Nästa artikel
Tesla världens mest innovativa
Nyheter

Tesla världens mest innovativa

Publicerad 21 augusti 2015 (uppdaterad 21 augusti 2015)
Robotar bygger Teslor vid fabriken i Freemont, Kalifornien.
Elbilstillverkaren Tesla toppar Forbes rankning av världens mest innovativa företag 2015.
Affärstidningen Forbes lista består av 100 olika företag inom varierande branscher som spås komma med nästa stora innovation på sitt område. Det är första gången som Tesla kniper guldplatsen.

Kriterierna för att komma in på listan baseras på en formel som beräknar skillnaden mellan företagets börsvärde (minus skulder) och värderingen av framtida intäkter (kassaflöden) från existerande verksamhet.

För att komma med på listan måste företaget dessutom kunna redovisa sju års officiella data, ha minst 10 miljarder dollar i börsvärde och investera i forskning och utveckling.

Diskutera: Har Tesla förtjänat förstaplatsen som innovativt företag?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2015-08-24 18:45
Roy J

Tesla har bara gjort vad ingen annan gjort tidigare.
De har byggt en elbil med prestanda, vilket i sig är ett nytänkande. Givetvis gör de som andra tillverkare brukar göra - de lanserar den dyraste först för att snabbt få in pengar.
Bortsett från den unika idén så har bilen flera unika detaljlösningar vad beträffar batterianvändningen och inte minst drivlinan. Även motorerna är annorlunda än vad som varit vanligt och medför en förenklad drivlina. Sättet att att använda pekskärm i bil var också nytt.
Hela konceptet med superchargers med mera är också nytt.

Man kan slå ifrån sig och hävda att allting redan uppfunnits.
Saab var inte först med turbo, men först med att tämja den så att den funkade i vanliga bilar.
Strålkastartorkare var helt nytt. Eller ska man hävda att det bara var en annan tillämpning av något som redan fanns?
Automatiskt styrd elvärme i stolarna var helt nytt. Eller ska man hävda att det ju fanns lösa eldynor att koppla till cigarettändaruttaget?
Halvljusautomatik var nytt. Men det var väl alldeles för enkelt för att alls få räknas - trots att ingen gjort så tidigare.
Stötfångare som gjorde skäl för benämningen, då? Eller ska man hävda att det bara var en inplastad vanlig stötfångare? (Den var bra mycket mer än så, precis som med Teslas batterianvändning.)
Hur innovativ måste en innovation vara för att få kallas innovation?

Om vi återgår till Tesla - vem hade tidigare skapat något liknande?

#w • Uppdaterat: 2015-08-24 19:35
saabnisse

Roy, jag förstår att det är Saab du anspelar på med dina exempel.
Men de fick aldrig utmärkelsen att vara världens mest innovativa företag.
Fast det borde de naturligtvis fått om Forbes haft chansen att utse dem då! :o)

Men som jag skrev tidigare är ju inte bilen speciellt innovativ, utan ett hopkok av tidigare uppfinningar.
Däremot kan det ju vara riktigt att företaget är innovativt och det är ju det saken gäller.

#x • Uppdaterat: 2015-08-24 19:39
Swemba

@RoyJ, jag tror inte det är någon här som inte håller med om att Tesla var först med att skapa en snygg, lyxig och snabb elbil som väcker visst habegär. Frågan som diskuteras är om det är tillräcklig för att göra Tesla till världens mest innovativa företag.

#y • Uppdaterat: 2015-08-25 17:57
Teslaförare

@Swemba: Jag blev rätt chockad över att du träffar folk som anser Model S vara stadsbil och har Tesla som "andrabil". Jag är inne på tredje året med den nu som förstabil och alla jag träffar med Model S (några vänner, grannar, en kollega plus folk man träffar vid superchargers) har den som förstabil, även på långresor. Så jag tog mig friheten att göra en omröstning på teslaklubben:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/52339-Survey-Tesla-as-primary-car

Det visar sig att 98% har Tesla som förstabil, även för långresor. Precis som jag trodde :-)

#z • Uppdaterat: 2015-08-25 18:41
Roy J

Teslaförare, när man gör den här typen av undersökningar där man svarar frivilligt, måste man alltid fråga sig vilka som helst svarar - eller vända på det och fundera över vilka som inte svarar.
Gissningsvis svarar väl de som är benägna att instämma.
Fast jag tror ju ändå att resultatet visar på en klar dominans för Tesla som förstabil. Och där ligger en stor del av det innovativa.

#110 • Uppdaterat: 2015-08-25 22:54
Teslaförare

@Roy: Jag instämmer i vad du säger och gör inte anspråk på att vara helt vetenskaplig, gjorde detta mest på skoj för att se om det låg något i stadsbilsmyten för Tesla. Tvärt om tror jag att många var skeptiska att ha som förstabil i början och att nu inser allt fler att det går utmärkt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.