Nästa artikel
Trafikverket: Bränslet måste bli dyrare
Nyheter

Trafikverket: Bränslet måste bli dyrare

Publicerad 2024-03-01 11:34 (uppdaterad 2024-03-01 15:51)
Menar att det är nödvändigt: ”Vi behöver mer biodrivmedel.”

När reduktionsplikten vid årsskiftet sänktes till sex procent gick även bränslepriserna ned. Inte minst den med biodrivmedel kraftigt utblandade dieseln blev betydligt billigare.

Det är dåligt, menar Trafikverket, som i en ny rapport slår fast att höga bränslepriser är nödvändiga för att de så kallade klimatmålen ska uppfyllas. Det skriver SVT, som uppger att de tagit del av rapporten.

– Budskapet är att vi behöver mer biodrivmedel än dagens sex procent om vi ska klara EU:s mål. Och det betyder med högsta sannolikhet högre priser, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket, till SVT.

Sänkningen av reduktionsplikten innebär att utsläppen från inrikes transporter i teorin kommer att öka med 19 miljoner ton på tre år. Det innebär att Sverige kan komma att missa både de nationella målen och EU:s mål om minskade klimatutsläpp till år 2030.

Reduktionsplikten infördes 2018 och innebar att bensin och diesel skulle blandas ut med bränsle tillverkat av biomassa. Utblandningen skulle enligt den nu skrotade planen trappas upp stegvis fram till 2030.

Vad är biobränsle?
  • Biobränsle är ett samlingsbegrepp för drivmedel som tillverkas av organiskt material, till exempel växter, slam från reningsverk eller slaktavfall.
  • Den stora skillnaden jämfört med fossila bränslen är att biobränslen är tillverkade av organismer som slutade leva för en kort tid sedan, medan råvarorna till fossila bränslen ofta har legat under jorden i flera miljoner år.
  • Det innebär att kolet i biobränsle är en del av ett aktuellt naturligt kretslopp. Det koldioxid som bildas vid förbränning samlas i teorin alltså upp igen av en ny växt någon annanstans. Därför anses biobränslen vara klimatneutrala, trots att de släpper ut lika mycket koldioxid som fossila bränslen vid förbränning.
  • Ett problem med det resonemanget är att det tar lång tid innan det här kretsloppet sluts. Det tar exempelvis flera decennier innan ett nytt träd hinner växa upp och samla in den koldioxid som släpps ut från ett som eldas upp i dag. Biobränslen har alltså ingen kortsiktig effekt på mängden koldioxid i atmosfären.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (56)

  • 2024-03-05 12:12 JL: Javisst, det kan väl…
  • 2024-03-05 12:04 Axel15Mati16 skrev: Den där…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.