Nästa artikel
Toyota och BMW i tekniksamarbete
Nyheter

Toyota och BMW i tekniksamarbete

Publicerad 28 november 2011 (uppdaterad 29 november 2011)
Teknik från BMW kan i framtiden dyka upp hos Toyota – och vice versa. Tillverkarna förhandlar nu om ett nytt samarbete.

Enligt rapporter i japansk press inleder Toyota och BMW ett partnerskap kring dieselmotorer och hybridteknik, med kapade utvecklingskostnader som resultat.

Uppgifterna gör gällande att BMW ska leverera dieselmotorer till Toyotas bilar i Europa, där försäljningen av dieselbilar utgör 60 procent av marknaden. Toyota ska i sin tur dela med sig av ny hybridteknik till BMW.

Så sent som i augusti meddelade Toyota att man bildar en allians med Ford avseende utveckling av hybridsystem. BMW presenterade en liknande affär med franska bilkoncernen PSA förra året.

Än så länge är samarbetet mellan Toyota och BMW inte bekräftat.

Diskutera: Vad tycker du om ett samarbete mellan Toyota och BMW?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-28 17:51
CorollaConny (ej verifierad)

Haha! Vad säger ni tyska Toyotahatare nu då? :)

BMW har alltid haft sina problem och senaste tiden har en så allvarlig sak som motorhaverier blivit vardag.

Dock inte bra för Toyota att få i jämförelse lilla BMW på fötter även fast ett samarbete aldrig kommer att göra BMW alls så bra som Toyota är.

Jes_: Förarmiljön är bättre och trevligare i Toyota.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-28 18:52
KaptenOberkommando

CorollaConny (vilket i raden av nick är det?), här finns inga tyska Toyota-hatare. Så vad menar du?

#3 • Uppdaterat: 2011-11-28 18:59
Thommys

Toyota klarade alltså inte att byggen en bra diesel själva, utan måste ta hjälp från tysk ingenjörskonst. Allt går tydligen inte att kopiera i kopieringsmaskinen. Jag har fattat att något inte stått rätt till när man sett Toyotas dieslar. Allt beror alltså på att de inte kan. Fransmän, Italienare, Svenskar och Tyskar så klart klarar alla att göra snåla dieslar. Världens största bilföretag klarar inte att ta fram en bra dieselmotor själv. Ynkligt.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-28 19:03
CorollaConny (ej verifierad)

Thommys: Det beror inte på brist på kunskap.

Kaptenobbarkannando: Vadå raden av nick? Jag har aldrig varit någon annan.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-28 19:06
KaptenOberkommando

Thommys, visst är det ynkligt med jappsarna.

#6 • Uppdaterat: 2011-11-28 19:21
CorollaConny (ej verifierad)

Det är klart att Toyota inte vill lägga sina utvecklingspengar på gammal teknik.

Och BMW behöver hjälp av Toyota. Bäst i världen på skitavancerad hybrid. (för avnacerat för tyska nassar) Inte i närheten är tyskarna trots att de försökt kopiera Toyota!!!

Tyskt äro icke premium!

#7 • Uppdaterat: 2011-11-28 20:33
KaptenOberkommando

Shogun skriver att det är klart att Toyota inte vill slänga bort utvecklingspengar på gammal teknik och att det är mycket enklare och smartare att köpa motorer från BMW.

Jaha, då ska vi se: Bensin- och dieselmotorer är båda högst gammal teknik. Nu råkar Toyota bygga hyggliga bensinmotorer (= gammal teknik!) men si då är det ok enligt Shogun. Samma gamla teknik - men nu i dieselform - saknar Toyota och då är det enligt Shogun - hmmm, gammal teknik som är något att skämmas över ... Någon som får ihop allt detta?
Sanningen är den att Toyota helt enkelt inte kan dieselteknik. Men det mest fantastiska av allt i Shoguns resonemang är ju att om vi nu tar Shogun på orden och säger att dieseltekniken är gammal så innebär ju detta att Toyota - hmmm, just det, sätter gammal teknik i sina bilar ... frivilligt ... Öh, hur smart är det?
Shogun yrar som vanligt. Toyota kan inte dieselteknik och köper därför in tysk ingejörskonst som har förädlat dieseltekniken till något högst modernt.

Shoguns resonemang är direkt skrattretande. Så fortsätt!

#8 • Uppdaterat: 2011-11-28 21:39
FLAC

Thure/Herman R är tillbaka med ett tredje nick på 3 dagar, rekord? eller hur CorollaConny...?

#9 • Uppdaterat: 2011-11-28 21:51
Rustan Werling

Shogun är ju för go, oavsett vad artiklarna handlar om så är hans utgångspunkt alltid att japanerna i allmänhet och Toyota i synnerhet alttid är bäst, vet bäst och gör bäst.

Sedan anpassar han argumenten därefter.

Vi ska vara rädda om Shogun för få människor har den insikten han ideligen visar prov på. Inte bara har han koll på hur den ekonomiska uppgörelsen mellan Toyota och BMW ser ut, BMW säljer tydligen dieselmotorer billigt medan Toyota då självklart säljer hybridteknik dyrt, han har dessutom full koll på vad läkarna snackar om sinsemellan.

Motorjournalisterna vet inget än, det är blott läkarna och Shogun som har sett sanningen.........och Toyota givetvis....Toyota vet ju alltid bäst!

#a • Uppdaterat: 2011-11-29 00:27
Roger Skagerström

Shogun : Hybridteknik är i princip bara försvarbart på citybilar. Ur miljöhänsyn är batteritillverkningen och vikten på hela systemet knappt försvar på en sådan bil ens. En bil som Aygo vore perfekt som hybrid tex.

Men en bil som körs mycket på landsväg.. Känns som hybridystemet snarare bara är extra vikt där.

Och ekonomin ska vi inte tala om. En ny Prius är SVINDYR. Priset är motiverat med tanke på produktionskostnad, men det är inte motiverat besparingsmässigt. En snål diesel ger mycket mer märkbara besparingar än en hybrid (så länge man inte BARA åker i stan, förslagsvis med en pluginhybrid). Men än en gång så blir kostande för bilen mycket högre än det man tjänar på det.

Läste någonstans att det totala miljöpåverkan från tillverkning till skrotning var större med Prius än en Hummer H1. Vet inte om det stämmer för fem öre, men gör det det så säger det lite om hur mycket effektivare hybrider och elbilar måste bil för att bli klimatneutrala. Och vad man än köper så skitar man ner på nåt vis. Att betala oerhörda summor extra för nåt som gör så liten nytta är därmed döfött känner jag personligen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.