Bild
Nästa artikel

Topplista januari 2014: Mest registrerade bilarna

Topplista

228 olika bilmodeller registrerades i Sverige under januari, men ett och samma märke knep guld-, silver- och bronsplatsen.

Inte helt överraskande var ständiga listettan Volvo V70 Sveriges mest populära bil i januari. Försäljningen av Volvos kombi backade visserligen med sju procent, men med 1 203 nyregisteringar var förstaplatsen ändå ohotad.

Volkswagen brukar vara med och tampas om de översta platserna på biltoppen, men i januari fick det tyska märket se sig slaget av Volvo även när det gäller andra- och tredjeplatsen. Volvo XC60 kom tvåa med 862 bilar och Volvo S/V60 placerade sig trea med 847 bilar, före VW-modellerna Passat (819 bilar) och Golf (796 bilar).

Nu hoppas Volvo att uppmärksamheten kring den haussade reklamfilmen med Zlatan Ibrahimovic ska smitta av sig på bilförsäljningen. Enligt Kristian Elvefors, försäljningsdirektör vid Volvo Personbilar Sverige, har beställningarna på modellerna XC70 och XC60 ökat markant sedan reklamkampanjen rullade igång.

Klicka här för att se den fullständiga topplistan.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Topplista januari 2014:

1. Volvo V70, 1 203 (1 294)
2. Volvo XC60, 862 (551)
3. Volvo S/V60, 847 (874)
4. VW Passat, 819 (1 069)
5. VW Golf, 796 (427)
6. Volvo V40, 701 (530)
7. BMW 3-Serie, 551 (323)
8. VW Polo, 536 (156)
9. Kia Cee'd, 448 (273)
10. Toyota Auris, 397 (284)

(Förra årets nyregistreringar i januari inom parentes.)

Källa: Bil Sweden

Kommentarer

#1
2014-02-04 15:20

Hoppas verkligen att Volvo får sälja många fler bilar till.
Så att våra bilverkstäder har jobb i framtiden oxå.

#2
2014-02-04 15:41

Fel rubrik Fredrik Diits Vikström!!
Så här ska det se ut:
"Tre Svenskar i topp - första utländska bil på fjärdeplats"
Det du åstadkommit liknar mest en impletion...
Försök och visa samma glädje nu som om det hade varit en Xysk bil.

#3
2014-02-04 16:06

Volvos XC modeller är väldigt attraktiva men tyvärr alldeles för dyra för de flesta med normal lön. OM Volvo sänkte priset en del skulle ännu fler köpa deras fina fräckt snygga XC modeller med AWD drivning.

#5
2014-02-04 17:21

Det är ju ändå trevligt att Golf sålde bättre än den trånga V40!

#6
2014-02-04 17:50

Javisst,
Golfen är faktiskt en väldigt trevlig mellanklassbil med fin byggkvalitet och som dessutom är stil och normbildande i sitt segment och har därför jättebra andrahandsvärde som begagnad. Min svärmor köpte en ny Multifuel dvs etanolGolf 2008 som härom månaden rullat över 17 000 i stort sett problemfria mil och som dessutom tankas, enligt henne, i 9 fall av 10 på enbart E85, etanol. Golf- den mest förnuftiga mellanklassbilen!

#7
2014-02-04 17:58

Allt kom visst inte med men det som hon reparerat på dessa 17 000 mil är visst bromsar, belägg, avgassystem, däck och torkarmotorn, underligt och dyrt fel, till bakrutan.

Det som förvånat mig är att Golfens originalavgassystem bara höll ett par år varefter hon satte dit ett piratavgassystem som finns på www.skruvat.se som har suttit på sen 2010 eller 2011 och som fortfarande är i jättefint skick trots att det inte är original. Dagens tips: Köp era avgassystem på www.skruvat.se så får ni kvalitetsavgassystem som håller!

#10
2014-02-04 20:27

Här har vi den "riktiga" topplistan, alltså listan över mest sålda bilar till privatpersoner:

http://www.teknikensvarld.se/2014/02/04/46168/svenska-privatbilister-valjer-volkswagen/

#12
2014-02-04 21:21

@christer:
Visst är det så att Volvo XC70 är dyra även som begagnat och det beror väl på dels tillgång / efterfrågan och dels det faktum att de är populära och "fräcka" och det är väl som Marianne Sterner sa i ViB test att XC70 är den bil som " de flesta vill ha" och det är väl just det som gör att de som har råd att köpa en Volvo XC70 trots allt gör en tämligen bra affär eftersom bilen är väldigt eftertraktad som begagnad vilket gör att bilen inte faller så mycket i värde då det är dax att sälja den. Men som sagt det är inte alla som har råd att köpa en Volvo XC70...

#13
2014-02-05 08:32

Vem tusan tror att man gör en bra affär då man köper en Xc70?
Bilen är som sagt dyr och sjunker således mängder så hur man kan få detta till en "bra" affär är för mig en gåta!

http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_XC70_D5_205HK_AWD_SUMMUM_SVENSKSALD_51946908.htm?ca=23_15&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V70_II_D5_AWD_Summum_51939355.htm?ca=23_15&w=3

#14
2014-02-05 08:45

@Mistro:
Det är inte jag som säger så utan ViB då de testade Volvo XC70. Se och lyssna själv på deras egen test och döm sedan själv.

http://www.vibilagare.se/video/volvo-xc70-plus-och-minus-38079

#15
2014-02-05 10:14

Nybilsförsäljningen ligger som vanligt på en förbluffande låg nivå i Sverige. Här är januarisiffrorna för Australien som jämförelse:

1. Mazda 3 4561
2.Toyota Corolla 2941
3. Toyota HiLux 2544
4. Hyundai i30 2486
5. Holden Commodore 2364
6. Ford Focus 2074
7. Mazda CX-5 1853
8. Ford Ranger 1817
9. VW Golf 1557
10. Hyundai ix35 1496
11. Jeep Cherokee 1379

Ok Australien har dubbla folkmängden men det säljs nästa fyra så många nya bilar.

#16
2014-02-05 10:24

Jo jag vet "Stoor",..biltidningarna gör vad de kan för att hålla skenet uppe om att andrahandsvärdet är väldigt bra på en Volvo och så även Vib.
Det finns inga gränser för vad en Volvo får kosta att äga då det ju ÄR en Volvo.
Förlorar man över 200.000kr över kanske 3 år och några tusen mil så har jag väldigt svårt för att kalla detta för någon bra affär.

Det pratas även mycket om kvalite hit och dit men VEM nämner att just Xc70 ligger längst ner på listan bland de bilar som strular mest?
Skall dock tillägga att min mor har en Xc70 som de är nöjda med och som inte har krånglat men jag undrar om de hade erkänt OM den hade gjort det,då de har kört Volvo i 45 år! ;)

#17
2014-02-05 10:36

@Mistro:
Jomenvisst, du har kanske rätt men om man snackar om struliga bilar så erkänner åtminstone jag att vare sig Toyotan eller Forden är felfria men jag gillar Forden mer än Toyotan trots att Toyotan är helt rostfri och är från 2010 medans Forden som är från 2006 är lite smårostig här och var tex hjulhuskanter och bakluckan precis under fönsterramen och lite spaltrost längst ned i bildörren. Bilen ska rostskyddsbehandlas innan det är alltför sent att stoppa rosten men jag kan ändå rekommendera Ford Focus med 125 hp etanolmotorn.

#18
2014-02-05 10:43

Ja Focus är nog en vettig bil på flera vis men jag har svårt för att hålla med dig om förbrukningen. De bilar som jag känner till med den motorn drar ca 1.1 l/m med Etanol. Likadant med den Megane 105Hk som jag själv ägde. Merförbrukningen ligger runt 30% så får den som vill räkna på om det är lönsamt eller ej.
Många har dessutom haft stora problem med den motorn i Forden då den körts enbar på Etanol så själv aktar jag mig för att lovorda den.

#19
2014-02-05 11:48

Hej Peter, på din januarilista över de mest sålda bilarna i Australien.
De tre främsta bilarna är Japanska.
Är företagsbilarna inräknade där?
För övrigt lär vi aldrig se tre japaner i topp på någon svensk försäljningslista,
inte nu när Zlatan gjort reklam för Volvo.

#20
2014-02-05 12:09

Leif, jo företagsbilar är inräknade. Toyota HiLux, Holden Commodore och Ford Ranger säljs främst till företag.

#21
2014-02-05 12:29

@Mistro
Jag har aldrig haft problem med etanol Fordmotorn men dock rostar den alltför mycket pga uselt rostskydd från fabrik...

#22
2014-02-05 13:19

Eftersom jag själv också haft en Focus 1,8 Flexifuel så håller jag helt med Mistro när det gäller förbrukningen. Sen kan jag säga att den fungerade f ö väldigt bra under de 4,5 år och 10.000 mil jag ägde den. Inte en enda reparation och heller inte en enda reklamation så jag skulle tro att jag aldrig får en felfriare bil. Dock var den inte mera än 4,5 år när den såldes så synliga rostproblem hade ännu inte kommit. Sen gjorde väl Ford nån "antirost-insats" på några årsmodeller och extrabehandlade dom i Sverige vill jag minnas men det var nog efter att jag köpt min (2007). Och även jag körde mesta delen på E85 utan problem frånsett den allra kallaste vinterperioden när jag körde bensin nåt av åren.

#23
2014-02-07 18:19

Jag håller mig ifrån Volvo och dom andra asiatiska märkena, kör en ny Golf 7a och är nöjd med den.

#24
2014-02-12 09:42

Bästa med med svenskt japs koreanskt amerikanskt

De bilar där man kan byta en simpel säkring som folk har gjort i år tionden.

Inget skrytbilsmärken finns.

Man sönder psykar inte folket med massa falska grejer.
Typ att är man inte nöjd kund så får man inte serva sin bil på verkstaden gäller dom flesta tyska märkena.

Att motorer som drar flera liter per år anser vag är normalt beroende körning.
samtliga nya audi v6 motorerna har problem med kedje rassel.

Vag är på väg att bli dom dyraste bilarna att repa pågrund av komplicerade konstruktioner instabila eklsystem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.