Bild
Nästa artikel

Toyota Proace – med franska rötter

Nyheter

Nya skåpbilen Toyota Proace är i själva verket fem år gammal och baserad på Peugeot Expert, Citroën Jumpy och Fiat Scudo.

Nya Proace är det första resultatet av transportbilssamarbetet som slöts mellan Toyota och PSA Peugeot Citroën i juli i år. Bilen är byggd utifrån samma bottenplatta som används till Peugeot Expert, Citroën Jumpy och Fiat Scudo, modelltrion som lanserades 2007.

Liksom sina syskon erbjuds Toyota Proace med två längder, två takhöjder och med täckta plåtsidor eller med glasrutor i lastutrymmets dörrar. Bilen lastar maximalt 1 200 kilo och beroende på version sväljer den mellan fem och sju kubikmeter.
 
På motorprogrammet finns tre fyrcylindriga dieselmotorer. Två kombineras med manuell växellåda, dels 1,6-litersmotorn på 89 hk, dels tvålitersmotorn på 126 hk. Den sista, tvålitersmotorn på 161 hk, erbjuds med både manuell eller automat.

Bland standardutrustningen finns bland annat elektriska fönsterhissar, centrallås, radio, Webastovärmare, justerbar ratt, ABS-bromsar, elektronisk bromskraftfördelning och antisladdsystem. Bilen börjar säljas under våren 2013.

Toyota och PSA Peugeot Citroën har tidigare meddelat att samarbetet är långsiktigt och att man tillsammans ska utveckla en ny generation transportbilar. Tidigare har företagen samarbetet kring småbilarna Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Proace?

Kommentarer

#1
2012-10-16 19:58

Ännu en gång kan man således köpa en Toyota med kvalitet som en bil byggd med "The Toyota Way" som riktmärke, men betala som för en PSA-bil? Eller var det tvärt om? ;-) (Obs, det var en smiley på slutet.)

#2
2012-10-16 20:07

Bra att Toyota förstod att ta Expert i stället för Boxer (som är Fiat). Trevligt också att du tog det där med metoder upp för PSA har ju "kopierat" Toyota med sin egen L'Andon som bevisligen gett resultat. Här senast i tyskarnas besiktningsstatistik GTÜ där tom. gamla Peugeot 407 slog Toyota Avensis och Peugeot 3008 samt 5008 var bästa bilarna i sin klass. Världen ändras, hinner du med? ;)

#3
2012-10-16 21:13

Personligen är jag inte imponerad av denna enkla och ovanliga metod från Toyotas sida.
Denna har jag svårt att tro att den kommer upp i den Toyota-kvalitét och problemfrihet som den uppskattade arbetsbilen Hiace stått för i alla år om man nu inte Toyota-modifierat bilen på viktiga punkter som tex. framvagn/fjädring/elsystem m.m vilket inte riktigt framgår? Fördelen är att modellen fungerat relativt bra hitills för att vara PSA i mina ögon och att "barnsjukdommar" förhoppningsvis borde vara bortarbetade sedan 2007...
Sen blir ju fördelen att man får ju såklart ta del av den "snygga" Européiska designen då! ;)
Kommer man tex även använda PSA motorer/drivlinor i denna?
Fegt av Toyota att inte utveckla en helt egen ny Hiace men kanske inte försäljningen räcker för lönsamhet i att sälja en helt nyutvecklad miljögodkännd diesel i endast ett märke eller vad är anledningen?

#4
2012-10-17 09:01

"Hanzzon": En av anledningarna att Toyota valde denna lösningen var för att gamla Hiace inte klarade avgaskraven!
Så visst är detta en PSA-bil rakt igenom.
Tydligen kunde man inte ens vänta tills den gemensamma bilen var klar som säkert kommer ut inom 2 år!?

Toyota och MB gråter sig säkert hela vägen till banken nu när de "tvingas" att arbeta med Fransmännen....

#5
2012-10-17 09:30

Jag vet det Mistro, Den Hiacen härstammade i grunden ända från -96 så en ny modell var minst sagt aktuell, och visst kan Toyota ta fram en modell med en motor som uppfyller de hårdare kraven för dieselar (vilket man har i andra modeller) men frågan är väl om det är lönsamt att ta fram enbart för Hiace.
Så det ska alltså komma en gemensamt utvecklad bil inom 2 år?
Bra det i så fall då Toyota lär haft en del egna kvalitétskrav på den i utvecklingen åtminstonde.

#6
2012-10-17 13:04

Jag kan inte förstå vitsen med den här bilen. Man kan ju lika gärna köpa en PSA bil. Det finns en ¨ny¨ HiAce som kom 2005 men den säljs bara i asien och Australien. Det är dock en ganska otrevlig historia att åka i. Jag har avverkat 30.000 mil i en (2006-2009). Föredrar Hyundai H-1 som jag anser är marknadens bästa lätta skåpkärra. Enda missen är att man inte kan lasta en standard europall genom sidodörrarna.

#7
2012-10-17 19:40

Kan bara hålla med Peter!
Hur ser den "nyare" Hiacen ut som säljs hos er och fungerade den bra under dessa 30 000mil?
Vi har haft ett antal Hiace som firmabil på mitt jobb och dessa har funkat grymt bra, den senaste är en -04:a D4D med 4WD där det hitills enda som bytts på den under åren varit yttre drivknutsdamaskerna fram...
Får se vad som kommer ersätta den när det blir dax för något nyare, blir det en PSA bil rakt igenom som denna verkar vara så köper vi nog hällre en av de sista "äkta" Hiacearna eller vad det blir, för att få samma problemfrihet finns inte mycket att välja på men H1 som du säger kanske kan vara värd att kolla på den med, dessa är dock inte vanliga här hos oss...

#8
2012-10-17 21:24

I Ryssland säljs en annan Hiace, är nog samma som i Australien/Asien:

http://www.toyota.ru/cars/new_cars/hiace/index.tmex

http://www.toyota.com.au/hiace?WT.ac=Toyota_GlobalNav_UtesandVans_HiAce

Undrar varför Toyota aldrig tog den till Europa ,utan istället fortsatte med förra generationen (1996-) här?

#9
2012-10-17 22:46

Har själv haft en Hiace med Dieselmotor ifrån -87,..flyttgods ifrån DK.
Där är de bilarna betydligt vanligare än här då priserna på dem är överkomliga.
Här kan man prata om driftsäkerhet utöver det vanliga,..bilen vore nästan omöjlig att ta död på om det inte vore för rosten.
Bilen såldes tillbaka till DK efter ca 7 år då den inte längre klarade SBP.
Vi fick då lika mycket för bilen som då den köptes.

Killen som köpte bilen ville bara ha motorn då han påstod att de blev sämre efter -91...tror det var i samband med modellbytet!?
Han sa att det inte var ovanligt att man i Dk letade upp äldre motorer och stoppade i dem i nyare efter hand som de gav upp.

Hur som helst så verkar ju Toyota sedan dess inte brytt sig om att modernisera bilen något särskilt mycket liksom MB körde med sina skåpbilar i evigheter. (minns t.e.x 307:an)
De var enkla men pålitliga.
Om man hittar en gammal Hiace idag så kostar dem inte så sällan över 20.000kr. ( inte illa för en 30 år gammal bil )

Efter alla de åren som har gått så kan man ju tycka att dessa giganter till biltillverkare borde kunnat skrapa fram en vettig skåp/buss själva.

#10
2012-10-18 20:50

På en kompis firma har dom flera av det nyare PSA skåpet, samtliga har råkat ut för svänghjulshaveri (dubbelmasse) och en hel del annat trubbel, den gamla modellen verkar ha varit bättre.

#11
2012-10-18 23:58

Japp det problemet har även vi varit med om redan på ett par bilar av dessa PSA-modeller Rikard.

Vi bytte fö. hö. spindelled (=hela länkarmen) på just en sån här Peugeot Jympy-07:a med 12000mil på mätaren i dag, dessutom ABS-sensor hö. bak som felkoden visade på då ABS-bromsarna inte fungerar, dessvärre så blev inte bilen bra med den nya sensorn så felet ligger någon annanstans i elsystemet i kretsen till sensorn på hö. bakhjul.
Då dessa sensorer är hallgivare så går de heller tyvärr inte att ohm-mäta och kontrollera...
Jag följde kabelstammarna så långt det var möjligt utan att hitta några fel men det försvinner ju in i kabelhärvor med 100-tals kablar så vi måste gräva fram ett riktigt elschema, sånt tar dock tid så ägaren får boka en ny tid och lämna bilen en annan dag då det inte fanns tid för detta nu och ägaren tyvärr är beroende av bilen och inte vill ha den stående.

Det är just av dessa anledningar som jag undrar om den nya Toyotan är en sån här bil rakt igenom eller om det mestadels är bottenplattan/kaross som är PSA (vilket är det Vib skriver ovan) och Toyota modifierat bilen på viktiga punkter som dessa med egna detaljer av högre kvalitét, har man inte det så kommer fd Toyotaägare troligen bli klart besvikna på kvalitén i denna bil.

#12
2012-10-19 09:10

Vilken arbetsbil är då felfri efter 5 år och 12000 mil undrar jag?

#13
2012-10-19 12:26

Min två tidigare Hi Ace gick helt felfritt i 30.000 mil. Den sista jag hade hade jag en del problem med. Lagren i pinjongen byttes vid flera tillfällen och motor varningslampan tändes ibland utan synbar anledning. Passning på inredningen var klart sämre än på tidigare modeller. Min nuvarande Hyundai H-1 har även den gått drygt 30.000 mil nu och den går så bra att jag skall försöka klämma ut ytterligare 10.000 mil innan jag byter till en ny. Jobbarkompisens Mitsubishi Express har gått 60.000 mil utan några större reparationer. Om ni vill se hur ¨vår¨HiAce ser ut kan bese www.toyota.com.au

#14
2012-10-22 09:29

Det finns allt för många Franska arbetsbilar som har rullat långt över 30.000 mil för att kunna avfärda dem som skräp.
Inget företag hade fortsatt att köpa dem framför t.e.x Vw om de inte höll tillräckligt bra.
Tiden då våra bilar rullade 60-100.000 mil utan omfattande rep. är slut sedan länge.

#15
2012-10-22 10:05

Jag tror nog Mistro har rätt. Renault Trafic har varit europas mest sålda skåpkärra i flera år och folk skulle väl inte fortsätta att köpa den om det vore skräp. Jag har provkört Renault Trafic men jag föredrar Hyundai H-1. Den har starkare motor (124 kW mot 88 kW). Jag tycker dessutom att H-1 är bekvämare att åka i. Den har något bättre standardutrustning bl.a. gummimatta i lastutrymmet som är tillbehör i Renault. Här i Australien finns det hur mycket pirat/eftermarknads delar som som hellst till H-1 men ingenting till Trafic eller andra franska märken, I europa är det säkert tvärt om. Enda problemet om man vill köpa en H-1 just nu är att de är helt slutsålda. Just nu är det ca. 2-3 månaders leveranstid. Baspriset är exakt det samma för båda bilarna AUD 35.500:- (Ca. SEK 230.000:-).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.