Nästa artikel
Toyota i-ROAD – koncept för framtida stadstrafik
Nyheter

Toyota i-ROAD – koncept för framtida stadstrafik

Publicerad 5 mars 2013 (uppdaterad 6 mars 2013)
Besökare på bilsalongen i Genève kan se Toyotas vision för framtidens stadstrafik, i form av den mycket lilla konceptbilen i-ROAD.

Små bilar som ska lämpa sig särskilt väl för stadstrafik dyker upp lite här och var nu för tiden. Nu visar Toyota upp sin version av en pendlarbil, i form av cykelliknande konceptet i-ROAD.

Toyota i-ROAD är inte mer 850 millimeter bred, vilket enligt Toyota inte är mer än en vanlig motorcykel. Detta gör att bilen får en fördel när det handlar om att ta sig fram i tät trafik. Dessutom är den lätt att parkera, då upp till fyra exemplar ska få plats i en vanlig parkeringsruta.

Trots bilens ringa storlek får dock, utöver föraren, en passagerare plats i den. Detta löser Toyota genom att placera passagerarsätet bakom förarsätet.

Fem mils räckvidd
Toyota i-ROAD drivs av två elmotorer som ger två kilowatt vardera, där varje motor driver var sitt framhjul. Batteriet ger en räckvidd på 50 kilometer och tar tre timmar att ladda i ett vanligt vägguttag.

Den smarta biten av Toyota i-ROAD är dock systemet Active Lean, som gör att bilen inte kräver några andra kunskaper eller färdigheter än vad som krävs för att köra en vanlig bil. Systemet gör att bilen balanserar lutningen vid svängar genom att räkna ut hur mycket bilen kommer att luta och höja eller sänka ena hjulet för att hålla bilen stadig och motverka centrifugalkraften.

Toyota i-ROAD visas upp i Toyotas monter på bilsalongen i Genève.

Missa inte bildspelet med alla bilder på Toyota i-ROAD, klicka på bilden till höger!

Diskutera:Vad tycker du om Toyota i-ROAD?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-03-06 09:16
Irvor

Ett problem är nog priset, risk det kostar för mycket.
Ett annat, krocksäkerheten.
En sådan kan knappast klara euroncap:s tester.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-06 09:53
mcregor (ej verifierad)

Roy - jag är fullt medveten om att man inte får köra EU-moppar på cykelvägar. Men att sitta i ett smått billiknande fordon och trängas med vanliga bilar men bara få köra i 45 km/t - nej, det är inget för mig i alla fall. Visst - samma sak gäller för de små moppebilar som är reggade som EU-moppe men jag tycker dom är rätt malplacerade i den vanliga trafiken. Däremot tror jag på enkla, eldrivna fordon för transporter i städer och dess närområden men jag vill nog kunna hålla trafikrytmen till säg 80 km/t i alla fall.

#a • Uppdaterat: 2013-03-06 19:01
IngoS

Karossen lär väl skydda mot regn och skrubbsår vid olyckor, och det är mer än en scooter kan göra. Borde kompletteras med elektroniska varningssystem på bredden, så man inte skrapar i egna och andras bilsidor där man kryssar fram.