Nästa artikel
Tio gånger farligare att köra arg
Nyheter

Tio gånger farligare att köra arg

Publicerad 25 februari 2016
Amerikanska forskare har sammanställt statistik från mer än 1 600 olyckor för att se över riskerna i trafiken. Humör visade sig vara en viktig faktor.
Forskare från Virginia Tech har sammanställt statistik från mer än 3 500 personer och mer än 1 600 olyckor varav drygt 900 allvarliga. Det man sökt är riskfaktorer i trafiken. 

Att risken ökar med hastigheten är knappast någon överraskning, enligt studien ökar risken för allvarliga olyckor 13 gånger om det går mycket för fort. Exakt hur fort det är framgår inte. Nästan lika illa är det att köra arg, ledsen eller på annat sätt upprörd. Det ökar olycksrisken nästan tio gånger.

Att vara distraherad av till exempel en telefon, gps eller bilstereo fördubblar olycksrisken. Undersökningen visar också att genomsnittsföraren sysslar med något distraherande nästan 50 procent av körtiden. Att däremot prata med barn i baksätet minskar olycksrisken marginellt mot genomsnittet, men troligtvis snarare för att föräldrar med barn i bilen är försiktigare än för att distraktionen i sig själv skulle vara positiv. 

– Det här är viktiga resultat eftersom vi ser en ökning, i synnerhet bland yngre förare, av att vara distraherade när de kör bil och om vi inte minskar på distraktionsmomenten i bilarna kommer nästa generations bilförare var amer olycksdrabbad, säger Tom Dingus, projektledare för undersökningen.

Då undersökningen bygger helt på verklig trafik kommer den nu att användas som jämförelse för att förbättra syntetiska trafiksäkerhetstester.

Diskutera: Vad upplever du är de största farorna i trafiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-25 13:08
Styggavargen

Varför så oroad över autobromsen? Den ställer inte till det, utan människor som inte kör ordentligt och följer reglerna. Stort mörkertal finns då nästan inga erkänner att de satt med mobilen i ena handen och sedan var olyckan ett faktum. Idag stressar allt fler och kör onödigt farligt för att vinna några sekunder, sådant beteende måste bort på våra vägar. Folk håller inte heller tillräckliga avstånd eller hastighetsgränserna och tummar på andra trafikregler som stopp-plikten osv.

#2 • Uppdaterat: 2016-02-25 14:02
Hackenbush

En annan grej som verkar öka hela tiden är de bilister som fullkomligt struntar i "Lämna företräde". De kör ut med minsta möjliga marginal vilket gör att man alltid måste bromsa hårt för att in köra in i dem. Det beteendet är inte "lämna företräde"
Enligt trafikskyltens betydelse så skall man inte störa trafikrytmen på den väg man kör ut på och det gör man om de som kör på vägen måste bromsa för att undvika kollision.

#3 • Uppdaterat: 2016-02-25 14:12
Styggavargen

Hackenbush, jag tycker många struntar i stopp skylten, de stannar aldrig helt och ser sig om, utan rullar glatt ut på den nya vägen och ett par tillfällen har jag som du beskrev behövt bromsa fast jag kommer körandes på huvudleden. Tror många lätt missbedömer farten man kommer med och tror att de skall hinna upp i fart, fast sekunden senare har man fått stå på bromsen rejält för att inte köra in i deras bakände.

#4 • Uppdaterat: 2016-02-25 14:21
ffodil

Håller med Hackenbush om att det tydligt ökar med att man struntar i att lämna företräde.
Hålla avstånd är något folk verkligen inte kan göra, 3 sekundersregeln är något man aldrig hört talas om tycks det. Försöker man själv hålla någorlunda säkert avstånd är det direkt en massa bilar som ska tränga sig förbi så det blir omöjligt och trafikfarligt oavsett vad man gör.

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Misstänker att det urskiljningslösa kriget mot fortkörare har lett till att alla andra trafikbrott och olämpliga uppträdanden i trafiken fått stå tillbaka på polisens priolista.

Vilket givetvis folk snabbt insett och en allmän förslappning gentemot både trafikregler och vett och etikett i trafiken är resultatet, men det är tydligen så makthavarna vill ha det.

Hur detta rimmar med nollvisionen förstår jag dock inte...

#6 • Uppdaterat: 2016-02-25 16:28
Tvärnit

Detta är verkligen ett nonsens,... att det ska till forskare för förklara det helt uppenbara i tingens ordning.

Vad nu folk kan tänkas vara eller ej så år det så att det går inte att lita på något i dagens trafik.
Var korsning, rondell etc är ett vågspel där jag för min del litar på eget omdöme om vad som gäller och kraft, Störst gäller och då tror en del att det är bilen...FEL,. folk står vid korsningar o näbbar, en sekunds tvekan och de åker ut framför, regler...det är driften som håller dem på mattan, självbevarelse driften.

För första gången i mitt liv..... ut med poliser i trafiken!

#7 • Uppdaterat: 2016-02-25 21:58
Leif Kavander

Farten, den är värsta faran i trafiken. Det är farten som dödar. Detta att inte hålla fartbegränsningarna och att köra ,på tok, för fort.

#8 • Uppdaterat: 2016-02-26 10:15
Mumma-48

Avstånd är ännu viktigare än fart. Det kommer som nr. 2. Allra viktigast är koncentration på bilkörningen och att släppa på prestigen. Jag har sett massor av olyckor och olyckstillbud under mina drygt 500.000 mil bakom ratten.

#9 • Uppdaterat: 2016-02-26 16:43
Styggavargen

Jag avundas inte dig Mumma, 28 år med körkort och 48 mil om dagen alla dagar i veckan, även större högtider som Påsk/(H)Jul mm. Kan inte vara mycket ledigt du fått i dina dagar!?. Fast nästa gång du kläcker ur dig en lögn så kanske du skall räkna på det först...bara så att det blir lite mer trovärdigt :-)

(28*365) / 500000 = 48 mil/dag. Jag utgick att du haft körkort i snart 30 år (28 för att vara exakt).

#a • Uppdaterat: 2016-02-26 18:50
Mumma-48

"Styggavargen": Jag tog körkort 1966, dvs. för 50 år sedan inte 28. Jag körde långtradare mellan Skåne och Stockholm bl.a. Det var många arbetsdagar på över 5o mil. Jag skrev att jag jobbat som yrkeschaufför från 1970 till 2013. Det blir 43 år. 43 år ggr ca 9000-10000 mil + 50 år ggr ca 2000 mil privatkörning är vad det handlar om. Det finns naturligtvis fler med samma erfarenhet men det stora flertalet kommer inte i närheten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.