Bild
Nästa artikel

Topplista 2013: Mest registrerade bilarna

Topplista

Ännu ett år är över och nu vet vi hur bilförsäljningen gick. Här kan du se vilka modeller som var populärast bland svenska folket.

269 000 personbilar nyregistrerades under 2013 enligt den senaste preliminära statistiken från Bil Sweden, vilket innebär 4 000 fler än vad organisationen hade förutsett i sin prognos. Samtidigt minskade försäljningen i jämförelse med år 2012, då 279 899 bilar nyregistrerades.

- Året (2013) inleddes svagt som en följd av tidigarelagda miljöbilsregistreringar i slutet på 2012, i en nivå om ca 10 000 enheter, vilket i sin tur medförde ca 10 000 färre registreringar under det första kvartalet 2013. En stabilisering skedde under det andra kvartalet. Under det andra halvåret har marknaden successivt förbättrats i takt med ökad framtidsoptimism hos både hushåll och företag och fortsatt låga räntor. Ordertecknandet har varit mycket starkt sedan sensommaren vilket medfört långa leveranstider på populära modeller/versioner, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, i ett pressmeddelande.

Enligt Bil Swedens prognos för 2014 kommer bilförsäljningen nu att börja öka igen. 275 000 nyregistreringar väntas under 2014.

När det gäller enskilda modeller är det som vanligt Volvo V70 som tog hem segern under 2013 som Sveriges mest sålda nybil, med drygt 20 000 nyregistreringar. På topplistan innehas dessutom både andra-, tredje-, och fjärdeplatsen av samma modeller som under föregående år, 2012.


Därefter kommer dock en uppstickare. Volvo V40, som lanserades under 2012, har har nu hunnit klättra upp till femteplatsen på topplistan och trängt undan Kia Cee'd därifrån. Även nya Toyota Auris har klättrat in på topp tio-listan.

Se topplistan för december 2013 och hela året 2013 till höger. Ett dokument med 318 modeller listade kan laddas ned längre ned till höger.
 

Diskutera: Vad tycker du om bilförsäljningen 2013?

Topplista december 2013

(Antal registreringar december 2012 inom parentes)


1. Volvo V70, 2 707 (2 581)
2. Volkswagen Passat, 1 794 (1 631)
3. Volvo S/V60, 1 787 (2 266)
4. Volvo XC60, 1 266 (567)
5. Volkswagen Golf, 908 (1 150)
6. Volvo V40, 800 (532)
7. Volkswagen Polo, 621 (463)
8. Audi A4. 600 (218)
9. Kia Cee'd, 548 (751)
10. Audi A6, 470 (216)

Topplista hela året 2013

(Antal registreringar hela året 2012 inom parentes)


1. Volvo V70, 20 252 (21 845)
2. Volkswagen Passat, 14 331 (16 270)
3. Volvo S/V60, 14 174 (14 323)
4. Volkswagen Golf, 11 237 (11 281)
5. Volvo V40, 9 133 (3 296)
6. Volvo XC60, 8 591 (6 396)
7. Kia Cee'd, 6 758 (7 175)
8. BMW 3-serie, 5 996 (5 247)
9. Toyota Auris, 5 141 (2 575)
10. Audi A4, 4 806 (4 580)

Kommentarer

#1
2014-01-02 14:24

Egentligen bara en enda av de 10 som jag skulle kunna tänka mig; BMW 3-serie.

Men då är jag ju inte som alla andra heller vilket jag fått höra ibland ; )

#2
2014-01-02 16:04

Ta bort alla tjänstebilar så blir listan intressant att läsa. Detta representerar inte vad folket (privatpersoner) väljer för bilar som ni påstår VIB.

#3
2014-01-02 16:05

Heter inte blaskan (Tidningen) "Vi Bilägare"??????? Det finns inga "Svensson-bilägare" som köper en ny dyr oanpassad Volvo till ockerpris. Alltså, ta bort företagsbilar (som får skattereduktioner efter Volvos lobbing-verksamhet) från statistiken. Och, kolla läget utanför vårt minimala land! Inga SAAB och snart inga Volvo.??????????????
Vakna alla ni som tror på sossararna
Hälsn. DAF 850cc.

#4
2014-01-02 16:27

Denna listan är totalt ointressant.

#5
2014-01-02 16:30

Shogun!
Du kunde uttrycka mina åsikter mer sammanfattat och bättre (tack). Jag håller med dig, men blir exhalterad över andras dumma kommentarer. Jag har haft flera Volvo-bilar som tjänstebilar. Eländiga på tyska "Autobahn". Privat en Ford Focus Combi, med större plats i nedfällda baksäten än största Volvo-kombin (stor, V70???) och Forden presterade högre hastighet (205 kmh). Hälsn. DAF850cc
DAF850cc, min favorit

#6
2014-01-02 16:47

Hackenbush och Vi bilägare!
Hur kan vi och "Vi Bilägare" stoppa denna snedvridna statistik?????????????
Till Tidningen: Är ni "Vi Bilägares" Forum eller inte????????
Eller svassar ni med i Volvos lobbing, eller inte????????
Fortfarande DAF850cc som fungerade perfekt.

#7
2014-01-02 16:53

Jag är ganska stolt över att tillhöra den skara bilägare som betalar bilen själv!

#8
2014-01-02 17:02

"Det finns inga "Svensson-bilägare" som köper en ny dyr oanpassad Volvo till ockerpris", kommenterar en. Om kommentatorn bytt ut "Svensson-bilägare" mot "andypandor och Biltema-kunder", så kunde påståendet delvis stämma. Oanpassad? Möjligen oanpassad för andypandor. Men för de som uppskattar bra sittkomfort, ljudkomfort och bra rostskydd känns Volvosar bra anpassade. Priset är visserligen högre än för en motsvarande Kia. Även om man köper effektiva hörselskydd till Kian, så blir den billigare än Volvon. Valet är fritt.

#10
2014-01-02 19:47

Pender!
Med "0anpassad" menar jag att man inte själv kan välja utrustning. En dyr Volvo (färdigspecad) från lagerhyllan eller en begagnad måste man ta vad som bjuds för en massa slantar. Men, välj en ny Skoda t.ex. (eller en mängd andra märken) så kan man välja utrustning efter önskan och behov. Jag skämtar inte nu, men jag hoppas att Volvo lyckas med sina nya små (4-cyl.) motorer. Efter alla dumheter med bränsleslukande gamla spisar. Jag kör nu en 1,2 liters bensinare (105 hk TSI) som drar en halvliter per mil i stadstrafik.
Hälsn. DAFen

#11
2014-01-02 20:02

Varför inte visa en lista över vad privatpersoner köper för egna pengar. Och jämför med hela, stora, övriga världen. Alltså, uteslut alla tjänstebilsnissar och visa globalt.
DAF850

#12
2014-01-02 20:07

Andypandy, Hackenbush mm, ni verkar avundsjuka på människor som har rätt till tjänstebil (nej jag har det inte) och att det verkar överdrivet fördelaktigt för den anställde. Ingenting mer än er själva hindrar er från att sluta på era jobb, skaffa er utbildning och se till att få jobbet som berättigar er till tjänstebil (resande säljare, läkemedelskonsulent, it-konsult mm). Jag tycker det fina med alla dessa tjänstebilar är tillgången till mycket bra 3 år gamla bilar som hunnit halveras i värde. Det passar ju oss privatköpare som handen i handsken! En fundering: Jag förstår inte varför en ny Ford Focus (huvva) skulle vara billigare för dig att köpa som privatkund om tjänstebilarna inte fanns?

#13
2014-01-02 20:38

Abense!
Jag är inte avundssjuk. Jag har haft tjänstebilar i många år. På den tiden fick man bara välja mellan Volvo och SAAB (IBM Svenska AB var naturligvis manipulerade av lobbyverksamhet från bl.a. Volvo). Senare har jag valt bil efter egna kloka analyser. Den billiga Forden var överlägsen den dyra Volvon i fråga om lastkapacitet och fartprestanda på Autobahn. Min DAF i ungdomen var över allt annat som fanns på den tiden, steglös utväxling, ekonomi eller högprestanda.
DAF850

#15
2014-01-02 21:56

Den 105 hk-motor, som en sällsynt fantasifull kommentator kör på 0,5 l i stadstrafik har jag också kört. Ca 0,6 drog den i stillsam landsvägskörning. På släta spanska vägar. Där bensinen har något högre energi-innehåll. Skulle gissa den drar ca 0,8 i stadstrafik. Om man är riktigt försiktig på gasfoten.

#14
Krister_L
2014-01-02 21:56

Med tanke på att ca: 70000 (2011) av tjänstebilarna som rullar på vägarna är just Volvo, så är väl frågan om de ens skulle överleva utan dem. Klart de skall vara med på listan.

// Krister

#16
2014-01-02 22:31

Ja, det Volvo alltid första plats därför tjänstebil och lägre privatbil.
Svenska invånare köper väldigt mycket på Volvo för tryggt och kvalitet men inte är "rolig att köra 44%" Genomsnitt är 64%. Bmw 1 serien är 95%, Ford Fiesta är 84%, Focus är 76% Här kan ni se internetsajt: http://autopedia.se/resultat/bil/volvo/v70/

#17
Claes T
2014-01-03 06:51

Instämmer med Shogun (såklart) och med andypandy. Jag vill helst se två listor.
Mvh Klas T

#18
2014-01-03 07:04

Nu gäller listan totalförsäljningen, inte vem som står för inköpet.

För i så fall kan vi lika gärna räkna bort mer än hälften av privatköpen likaså då de finansieras av bankerna....

MVH AL

#19
Claes T
2014-01-03 08:24

AL, det är ändå skillnad och det vet du.

#20
2014-01-03 09:29

Varför delar man inte listan i en privat och en företags ?
Om Volvo inte skulle toppa privatlistan vet jag inte.
Just därför: Dela listan !
Och gör det nu !

#21
2014-01-03 09:51

Jag förstår att det finns skillnader men har svårt att se loguken i att exkludera vissa modeller med hänvisning till att de leasas istället för att betalas med lånade pengar. Båda sakerna är ju en del och ett led i en kreditekonomi som vi alla lever i. Så bilarna betalas i alla fall, på det ena eller andra sättet.

MVH AL

#22
2014-01-03 10:16

Valet av tjänste/leasing bil är ju inte alltid fritt utan man är oftast begränsad till ett fåtal märken. Alla har alltså inte fritt "valt" att köra tex Volvo. Det är väl det man är ute efter AL.

#23
2014-01-03 11:53

Hej

För att bringa lite klarhet i privatmarknadsregistreringsstatistiken (puh)
Topp 5 nedan, statistiken finns på Bilswedens hemsida. De redovisar dock inte modeller, men Golf var den bilmodell som var mest registrerad på privatperson mellan januari och oktober (med good marginal) så det finns anledning att tro att den ledningen står kvar även på totalår.

1. Volvo 12593
2. Volkswagen 11677
3. KIA 8301
4. Toyota 7844
5. Skoda 5103

Avser registreringar på icke juridisk person under helår 2013, prel. siffror Bilsweden

#24
2014-01-03 13:11

Jag läser listan som .. "mest registrerade bilar" och som ren information om just det! .. Inte som varken "bästa", "billigaste", "säkraste", "miljövänligaste", "snyggaste" eller något annat.
Att sk tjänstebilar är inräknat tycker jag inte är märkligt .. jag skulle tvärtom tycka det omvända vara ytterst besynnerligt. Jag förutsätter nämligen att, även tjänstebilsmarknaden är fri!!

#27
2014-01-03 15:50

Clars T - trevligt att du applåderar Volvo, VW och Kia som "premiumcars" - det är ju dessa tre märken som ligger i privatförsäljnings-toppen.

#30
2014-01-03 16:28

Claes T - du skrev ju "kvalitet i topp" och i topp ligger ju Volvo, VW och Kia ! Klart som korvspa't ! Sen är väl Toyota OK bilar men knappast "premiumcars".

#35
2014-01-03 21:09

Jag gläds åt att fyra av de sex mest sålda bilarna är Volvo. Men jag skulle gärna se att även SAAB fanns med uppe i toppen.

#36
2014-01-03 21:41

SAAB ???

#37
2014-01-04 13:29

"...som var populärast bland svenska folket."
Listan visar nybilsförsäljning... men mer än hälften av alla nya bilar köps som tjänstebilar o.d. Jag vill se en lista där det framgår vilka bilar som köpts av privatpersoner (för egna pengar). Bilmodellen som hamnar högst där är den mest populära bilmodellen bland svenska folket.

#38
2014-01-04 20:18

Bortom undrar hur många bilar som köps nya för egna pengar.. Tja, det beror väl på hur man definierar egna - då vi som sagt lever i en kreditekonomi. Men mer än hälften av alla nybilsköp görs för lånade pengar - om än på lite olika sätt. Jag tror inte det är särskilt många som har över 200 000 kr i kontanta medel på banken att lägga på en ny bil.

MVH AL

#39
2014-01-04 21:38

Det är möjligt att AL har rätt i att få bilar köps kontant av egna sparade slantar men det är fullt möjligt för många. Dock kanske man får välja bort de största statussymbolerna och hålla sig i t ex Golf-klassen om man vill köpa nya bilar.

#40
2014-01-05 10:24

Har raderat kommentarer som var utanför ämnet och kommentarer som inte var något annat än försök till att trolla.

#41
2014-01-07 12:01

Att inte så många köper en ny bil kontant hänger ihop med mer än att väldigt få har så mycket pengar. De flesta som har så mycket pengar har vanligtvis placerat dessa i betydligt mer lönsamma investeringar än en bil.
Ett bra billån är för många en bättre affär än att betala kontant.

#42
2014-01-07 12:23

Jag vill se Volvo V70 och Volvo XC70 var för sig.
Det ska bli mycket intressant.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.