmedvetet i en övrigt modern bil (ESP etc) samt håller hastighetsgränsen så är risken för en dödsolycka fortfarande mindre än snttet - trots det tveksamma däckvalet. Sedan är det förstås allra bäst om Jägaren gör ovanstående i kombination med bra ändamålsenliga däck. Fast man kan inte få allt här i världen och skall man välja är riskmedvetenhet att föredra framför högprestandadäck - i alla fall rent säkerhetsmässigt. MVH AL

#1
CRISTER
2010-07-02 20:26

JÄGARN:Nej du träffade ingen öm tå ,men jag förstår inte varför du är så jävla dum att du kör med vinterdäck på sommaren när du i övrigt verkar vara så klok.Eller menar du att bara man t.ex. är nykter så kan man bryta mot alla övriga regler.Allt kunnande visar ju att gummiblandningarna är en kompromiss så vinterdäck passar bäst på vintern,för dom är mjuka och sommardäcken är för hårda på vintern.Hur svårt kan det va att fatta.Det verkar vara som en del säger att ditt resonemang bara är snålhet och inte kunskap och klokhet.För om vinterdäcken är odugliga som vinterdäck med 4-5mm mönster så är dom ju ännu sämre som sommardäck pga att dom är för mjuka.Fattar du?

#1
Roy
2010-07-02 21:05

AL lägger som vanligt en statistisk synpunkt i debatten. Det här med kompensatoriska effekter är en vansklig sak! Jag själv är alltid mycket noga med att hålla avstånd och att verkligen prioritera fokus på körningen - men jag kan inte påstå att jag alltid håller hastighetsgränserna. Totalt sett tror jag ändå att jag är ett mindre riskmoment i trafiken än vissa andra jag känner som håller hastighetsgränser bättre, men kör ack så vårdslöst i övrigt. Däremot - om jag skulle smälla så skulle troligen konsekvenserna bli större.
Varför hålla på och väga på det sättet? Rökning blir inte mindre skadligt bara för att det finns alkoholister. Dubbria vinterdäck på sommaren blir inte bättre bara för att det finns de som inte använder blinkers.
Man må vara en duktig affärsman eller en skicklig arkitekt och ha skyhög intelligens enligt diverse tester - men man är lik förbannat en idiot om man röker - inte en åsikt utan ett faktum. Och samma sak gäller om man kör med vinterdäck på sommaren!
Att vara förutseende i sin körning och hålla avstånd till framförvarande bil är alltid bra - men tröstar det när man kört över det där barnet som totalt oväntat sprang ut framför bilen som man inte kunde bromsa tillräckligt mycket?

#1
Jägaren
2010-07-02 21:14

AL: Tack för hjälpen. Det är precis detta som jag menar, men jag har inte orkat statistisera min ståndpunkt.
Det skall bli intressant att se vad alla hackspättar kommer att säga nu.

#1
CRISTER
2010-07-02 22:19

JÄGARN:Bemöt ROY:s åsikter istället för att slå dig för bröstet.AL är inte mycket att hålla i handen när det blåser precis!

#1
Jägaren
2010-07-03 00:20

Det finns tillfällen när jag kan tycka att AL tjatar för mycket om sin statistik (AL är faktiskt ingen duvunge i de här sammanhangen), men faktum är att du utsätter dig för en minst lika stor risk att bidra till en olycka genom att köra med typ 0,4 promille som du gör om du kör i 100 i stället för skyltade 90. Jag törs lova att alla här gör sig skyldiga till förseelser som på ett eller annat sätt ökar risken i trafiken. Även du, Christer. Det räcker med att du kör i 100 i stället för 90, kör om över backkrön eller i en skymd kurva, hoppar över bilbältet, tar en öl till fotbollen med polarna och sedan kör hem, håller 10 meters lucka när den borde vara 60 meter etc. för att vara mer trafikfarlig än vad jag är med 5 mm vinterdäck men som kör riskmedvetet. Så är det bara.

#1
CRISTER
2010-07-03 00:37

Jag säger som våra ungdomar:OCH?

#1
AL
2010-07-03 00:44

Mitt inlägg rönte en viss uppmärksamhet och visst drar jag resongmanget till sin spets Roy, men det var också syftet. Poängen är att det finns olika riskmoment i trafiken. I dessa debatter är det då inte ovanligt att en del skribenter försvarar och nervärderar diverse överträdelser (hastighetens betydelse, onykterhet etc.) medan de kraftfullt agiterar emot andra (såsom att inte använda ändamålsenlig däckutrustning).
I min värld är det inkonsekvent.
De allra farligaste förarna är nämligen dem som inte känner till, eller av rent ideologiska skäl, tonar ned riskerna med bilkörning. De brukar heller inte vara mottagliga för rationella argument. Jägarens beteende behöver därför inte vara farligt om man ställer det emot alternativet - med personer som överskattar sin egen körförmåga och då kanske utifrån att de just monterat nya högprestandadäck på sitt fordon. Sedan är vi förstås eniga om att det bästa är att använda bra däck, men som sagt - det är inte det enda som avgör..... MVH AL

#1
Roy
2010-07-03 16:22

AL, helt kort - kompensatoriska effekter finns i alla riktningar, både positiva och negativa. Och de är alltid så bra ursäkter...
Jägaren, idioten som kör onykter eller den som kör för fort, gör det just då och just där. De dåliga däcken sitter på bilen hela tiden.

En annan reflektion:
Det finns statistik sen lång tid tillbaka som visar att de flesta trafikolyckor sker nära hemmet. Självfallet är inte trakten kring hemmet i sig farligare än andra trakter - möjligen kan det vara så att man är lite för avslappnad. Antingen är man ännu inte riktigt mentalt omkopplad till att vara bilförare eller så är man ju så gott som hemma och börjar slappna av och tänka på annat. Den största orsaken är naturligtvis att det ju faktiskt är där vi oftast befinner oss med bilen.
Men det kan ändå vara något att tänka på för de som "bara" ska till kiosken och därför anser sig inte behöva bilbälte. Som om det skulle göra mindre ont att krocka efter 100 meter än efter 100 mil.
Statistik och logik är intressanta företeelser...

#1
flac
2010-07-04 18:10

Jägaren: tänk om du som är en så lysande och ansvarstagande bilist, förutseende på gränsen till synsk även kunde köra på för årstiden lämpliga däck!
Då vore du nog kanske världens allra säkraste förare.
När du ändå tänker på allt som kan utgöra faror i trafiken och kompenserar för det, hur kan du då försvara att köra på däck som ger uppemot 50% längre bromssträcka, helt i onödan? det hjälper ju inte hur nykter du är, hur mycket du blinkar om någon ANNAN gör att du måste panikbromsa och kanske krockar pga att dina däck förlänger bromssträckan med några tiotal meter.

#1
AL
2010-07-05 14:00

Om något kan ursäktas eller inte är mer en uppfattning av normativ karaktär Roy. Mitt inhopp handlade om att jämföra riskerna med varandra. På ett personligt plan skulle jag ju dock aldrig köra med vinterdäck på vintern, men som sagt, mina personliga preferenser är en annan diskussion. MVH AL

#1
Roy
2010-07-05 18:49

Gissar att AL hade lite bråttom när han skrev föregående inlägg. Årstiden är nog inte den han menar... Eller?

Statistiska chanser kontra personliga erfarenheter och känslor går sällan ihop.
Risken att jag ska ramla ur en båt när jag är ute på sjön är mycket, mycket liten - men det hindrar mig inte från att använda flytväst.
Chansen att få Drömvinsten på Lotto är troligen mindre än att träffas av blixten när det inte ens åskar - men det hindrar inte mig och andra från att drömma.

#1
AL
2010-07-05 19:56

Ha ha Roy, visst blev det galet. Jag menade förstås vinterdäck på sommaren och inget annat. Beklagar min fadäs.
I fallet risker håller jag också med dig om att det många gånger kan vara svårt att förstå hur risken förändras, i en del fall kan man därtill fundera över huruvida man ens kan använda siffror såsom jag och en del andra ibland gör:-)...Men det blir ju i alla fall lite diskussion av det hela...
Glad sommar önskar jag dig Roy! MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.